اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كاروان طلاق توافقی در خیابان‌های پایتخت



اخبار,اخبار اجتماعی ,نرخ رشد طلاق

همین تازگی‌ها بود كه ثبت‌احوال كشور اعلام كرد در هر ساعت 19 طلاق اتفاق می‌افتد. در جای دیگری اعلام كرده‌اند به ازای هر ازدواج، یك طلاق در كشور ثبت می‌شود. اما صحبت كردن از طلاق و اینكه چرا این‌قدر در این سال‌های اخیر میزان طلاق زیاد شده است، حرف جدیدی نیست.

خیلی‌ها درباره‌اش صحبت می‌كنند و نهادهای زیادی درگیر رفع این مسئله هستند. اما انگار گره طلاق كورتر از آن است كه بشود حتی با دندان آن را باز كرد. دوباره آمار تازه‌تری از طلاق منتشر شده. اینكه فقط در تهران بیش از 27 هزار مورد طلاق توافقی رخ می‌دهد كه بیشترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده. بعد از طلاق عاطفی، حالا طلاق توافقی است كه در دادگاه‌ها جولان می‌دهد. این آمار گرچه مسئولان مربوطه را نمی‌گزد اما زنگ خطری است برای خود مردم كه به فكر خودشان باشند!


طلاق‌های توافقی زیر پوست شهرها ریشه می‌دوانند و هیچ مرجعی در این باره پاسخگو نیست. نه تنها پای پیشگیری می‌لنگد، بلكه حتی آمار دقیقی نیز از تعداد این طلاق‌ها در دست نیست تا بتوان برای بررسی عوامل و ارائه راهكار درباره‌اش اقدام كرد. آخرین بار در سال 85، معاون وقت قوه قضاییه اعلام كرد كه 82 درصد طلاق‌ها را طلاق‌های توافقی تشكیل می‌دهند. در پایتخت از هر چهار ازدواج یكی به طلاق می‌انجامد و در سایر شهرهای كشور،‌ به طور میانگین از هر دو ازدواج یكی در بن بست طلاق گیر می‌افتد.

 

اما در این میان هیچكس از زوج‌هایی كه برای طلاق توافقی آمده‌اند، نمی‌پرسد چرا؟ و در هیچ سندی، دلیل اصلی نارضایتی این زوج‌ها ثبت نمی‌شود. آن‌ها بی‌سر و صدا طلاق می‌گیرند بی‌آنكه از سوی دادگاه به مشاوری ارجاع شوند. همین كه تصور كنی 82 درصد از 140 هزار طلاق ثبت شده به صورت توافقی بوده، گردابی را می‌بینی كه زوج‌های ایرانی در آن دست و پا می‌زنند. نتیجه این است که هر روز صبح، صدها زوج جوان قید زندگی مشترک‌شان را می زنند و بی آنکه خود را درگیر موافقت خانواده‌ها کنند، با مراجعه به دادگاه خانواده دادخواست طلاق توافقی می دهند. با این همه مسئولان هنوز درگیر كشمكش‌های مدیریتی هستند.

 

طی ماه‌های نخست امسال دو رقم متفاوت برای نرخ رشد طلاق در كشور اعلام شد. دکتر احمد تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون قوه قضاییه ضمن متولی خواندن این سازمان در زمینه ارائه آمار ازدواج و طلاق، طلاق‌های صورت گرفته در سال گذشته را 139963 مورد اعلام کرد که رشدی حدود 7 درصد را نسبت به سال 89 داشته است. اما علی‌اكبر محزون، مدیركل آمار وجمعیت ثبت احوال كشور آمار طلاق ثبت‌شده را 142 هزار و 841 مورد اعلام كرد و رشد طلاق را 1/4 درصد دانست اما این آمارها مربوط به دو سال گذشته است.


  بیشترین پرونده‌های طلاق توافقی در سال 93
عباس پوریانی، رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفته است طلاق توافقی با 27هزار و 320 مورد، مطالبه مهریه با 16هزار و 228 فقره و طلاق به‌خواسته زوجه با 10هزار و 180 فقره، بیشترین پرونده‌های مربوط به دعاوی خانوادگی در سال گذشته بود.

 

برخی مددکاران و روانشناسان در این زمینه صحبت از راحت‌گیری قضات در این خصوص می‌کنند و اینکه قضات طلاق توافقی را راحت می‌گیرند، قوانین جدید برای جلوگیری از رواج طلاق توافقی در کشور وضع نمی‌شود و دركل ضرورت اعمال قوانین سختگیرانه در خصوص طلاق توافقی در دادگاه‌های خانواده را مورد تاکید قرار می دهند.  سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در خصوص دلایل طلاق و راهکار‌های کاهش آن در جامعه گفته است: «درباره راهکار اصلی در کاهش طلاق باید بگویم که مشاوره می‌تواند در تمام مراحل زندگی راهگشا باشد و حتی در دادگاه‌های خانواده مشاوران می‌توانند با راهنمایی مانع از طلاق شوند.

