اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كاهش موقت فروش بنزین آزاد



 

 کاهش موقت فروش بنزین


با شارژ سهمیه ۱۸۰ لیتر بنزین یارانه ای دوره تابستانی در ۱۰ میلیون كارت هوشمند سوخت، رشد ۲۶۰ درصدی فروش بنزین آزاد در کشور متوقف شد.

در ۳ ماهه نخست سال جاری متوسط مصرف بنزین كشور با كاهشی حدود ۲ درصدی به ۲ / ۶۳ میلیون لیتر در روز رسید و این در حالی است كه متناسب با كاهش مصرف بنزین، فروش آزاد این فرآورده استراتژیك نفتی افزایش قابل توجهی یافته است.

در ۱۰۰ روز نخست امسال متوسط فروش بنزین نیمه یارانه ای روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بوده كه به تدریج با كاهش سهمیه بنزین یارانه ای كارت های هوشمند سوخت، فروش آزاد بنزین نیز افزایش یافته است. بر این اساس درخرداد ماه امسال متوسط مصرف بنزین آزاد به حدود ۱۶ میلیون لیتر در روز رسید كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ / ۱۱ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. بر اساس آمارهای شركت ملی پخش فرآورده های نفتی، متوسط فروش بنزین آزاد در سال جاری رشدی ۲۶۰ درصدی را تجربه كرده، اما با شارژ ۱۸۰ لیتر سهمیه بنزین یارانه دوره تابستانی، فروش آزاد این فرآورده پرطرفدار نفتی نیز متوقف شده است.

حسین آقایان، مدیر تامین و توزیع شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این كه از ابتدای تیر ماه امسال و پس از واریز سهمیه بنزین تابستانی به كارت سوخت خودروهای شخصی، رشد مصرف بنزین آزاد متوقف شده است، گفت: فروش بنزین آزاد در روزهای پایانی خرداد ماه افزایش قابل توجهی داشت، اما در ۷ روز نخست تابستان به طور متوسط روزانه ۳ / ۳ میلیون لیتر بنزین آزاد در جایگاه ها عرضه شده است. این در حالی است كه فرید عامری، مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی اخیرا از افزایش فروش روزانه بنزین نیمه یارانه ای تا مرز ۲۰ میلیون لیتر در روزهای پایانی خرداد ماه خبر داده بود...../تحلیل:مهر


ویدیو مرتبط :
داس اعتدال به بنزین هم رحم نکرد! **بنزین آزاد شد**

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كاهش فاصله بازار آزاد با دلار رسمی/تنها تحویل سکه در دستور کار است نه پیش فروش



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

كاهش فاصله بازار آزاد با دلار رسمی

روند افت قیمت‌ها در بازار کماکان ادامه دارد؛ روز گذشته قیمت دلار به عنوان ارز شاخص در بازار 50 تومان دیگر افت کرد تا با توجه به نرخ 2486 تومان قیمت دلار در اتاق مبادلات فاصله قیمتی به 264 تومان كاهش یابد. به گفته فعالان اقتصادی کاهش شدید تقاضا در بازار و خوش‌بینی به مذاکرات بین‌المللی از دلایل اصلی کاهش قیمت است. با وجود افت قیمت دلار، بهای سکه روز گذشته ثابت ماند. دلیل تثبیت قیمت سکه با وجود کاهش ارزش دلار به افزایش بهای جهانی طلا باز می‌گردد که اثر کاهش دلار را خنثی کرد.

نزدیکی قیمت‌های غیررسمی به نرخ‌های رسمی

فاصله‌های قیمتی حداقل شد

گروه بازار پول- در این روزها با تداوم افت قیمت‌ها در بازار ارز و سکه همه فروشنده شده‌اند. روز گذشته در برخی صرافی‌ها از هر 10 نفر مراجعه‌کننده تقریبا 9 نفر فروشنده بود. قیمت‌ها کاهش می‌یابند و فعالان اقتصادی برای برنامه‌ریزی‌های کاری منتظر کف قیمت‌ها هستند.

در این میان البته دلگرمی چندانی به ثبات قیمت‌ها در پس این روند نیز وجود ندارد. اینکه فعالان بتوانند در مورد رسیدن قیمت‌ها به کمترین سطح و ماندگاری آن اطمینان داشته باشند، خوش‌باوری است، اما در روزهای اخیر کسانی که درخواست حواله و خرید نقدی ارز داشتند، دست نگاه داشته و صبر می‌کنند. در مرکز مبادلات با اینکه سخنگو به طور روزانه گزارش کاملی از روند معاملات ارائه داده و از تخصیص ارز مبادله‌ای به سایر اولویت‌ها هم خبر می‌دهد، اما برخی از کندی انتقال ارز در این مرکز گلایه دارند. بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی تاکید داشتند که قیمت ارز مرجع تغییری ندارد، اما از فردا حقوق گمرکی بر اساس نرخ دلار مرکز مبادلات اعمال می‌شود و مالیات از صادر‌کننده‌‌ها هم گرفته خواهد شد.

آنها تنها در صورتی از معافیت مالیاتی بهره‌مند خواهند شد که دلار‌های صادراتی خود را در مرکز مبادلات ارزی بفروشند. این اتفاقات از چهارشنبه قرار است اجرایی شود. برای اولویت اول و دوم تا 50 درصد معافیت گمرکی در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت ارز مرجع در گمرک از 1226 تومان تا محدوده 2500 تومان به نوعی جبران شود.

