اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت مسکن، از «سامانه» تا واقعیت


اختلافات فاحشی که در قیمت های موجود در سامانه و قیمت های موجود در بازار معاملات مسکن وجود دارد تمامی معادلات کارشناسان و فعالان این بخش را بر هم ریخته است.

هفت صبح: بیش از یک هفته است که سامانه اعلام قیمت مرجع املاک کار خود را آغاز کرده است و اختلافات فاحشی که در قیمت های موجود در سامانه و قیمت های موجود در بازار معاملات مسکن وجود دارد تمامی معادلات کارشناسان و فعالان این بخش را بر هم ریخته است.

در حقیقت کارشناسان و مسوولان این حوزه معتقد بودند وقتی خریداری از قیمت واقعی املاک فروخته شده در منطقه مورد نظر مطلع باشد قطعا تن به خرید ملکی با قیمت بالاتر را نخواهد داد و این سایت می تواند خط پایانی باشد با افزایش قیمت که هر از چندگاهی برخی از افراد زمینه بروز آن را فراهم می کنند اما بررسی ها نشان می دهد در برخی از مناطق قیمت پیشنهادی املاک در مقایسه با قیمت هایی که سامانه اعلام می کند حتی تا بیش از یک میلیون تومان در هر متر مربع اختلاف دارد.

 در این گزارش تلاش شده تا قیمت های برخی از املاک در محدوده مناطق سید خندان و خیابان شریعتی و مجیدیه با قیمت املاکی که در بازه دو ماه ابتدایی سال جاری فروخته شده و در سایت ثبت شده مورد بررسی قرار گیرد.



منطقه مجیدیه

اولین مورد آپارتمانی 67 متری در خیابان مجیدیه شمالی واقع در منطقه اتوبان رسالت است. فروشنده این واحد که مشخص است از واحدهای صنفی مشاورین املاک است در توضیح مشخصات ملک می گوید: این آپارتمان نوساز بوده و تاکنون کلید نخورده یا به عبارتی کسی تاکنون در آن مستقر نشده است.

وی می گوید: آپارتمان کاملا مهندسی ساز است و پارکینگ، انباری و آسانسور هم دارد ضمن آنکه کف داخل ساختمان سرامیک است و کابینت آشپزخانه هم از بهترین نوع MDF ساخته شده. وی در خصوص قیمت پیشنهادی هم متری سه میلیون و 400 هزار تومان را برای هر متر عنوان می کند که البته به قول وی اگر مورد پسند باشد تخفیف جزئی هم تا سقف 100 هزار تومان خواهد داشت.

حال در سامانه اعلام قیمت مرجع سعی کردیم تا آپارتمانی با مشخصات فوق را پیدا کنیم. در این سامانه که بر اساس مشخصات و اطلاعات دریافتی آخرین موارد مشابهی که در همان منطقه به فروش رفته را ارائه می دهد آپارتمانی با متراژ 57 متر و با عمر یک سال است که در همان منطقه مجیدیه شمالی و دقیقا 40 روز قبل با قیمت هر متر دو میلیون و 800 هزار تومان به فروش رفته است.

همچنین مورد دیگری که سامانه ارائه می کند آپارتمانی 72 متری است با عمر سه ساله و دارای کلیه امکاناتی که در یک ساختمان نوساز باید موجود باشد. فقط با این تفاوت که این واحد دقیقا 45 روز پیش با قیمت هر متر دو میلیون و 400 هزار تومان به فروش رفته است.

منطقه پل سیدخندان

در منطقه پل سیدخندان برای آپارتمانی 74 متری با عمر 10 سال ساخت که در منطقه سیدخندان خیابان دبستان واقع شده است تماس گرفتیم. فروشنده که مردی خوش برخورد است و البته به گفته خودش جزو مشاوران املاک نیست در توضیح ملک می گوید: این ساختمان چهار طبقه سه واحدی است و دارای پارکینگ و انباری و آسانسور است. وی در خصوص مشخصات داخلی آپارتمان می گوید: دو اتاق خواب، کف سرامیک، شومینه و کابینت های چوبی از مشخصات بارز واحد است. همچنین ساختمان تازه نقاشی شده است.

وی قیمت پیشنهادی خود را متری دو میلیون و 600 هزار تومان اعلام می کند. در مقایسه آپارتمان فوق با موارد موجود در سامانه به آپارتمانی برمی خوریم که 72 متر متراژ داشته و 12 سال از عمر ساخت آن می گذرد و طبق اطلاعات موجود از تمامی امکانات مشابه برخوردار است اما این ملک دو ماه قبل با قیمت هر متر دو میلیون و 200 هزار تومان به فروش رفته است و این به معنای اختلاف قیمتی 400 هزار تومانی است.

منطقه خیابان شریعتی

منطقه خیابان شریعتی خیابان حقوقی سومین موردی است که برای بررسی قیمت و مشخصات آن تماس می گیریم. فروشنده این آپارتمان که خانمی جوان و از کارمندان بنگاه های املاک معروف و بزرگ تهران است در رابطه با مشخصات آن می گوید: آپارتمان فوق در مجتمعی 24 واحدی واقع شده و 68 متری و هشت سال ساخت است، ضمن آنکه تمامی امکانات شامل پارکینگ، انباری و آسانسور را هم داراست.

