اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت انواع نان پس از هدفمند كردن یارانه‌ها



 

 

 

هدفمند کردن یارانه

 

 

سال گذشته را شاید بتوان سالی پر فراز و نشیب برای نان و تغییرات قیمتی آن در تهران دانست به‌طوری‌كه تقریبا در ماه‌هایی از اواسط سال گذشته قیمت انواع نان افزایش یافت و تصویب طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها نیز انتظار را برای افزایش دوباره قیمت آن دو‌چندان كرد؛

اینكه قیمت نان پس از هدفمندكردن یارانه‌ها چقدر خواهد شد، سوالی است كه تاكنون بی‌پاسخ مانده و پاسخ‌های آن تنها بر پایه حدس و گمان استوار است.

بسیاری همسطح شدن قیمت نان یارانه‌ای با قیمت نان آزاد را محتمل‌ترین اتفاق ممكن پیش‌بینی‌می‌كنند.  در حال حاضر قیمت هر كیلو آرد یارانه‌ای 75 ریال و قیمت هر كیلو آرد آزاد 410 تومان است كه این تفاوت نرخ‌های متفاوتی را برای نان‌های یارانه‌ای و آزاد رقم زده است.

این درحالی است كه در حال حاضر تنها می‌توان در مورد نرخ آرد آزاد سخن گفت در حالی كه با هدفمند كردن یارانه‌ها، یارانه حامل‌های انرژی مورد نیاز نانوایی‌ها نیز حذف می‌شود. موضوعی كه نمی‌توان در حال حاضر تخمین قابل قبولی از افزایش قیمت این حامل‌ها و تاثیر آن بر قیمت نان ارائه كرد.

در عین حال چندی قبل وزیر بازرگانی اعلام كرد: در شرایط فعلی هزینه آرد کمتر از 10 درصد کل قیمت تمام شده نان است یعنی در نان 300‌تومانی سهم آرد 30 تومان هم نیست لذا سهم آرد سهم بزرگ در قیمت تمام شده نان نیست چرا که هزینه‌های کارگری، اجاره، آب، برق و سایر هزینه‌ها بالاست و در واقع ما تنها درباره آرد این تغییر قیمت را دنبال می‌کنیم.

مهدی غضنفری افزود: پیش‌بینی‌ ما این است که نان در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ارزان‌تر از نان آزاد پز خواهد بود. علتش این است که آزادپز از آرد 400 تا 450 تومانی استفاده می‌کند ولی ما در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، آرد را به قیمت 300 تومان از نیمه دوم سال عرضه می‌کنیم.

همچنین وزیر بازرگانی چند روز قبل در این خصوص اعلام كرد: یارانه نان امسال هدفمند و قیمت آرد نیز واحد می شود. در این راستا طرحی که وزارت بازرگانی پیشنهاد داده، این است که بعد از اینکه رئیس‌ جمهور هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرایی کرد، وزارت بازرگانی بتواند از همان روز، آرد را با قیمت‌های جهانی به نانواها ارائه دهد.به‌گفته مهدی غضنفری، هم اکنون قیمت آرد یارانه‌ای حدود 75 ریال و قیمت آرد برای آزادپزها، 450 تومان است.

بنابراین قیمتی که تصور می کنیم بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی خواهد شد، بین دو قیمت مذکور خواهد بود.

غضنفری در حالی از آزادسازی قیمت آرد در آغاز هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است كه قرار بود كالاهای مصرفی به خصوص كالاهای استراتژیك آخرین حلقه از اجرای هدفمندی یارانه‌ها باشد.

اما پس از صحبت‌های وزیر بازرگانی قائم مقام وی، با ارائه توضیحاتی در مورد چگونگی هدفمند شدن یارانه‌ها در بخش نان تصریح كرد: ابتدا پرداخت‌ها انجام می‌شود و سپس هدفمند كردن یارانه‌ها در بخش نان اجرایی می‌شود. مسعود موحدی در این مورد توضیح داد: هنوز تصمیم در این مورد قطعی نیست اما به هر حال این موضوع دو بخش دارد؛ یك بخش مربوط به تولید و بخش دیگر مربوط به مصرف است یعنی گندم را ممكن است با قیمت جهانی یا گران‌تر برای حمایت از تولید بخریم.

آن بخش كماكان برقرار خواهد بود و در بخش مربوط به مصرف هم اول پرداخت صورت می‌گیرد و بعد از آن هر مقداری كه قرار باشد برداشته شود، اول شارژ می‌شود و بعد برداشته می‌شود.

