اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كاهش 30 درصدی هزینه ارائه خدمات متفرقه توسط شركت‌های آب و فاضلاب



 

 

كاهش 30 درصدی هزینه ارائه خدمات متفرقه توسط شركت‌های آب و فاضلاب

 

'سیدمهدی ثمره هاشمی' روز چهار‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: این خدمات شامل تغییر مكان وسایل اندازه‌گیری (كنتورها) و آزمایش آنها، خدمات قطع و وصل، صدور قبض المثنی، تغییر نام پرونده، جریمه تخلفات و استعلام است كه براساس ابلاغ شركت آب و فاضلاب كشور تمام شركت‌های آب و فاضلاب سراسر كشور ملزم به اجرای آن هستند.

وی تاكید كرد: 30 درصد میانگین كاهش هزینه ها مربوط به خدمات یادشده و ممكن است برخی از این خدمات حتی تا صد درصد كاهش هزینه داشته باشد.

ثمره هاشمی گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دارای نتایج مثبت و خوبی از جمله بهینه‌سازی مصرف و مدیریت در كشور خواهد بود، این در حالی است كه در همین مدت كوتاه اجرای قانون هدفمندی اثرات مثبت آن بر مصرف آب نمایان شده؛ هرچند باید منتظر ماند تا نتایج مثبت آن بیشتر آشكار شود.

** هدفمندی یارانه‌ها

وی افزود: در یك هفته اخیر مصرف آب در سطح كشور حدود پنج درصد كاهش داشته و در شهر تهران نیز با كاهش 5/5 تا 6 درصدی مواجه بوده‌ایم. پیش بینی می شود با صدور قبض‌ های جدید آب كاهش مصرف بیشتری را شاهد باشیم.

این مقام مسوول اظهار داشت: با توجه به اینكه هم اكنون كشورمان دچار خشكسالی و كم آبی است و آب برای كشور ما ارزش حیاتی و جدی دارد توجه به نحوه مصرف آب و ایجاد فرهنگ مصرف بهینه بسیار اهمیت دارد.

ثمره هاشمی افزود: اجرای عدالت اجتماعی از آثار مثبت قانون هدفمندی یارانه هاست، چرا كه برای مصرف آب پلكان‌های مختلفی تعیین شده به طوری كه مصرف كننده بیشتر (قشرهای مرفه و برخوردار جامعه) هزینه زیادتری پرداخت خواهد كرد و كسانی كه مصرف كمتر و در طبقات پایین تر جامعه قرار دارند نیز برای هر واحد مصرف خود مبلغ كمتری می پردازند.

وی ادامه داد: حدود 30 درصد از منابع درآمدی ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح تعرفه‌های آب در اختیار شركت‌های آب و فاضلاب قرار می گیرد تا صرف اصلاح شبكه‌ های فرسوده، تعویض كنتورهای دارای نقص، احداث سامانه‌های اندازه‌گیری دقیق و كنترل از راه دور شركت های آب و فاضلاب شود.

به گفته وی در این راستا در آینده سامانه‌های آبرسانی و تجهیزات تصفیه‌خانه‌ها و ایستگاه ‌های پمپاژ آب وضعیت بهتری را تجربه خواهند كرد به طوری كه می توان مدعی شد هدفمندی یارانه‌ها به نفع مردم و كشور است.

** قیمت تمام شده

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب كشور گفت: قیمت تمام شده آب هم اكنون در سازمان حسابرسی در دست بررسی است، اما وزارت نیرو محاسبات خود را در این زمینه انجام داده و آن را به كارگروه تحول اقتصادی ارسال كرده و این كارگروه پس از كار كارشناسی آن را به سازمان حسابرسی ارجاع داده است.

ثمره هاشمی افزود: شعار سال‌جاری وزارت نیرو كاهش هزینه تمام شده است و با جدیت به دنبال كاهش قیمت تمام شده آب در كشور تا حد امكان است.