 

گاهی در دادگاه‌های خانواده شاهد طلاق‌های توافقی هستیم که خود امروز به یک معضل تبدیل شده است و همه از کنارش به راحتی رد می‌شوند و برای رسیدن به موضوع طلاق این راه را انتخاب می‌کنند تا بدون نزاع و بدون مخالفت جدا شوند ولی در جامعه دینی ما نباید به این شکل باشد بلکه قوانین در این خصوص باید سختگیرانه بوده یا دیگر طلاق توافقی وجود نداشته باشد.» موسوی‌چلک بابیان این‌که ارائه آموزش‌های جنسی به طرفین در استحکام زندگی مشترک بسیار مؤثر است، عنوان کرد: «نباید به موضوع طلاق به صورت جزیره‌ای نگاه کرد همچنین باید مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج را جدی گرفت تا مشاروان در راستای شناسایی اخلاق زن و مرد و آگاهی در خصوص زندگی هدایتگر باشند.»

 

این جامعه‌شناس با بیان این‌که فرهنگ مشاوره در جامعه ما کمرنگ است، گفت: «دسترسی مردم به خدمات مشاوره می‌تواند در کاهش طلاق مؤثر باشد و مشاوران باید تحصیلکرده و آگاه به مسائل باشند.» موسوی‌چلک با بیان این‌که متخصصان رشته‌های یاورانه باید افزایش یابند، گفت: «هر خانواده باید دارای یک مشاوره خانواده باشد. حتما نباید مشاوران تنها مشاور باشند بلکه مددکاران و روانشناسان در این زمینه می‌توانند به کار گرفته شوند.» او ادامه داد: «طلاق از پدیده‌هایی است که باید در جامعه جدی گرفته شود و در زمینه کاهش آن گام مؤثری برداریم و راهکار‌هایی از جمله مشاوره ازدواج و آموزش‌های مهارت زندگی و همسرداری را مدنظر قرار دهیم.»


  تشکیل گروه‌‌های پژوهشی برای ارائه راهکار به خانواده
از طرفی فرشاد جابری، مشاور و محقق گفته است: «برای کاهش طلاق به خصوص طلاق توافقی پیشنهاد می‌شود، گروه‌های پژوهشی و تحقیقاتی مبتنی بر روانشناسان و مشاوران تشکیل شود تا راهکارهای مساعد مبتنی بر فرهنگ ایرانی در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد  همچنین نظارت یک قسمت تخصصی در کشور مانند سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بر مسائل خانواده باید مدنظر قرار گیرد. کنترل بر روی برنامه‌های با محوریت خانواده در صدا و سیما از مسائلی است که امروز باید در جامعه شکل گیرد درواقع برنامه‌هایی تحت‌نظر افراد کارشناس و مبنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی باید باشد. این مشاور ادامه می‌دهد: «متاسفانه در بسیاری از موارد برنامه‌های ارائه شده در صداوسیما که دارای مفاهیم علمی مبنی بر فرهنگ ایران باشد، توسط افرادی متخصص ارائه نمی‌شود.» 


 اخبار اجتماعی  - قانون 


ویدیو مرتبط :
طلاق توافقی و توافقات زوجین - وکیل طلاق توافقی در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراف به كوتاهی و درخواست طلاق توافقی



 

اعتراف به كوتاهی و درخواست طلاق توافقی

 

من و همسرم در زندگی در قبال یكدیگر كوتاهی كردیم و برای اینكه جزئیات مشكلات مان را بیان نكنیم، طلاق توافقی می خواهیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زوجی جوان با مراجعه به دادگاه خانواده (۲) دادخواست طلاق توافقی خود را به قاضی حسن عموزادی رییس شعبه ۲۶۸ این مجتمع قضایی خانواده ارائه دادند.

زن در حضور قاضی این شعبه، بیان كرد: با یكدیگر به توافق رسیدیم كه بدون هیچ ناراحتی از یكدیگر جدا شویم چرا كه هر دوی ما در زندگی كوتاهی كرده ایم.

مرد نیز در دادگاه خانواده حاضر بود و در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینكه چرا خواهان جدایی هستید، گفت: حتما اشتباهی مرتكب شده ام كه دل زنم تا این اندازه از دستم پر است. در حقیقت من مانع جدایی او نمی شوم، چرا كه هر دو ما در زندگی، كوتاهی كرده و حالا باید تاوان آن را داده و پاسخگو باشیم.

زن در حضور قاضی با بیان اینكه دو فرزند داریم، افزود: ما نمی خواهیم مشكلات مان را مرور كنیم چرا كه باعث دلخوری و كینه می شود، مدرك لیسانس دارم و شغل شوهرم آزاد است.

البته ما از نظر تحصیلات با هم هماهنگی نداریم و این موضوع در میان مشكلات ما بسیار كوچك است.

مرد بیان كرد: همسر و فرزندانم را بسیار دوست دارم ولی باید از یكدیگر جدا شویم چرا كه به توافق رسیده ایم.

زن با بیان اینكه من فقط طلاق می خواهم، گفت: راهی برای بازگشت وجود ندارد و باید توافقی از یكدیگر جدا شویم تا جزییات در دادگاه گفته نشود و روی ما نیز به هم باز نشود.

قاضی جلسه با بیان اینكه حیف است كه از یكدیگر جدا شده و ندانسته كاری انجام دهید كه پشیمان شوید، گفت: از شما می خواهم از تصمیمتان منصرف شوید و به زندگی با یكدیگر ادامه دهید.

با اصرار طرفین در نهایت قاضی این پرونده حكم طلاق را صادر كرد...../خبرگزارى ایسنا