اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كشف كالاهای احتكار شده در خانه های متروكه



 

كالا , محتکران‌‌‌‌‌ کالا‌‌‌

 

قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از كشف خانه های متروكه ای كه كالاهای اساسی را احتكار كرده بودند، خبر داد.

خبر كشف خانه های متروكه نگهداری كالا در حالی اعلام می شود كه هفته پیش نیز رئیس اتحادیه صنف انبارداران و سردخانه داران تهران در مصاحبه با «جام جم» گفته بود، عده ای از فضای انبارهای خارج از شهر و همچنین از پاركینگ و فضای خانه ها برای نگهداری برخی مواد خوراكی استفاده می كنند.

افزایش قیمت ارز و همچنین بحث تحریم ها در ماه های گذشته باعث شد تا عده ای از این فضا سوءاستفاده كرده و با انتشار اخباری مبنی بر احتمال كمبود كالا در بازار، اشتیاق تقاضای خرید از سوی مردم را افزایش دهند و عده ای نیز با كاهش عرضه اجناس وارداتی خود تا زمان مشخص شدن وضعیت نرخ ارز، باعث شدند تا قیمت برخی كالاها در بازار رو به افزایش بگذارد. اما آنچه در این بین قابل تامل است، احتكار مواد غذایی است كه تاریخ مصرف دارد و بعد از گذشت زمان مشخصی در صورت فساد باید نسبت به معدوم كردن آن اقدام كرد. با وجود این عده ای سودجو با احتكار آن در برخی انبارها و حتی پاركینگ منازل به امید افزایش قیمت آن در آینده به فكر سودجویی هستند.

به گفته رئیس اتحادیه صنف انبارداران و سردخانه داران تهران، در حال حاضر ۳۱۴ انبار و سردخانه در شهر تهران موجود است كه دارای پروانه هستند؛ اما انبارهایی نیز وجود دارد كه فاقد پروانه بوده و خارج از بافت شهری و در مناطق كشاورزی و حتی مرغداری ها و گاوداری ها قرار دارد كه شناسایی نشده است. علاوه بر آن، فضای پاركینگ خانه ها نیز تبدیل به انبارهایی برای نگهداری برخی مواد خوراكی شده كه بسیاری از آنها از دید بازرسان به دور است.هر چند مسوولان تنظیم بازار پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و بحث تحریم ها، برای مقابله با محتكران آمارگیری از انبارها و سردخانه ها را آغاز كرده اند تا از هرگونه سوءاستفاده و احتكار جلوگیری شود، اما به نظر می رسد انبارهای فاقد پروانه كه معلوم نیست چه تعداد است به دور از دید بازرسان، كالاهای اساسی را در دل خود جای داده و تا زمانی كه محل آنها شناسایی نشده باشد می توانند به فعالیت ادامه دهند.

در همین رابطه حسین مدرس خیابانی، قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شیوه جدید احتكار مواد غذایی و كالاهای اساسی، از برخورد شدید با محتكران خبر داد و گفت: با توجه به تدارك وسیع دولت برای تامین اقلام اساسی، ابلاغیه جدیدی صورت گرفته است كه انبار كردن ۶ قلم كالای اساسی از جمله برنج، روغن، شكر، گوشت مرغ، پودر شوینده و گوشت قرمز را مصداق بارز احتكار و اختفا و نیز امتناع از عرضه كالا می داند؛ لذا با آن بشدت برخورد می شود.به گفته وی، بتازگی چند خانه متروكه كه محل جمع آوری كالاهای اساسی اعم از گوشت مرغ شده بود، كشف شده است. همچنین ۲ منزل در منطقه مركزی تهران مورد بازرسی قرار گرفت كه در آن، مقادیر معتنابهی از اقلام اساسی از جمله گوشت قرمز و گوشت مرغ ذخیره شده بود.

