اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت رسمی دنا اعلام شد


رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه قیمت دنا به صورت رسمی اعم از کتبی و شفاهی به ایران خودرو اعلام شده است، گفت: بررسی انحصاری بودن بازار فولاد در دستور کار قرار گرفت.شورای رقابت، قیمت خودروی دنا را 42 میلیون تومان اعلام کرده است.

خبرگزاری مهر: رضا شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه قیمت دنا به صورت رسمی اعم از کتبی و شفاهی به ایران خودرو اعلام شده است، گفت: هیچ خودروسازی حق ندارند اقداماتی را انجام دهد که منجر به ایجاد حاشیه بازار شود، این در حالی است که به نظر نمی رسد ایران خودرو کاهش تولید این خودرو را در دستور کار داشته باشد.

رئیس شورای رقابت افزود: ایران خودرو بر روی پروژه دنا سرمایه گذاری کرده و به نظر نمی رسد که کاهش تولید این خودرو را در دستور کار قرار دهد.

وی تصریح کرد: اکنون ایران خودرو هیچ بهانه ای برای عدم تحویل خودروی دنا به مشتریان ندارد و ملزم است به تعهدات خود عمل کند.

به گفته رئیس شورای رقابت، پلت‌فرم خودروی دنا دقیقا پلت‌فرم سمند است؛ به این معنا که موتور دنا همان موتور سمند EF7 است و گیربکس نیز متعلق به پلت‌فرم سمند است.

رئیس شورای رقابت خاطرنشان کرد: شورای رقابت بررسی بازارهایی را که احتمال انحصاری بودن در آنها می رود را شروع به بررسی کرده که در این میان، بررسی بازار فولاد در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته شیوا، البته هنوز مشخص نیست که آیا بازار فولاد انحصاری است اما کارشناسان شورای رقابت مشغول کار هستند.

شورای رقابت، قیمت خودروی دنا را 42 میلیون تومان اعلام کرده، این در حالی است که مسئولان ایران خودرو می‌گوید: با توجه به جزئیات آنالیز قیمت، این خودرو را زیر 46 میلیون تومان نمی‌توانند بفروشند؛ وگرنه زیان خواهند کرد.


ویدیو مرتبط :
قیمت دنا اعلام شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعویق چندباره اعلام قیمت‌های رسمی خودرو



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

تعویق چندباره اعلام قیمت‌های رسمی خودرو 

آرمان: برگزاری جلسات متعدد برای رفع مشکل خودروسازان در نهایت کار را به جایی رساند که رئیس‌جمهوری در یک جلسه صبحانه در وزارت بازرگانی حاضر شد تا با حضور نمایندگان 2 خودروساز بزرگ به بررسی مشکلات آنها بپردازد و قول اختصاص ۲میلیارد دلار ارز مبادله‌ای به خودروسازان بدهد.

هرچند به نظر می‌رسد این اتفاقات در نهایت به کاهش قیمت منتهی شده اما مساله اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان یکی از مواردی بود که به نظر می‌رسید درصورت رفع شدن برخی مشکلات خودروسازان را مرتفع می‌کند؛ راه‌حلی که هنوز هم بسیاری از کارشناسان نسبت به رفع مشکلات خودروسازان با این شیوه به دیده تردید نگاه می‌کنند.

در همین میان برخی نمایندگان مجلس روز گذشته از افزایش قیمت خودرو حمایت کرده و تاکید کردند که با توجه به رشد هزینه‌های تولید، افزایش قیمت خودرو منطقی است چرا که شرایط محیطی، نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه خارج از کنترل خودروسازان است.

به گزارش ایسنا، بیگی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در میزگرد تخصصی بازار خودرو و آسیب‌شناسی قیمت‌ها عنوان کرد: آیا می‌توان به مردم گفت منتظر کاهش قیمت خودرو باشید اما قیمت مسکن مهر و بلیت قطار و هواپیما که در دست خودمان است را افزایش دهیم؟ 

این در حالی است که جلسه یکشنبه شورای رقابت که بنا بود در آن دستورالعمل‌های قیمتی جدید بازار خودرو بررسی شود برگزار نشد.

این جلسه که قرار بود با حضور اعضای شورای رقابت و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شود به دلیل سفر تعدادی از نماینده‌ها به حوزه‌های انتخابی خود به تعویق افتاد. پیش از این شورای رقابت اعلام کرده بود در صورتی که خودروسازان مدارک و درخواست‌هایشان را به این جلسه ارائه نکنند، شورا مخیر خواهد بود طبق صلاحدید خود دستورالعمل قیمتی جدید را مصوب کند.