** خصوصی سازی صنعت آب

ثمره هاشمی اظهار داشت: شركت‌های آب و فاضلاب در گروه دو شركت‌های دولتی قرار دارند كه تا پایان برنامه پنجم واگذاری آنها به بخش خصوصی اجرایی و عملیاتی خواهد شد. هم اكنون در حال ایجاد زمینه‌های واگذاری این شركت ها و شناسایی راهكارهای اجرای آن هستیم.

وی تاكید كرد: در امر واگذاری سوددهی شركت‌ها دارای اهمیت بسزایی است چرا كه بخش خصوصی شركت زیان‌ده را خریداری نمی كند و این در حالی است كه به علت تثبیت نرخ‌های تعرفه آب از سال 1383 همه شركت‌های آب و فاضلاب زیان ده بوده اند كه با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و تغییر و تحولات صورت گرفته توسط شركت آب و فاضلاب كشور زمینه مناسب برای واگذاری‌ها فراهم خواهد شد.

وی گفت: تاكنون مالكیت شركتی در بخش آب و فاضلاب واگذار نشده اما بیش از 90 درصد از فعالیت‌های مربوط به بهره‌برداری و بسیاری از كارهای شركت‌های آب و فاضلاب مانند امور آزمایشگاهی، وصل انشعاب آب و فاضلاب بیشتر توسط بخش خصوصی انجام می شود... / تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
كاهش هزینه اس ام اس انكلیسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هزینه 180 میلیاردی برای کاهش یک درصدی اتلاف آب تهران



اخبار,اخباراجتماعی  ,میزان اتلاف آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به وجود 24 درصد آب بدون درآمد در استان تهران گفت: 11 درصد از این میزان اتلاف آب به دلیل نشت در لوله ها، مخازن و تاسیسات است.

محمد پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، گفت: 24 درصد آب بدون درآمد استان در سه بخش آب اتلافی ناشی از نشت در شبکه، 11 درصد هدررفت ظاهری ناشی از مصارف غیر مجاز و دو درصد ناشی از مصرف آب در فرآیند تصفیه تقسیم می شود.

وی ادامه داد: 11درصد هدررفت ظاهری به دلیل خطای اندازه گیری و دقت کنترها و مصارف غیرمجازی است که در برخی نقاط وجود دارد، دو درصد هم در فرآیند تصفیه مصرف آب داریم یعنی آب ورودی به تصفیه خانه مصرف می شود ضمن اینکه در سایر تاسیسات نیز مقداری مصرف آب داریم که شامل همین دو درصد می شود.

وی تاکید کرد: نسبت به سال های گذشته میزان آب بدون درآمد سالانه یک درصد کاهش داشته است به طوری که این رقم در سنوات گذشته حدود 30 درصد بوده است. هرچه این رقم پایین تر می آید هزینه بیشتری برای کاهش آن مورد نیاز است.

180 میلیارد تومان اعتبار، برای کاهش یک درصدی آب بدون درآمد
پرورش با اشاره به اعتبار 180 میلیارد تومانی مورد نیاز برای کاهش یک درصد آب بدون درآمد در استان تهران، اظهار کرد: باید این اعتبار توسط دولت تامین شود چرا که قیمت فعلی آب یک دوم تا یک سوم قیمت واقعی است البته با وجود این شرایط به وظایف خود عمل کرده ایم و سالانه یک درصد کاهش تعیین شده را از طریق منابع داخلی و با اصلاح شبکه ها و اصلاح دستگاه های اندازه گیری و کنترها اجرایی کرده ایم.

وی کاهش آب بدون درآمد را تا سقف 15 درصد منوط به تامین منابع مالی دانست و افزود: اگر اعتبار لازم در اختیار قرار گیرد می توانیم میزان آب بدون درآمد را به 15 درصد برسانیم که به طبع آن میزان اتلاف ناشی از نشت در تاسیسات، مخازن و لوله ها با نوسازی کاهش می یابد.


 اخباراجتماعی  -  ایسنا