اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت قبر در تهران


روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: بهشت زهرا حالا برای خودش شهری شده است با همان قوانین و حساب و كتاب‌های دنیای زنده‌ها. اینجا هم در اصطلاح «هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری». اگر بخواهی در یكی از نقاط خوش آب و هوای فاز یك مرده‌ات را دفن كنی باید بین ١٧ تا ٢٠ میلیون بابت خانه آخرتش هزینه كنی.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: بهشت زهرا حالا برای خودش شهری شده است با همان قوانین و حساب و كتاب‌های دنیای زنده‌ها. اینجا هم در اصطلاح «هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری». اگر بخواهی در یكی از نقاط خوش آب و هوای فاز یك مرده‌ات را دفن كنی باید بین ١٧ تا ٢٠ میلیون بابت خانه آخرتش هزینه كنی.

اما اگر فوت شده، از تمكن مالی چندانی برخوردار نباشد می‌تواند در فازهای جدید حتی رایگان دفن شود. حقانی در مورد اینكه چه كسانی رایگان دفن می‌شوند، می‌گوید: به تشخیص مدیرعامل بهشت زهرا، فوت‌شدگان می‌توانند به صورت رایگان در طبقه زیرین فاز ٣ دفن شوند. البته طبقات ٢ و ٣ قبرها رایگان نیست. اقوام و فوت‌شدگان متوفی طبقه اول می‌توانند در طبقات بالای این قبر رایگان با قیمت ٥٠٠ یا ٧٥٠ یا ٢ میلیون تومان به ازای هر قبر دفن شوند.

اینها سوای پولی است كه باید برای تكفین و شست وشو و حمل و نقل بدهید. قبلا برای هر مرده رقمی معادل ٢٠٠ هزار تومان بابت ارایه این خدمات اخذ می‌شد كه در لایحه جدید، نرخ آن به ٣٠٠ هزار تومان افزایش یافته است.

اما قیمت قبرها نسبت به سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟ رییس كمیته محیط زیست شورای شهر مدعی است كه این طرح، طرح ساماندهی خدمات بهشت زهراست و نسبت به گذشته تنها چیزی حدود ٢٠ درصد افزایش داشته است. آن هم مطابق با تورم: «در این لایحه پیش‌بینی شده، از این به بعد نیز افزایش قیمت‌ها براساس تورم باشد.»

مظنه مقبره خانوادگی چند است؟


 با تمام محدودیت‌هایی كه در مورد ظرفیت بهشت‌زهرا وجود دارد، هنوز هم متمولین می‌توانند برای خود مقبره بخرند. به گفته حقانی قیمت هر قبر از مقابر روباز ٥/١ میلیون و مقابر سرپوشیده ٣ میلیون تومان است البته اینها در قطعات جدید قرار دارند.

طی سال‌های گذشته بارها از بازار داغ خرید‌و‌فروش قبر در بهشت‌زهرا گزارش‌های متعددی تهیه شده است. اما با این وجود عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران به «اعتماد» می‌گوید هم‌اینك دیگر چنین مواردی وجود ندارد: «اولا خرید و فروش قبر غیرقانونی است و با متخلفین به‌شدت برخورد می‌شود. ثانیا روش‌هایی اتخاذ شده كه امكان خریدوفروش قبر را عملا غیر‌ممكن می‌كند.»

وی از همه افرادی كه مدعی‌اند قبرها به شكلی غیرقانونی خرید و فروش می‌شوند، می‌خواهد تا اگر گزارشی دارند، حتما آن را اطلاع دهند. عبداللهی همچنین با تاكید بر اینكه نرخ‌های قبرهای تعیین شده، واقعا معقول است، می‌گوید: «این‌گونه كه گفته می‌شود، الان قیمت قبر در برخی زیارتگاه‌های تهران به چند صد میلیون هم می‌رسد، در چنین شرایطی و در جایی كه هزینه‌های سازمانی مانند بهشت زهرا واقعا سرسام‌آور است، قیمت قبرهای جدید اصلا زیاد نیست.»

مرده بر زمین مانده است!


می‌گویند: «مرده نباید روی زمین بماند.» اما واقعا تكلیف مردگانی كه هیچ‌كس‌و‌كاری ندارند، چیست؟ عبداللهی در این مورد می‌گوید: «این افراد با دستور و اختیار مدیرعامل بهشت زهرا به صورت رایگان دفن می‌شوند. البته هزینه آن را شهرداری به بهشت زهرا پرداخت می‌كند.»

 قبرهای چندصدمیلیونی تا یك میلیاردتومانی

قبرهای چند صد میلیونی؛ كجای تهران هستند؟ در همین خصوص یكی از مسوولان مرتبط كه نمی‌خواهد نامی از وی برده شود، می‌گوید: این قبرها، قبرهایی هستند كه در زیارتگاه‌ها وجود دارند. مثلا قبر در امامزاده طوبی شهرری ٣٠٠ میلیون تومان است و در امامزاده صالح تا یك میلیارد تومان هم می‌رسد.

