اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كاهش قدرت خرید بازار ضیافت را راكد كرد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار کالاهای اساسی

اخبار اقتصادی - كاهش قدرت خرید بازار ضیافت را راكد كرد

وضعیت بازار کالاهای اساسی حاكی از آن است؛ در حالیكه دهه اول ماه مبارک رمضان سپری شد، رکود ناشی از كاهش قدرت خرید مردم بسیاری از بازارها را فرا گرفته است

بازار مایحتاج عمومی مردم همچنان با نوسان همراه است. برخی نوسانات قیمت را خود دولت رقم زده‌ و برخی دیگر را تولیدکنندگان در سایه غفلت بازرسان به بار آورده‌اند.

یك دهه از ماه رمضان در حالی سپری شد كه به رغم همه ساله نوعی ركود در بازار كالا‌های اساسی مشاهده می‌شود، ركودی كه فعالین بازار دلیل آن را افزایش عرضه و كاهش قدرت خرید مردم عنوان‌ می‌كنند.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار «نسیم»، قیمت كالا‌های اساسی در بازار از نوعی ثبات برخوردار هستند و بعضا در برخی موارد نرخ‌ها نه‌تنها افزایشی نسبت به ماه‌های گذشته نداشته، بلكه موارد كاهشی نیز بوده است. در این بین می‌توان به بهای مرغ اشاره كرد كه پیش از ماه رمضان در برخی از روزها قیمتش به 7 هزار تومان هم رسیده بود میانگین قیمتی آن در امروز 6400 تومان است.

كاهش 10 درصدی تقاضا در بازار
در این باره رئیس انجمن صنفی مرغ تهران در گفتگو با «نسیم» از نوعی ركود در بازار سخن گفته و معتقد است كه میزان تقاضا در بازار با افت 10 درصدی مواجه بوده كه مهم‌ترین دلیل آن كاهش قدرت خرید مردم است.

محمد یوسفی بهای هر كیلو مرغ زنده درب مرغداری را 4 هزار و 300 تومان اعلام كرد و افزود: همچنین هر كیلو مرغ كشته شده در مراكز عمده فروشی به قیمت 6 هزار 100 تومان و در واحدهای صنفی به قیمت 6 هزار 300 تومان تا 6 هزار و 700 تومان به فروش می‌رسد.

كاهش صادرات به عراق
وی با اشاره به ذخیره‌سازی 130 هزار تنی مرغ از سوی شركت پشتیبانی امور دام، افزود: در حالیكه همه ساله به دلیل افزایش تقاضا 40 الی 50 هزار تن از این میزان به مضرف می‌رسید كه امسال میزان استقبال از مرغ‌های منجد كه به قیمت 5 هزار و 500 تومان در سطح بازار و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم كالا به فروش می‌رسید، بسیار پایین بوده است.

رئیس انجمن صنفی مرغ تهران كه قیمت واقعی و منطقی مرغ را 7 هزار و 500 تن می‌داند، می‌گوید: البته یكی دیگر از عوامل روند كاهشی را می‌توان كاهش صادرات به عراق دانست.

در این بین بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت گوشت قرمز گوسفند و گوساله در هفته‌ گذشته با كاهش مواجه بوده به طوری كه رئیس اتحادیه گوشت قرمز نیز در گفتگو با «نسیم» با بیان اینكه تولید داخلی جوابگوی نیاز كشور است، می‌افزاید: چنانچه خروج مجاز یا غیر مجاز دام به خارج از كشور نداشته باشیم می‌توان نسبت به تدوام وضعیت این بازار امید داشت.

مقدم‌نیا بهای هر كیلو گوشت شقه‌ای بدون دنبه را در سطح بازار 27 هزار تومان اعلام كرد و اظهار داشت: همواره میزان مصرف این محصول در نیمه اول سال در مقایسه با نیمه دوم از یك روند كاهشی برخوردار بوده و تقاضا كاهش می‌یابد.

وی بر این باور است كه با توجه به كاهش قیمت دلار دیگر قاچاق همچون گذشته از جذابیت بالایی برخوردار نیست همین امر موجب شده تا مشكلی در تامین نیاز كشور نداشته باشیم.

قندو شكر گران شد
بازار قند و شکر به عنوان یکی دیگر از اقلام مصرفی در سبد خانوار که البته در ایام ماه رمضان مصرفشان بیشتر می‌شود با  كمی افزایش قیمت مواجه شد به گونه‌ای در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم قند در بازار 2700 تا 3500 تومان و قیمت هر کیلوگرم شکر از 2200 تا حدود 3000 هزار تومان است.

همچنین روغن نباتی و روغن مایع به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سبدغذایی مردم تأثیر دارد این روزها بدون هیچ تغییر قیمتی در بازار عرضه می‌شود و هیچ مشكلی از جهت از تامین و توزیع آن وجود ندارد. در عین حال، قیمت هر بطری شیر کم چرب 2200 تومان، قیمت هر بطری شیر پرچرب 2300 تومان، شیر کیسه‌ای یک لیتری 1500 تومان، خامه 1200 تومان، پنیر یو اف 4300 تومان و ماست دبه ای 7500 تومان است.
اخبار اقتصادی - نسیم

 


ویدیو مرتبط :
كاهش میلیونی قیمت ها در بازار بی رمق خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی بازار خرید و فروش وام مسكن؛كاهش اندك قیمت وام و افزایش نرخ اوراق



 

فروش وام‌‌‌‌مسکن , مسکن

 

بررسی ها در بازار خرید و فروش وام مسكن نشان از كاهش اندك قیمت فروش وام مسكن و افزایش قیمت اوراق دارد.

به گزارش خبرنگار مسكن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تقاضای بالای مسكن و فقدان توان كافی برای خرید این كالای ضروری موجب شده دولت مجوز پرداخت تسهیلات را برای كمك به خریداران صادر كند. اما دریافت این تسهیلات نیاز به سپرده گذاری دارد كه بسیاری توان انجام آن را ندارند و این امر باعث ایجاد بازار غیرقانونی خرید و فروش وام های مسكن شده است كه در برخی موارد متقاضیان را مورد سوءاستفاده قرار می دهد.

در این بازار غیر قانونی تسهیلات ۲۰ و ۱۸ میلیون تومانی به ترتیب با قیمتی حدود دو میلیون و ۵۰۰ و دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

بر اساس این گزارش، وام های ۲۰ و ۱۸ میلیونی توسط مراكز خرید وام با قیمتی حدود دو میلیون و ۳۰۰ و یك میلیون و ۸۵۰ هزار تومان از دارندگان خریداری می شود.

همچنین هر یك میلیون تومان اوراق امتیاز تسهیلات مسكن كه به دلیل به نام شدن ملك جذابیت بیشتری دارد در بورس با قیمتی حدود ۱۵۶ هزار و در بازار آزاد ۱۸۵ هزار تومان به فروش می رسد..... /   خبرگزارى ایسنا