بنابراین اگر مردم اطلاعی در ارتباط با چنین منازلی دارند، حتما مراتب را با شماره تلفن ۱۲۴ در میان گذارند. مدرس خیابانی در گفت وگو با مهر، تاكید كرد: دولت اجازه نخواهد داد كه سودجویان، جو ناآرامی را برای بازار كالاهای اساسی به وجود بیاورند و بر این اساس، در حوزه تامین و نیز توزیع، كنترل و نظارت های لازم صورت خواهد گرفت.

عضو ستاد تنظیم بازار گفت: دولت اجازه نمی دهد عده ای با سوداگری، كالاهای اساسی با سفره های مردم شوخی كنند، بلكه با شدت برخورد می شود و بازرسان سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان، بازرسی اصناف، بازرسان افتخاری و نیز بازرسان سازمان های صنعت، معدن و تجارت در كنار گشت های سیار تعزیرات، به كنترل بازار خواهند پرداخت.

وی تصریح كرد: موجودی انبارها باید هر ۱۵ روز یك بار گزارش شود تا روند ورود و خروج كالاها كاملا تحت كنترل و بررسی باشد تا عده ای ارزاق عمومی مردم را برای سودجویی، احتكار نكنند.

روند بی وقفه تامین كالاهای اساسی

مدرس خیابانی گفت: هم اكنون ولع تقاضا و همهمه ای كه ۲۰ روز پیش در تهیه كالاهای اساسی در كشور میان مردم شكل گرفته بود، از میان رفته و البته باید این نوید را داد كه روند تامین و توزیع كالاهای مورد نیاز مردم بخصوص كالاهای اساسی و مواد غذایی، بدون وقفه و بیشتر از سال گذشته در حال انجام است.وی افزود: دولت این اطمینان را دارد كه حجم اقلام و كالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم در سال ۹۱، مشابه وضعیتی كه در اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها شكل گرفت، خواهد بود.

این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: هم اكنون انبارهای كالاهای اساسی مملو از كالا است لذا شبكه بانكی و بانك مركزی نیز ارز مورد نیاز واردكنندگان كالاهای اساسی را تامین می كنند كه بر این اساس امید می رود در سال ۹۱ بتوان كالاهای مورد نیاز مردم را به میزان كافی تامین و عرضه كرد.مدرس خیابانی یادآور شد: قیمت مرغ در كف بازار روزهای اخیر به ۳۸۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار و ۴۰۰۰ تومان در سطح شهر رسید كه نشان می دهد عرضه مستقیم مرغ در نمایشگاه های بهاره، توانسته بخشی از نیاز مردم را پاسخ دهد و تعادل را در بازار برقرار سازد.قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: امسال در نمایشگاه های بهاره، توزیع حجم بی نظیری از كالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز، مرغ، برنج، شكر، روغن و پودر شوینده صورت گرفته كه در سال های گذشته بی سابقه بوده است.

حمل میوه های ذخیره سازی شده به استان ها

مدرس خیابانی با اشاره به حمل نیمی از میوه های ذخیره سازی شده به استان ها گفت: كار توزیع میوه های ذخیره سازی شده از ۲۰ اسفند به مرور آغاز خواهد شد.

وی افزود: بخش عمده ای از تقاضای مردم برای میوه، از ۲۰ اسفندماه روانه بازار می شود كه بر این اساس، برنامه ریزی ها به گونه ای صورت گرفته است كه كار توزیع از این روز آغاز شود.

حراج كالاهای محتكران با قیمت رسمی

مدیركل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان نیز با بیان این كه كالاهای محتكران با قیمت رسمی در شبكه های تعریف شده عرضه می شود، گفت: در این جهت ۱۱ سردخانه با موجودی ۱۰ هزار تن گوشت قرمز و مرغ به تعزیرات معرفی شدند.