البته حقانی، عضو شورای شهر می‌گوید: «با توجه به اینكه دفن مردگان در داخل شهرها ممنوع است پس دفن مردگان در داخل امامزاده داخل شهر ممنوع است.»


ویدیو مرتبط :
میتونیم از سنگ قبر گران قیمت قبر درست کنیم؟!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت قبر در بهشت زهرای تهران: ۳۵۰ هزار تا ۱۵میلیون تومان/ پیش فروش نداریم!



 

 

خبرآنلاین: شهرداری تهران، قیمت قبرهای بهشت زهرا را اعلام کرد. معاون خدمات شهری شهرداری تهران حداقل قیمت خرید قبر را 350 هزار تومان و حداکثر 15 میلیون تومان (برای هر طبقه) اعلام کرد.

حسین کلخورانی همچنین برای فروش قبرهای سه طبقه این گورستان، حق تقدم را به کسانی دانست که نخستین نفر را در طبقه زیرین دفن کرده و گفت: "وابستگان متوفی اول، می‌توانند 2 طبقه بالای آن را هم خریداری کنند."

با این حساب، یک قبر سه طبقه در بالاترین حد، 45 میلیون تومان قیمت دارد. 15 میلیون تومان برای هر طبقه.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره توضیح داد: "اگر کسی متوفی خود را در قبری 3 طبقه دفن کند می‌تواند 2 طبقه بالای آن را هم خریداری کند، چرا که قرار است در آن پلاک 2 متوفی دیگر نیز دفن شود و حق تقدم با کسی است که نخستین‌ نفر را در آنجا دفن کرده باشد."

وی از قیمت قبرهای در قطعات 50 تا 111 این گورستان خبر داد که بین 3 و نیم تا 5 میلیون تومان قیمت خورده‌اند.

کلخورانی با اشاره به اینکه بر اساس قانون مصوب سال 64، سازمان بهشت زهرا (س) می تواند با فروش قطعات قدیمی هزینه بقیه قطعات را تأمین کند، به ایسنا توضیح داد: "در این راستا می کوشیم هزینه‌ها را ثابت نگه داریم و در این مورد حداقل قیمت خرید قبور 350 هزار تومان و حداکثر 15 میلیون تومان برای قبور40 ساله است، البته قبور 15 میلیونی کمتر از 5 درصد است و غالب قبرهایی که فروخته می‌شود در قطعات 50 تا 111 است که بین 3 و نیم تا 5 میلیون قیمت دارد و قدمت قبر هم 20 تا 30 سال است."

پیش‌فروش قبر نداریم

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه پس از مدت زمان لازم (40 سال برای قبرهای 15 میلیونی و 20 تا 30 سال برای سایر قبول) قبر در اختیار متوفی دیگری قرار می‌گیرد، افزود: "پیش‌ فروش قبور در بهشت ‌زهرا(س) به انجام نمی‌رسد و فروش قبور منحصر به زمانی است که برای فرد متوفی اقدام به خرید قبر کنند و اگر کسی متوفی نداشته باشد و تقاضای خرید قبر کند، مطمئناً با آن موافقت نمی‌شود."

قیمت قبرها در اماکن متبرکه

تمایل مسلمانان برای دفن اموات در اماکن متبرکه و در جوار امامان و امامزادگان، باعث شده قیمت قبور در این مکان‌ها، به شدت افزایش یابد.

هر چند در برخی از این اماکن، دیگر اجازه دفن اموات داده نمی‌شود، ولی سال گذشته، لیستی از قیمت دفن اموات در اماکن متبرکه اعلام شد. بر اساس گزارش یاد شده قیمت قبر در حرم امام رضا(ع) از 25 میلیون تومان تا 400 میلیون تومان است. این قبور نیز قابل پیش خرید نیست. دومین مکان گران برای دفن اموات، حرم حضرت معصومه(س) در قم است که قیمت یک قبر در آن، از 100 تا 150 میلیون تومان متغیر است. این قبور نیز به روز فروخته می‌شود، قیمت حداکثر مربوط به قبور داخل حرم و قیمت حداقل مربوط به قبور بیرون حرم است.

دفن اموات در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، از 25 میلیون تا 60 میلیون تومان هزینه دارد. قبور این مکان نیز به روز فروخته می‌شود، قیمت قبور در باغ توتی حدود 50 میلیون تومان است. در حرم حضرت شاهچراغ(ع) شیراز، حداقل قیمت قبر 40 میلیون و حداکثر 150 میلیون تومان است. 5 درصد تخفیف برای قبور 40 میلیونی و 10 درصد تخفیف برای قبور 150 میلیونی. قیمت حداکثر مربوط به قبور حرم سید میرمحمد و قیمت حداقل مربوط به قبور جلوی حجره‌ها است.

در آستان ابن بابویه (شهرری)، قیمت‌ها از 20 میلیون شروع می‌شود.... / تحلیل : عصر ایران