اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كتیبه تاریخی در شیراز کشف شد +عکس


یک کتیبه تاریخی در کوه های اطراف شیراز کشف شد و بررسی‌های اولیه نشان از قدمت ۷۰۰ ساله آن دارد.

خبرگزاری مهر: یک کتیبه تاریخی در کوه های اطراف شیراز کشف شد و بررسی‌های اولیه نشان از قدمت ۷۰۰ ساله آن دارد.
 
در نزدیكی این سنگ نوشته، آثار تاریخی مختلفی نیز وجود دارد كه ثبت ملی نیز شده است.
 
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در خصوص کشف این کتیبه گفت: قسمتی از این كتیبه سنگ ‌نوشته از بین رفته و تنها قسمتی از آن در یكی از كوه های اطراف شیراز دیده می شود.

عبدالرضا نصیری با بیان اینکه به احتمال این كتیبه مربوط به قرن هشتم هجری باشد، اظهار داشت:  در این خصوص باید بررسی و پژوهش‌های باستان شناسی صورت گیرد تا قدمت این کتیبه مشخص شود.

كتیبه تاریخی در شیراز کشف شد

وی گفت: به دنبال بازدیدها و پژوهش هایی كه از آثار تاریخی و فرهنگی استان انجام می شود چندی قبل در یكی از كوه های شیراز این سنگ نوشته رویت شد.
 
نصیری با تاکید بر اینکه این اثر تاکنون شناسایی نشده بود، افزود: با تهیه چند عكس از این اثر و ارسال آن به اداره كل میراث فرهنگی فارس مشخص شد این اثر تاریخی است.
 
وی گفت: بخشی از این سنگ نوشته توسط افراد سودجو به بهانه یافتن گنج ویران شده و بخشی از آن نیز از بین رفته است.
 
وی با بیان اینكه قدمت كتیبه به سده هشتم هجری می رسد، تاکید کرد: تا زمانی كه بررسی و پژوهش های تخصصی برروی این اثر انجام نشود نمی توان به درستی درباره قدمت و حتی نوع خطوط حك شده آن اظهار نظر كرد.

كتیبه تاریخی در شیراز کشف شد

وی بیان کرد: طبق شواهد موجود، خطوط این كتیبه به خط رقاع نگاشته شده و واژگانی مانند خادم و مقام در آن به وضوح دیده می شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان كرد: در محلی كه این كتیبه كشف شده، چند اثر تاریخی مربوط به دوره تیموریان تا سده های كنونی اسلامی وجود دارد كه همگی در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده اند.
 
وی تصریح کرد: با توجه به اینكه عمده سنگ نوشته های دوره اسلامی متعلق به سنگهای قبر است به دلیل آنكه كتیبه یادشده در دل كوه جای گرفته، می توان آن را تنهاترین كتیبه سنگی دوره اسلامی شیراز دانست.
 
از آنجایی که کتیبه مذکور توسط سیاوش آریا فعال و دوستدار میراث فارس شناسایی شده، پرونده ثبتی آن نیز به نام وی تهیه می شود.


ویدیو مرتبط :
کشف آثار تاریخی در فریدونشهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف دومین ابزار علمی قدیمی دنیا/ ساعت تاریخی با تقسیم‌بندی 24ساعته+عکس



 

کشف دومین ابزار علمی قدیمی دنیا/ ساعت تاریخی با تقسیم‌بندی 24ساعته+عکس

 

ساعتی متعلق به دوران ریچارد دوم با تقسیم بندی 24 ساعته مربوط به سال 1396 به ارزش 150 هزار پوند در کوئینزلند کشف شده است.

به گزارش خبر گزاری مهر، دستگاه زمان سنج کشف شده یکی از اولین وسایل موجود برای تقسیم بندی زمان به 24 ساعت مساوی است با این همه این ابزار برای 20 سال در یک کیسه لوله کشی در کوئینزلند ناشناخته مانده بود.

کریستفر بکر، صاحب این ساعت در زمان کودکی این ساعت را پیدا کرد و پدرش را متقاعد کرد که آن را به موزه کوئینزلند بدهند اما متاسفانه موزه ارزش واقعی آن را متوجه نشد و گمان برد این قطعه فلزی یک اسطرلاب است.

این ساعت یک ربعی یکی از اولین ابزارهایی است که می تواند یک روز را به 24 ساعت مساوی تقسیم کند و در سال 1396 به جا مانده است. این ساعت ممهور به مهر شخصی ریچارد دوم بوده و دومین ابزار علمی قدیمی موجود در بریتانیا به شمار می رود.

بکر این ساعت را پس از بازپس گرفتن از موزه تا سال گذشته نگه داشت تا زمانی که با مقاله ای مواجه شد که در آن به سه ساعت یک ربعی متعلق به ریچارد دوم مواجه شد، در آن زمان و بعد از تماس با موزه انگلیسی متوجه شد که این ساعت دومین وسیله قدیمی علمی انگلیسی موجود است. این ساعت قدیمی ماه آینده به قیمت 150  تا 200 هزار پوند فروخته می شود.

بر اساس گزارش دیلی میل، این وسیله دارای تقسیم بندی یکسان است و دقیقا زمان یک نیمه شب تا نیمه شب بعدی به 24 ساعت مساوی تقسیم شده است. قابلیت تقسیم بندی یک روز به 24 ساعت مساوی به آرامی و در قرن 14 به وجود آمد.... /mehrnews.com