اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت پورشه معادل 232 سال هزینه خانوار!


قیمت یک پورشه با کل هزینه زندگی 232 سال دهک اولی‌های جامعه برابری می‌کند.

صدای اقتصاد: قیمت یک پورشه با کل هزینه زندگی 232 سال دهک اولی‌های جامعه برابری می‌کند.

از ابتدای سال ١٣٨٨ تاکنون هفت میلیارد و ٢٤٥ میلیون دلار خودرو راهی ایران شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از این تعداد خودرو، بیش از دو میلیارد و ٥٩٣ میلیون دلارخودروهای لوکس نظیر مازراتی، پورشه، بنز، بی‌ام‌و و لکسوس وارد ایران شده است.

 با احتساب دلار سه ‌هزار و ٣٠٠ تومانی، هزینه واردات خودرو‌ در مدت مذکور ٢٤ هزار میلیارد تومان بوده که ٨ هزار و ٢٥٠ میلیارد تومان آن به واردات خودرو‌های لوکس اختصاص یافته تا جوان‌های تهرانی بتوانند خود را به وسیله آن‌ها در جمع دوستان‌شان اثبات کنند. از طرفی، بر اساس گفته‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل هزینه ایجاد یک شغل کوچک ٢٠ میلیون تومان است. بنابراین می‌توان گفت اعتبار لازم برای ایجاد یک میلیون و ٢٠٠ هزار شغل در شش سال، به شکل خودرو در خیابان‌های کشور بنزین دود می‌کند.

بچه‌پول‌دارها که مهرماه سال گذشته با عکس ساعت‌های رولکس طلا، ویلاهای قصرگونه و غذاهای عجیب و غریب‌شان سر و صدا به پا کرده بودند، باید برای خرید هر دستگاه پورشه به طور متوسط یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخته باشند. این مبلغ با کل هزینه‌های زندگی ثروتمندترین‌های جامعه برای ۱۷ سال و ۲۳۲ سال هزینه کل زندگی فقیرترین‌ها، برابر است. هم‌چنین قیمت خودرویی که آن‌ها به قول خودشان برای دور دور کردن در خیابان‌های اندرزگو، سعادت‌آباد، نیاوران و ... زیرپای‌شان انداخته‌اند، به اندازه کل درآمد ۱۷۴ سال زندگی یک کارگر است. به بیانی دیگر نیز می‌توان گفت حقوق ماهانه ۲ هزار و ۱۰۷کارگر، برابر با یک پورشه است.

روزنامه اسپانیایی ال موندو، اخیراً به نقل از شرکت پورشه اعلام کرده این شرکت در سال 2011 بیشترین فروش خودروهای خود در خاورمیانه را در ایران داشته است. بر اساس آمار گمرک، طی سال‌های ۸۸ تا ۹۳، ۱۷۶۲ دستگاه پورشه وارد کشور شده؛ از این میزان ۱۰۷۱ مورد آن فقط مربوط به سال‌های ۹۰ و ۹۱، هم‌زمان با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها و تغییر در نظام ارزی بوده است. یعنی زمانی‌که ارز مبادله‌ای دولتی برای حمایت از تولید به راه افتاد اما بر اساس نظر فعالان اقتصادی و کارشناسان با باز شدن فضای رانت‌جویی، سر از واردات درآورد.

هرچند از سال ٩١ مقرر شد واردات خودروهای لوکس با حجم بالای ٢٥٠٠ سی‌سی ممنوع شود و واردات خودروهای خارجی با حجم زیر ٢٥٠٠ سی سی با ارز آزاد انجام پذیرد، اما با این وجود واردات این خودروها هرگز به صفر نرسید.  براساس گزارش گمرک، در 4 ماه اول سال، 14 دستگاه خودرو پورشه به ارزش 858 هزار و 445 دلار از امارات متحده عربی وارد کشور شده است. البته در آمار گمرک، هیچ کدام از این پورشه های وارداتی جز خودروهای لوکس بالای 2500 سی سی محسوب نمی شوند. تمام پورشه های وارد شده به کشور در سال 94، از مدل پورشه ماکان نو، در مدل های 2014-2015 به حجم 2000 سی سی بوده اند. بنابراین حداقل در چهارماه اول سال، خودروی پورشه وارد کشور شده است، اما از نوع لوکس نبوده است.

