اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت زمین در شهر تهران



 

 

قیمت زمین

 

 

واسطه های خرید و فروش زمین در تهران می گویند بازار این كالای كمیاب هیچ رابطه منطقی با بازار مسكن ندارد و «ركود و رونق» یا «كاهش و افزایش» قیمت مسكن، تاثیر قابل ملاحظه ای بر بازار زمین نمی گذارد.

دلالان زمین در عین حال معتقدند چند عامل محدود و شاخص، در تعیین قیمت معاملاتی زمین نقش بازی می كنند كه از جمله آن، موقعیت منطقه ای زمین است. هم اكنون در محله هایی از تهران كه حجم ساخت وساز زیاد است و عمده انبوه سازان در آنجا متمركز هستند، قیمت زمین از میانگین قیمت بالاتر است. از طرف دیگر فراوانی زمین در یك محله نیز رابطه مستقیم با ارزانی آن دارد. به عنوان مثال در بخش هایی از جنوب پایتخت كه زمین خالی وجود ندارد، قیمت از شمال شهر بالاتر است.

در بخش های مركزی تهران كه اوضاع ساخت وسازهای تجاری رونق دارد و عمده ساختمان ها با كاربری تجاری فروخته می شود، خرید و فروش زمین با قیمت های توافقی انجام می شود و ضابطه به خصوصی برای تعیین قیمت حكمفرما نیست.

نكته جالب توجهی كه در بازار معاملات زمین شهر تهران دیده می شود، فاصله زیاد قیمت ها در یك منطقه خاص است.

به عنوان مثال برابر آنچه سامانه خرید اینترنتی مسكن موسوم به ایران فایل معرفی كرده، در محله نیاوران قطعات زمین از قیمت متری ۵/۲ میلیون تومان تا ۱۹ میلیون تومان برای فروش عرضه شده است.

در بازار مسكن، هرگز چنین فاصله نجومی قیمت بین املاك موجود در یك منطقه دیده نمی شود كه اگر هم دیده شود، مشخصات سازه، ویژگی های منحصر به فرد داخل ساختمان و امكانات لوكس دلیل قیمت بالا می تواند باشد.

در بخشی از مناطق غربی تهران كه ساخت وساز با متراژ های كوچك رونق دارد، قیمت زمین نیز اندكی بالا تعیین می شود. هر چند در این مناطق فراوانی زمین های خالی و در نوبت فروش نیز نسبت به سایر مناطق زیاد است.

طبق گفته مشاوران املاك، هم اكنون بازار زمین در شهر تهران همچون سال گذشته در اختیار سازنده ها و بساز و بفروش ها قرار دارد و با حجم ثابت معامله در جریان است.

مشاوران املاك می گویند قیمت زمین طی ماه های اخیر تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است..../تحلیل:دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
گزارش مرکز آمار از قیمت متوسط زمین در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سراشیبی قیمت زمین در تهران



 

 

سراشیبی قیمت زمین در تهران

 

قیمت زمین در تهران همزمان با شروع فصل خرید مسكن كلنگی توسط انبوه سازان (برای ساخت وسازهای جدید) در سراشیبی قرار گرفت.

 

فصل داد و ستد در بازار زمین و ملك كلنگی آغاز شده است كه با توجه به شروع سراشیبی قیمت در این بازار، پیش بینی می شود خریدهای نقدی زمین توسط انبوه سازان رونق بگیرد.

هر مترمربع ملك كلنگی به طور متوسط یك‌میلیون و ۵۸۱ هزارتومان

 

تازه ترین آمارهای رسمی از اوضاع ملك كلنگی در تهران، حكایت از تكان های خفیف قیمت زمین دارد؛ به طوری كه طبق گزارش مركز آمار هر متر مربع زمین مسكونی در تابستان امسال نسبت به بهار ۵/۰ درصد كاهش پیدا كرده این در حالی است كه بهار امسال زمین نسبت به زمستان سال قبل، ۱۱ درصد افزایش یافته بود.

 

ثبات نسبی قیمت زمین طی سه ماه آن هم در فصل تابستان، علامت خروج سفته بازها و دلالان و محتكران زمین از این بازار است كه این اتفاق می تواند زمینه خرید مصرفی زمین با قیمت واقعی را مهیا كند. همه ساله در ماه های آذر و دی، انبوه سازان اقدام به خرید زمین می كنند تا در فاصله سه ماه بتوانند مجوزهای ساخت و پروانه ساختمانی را دریافت و از بهار سال بعد، عملیات ساخت را آغاز كنند.

 

هم اكنون بازار زمین و ملك كلنگی از بابت قیمت عرضه، شرایط مطلوب را برای انبوه سازان دارد و پیش بینی می شود حجم معاملات زمین طی هفته های آتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا كند.

 

همچنین طبق گزارشی كه مركز آمار ایران درباره میزان خرید و فروش زمین در تابستان امسال منتشر كرده، در این فصل، معاملات زمین فقط در ۹ منطقه از بین ۲۲ منطقه تهران، در سطح مورد قبولی بوده و در مابقی ۱۳ منطقه تعداد خرید و فروش ها به قدری پایین گزارش شده كه امكان آمارگیری نبوده است. براساس این گزارش در مناطق ۳، ۶، ۸، ۹، ۱۱، ۱۳ و ۱۶ تا ۲۲ تعداد معاملات زمین كم و در حد ناچیز برآورد شده است.

 

اطلاعات مركز آمار كه از سامانه رهگیری معاملات املاك استخراج شده نشان می دهد در سه ماه دوم امسال، بازار زمین فقط در مناطقی كه دارای بافت فرسوده است، رونق داشته و در مابقی سطح شهر، این بازار عملا در ركود بوده است.

 

متوسط قیمت زمین یا زمین ساختمان مسكونی كلنگی در شهر تهران طی تابستان امسال یك میلیون و ۵۸۱ هزار تومان اعلام شده است كه نسبت به بهار ۵/۰ درصد كاهش و نسبت به تابستان سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشته است. این در حالی است كه قیمت زمین در بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل ۳۸ درصد رشد كرده بود. بنابراین آمارها، كاهش قیمت زمین طی ماه های اخیر را تایید می كند.

 

ارزش معاملاتی زمین در پایتخت در تابستان در دامنه متری ۲۱۹ هزار تا ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نوسان بوده است كه در این میان منطقه یك گران ترین بازار (هر متر مربع زمین در این منطقه به طور متوسط ۲ میلیون تومان معامله شده) و منطقه ۱۲ ارزان ترین بازار (هر متر مربع زمین یك میلیون تومان) را در اختیار داشته اند./ روزنامه دنیاى اقتصاد