احتمال کاهش قیمت محصولات ایران خودرو

در همین راستا مدیرکل دفتر ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به نتایج گرفته شده در جلسه خودروسازان با رئیس‌جمهوری عنوان کرده است که احتمال کاهش قیمت محصولات ایران‌خودرو از جمله این تصمیمات است.

کیومرث فروتنی خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی قول داد در ابلاغیه‌ای به بانک‌ها مبلغ گشایش اعتبار صنعت خودرو برای واردات مواد اولیه از 130 درصد فعلی به 10 درصد سال گذشته کاهش یابد.

در این میان و در حالی رئیس کل گمرک ایران اجرای قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی را با شیوه کنونی غیرممکن دانسته که رئیس سازمان ملی استاندارد با رد این انتقاد تاکید کرده که این قانون طبق برنامه زمان‌بندی شده اجرایی می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران چندی پیش با اشاره به این‌که طبق قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی 5200 ردیف تعرفه کالا مشمول استاندارد اجباری شده است، گفت: این کار اشتباه است و نظارت بر استاندارد چنین حجمی از کالا شدنی نیست و در هیچ کشوری نیز چنین کاری صورت نمی‌گیرد.

تشکیک در ارائه ارز مبادلاتی به خودروسازان

در حالی که یکی از مواردی که در جلسه دو روز قبل رئیس‌جمهوری با خودروسازان مطرح شد، اختصاص ارز مبادله‌ای به این گروه بود، مشاور انجمن خودروسازان ایران از عدم تامین نیاز ارزی خودروسازان در مرکز مبادلات ارزی سخن گفت.

آن طور که ایسنا گزارش داده، چندی پیش سخنگوی مرکز مبادلات ارزی از تامین نیاز ارزی صنعت خودرو در این مرکز خبر داده بود اما مشاور انجمن خودروسازان ایران این موضوع را رد کرد. با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهوری درباره ضرورت تسریع در پرداخت ارز مبادله‌ای به خودروسازان به نظر می‌رسد که نیاز ارزی خودروسازان به طور کامل تامین نمی‌شود. 

در همین رابطه داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان ایران عنوان کرده است که با نصف شدن تیراژ تولید خودرو می‌توان گفت که مصرف ارزی صنعت خودرو و قطعه در سال جاری حدود 8/1 میلیارد دلار است.

همچنین دبیر انجمن قطعه سازان خودرو نیز عنوان کرده است که با تخصیص ارز مبادله‌ای هم قیمت خودرو تغییری نخواهد كرد. به گزارش ایلنا، نجفی منش با اشاره به بسته شدن نقل و انتقالات ارزی خاطر نشان كرد: این امر مسلما باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

قول 2 میلیاردی رئیس‌جمهوری

اما مدیر کل صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت در خصوص جلسه 2 روز قبل خودرویی رئیس‌جمهوری، نیز عنوان کرده است که رئیس‌جمهوری دستور اختصاص ۲میلیارد دلار ارز مبادله‌ای به خودروسازان را صادر کرد.

به گزارش فارس، کیومرث فروتنی اظهار کرد: در جلسه روز گذشته رئیس‌جمهوری با وزیر صنعت و مدیران عامل ایران خودرو و سایپا بحث کاهش قیمت خودرو مورد تاکید قرار گرفت و در این جلسه مدیرعامل ایران‌خودرو وعده داد که قیمت محصولات این شرکت بین 1 تا 3 میلیون تومان کاهش یابد.

همچنین نگاهی به قیمت‌های روز در بازار خودرو حاکی از آن است که قیمت خودرو در بازار کمتر از نرخ‌های رسمی است. بر این اساس قیمت برخی از خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار آزاد، ارزان‌تر از قیمت‌های رسمی این محصولات شد.

به گزارش ایسنا، در چند روز اخیر در پدیده‌ای جالب توجه برخی از خودروهای داخلی در بازار آزاد با قیمتی ارزان‌تر از قیمت تجاری تعیین شده از سوی خودروسازان به فروش می‌رسد. به عنوان مثال در شرایطی که شرکت سایپا قیمت تجاری خودروی پراید 111 را 17 میلیون و 200‌هزار تومان تعیین کرده است اما قیمت این محصول در بازار آزاد به 17 میلیون تومان کاهش یافته است./آرمان