محمدحسین مولاخواه در گفت وگو با خبرگزاری مهر افزود: به منظور تنظیم قیمت و افزایش عرضه اقلام پروتئینی در سطح بازار، طرح تشدید بازرسی ها از مراكز عمده نگهداری كالا در قالب طرح نظارتی ویژه نوروز ۹۱ و درصورت لزوم نسبت به استقرار بازرس در سردخانه ها به منظور كنترل روند توزیع به سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها ابلاغ شد.

وی تصریح كرد: بر این اساس، درصورت مشاهده نگهداری عمده و بدون عذر موجه گوشت قرمز و سفید منجمد در سردخانه ها، با هماهنگی و حكم شعب سیار تعزیرات حكومتی، صاحبان آن به عرضه در شبكه تعریف شده از جمله فروشگاه های زنجیره ای، نمایشگاه های عرضه مستقیم بهاره و میادین میوه و تره بار شهرداری با قیمت رسمی ملزم خواهند شد.

مولاخواه گفت: به تمامی كسانی كه كالای خود بخصوص كالاهای اساسی مانند برنج، شكر، روغن نباتی، لاستیك سواری، جو، كنجاله سویا، ذرت، آهن آلات، حبوبات، انواع كاغذ، پودر شوینده و گوشت قرمز و مرغ را در انبار و سردخانه ها نگهداری و از عرضه آن خودداری می كنند، هشدار داده می شود هرچه سریع تر با هماهنگی سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان مربوط نسبت به عرضه كالا خود به بازار اقدام كنند تا مورد مجازات های مقرر در قوانین و مجازات های تعزیرات حكومتی و حمایت از حقوق مصرف كنندگان و نظام صنفی قرار نگیرند..... /   گزارش : جام جم آنلاین


ویدیو مرتبط :
روح در خانه متروكه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كشف جسد زن باردار در خانه افیونی



كشف جسد زن بارداری در خانه‌اش در جنوب تهران پرونده تازه‌ای است كه پیش روی بازپرس قرار گرفت.

به گزارش جوان، ساعت 24 نیمه شب پنج شنبه دوم مهرماه، قاضی منافی آذر بازپرس ویژه قتل از دادسرای جنایی پایتخت با تماس تلفنی مأموران كلانتری شهرك ولیعصر از كشف جسد زن بارداری در خانه‌ای در شهرك ولیعصر باخبر و به همراه كارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی در محل حاضر شد.

 مأموران در نخستین گام با جسد زن 35 ساله داخل خانه روبه‌رو شدند كه چند روز از مرگش گذشته بود. معاینات تیم پزشكی قانونی در محل حادثه نشان داد زن فوت شده 9 ماهه باردار بوده و بعد از حادثه نوزادش نیز در شكم فوت شده است.

مأموران همچنین در محل حادثه وسایل استعمال مواد مخدر كشف كردند كه حكایت از آن داشت زن فوت شده معتاد بوده و قبل از مرگ مواد مخدر مصرف كرده است.

تحقیقات میدانی هم نشان داد این زن در این خانه تنها بوده اما از مدتی قبل افرادی به این خانه رفت و آمد داشته‌اند. یكی از بستگان زن فوت شده گفت: ساعتی قبل شوهر صیغه‌ای این زن با من تماس گرفت و من را از ماجرا با خبر كرد.  او گفت وقتی به خانه همسرش رفته هر چقدر در زده كسی در را باز نكرده به همین خاطر قفل در را تخریب كرده، وارد خانه شده و با این صحنه روبه‌رو شده است.

یكی از همسایه‌ها نیز گفت: چند روزی  بود كه از خانه زن فوت شده بوی بدی به مشام می‌رسید اما هرگز فكر نمی‌كردیم كه او فوت كرده باشد. جسد زن جوان برای انجام آزمایش‌های لازم و مشخص شدن علت اصلی مرگ به پزشكی قانونی فرستاده شد.

تحقیقات درباره این حادثه به دستور قاضی منافی آذر از سوی مأموران ادامه دارد.


 اخبار حوادث  - جوان