اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت شست وشوی فرش



 

 

شست وشوی فرش ماشینی متری ۱۱۰۰ تومان، دستباف ۲۰۰۰ هزار تومان

 

 

قیمت شست وشوی فرش

 

 

رییس اتحادیه قالیشویان تهران با اعلام شماره ۱۲۴ از شهروندان تهرانی خواست تا اسامی واحدهای مجاز قالیشویی را از طریق این شماره استعلام كنند.

 


قاسم میرزایی ـ رییس اتحادیه قالیشویان تهران، نرخ شست‌وشوی هر متر فرش ماشینی را ۱۱۰۰ تومان، فرش دستباف را دو هزار تومان، فرش دستباف با رنگ كرم را ۲۲۰۰ تومان، فرش گل ابریشم را سه هزار تومان و موكت را ۶۰۰ تومان ذكر كرد.

 


وی قیمت شست‌وشوی هر متر فرش اعلا و عتیقه و قالی‌ رنگ‌دار را بر مبنای توافق طرفین دانست.

 


رییس اتحادیه قالیشویان تهران نرخ ایاب و ذهاب فرش را چهار هزار تومان و در صورت دوربودن مسافت پنج هزار تومان ذكر كرد.

 


میرزایی با بیان اینكه قیمت‌های اتحادیه مطابق قیمت‌های سال گذشته است و افزایش نیافته است گفت: در راستای حمایت از مصرف‌كنندگان و خواست وزارت بازرگانی، تصمیم گرفتیم كه امسال هم بر مبنای همان قیمت‌های سال قبل عمل كنیم و افزایش قیمت را برای شب عید گذاشتیم و فكر می‌كنیم دیگر كسی شب عید به فكر شستن فرش نباشد!

 


وی در ادامه با اشاره به وجود ۱۰ بازرس در سطح شهر تهران برای بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی قالی‌شوی گفت: در صورتی كه مردم شكایاتی درباره شست‌وشوی فرش‌های خود دارند یا مشكلاتی میان ارباب رجوع و قالیشویان ایجاد شود، اتحادیه آمادگی رسیدگی به آن را دارد.

 


میرزایی به این منظور شماره‌های ۵۵۶۳۷۰۶۲ و ۵۵۸۰۳۱۱۳ را در اختیار شهروندان قرار داد.

 


رییس اتحادیه قالیشویان تهران درعین حال تعداد واحدهای مجاز قالیشویی در تهران را ۳۵۰ وحد ذكر كرد و گفت: ۳۰۰ واحد غیرمجاز قالیشویی هم داریم كه ۲۰۰ واحد برای صدورمجوز اقدام كرده‌اند.

 


او ادامه داد: اتحادیه قالیشویان تهران درصدد است تا به منظور ساماندهی و نظم بخشی به واحدهای قالیشویی مقدمات تشكیل اتحادیه استانی را فراهم كند؛ زیرا پراكندگی واحدها تداخل صنفی ایجاد كرده است.

 


میرزایی گفت: به عنوان مثال یك قالیشویی با نام معروف سال‌هاست زیرنظر اتحادیه فعالیت می‌كند اما در شهرری نیز به همین نام واحد قالیشویی ایجاد شده و متاسفانه نمی‌توانیم با آن برخورد كنیم چون مجوز گرفته است!

 


رییس اتحادیه قالیشویان تهران اضافه كرد: بسیاری از واحدهای قالیشویی در بیرون از تهران مستقرند ولی در تهران دفتر دارند به نحوی‌كه واحدهای دارای مجوز همگی دفاتر هستند لذا تلاش ما این است كه اتحادیه استانی را تشكیل دهیم تا تداخل صنفی كمتر شود.

 


وی با بیان اینكه ۹۰ درصد فرش‌ها از تهران به مناطق اطراف برده می‌شود، اظهار كرد: عمده باری كه برای شست و شو به شهرستان‌های ورامین، كرج، اسلامشهر و رباط كریم می رود از تهران است.

 


میرزایی درعین حال ازمردم خواست تا درصورتی كه ضرورتی برای شستن فرش‌های خود نمی‌بینند از شستن آن خودداری كنند.

