اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كره شمالی، آخرین كشور نقشه گوگل


كره شمالی نیز به نقشه گوگل افزوده شد. با وجود آنكه كره شمالی با آدرس اماكن جغرافیایی خود مثل اطلاعات محرمانه رفتار می‌كند، نقشه گوگل براساس دانسته‌های موجود تنظیم شده و قابل تصحیح و تكمیل است.

روزنامه تهران امروز: كره شمالی نیز به نقشه گوگل افزوده شد. با وجود آنكه كره شمالی با آدرس اماكن جغرافیایی خود مثل اطلاعات محرمانه رفتار می‌كند، نقشه گوگل براساس دانسته‌های موجود تنظیم شده و قابل تصحیح و تكمیل است.

 تا پیش از آن اگر كسی قصد داشت با نقشه گوگل سفری به كره شمالی بكند، با منطقه‌ای خالی مواجه می‌شد، چون نظام حاكم بر كره شمالی درهای خود را به روی جهان بسته است و حتی حاضر به دادن اطلاعات ساده در مورد محل یك هتل برای نقشه اینترنتی دنیا هم نیست.

اما اكنون گوگل نه تنها برخی از اماكن عمومی این كشور، نظیر راه‌ها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها را روی نقشه خود مشخص كرده كه محل برخی اردوگاه‌های كار اجباری این كشور را نیز روی نقشه معلوم ساخته است. این پروژه توسط تعدادی از نقشه‌كش‌های داوطلب انجام شده است كه از منابع اطلاعاتی مختلف برای مشخص كردن محل اماكن گوناگون در كره شمالی بهره برده‌اند.

 این پروژه حالت «ویكی» دارد و افراد می‌توانند اطلاعات داده شده را تكمیل یا تصحیح كنند. پروژه ساخت نقشه یك كشور توسط داوطلبان پیش از این برای افغانستان و برمه انجام شده بود، اما این اولین بار است كه داوطلبان همگی خارج از محل مورد بررسی هستند. این گروه داوطلب كار خود را از سال ۲۰۰۹ آغاز كرد.


كره شمالی آخرین كشوری بود كه در نقشه گوگل وارد شد. پیش از این نقشه‌ای كامل‌تر از این درباره كره شمالی وجود داشت، یعنی نقشه «كورتیس ملوین» كه حتی جزئیات بیشتری را در بر می‌گیرد. «ملوین» وبلاگی درباره وضعیت اقتصادی كره شمالی نوشته است.

او سال‌هاست كه با استفاده از راه‌های مختلف موقعیت جغرافیایی مكان‌هایی ن‍ظیر مقبره‌ها، كارخانه‌های نساجی، استودیوهای فیلم و حتی مكان‌هایی مشكوك به تربیت جاسوس را در نقشه خود مشخص می‌كند. این پروژه ۲۰ روز پس از سفر «اریك اشمیت» مدیر اجرایی گوگل به «پیونگ‌یانگ» كار خود را آغاز كرد.

 «اشمیت» هشتم ژانویه به مركز كامپیوتر دانشگاه «كیم ایل سونگ» در پیونگ‌یانگ وارد شد؛جایی‌كه دانشجویان كره‌ شمالی در آن حاضر بودند تا به او نشان دهند حتی در بسته‌ترین كشور جهان نیز از موتور جست‌وجوگر گوگل استفاده می‌شود. تاثیر ثبت كره شمالی بر نقشه گوگل هنوز مشخص نیست، چون دسترسی به اینترنت در این كشور تنها برای گروه‌هایی خاص ممكن است.

 حتی در دانشگاه محل بازدید «اشمیت» دانشجویانی كه اجازه استفاده از سالن اینترنت دانشگاه را داشتند مجبور بودند از مراحل امنیتی بگذرند. نشریه اینترنتی هفته‌نامه آمریكایی «نیویوركر» در مقاله‌ای به رابطه بین نمایش نقشه كره شمالی در گوگل و قدرت سیاسی در این كشور می‌پردازد.

