اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت‌گذاری طلا با ارز مبادله‌ای چگونه کلید خورد/دستوری که «باید» اجرا ‌می‌شد



سایت تخفیف,سایت نت برگ

قیمت‌گذاری طلا با ارز مبادله‌ای چگونه کلید خورد/دستوری که «باید» اجرا ‌می‌شد

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با اشاره به اثرات منفی محاسبه قیمت طلا با ارز مبادله‌ای گفت: پس از تبادل نظر با فعالان و رؤسای اتحادیه‌های شهرستان‌ها به این نتیجه رسیدیم که این کار قابل اجرا نیست.

احمد وفادار در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: روز پنج شنبه از طرف اتحادیه کشوری طلا و جواهر، فکسی با مضمون تعیین قیمت طلا بر مبنای ارز مبادله‌ای برای ما ارسال شد و آقای کشتی‌آرای در جواب سوال ما گفت که به من اعلام شده که این کار انجام شود و بنده آن را ابلاغ کردم.

وی افزود: بنده گفتم آیا بانک مرکزی طلا و سکه را به قیمت ارز مبادله‌ای عرضه می‌کند، ایشان گفت نه اما گفته‌اند که این کار باید انجام شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران تصریح کرد: رؤسای اتحادیه‌ها در شهرستان‌ها با تماس با ما سوال می‌کردند که چه کاری باید انجام دهیم بنده اعلام کردم تا از یک نهاد مسئول اعلام نشود ما این بخشنامه را اجرا نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: پس از تبادل نظر با فعالان صنف به ویژه رؤسای اتحادیه‌های شهرستان‌ها به این نتیجه رسیدیم که اولا باید از یک نهاد مسئول این موضوع ابلاغ شود و دوماً این کار قابل اجرا نیست.

وفادار با اشاره به دلایل عدم امکان اجرای این طرح گفت: یکی از دلایل عدم امکان اجرای این طرح این است که وقتی می‌توان طلا را متناسب با ارز مرکز مبادلات عرضه کرد که این ارز در اختیار ما قرار بگیرد یا اینکه آن نهادی که این موضوع را مطرح کرده طلا و سکه به اندازه کافی در اختیار قرار دهد تا طلافروشان بتوانند بر مبنای ارز مرکز مبادلات طلا و سکه عرضه کنند.

وی با اشاره به تفاوت قیمتی طلای داخل با کشورهای حاشیه خلیج فارس، افزود: با اجرای این طرح مطمئناً پدیده قاچاق طلا به وجود می‌آید و سرمایه کشور از بین خواهد رفت؛ بنابراین دلیلی برای این کار وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ما از کاهش طبیعی و منطقی قیمت طلا استقبال می‌کنیم زیرا این کار موجب رونق کسب و کار می‌شود و رکود چندین ماهه در این بخش کاهش می‌یابد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران ادامه داد: متولی بازار طلا و سکه بانک مرکزی است و اگر بانک مرکزی با عرضه طلا و سکه بر مبنای ارز مبادلاتی موافقت کند باید سکه را به قیمت 950 هزار تومان عرضه کند که این نهاد به قطعا چنین کاری نمی‌کند زیرا این اقدام موجب هدر دادن ثروت ملی است که خوشبختانه بانک مرکزی این موضوع را تایید نکرد.

وی گفت: در چند ماه اخیر قیمت سکه و طلا در بازار حباب نداشت و متناسب با قیمت اونس و دلار تغییر می‌کرد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد./فارس

 


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت طلا و ارز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدیر اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی : قیمت‌گذاری طلا با ارز مبادله‌ای را تأیید نمی‌کنیم/ بازار تعیین‌کننده نرخ است



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مدیر اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی :

قیمت‌گذاری طلا با ارز مبادله‌ای را تأیید نمی‌کنیم/ بازار تعیین‌کننده نرخ است

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با تشریح دلایل مخالفت بانک مرکزی با تعیین قیمت طلا بر مبنای ارز مبادله‌ای گفت: تنها کالایی که از مرکز مبادلات ارز گرفته باید قیمت‌ آن مطابق نرخ مبادله‌ای باشد.

پیمان قربانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اقدام اتحادیه کشوری طلا و جواهر برای تعیین قیمت طلا و جواهر بر مبنای نرخ ارز مبادله‌ای اظهار داشت: این مساله مورد تایید بانک مرکزی نیست و معتقدیم قیمت طلا در بازار تعیین می‌شود و جهت‌گیری بانک مرکزی به عنوان نهاد مسئول در بازار طلا و ارز بر این است که قیمت در بازار سکه و طلا حباب نداشته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت سکه و طلا باید بر اساس عوامل تعیین کننده آن مانند ارز و اونس جهانی باشد، افزود: بنابراین هر گاه قیمت ارز افزایش یابد قیمت سکه و طلا افزایش می‌یابد و هر گاه کاهش یابد، بازار روند کاهشی خواهد داشت.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا این این اقدام نمی‌توانست گامی در جهت رسمیت بخشیدن به ارز مرکز مبادلات باشد، گفت: جهت‌گیری بانک مرکزی در اتاق مبادلات ارزی این است که این مرکز ارز کالاهای مشمول اولویت‌های تعیین شده را تامین کند و همواره مسئولان مروبطه تاکید کرده‌اند که عمق مرکز مبادلات باید افزایش یابد.

وی گفت: با افزایش سهم ارز مبادله‌ای، قیمت‌های بازار آزاد به تبعیت آن نرخ کاهش می‌یابد و در چنین شرایطی همگرایی بین نرخ مبادله‌ای و آزاد ایجاد شده و این هدف محقق خواهد شد زیرا قیمت طلا به تبعیت از ارز کاهش خواهد یافت؛ بنابراین راه تحقق این هدف از مسیر دیگری است.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: تا زمانی که این مسیر تحقق نیافته، کاهش قیمت سکه و طلا براساس ارز مبادله‌ای منجر به خروج طلا از کشور خواهد شد؛ با توجه به اینکه طلا و ارز کالاهای جانشین هستند، عده‌ای می‌توانند با خروج طلا از کشور، ارز وارد کرده و آن را در بازار آزاد بفروشند.

وی تصریح کرد: در نظام قیمت‌گذاری کشور، کالایی که ارز مبادله‌ای دریافت کرده باشد، باید قیمت‌ آن طبق ارز مبادله‌ای باشد اما هم‌اکنون ارز مبادله‌ای برای واردات طلا اختصاص داده نشده است و به همین دلیل نمی‌توان آن را مبنای قیمت‌گذاری قرار داد./فارس