 


رییس اتحادیه قالیشویان تهران دلیل این خواسته خود را سرد بودن هوا، خشك نشدن قالی، مشغله و حجم بالای كار قالیشویان در این ایام و عدم رسیدگی مطلوب به فرش عنوان كرد و بهترین زمان شست‌وشو را اول بهار و فصل تابستان دانست.

 


میرزایی همچنین درباره آن دسته افرادی كه برای شست‌وشوی فرش به منازل مراجعه می‌كنند، هشدار داد: فعالیت این افراد عمدتا غیرمجاز و تحت نظارت اتحادیه نیستند، ضمن‌ آنكه این شیوه شست‌وشو استاندارد نیست چرا كه فرش‌ها تنها كف‌شویی می‌شوند و طبعا پس از خشك شدن گرد و خاكِ درون قالی، باقی می‌ماند.

 

 


ویدیو مرتبط :
روش مدرن شست وشوی هواپیمای مسافربری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین روش شست‌وشوی سبزیجات ایرانی!



 

 

سبزی

 

 

همیشه متخصصان تغذیه مصرف سبزیجات را توصیه می‌کنند اما بی‌توجهی به نكات بهداشتی در مراحل آماده‌سازی این گروه غذایی ارزشمند، می‌تواند زمینه‌ای باشد برای تبدیل آن به یك ماده غذایی زیان‌بار كه حداقل می‌تواند باعث ایجاد مشكلات گوارشی شود. بنابراین روش شست‌‌وشوی آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهترین روش شست‌‌وشوی سبزیجات، همان روش 4 مرحله‌ای است که وزارت بهداشت توصیه می‌کند.

 

مرحله اول شامل پاک‌سازی اولیه می‌شود. پاک‌سازی اولیه یعنی اینکه تمام برگ‌های زرد، چوب‌ها و گل‌و‌لای احتمالی از سبزی جدا شوند. در این مرحله اگر لازم بود، حتی باید یک آب سطحی هم روی سبزیجات گرفته شود.

 

مرحله دوم، انگل‌زدایی است که توصیه می‌شود در یک ظرف آب، به ازای هر لیتر آن، بین 2 تا 4 قطره مایع ظرفشویی بریزید. این کار باعث می‌شود که تخم و کیست انگل‌ها لیز و لزج شود و به سطح آب بیاید. در این مرحله از شست‌وشو، شما باید آب روی سبزی را به آرامی تخلیه و سپس سبزی‌تان را از درون ظرف خارج كنید.


مرحله سوم، میکروب‌زدایی است که باید دوباره سبزی‌تان را درون یک ظرف پر از آب غوطه‌ور کنید و مقداری از محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی پرکلرین را که در بازار وجود دارند،‌ داخل آب سبزی بریزید. مقدار ماده ضدعفونی‌کننده‌ای هم که داخل آب می‌ریزید باید بر حسب دستور روی کالا باشد.

 

مرحله چهارم یا مرحله نهایی هم، آب‌کشی ساده است تا اثر مواد شیمیایی که داخل آب سبزی ریخته‌اید، کاملا از بین برود.

این دستورالعمل خاص وزارت بهداشت است که فکر می‌کنم فقط برای کشور خودمان تنظیم شده! شاید برایتان جالب و حتی باورنکردنی باشد اگر بگویم وقتی نگاه به سایت وزارت بهداشت کشور کانادا کردم تا ببینم که بهترین روش‌ شست‌وشوی سبزیجات در این کشور چیست، دیدم که نوشته: «سبزیجات را بعد از خرید فقط با آب بشویید و هرگز با افزودن مواد ضدعفونی‌کننده یا مایع ظرفشویی، اجازه ورود انواع مواد شیمیایی را به درون بافت این خوراکی ندهید!»


متاسفانه، آبیاری سبزی‌ها در کشور ما با فاضلاب و کودهای انسانی سبب شده که چنین دستورالعمل پیچیده‌ای برای شستن آن وجود داشته باشد؛ وگرنه، چه کسی است که نداند افزودن مواد شیمیایی به خوراکی‌ها، ارزش غذایی آنها را پایین می‌آورد؟ بنابراین به نكات بهداشتی كه برای آماده‌سازی سبزیجات به آنها اشاره شد، همواره دقت كنید تا سلامت‌تان تهدید نشود؛ هرچند که ارزش تغذیه‌ای آنها قطعا دستخوش تغییراتی خواهد شد.

منبع:jamejamonline.ir