 نكته جالب در مقاله «نیویوركر» این است كه می‌گوید نقشه كره‌شمالی به یاد ما می‌آورد كه چقدر هنوز درباره این كشور اطلاعات نداریم: «چقدر هنوز نمی‌توانیم ببینیم.» اریك اشمیت بلندمرتبه‌ترین فرد عرصه اقتصاد و تكنولوژی آمریكاست كه از كره شمالی دیدار كرده است. گفته می‌شود او كسی است كه گوگل را به یك موتور جست‌وجو‌گر غول‌پیكر جهانی تبدیل كرده است. كمپانی گوگل هم‌‌اكنون در ۴۰ كشور دفتر دارد.


ویدیو مرتبط :
تلویزیون كشور زیبای كره و نگاه زیبا به مسلما نان كره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استقرار موشك‌های كره‌شمالی در نزدیكی مرز كره‌ی‌جنوبی



همزمان با آغاز مانور نظامی مشترك كره جنوبی- آمریكا‌، یك مقام ارشد چین با هدف كاهش تنش‌ها با رئیس‌جمهور كره‌جنوبی دیدار كرد.

 

به گزارش ایسنا، این مانور نظامی میان كره جنوبی- آمریكا در حالی برگزار می‌شود كه چند روز پیش یك جزیره كره‌جنوبی هدف آتش‌ توپخانه‌های كره‌شمالی قرار گرفت كه طی این حادثه چهار شهروند كره جنوبی كشته شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس‌، در همین حال دایی بینگو یك مقام ارشد چین و یك مشاور امور سیاست خارجی این كشور با لی میونگ باك رئیس‌جمهور كره‌جنوبی دیدار كرد.

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد كه دو طرف در این دیدار در مورد حمله كره‌شمالی به یك جزیره كره‌جنوبی و چگونگی كاهش تنش‌ها بحث و تبادل نظر كردند.

این مقام چین همچنین با وزیر خارجه كره‌جنوبی نیز دیدار و گفت‌وگو كرد.

در مانور مشترك آمریكا- كره‌جنوبی ناو هواپیما بر عظیم جورج واشنگتن حضور داشت.

كره شمالی از این مانور انتقاد كرد، اما آمریكا و كره جنوبی اعلام كردند كه این مانور پیش از حادثه حمله كره‌ی شمالی به جزیره كره‌ی جنوبی برنامه ریزی شده بود.

همچنین كره شمالی اوایل امروز(یكشنبه)، بار دیگر تهدید كرد كه اگر اقدام تحریك آمیزی مشاهده كند به كره‌ی جنوبی حمله خواهد كرد.

روزنامه دولتی رودونگ سینمون كره‌ی شمالی در گزارشی نوشت:‌ در صورت هر نوع اقدام تحریك آمیز كه محدوده آبهای كشور ما را نقض كند،‌ علیه كره جنوبی حملات را ترتیب خواهیم داد.

یونهاپ نیز گزارش داد كه كره شمالی موشك‌هایی زمین به هوا را در نزدیكی مرز خود با كره‌ی جنوبی در دریای زرد مستقر كرده است.

شبكه YTN نیز اعلام كرد كه صدای شلیك آتشبار و گلوله در این مانور نظامی شنیده می‌شود.

این مانور قرار است چهار روز به طول بینجامد و در آن هزاران نیروی نظامی دو كشور شركت كرده‌اند.

ارتش كره‌ی جنوبی اعلام كرد كه شش كشتی جنگی كره‌ی جنوبی‌، یك ناو شكن 7600 تنی، دو ناو شكن 4500 تنی، یك هواپیمای ضد زیر دریایی در این مانور شركت كرده‌اند.

همچنین یك هواپیمای شناسایی آمریكا نیز برای نظارت بر فعالیت‌های نظامی كره‌ی شمالی در این مانور شركت كرده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد كه كره‌ی شمالی موشك‌های زمین به زمین را در نزدیكی دریای زرد مستقر كرده است.

مقامات وزارت دفاع كره‌ی جنوبی و ستاد مشترك ارتش این كشور اعلام كردند كه نمی‌توانند گزارش خبرگزاری یونهاپ در مورد استقرار موشك‌های كره‌ شمالی را تائید كنند.

خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد كه رئیس مجمع عالی خلق كره‌ی شمالی قرار است از سه‌شنبه به چین سفر كند. به دنبال آغاز این‌ مانور مقامات و خبرنگاران و همچنین برخی شهروندان از محل برگزاری مانور خارج شدند.../ایسنا