وی می گوید: این ملک به عقیده من اکازیون است چون داخل آن با بهترین مصالح ساخته شده و کابینت های بسیار شیک و مرغوبی دارد. همچنین کف ساختمان سنگ مرغوب بوده و یک اتاق خواب دارد که به دلیل داشتن کمدهای دیواری جادار می توان از آن به جای انباری داخلی نیز استفاده کرد.

وی اضافه میکند: دو سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی از جمله مشخصات بارز این ساختمان است. وی در پاسخ به قیمت پیشنهادی می گوید: مالک این ساختمان پول لازم است و برای همین موضوع قیمت پایین هر متر دو میلیون و 800 هزار تومان را تعیین کرده است. در حالی که این مشاور جوان مدعی است قیمت آپارتمان فوق بسیار مناسب و پایین است در بررسی سامانه املاک مورد مشابهی را در همان خیابان حقوقی جست و جو کردیم که با وجود آنکه عمر ساخت آن 9 ساله است و برخلاف آپارتمان پیشنهادی مشاور در مجتمع هم واقع نشده و همچنین تمامی مشخصات و امکانات رفاهی لازم را دارا می باشد تنها 30 روز قبل با قیمت هر متر مربع یک میلیون و 950 هزار تومان فروخته شده است.

دلیل اختلاف چیست؟

در این رابطه مصطفی قلی خسروی می گوید: تمام آپارتمان ها از مشخصات یکسانی برخوردار نیستند و حتی ممکن است دو واحد مسکونی که در یک مجتمع واقع شده اند از لحاظ قیمت با هم اختلاف داشته باشند که به عوامل زیادی همچون مصالح داخلی، دکوراسیون و حتی طبقات واقع شدن بستگی دارد. وی در پاسخ به اینکه آیا این تفاوت ها در موارد مشابه تا متری یک میلیون تومان می رسد، می گوید: اختلاف یک میلیون تومانی بسیار زیاد است و قطعا نمی تواند مبنای درستی باشد. وی با عنوان اینکه این موارد نیاز به بررسی بیشتر دارد، ارائه پاسخ را به بعد از بررسی اتحادیه موکول کرد.


ویدیو مرتبط :
واقعیت افزوده بانک مسکن (فرابین)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتشار عمومی قیمت‌ مسکن در سامانه املاک


دولت تصمیم گرفته است تا قیمتهای سامانه املاک و مستغلات را برای همگان منتشر کند تا مستاجران از قیمت هر آپارتمان مطلع باشد و قیمتهای بالاتر از عرف بازار را نپذیرند.

خبرگزاری مهر: دولت تصمیم دارد امسال در بازار اجاره بها با انتشار قیمت‌های سامانه املاک و مستغلات برای آگاهی مستاجران از قیمت‌های روز و اجرای شدیدتر طرح تعزیراتی بازار را کنترل کند.

موضوع اجاره بها هر ساله در خردادماه به دغدغه ای برای مستاجران تبدیل می شود و قیمت‌های مختلف اجاره در مناطق مختلف تهران، نگرانی آنها را بابت تعیین یک قیمت مشخص بیشتر می کند.

گشتی در بازار اجاره نشان می دهد که در هر منطقه از تهران قیمتهای متفاوتی از سوی مالکان و یا بنگاه های املاک تعیین می شود و ممکن است دو آپارتمان در یک منطقه مشخص قیمتهای یکسانی نداشته باشند؛ با وجودی که شرایط هر دو این آپارتمانها تفاوتی با هم ندارد.

گرچه دولت سعی کرد سال گذشته با اجرای طرح تعزیراتی مسکن از گران شدن بی دلیل قیمتها جلوگیری کند اما همچنان قیمتها تحت کنترل درنیامده و مالکان سلیقه ای قیمتها را تعیین می کنند.

دولت برای امسال تصمیم گرفته که طرح جدید را به اجرا برساند تا مشکل قیمتهای متفاوت در مناطق برطرف شود ،البته طرح بلوک بندی یکی از طرحهایی بود که از سوی دولت مطرح شد اما به نظر می رسد تعیین قیمت واحد قابل اجرا نیست و دولت تصمیم گرفته است تا طرح دیگری را به اجرا برساند.

انتشار عمومی اطلاعات قیمتی سامانه املاک

 دولت تصمیم گرفته است تا قیمتهای سامانه املاک و مستغلات را برای همگان منتشر کند تا مستاجران از قیمت هر آپارتمان مطلع باشد و قیمتهای بالاتر از عرف بازار را نپذیرند.

در واقع به دلیل اینکه تمامی قیمتها و قراردادهای مسکن در این سامانه به ثبت می رسد، اطلاعات قیمتی آن می تواند مستاجران را برای یافتن آپارتمان مناسب و با قیمت واقعی کمک کند.

این طرح قرار است که از سوی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی به اجرا برسد و همزمان با آن طرح تعزیراتی مسکن هم با جدیت بیشتری آغاز شود.

براین اساس، امسال اجرای طرح تعزیراتی مسکن مهر که اجازه افزایش قیمت را برای سال جاری 7 تا 9 درصد بیش از قرارداد سال قبل می دهد، یکی از موضوعاتی است که دولت با تمرکز بر آن سعی دارد از افزایش افسارگریخته قیمتها جلوگیری کند.