موحدی همچنین در مورد نحوه حذف یارانه نان خاطرنشان كرد كه تصمیم قطعی را كارگروه هدفمند كردن یارانه‌ها می‌گیرد. وی در مورد برآورد افزایش قیمت در بخش نان یارانه‌ای نیز تصریح كرد:‌ اینها برآورد شده است. برآوردها این است كه ما كمتر از قیمت نان آزاد حال حاضر را خواهیم داشت.

موحدی در مورد این كه آیا با اجرای این طرح دیگر نان با آرد یارانه‌ای نخواهیم داشت؟‌ گفت:‌ این بستگی دارد به برنامه هدفمند كردن یارانه‌ها كه چند درصد آن اتفاق بیفتد. حالا باید تصمیم نهایی گرفته شود. پس از تصویب هدفمندی یارانه‌ها در مجلس، قیمت نان و حذف یارانه آن به عنوان قوت غالب مردم،‌ بارها و بارها مورد بحث قرار گرفت و حتی اظهارنظرهای گوناگون مسئولان موضوع را به تضاد كشاند.

بحث بر سر این موضوع از همان ابتدای سال جاری با سخنان معاون وزیر بازرگانی آغاز شد. حمید علیخانی معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران از سناریوهای مختلف وزارت بازرگانی كه در دست بررسی است خبر داد كه از جمله آنها می‌توان به حذف یكباره یارانه نان اشاره كرد. به گفته او وزارت بازرگانی به دنبال آن است تا در یک مرحله از بحث یارانه آرد و نان خارج شود...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
هدفمند کردن یارانه ها اهداف بلندی را دنبال می کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت مسكن پس از هدفمند شدن یارانه‌ها



 

یك كارشناس مسكن با بیان اینكه مهمترین راهی كه می‌تواند منجر به ارزان‌سازی مسكن شود حركت به سمت صنعتی سازی است، تصریح كرد: پس از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها به‌طور قطع افزایش قیمت خواهیم داشت بنابراین بعضی از مواد، مصالح و عناصر ساختمانی جدید كه مصرف انرژی كمتری نسبت به مصالح قدیمی دارند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عبدالرضا فرید نائینی ـ كارشناس مسكن ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت بخش مسكن پس از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها گفت: بخش صنعت نمی‌تواند در كوتاه مدت ساختارش را در جهت بهینه كردن شرایط تغییر دهد اما مشخصات پروژه‌های ساختمانی قابل تعریف است به طوری‌كه بخش مسكن مساعدترین بخش است برای اینكه بتواند بار یارانه‌ها را از دوش خود بردارد و به سمت مدیریت بهینه قیمت و كیفیت حركت كند.

این كارشناس مسكن با بیان این‌كه عناصر و مصالح ساختمانی بر اثر اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها دچار افزایش قیمت می‌شوند، تصریح كرد: با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها شاهد دگرگونی در انتخاب مصالح ساختمانی خواهیم بود.

وی با بیان این‌كه باید شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت كنیم كه تورم و افزایش قیمت‌ها قابل كنترل باشد، افزود: دولت با مدیریت صحیح می‌تواند افزایش قیمت را كمتر كند.

وی درباره‌ی راه‌های ارزان شدن مسكن در كشور اظهار كرد: مهمترین عاملی كه می‌تواند كمك كند تا هدف‌های بخش ساختمان را تعقیب كنیم تغییر فرآیند ساخت است كه اكنون به شیوه سنتی و عقب افتاده انجام می‌شود.

این كارشناس مسكن با تاكید بر این‌كه در گام اول باید فرآیند ساخت را صنعتی كنیم، تصریح كرد: تغییر فرآیند ساخت از روش سنتی به روش صنعتی و برنامه‌ریزی انبوه می‌تواند كمك كند كه كلیه شاخص‌های ساختمان را مدیریت كنیم.

وی با بیان این‌كه در صنعتی‌سازی قیمت مناسب، سرعت كافی و كیفیت با هم تعریف می‌شوند، گفت: این مجموعه سه وجهی كه شاخص‌های پایه نام دارد با تغییر فرآیند ساخت به درستی مدیریت می‌شود.

فرید نائینی درباره حذف قیمت زمین از مسكن اظهار كرد: مسكن مهر نمونه‌ای است كه دولت در آن مقداری زمین را به بخش مسكن تزریق كرد و درپی آن ارزش زمین كاهش یافت بنابراین چنین مكانیزمی قابل تعقیب است.

این كارشناس مسكن با اشاره به اینكه اگر طرح مسكن مهر چند سال پایدار بماند و سالانه یك میلیون واحد ساخته شود، تاثیر بسیاری بر قیمت زمین و مسكن خواهد داشت، خاطرنشان كرد: برخی مناطق در كلان شهرها به دلیل تراكم جمعیت ارزش‌های ویژه پیدا می‌كنند و نمی توان اقدام به حذف قیمت زمین در آنها كرد.