قیمت متوسط هر دستگاه خودروی پورشه

برابر با

توضیح

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

48 سال متوسط کل درآمد یک خانواده شهری

متوسط کل درآمد یک سال 48 خانواده شهری

متوسط کل درآمد یک خانواده شهری در سال 93، 31 میلیون و 390 هزار تومان بوده است.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

46 سال متوسط کل هزینه یک خانواده شهری

متوسط کل هزینه یک سال 46خانواده شهری

متوسط کل هزینه زندگی یک خانواده شهری در سال 93، 32 میلیون و 800 هزار تومان بوده است.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

۲۳۲ سال هزینه زندگی یک خانواده دهک اولی

هزینه زندگی سالانه ۲۳۲ هزار خانواده دهک اولی

متوسط کل هزینه زندگی خانواده‌های دهک اول در سال ۹۲، ۶ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان بوده است.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

۱۷ سال هزینه زندگی یک خانواده دهک دهمی

هزینه زندگی سالانه ۱۷ هزار خانواده دهک دهمی

متوسط کل هزینه زندگی خانواده‌های دهک دهم در سال ۹۲، ۸۷ میلیون و۷۱۱ هزار تومان بوده است.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

۱۷۵ سال حقوق یک کارگر

حقوق ماهانه ۲ هزار و ۱۰۷ کارگر

حداقل حقوق بر مبنای قانون وزارت کار در سال ۹۴، ۷۱۲هزار تومان است.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

۶۸۶ سال یارانه نقدی یک خانواده ۴ نفره

یارانه نقدی ۸ هزار و ۱۷۴ خانواده ۴ نفره در هر ماه

یارانه پرداختی به ازای هر نفر، ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه است.


ویدیو مرتبط :
مدیریت هزینه های خانوار با اکسل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

2 برابر شدن هزینه‌های خانوار ایرانی طی پنج سال



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بانك مركزی اعلام كرد:

2 برابر شدن هزینه‌های خانوار ایرانی طی پنج سال

بر اساس آمارهای رسمی بانك مركزی متوسط هزینه ناخالص سالانه خانوار ایرانی طی سال‌های 85 تا 89 از هفت میلیون به 14 میلیون تومان افزایش یافته است.

ایسنا:در آخرین بررسی بانك مركزی از متوسط هزینه ناخالص سالانه خانوار در مناطق شهری ایران این میزان بیش از 14.1 میلیون تومان گزارش شده است.

این میزان طی سال 88 بیش از 12.7 میلیون تومان، طی سال 87 بیش از 11.5 میلیون تومان، طی سال 86 بیش از 9.8 میلیون تومان و در سال 85 نیز 7.7 میلیون تومان بوده است.

بر این اساس این مقایسه‌ها حاكی از افزایش 11 درصدی متوسط هزینه ناخالص سالانه خانوار طی سال 89 در مقایسه با سال 88 و افزایش 10 درصدی این میزان طی سال88 در مقایسه با سال 87 بوده است.

همچنین این بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین سهم اقلام در سال 89 مربوط به گروه مسكن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با 30 درصد سهم از كل اقلام بوده كه این گروه در سال 88 معادل 4.4 درصد و در سال 89 معادل 6.9 درصد افزایش قیمت داشته‌ است.

به گزارش ایسنا، به‌نظر می‌رسد بیشتر افزایش هزینه خانوار ایرانی در این دوره زمانی مربوط به زمان اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌هاست كه طبعا با شوك قیمتی مواجه بوده و در عین حال یارانه نقدی توسط خانوارها - متوسط 182 هزار تومان در هر ماه برای خانواده چهارنفره - دریافت شده كه كارشناسان علم اقتصاد معتقدند توانسته اثر مثبتی در توزیع درآمد داشته باشد./ایسنا