دیروز قیمت دلار در بازار با تقریبا 50 تومان کاهش دیگر مواجه شد، اما در بازار سکه قیمت‌ها تقریبا نسبت به نرخ روز قبل، ثابت مانده‌اند. سکه به نرخ یك میلیون و 110 هزار تومان فروخته شد. نیم سکه 560 هزار تومان و ربع سکه 285 هزار تومان اعلام شد. در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای 18 عیار نسبت به روز یکشنبه تغییر محسوسی نداشت و در سطح 112 هزار تومان باقی ماند.

در بازارهای جهانی قیمت طلا البته با قدری افزایش ثبت شده که دلیل آن هم خوشبینی به توافق میان اوباما و دموکرات‌ها بر سر بودجه و همچنین افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه عنوان شده است. در عین حال اعتراضات در اروپا همچنان ادامه دارد و بورس‌ها کم رونق هستند. قیمت طلا روز گذشته با 17 دلار افزایش تا 1731 دلار بالارفت.بحث فرعی راه اندازی دوباره پیش فروش سکه که برخی خبرگزاری‌ها اصرار به پیگیری آن دارند باز هم توسط رییس‌کل بانک مرکزی به برخی مسائل ازجمله بالابردن قیمت‌های پایه جدید مشروط شده و به عبارت دیگر فعلا اراده‌ای برای انجام آن نیست. متوقف کردن صادرات طلا و جواهر از کشور یکی از دلایلی است که بانک مرکزی ضرورتی برای سرازیر کردن طلا‌های ذخیره خود در بازار طلافروشان به شکل سکه ندارد.

تنها تحویل سکه در دستور کار است نه پیش فروش

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده ادامه دارد، گفت: اگر قیمت سکه بی‌ضابطه و غیرمنطقی افزایش یابد براساس قیمت‌های جهانی طلا، پیش‌فروش را آغاز می‌کنیم. محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در حال حاضر تنها برنامه تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در دستور کار قرار دارد؛ بنابراین زمینه تزریق سکه به بازار هنوز وجود دارد. وی افزود: با توجه به اینکه تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده ادامه دارد، منتظر روند حرکتی قیمت بازار هستیم و اگر روند طبیعی کاهش قیمت‌ها ادامه یافت و حباب قیمتی وجود نداشت سکه به بازار تزریق نمی‌کنیم. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اگر قیمت سکه افزایش بی‌ضابطه و غیر‌منطقی یافت براساس قیمت جهانی طلا پیش‌فروش را آغاز می‌کنیم.

به گزارش فارس، بانک مرکزی در سال گذشته حدود 3/9 میلیون سکه را پیش فروش کرد و هم‌اکنون مراحل پایانی تحویل را پشت سر می‌گذارد. بر این اساس از مجموع سکه‌های پیش‌فروش شده حدود 3 میلیون سکه به ابزارهای جایگزین مانند اوراق گواهی سپرده، پته و خرید نقدی تبدیل شده و بیش از 6 میلیون سکه هم واگذار شده است.

به گفته مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با پیش‌فروش سکه حدود 65 هزار میلیارد ریال نقدینگی جمع‌آوری شد.

تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده از 10 روز آینده

همچنین در این راستا مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی گفت: در حال حاضر بانک مرکزی در حال ایفای تعهدات مرحله هشت ماهه است و از حدود 10 روز آینده تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده مرحله 9 ماهه آغاز می‌شود.

پیمان قربانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اگر زمانی بانک مرکزی به منظور جذب نقدینگی تصمیم به فروش سکه بگیرد، مطمئنا در موعد مقتضی این امر، با اطلاع‌رسانی گسترده به آگاهی هموطنان خواهد رسید.

وی گفت: اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی متنوع بوده و یکی از گزینه‌هایی که این بانک در زمینه جذب نقدینگی مازاد در سال گذشته داشت، پیش فروش سکه بود که در پنج مرحله (دو مرحله چهار ماهه، یک مرحله شش ماهه، یک مرحله هشت ماهه و یک مرحله 9 ماهه) انجام شد.

وی ایفای تعهدات این بانک در بخش پیش فروش سکه و تحویل آن به خریداران را مطلوب ارزیابی کرد و از افرادی که موعد سررسید دریافت سکه‌هایشان فرارسیده یا از زمان آن گذشته است، درخواست کرد هرچه زودتر نسبت به مراجعه به بانک مربوطه و دریافت سکه‌هایشان اقدام کنند.

قربانی‌ درخصوص اوراق حواله سکه (پته)، به عنوان یکی از ابزارهای جایگزین سکه نیز اظهار کرد: مدت اعتبار پذیرش حواله‌ها در تمامی شعب بانک ملی تا پایان سال 1391 بوده و پس از آن، حواله‌های یادشده صرفا در شعب صادرکننده دارای اعتبار خواهد بود. بنابراین توصیه می‌شود دارندگان این حواله‌ها در ماه‌های آتی و قبل از پایان سال، جهت دریافت سکه‌های خود به شعب بانک ملی ایران مراجعه کنند./دنیای اقتصاد

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران