اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت‌ جدید بنزین؛ 840 یا 990 تومان!



    اخبار,اخبار جدید

 

قیمت‌ جدید بنزین؛ 840 یا 990 تومان!

علاوه بر این مجوز به دولت برای تغییر در قیمت حامل‌های انرژی، نمایندگان مجلس همچنین سقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را تعیین کردند تا دولت تنها در یک رنج قیمتی مشخص قدرت مانور داشته باشد.

 

بر این اساس و با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر اینکه قیمت فروش داخلی انواع سوخت با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه کمتر از 90 درصد قیمت و بیشتر از قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج‌فارس نباشد، می‌توان گفت که حداکثر قیمتی که می‌توان برای بنزین متصور بود 1890 باشد. چرا که پیش از این جلیل سالاری ـ مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران ـ عنوان کرده بود که قیمت هر لیتر بنزین سوپر فوب خلیج‌فارس 2100 تومان است.

 

بر اساس این دیدگاه و با توجه به افزایش سالانه 20 درصدی بهای سوخت دولت باید برای پر کردن فاصله 700 تومانی کنونی تا 1890 تومانی سقف طی چهار دوره باقی مانده تا اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها امسال حدود 290 تومان قیمت بنزین را افزایش دهد و قیمت آزاد آن به 990 تومان برسد.

اما از آنجا که قیمت فوب شامل بنزین سوپر است و بهای آن بسیار بالاتر از قیمت بنزین معمولی است می‌توان گفت که قیمت 1890 تومان برای بنزین عددی دور از انتظار است هر چند که چندی پیش رییس مجلس عنوان کرده بود دولت در پی عرضه بنزین با بهای دو هزار تومان است.

با این حال و از آنجا که مجلس تاکید دارد که بهای سوخت باید در یک دوره پنج ساله به حداکثر خود برسد در سناریوی دوم می‌توان گفت که در آغاز مرحله دوم هدفمندی، 20 درصد دیگر به قیمت کنونی بنزین افزوده خواهد شد و بهای آن از 700 به 840 تومان می‌رسد که به نظر می‌رسد این عدد معقول‌تر باشد.

 

در حال حاضر هر لیتر بنزین معمولی با سه قیمت 100، 400 و 700 تومان و 150، 500 و 800 تومانی برای بنزین سوپر عرضه می‌شود. پیش از این بنزین معمولی با دو قیمت 100 تومانی سهمیه‌ای و 400 تومانی آزاد و بنزین سوپر نیز با دو قیمت 150 تومانی سهمیه‌ای و 550 تومانی آزاد عرضه می‌شد.

 

البته با توجه به این که مصوبه مجلس بر کیفیت حامل‌های سوخت تاکید می‌کند و قیمت بنزین سوپر فوب خلیج فارس معیار افزایش قیمت بنزین قرار گرفته است، مشخص نیست، که قیمت هر لیتر بنزین معمولی تولید داخل با استاندارد یورو 2 نیز قرار است با نرخ بنزین سوپر فوب خلیج فارس محاسبه شود یا خیر؟

از سوی دیگر در حال حاضر ماهانه 60 لیتر بنزین 400 تومانی در کارت سوخت خودروها شارژ می‌شود که مشخص نیست در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با وجود افزایش نرخ بنزین، سهمیه‌بندی این فرآورده نفتی ادامه می‌یابد یا خیر؟

منبع:  ایسنا


ویدیو مرتبط :
قیمت سهام پردیسبان 110 تومان است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت بنزین حداکثر 840 تومان می‌شود


افزایش قیمت بنزین تا تیرماه منتفی شده و حداکثر رشد قیمت 20 درصد یا 140 تومان برای بنزین آزاد خواهد بود.

پانا: رییس سندیکای جایگاه داران بنزین با اشاره به مصوبات مجلس تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین تا تیرماه منتفی شده و حداکثر رشد قیمت 20 درصد یا 140 تومان برای بنزین آزاد خواهد بود.

بیژن حاج محمدرضا در پاسخ به این سوال که چرا آنگونه که گفته بودید قیمت بنزین از 14 فروردین ماه افزایش نیافت؟ اظهار کرد: بعد از انتشار این خبر مجلس وارد عمل شد و افزایش قیمت فرآورده‌ها را تا تیرماه ممنوع کرد که این موضوع سبب شد تا شاهد افزایش قیمت‌ها پس از تعطیلات نوروز نباشیم.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه‌های مجلس افزایش قیمت بنزین بعد از تیر ماه اعمال شده و حداکثر 20 درصد خواهد بود که با توجه به نرخ آزاد 700 تومانی، قیمت هر لیتر بنزین حداکثر 840 تومان می‌تواند باشد.