اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت‌های میلیونی در بازار کساد گلیم و گبه



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار گلیم

به عنوان نمونه در بازار گلیم و گبه که یکی از محصولات مهم در بازار صنایع دستی هستند قیمت‌ها از 80 هزار تومان شروع می‌شود و به هشت میلیون تومان هم می‌رسد..

محصولات گلیم و گبه که بخش چشمگیری از بازار صنایع دستی را شامل می‌شوند این روزها به رغم رکود و کسادی‌ بازارشان، با قیمت‌های چشمگیری عرضه می‌شوند؛ به گونه‌ای که برخی گلیم‌ها و گبه‌ها تا متری یک میلیون تومان هم مشتری دارند.
 
بازار گلیم و گبه همچون بقیه محصولات صنایع دستی، چند سالی است که روزهای خوشی را سپری نمی‌کند و به گفته فروشندگان این صنعت، بازار صنایع دستی از رونق چندانی برخوردار نیست. به اعتقاد آنها صنعت توریسم که می‌تواند نقش مهمی در رونق بازار صنایع دستی ایفا کند، در سال‌های اخیر حال و روز چندان خوشی نداشته لذا این امر تاثیر بسزایی در فروش محصولات صنایع دستی داشته است.
 
همچنین به گفته دست‌اندرکاران این صنعت، تبلیغات هم به عنوان حلقه گم‌شده در بازار صنایع دستی، در رکود بازار نقش چشمگیری داشته است؛ به گونه‌ای که صنایع دستی به عنوان بخشی از فرهنگ و هنر ایرانی جایگاهی در تبلیغات ندارد اما محصولاتی همچون "پفک و آدامس" سهم بسیاری در تبلیغات عمومی کشور دارند.
 
حال با وجود اینکه صنایع دستی این قابلیت را دارد که از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی برای کشور سودآور باشد، با رکود مواجه است و به رغم داشتن مشتریانی با سلیقه های خاص، بازارش گرم نیست و فروشندگانش از کسادی بازار گلایه دارند. البته در این میان جای تعجب است که با وجود پایین بودن میزان خرید و فروش‌ها در این بازار، قیمت‌ها جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.
 
به عنوان نمونه در بازار گلیم و گبه که یکی از محصولات مهم در بازار صنایع دستی هستند قیمت‌ها از 80 هزار تومان شروع می‌شود و به هشت میلیون تومان هم می‌رسد.
 
گبه که نوعی قالی در اندازه کوچک است و معمولا هم توسط عشایر لر و قشقایی بافته می‌شود، از متری 250 هزار تومان شروع می‌شود و در گران‌ترین قیمت‌ به متری یک میلیون تومان هم می‌رسد.
 
این محصول که بافت درشت‌تری نسبت به گلیم دارد و بیشتر برای روانداز فرش استفاده می‌شود، اندازه‌های بافت آن در حالت استاندارد یک در یک و نیم متر، یک و نیم در دو متر و دو در سه متر است.
 
قیمت گبه‌ها که معمولا جنبه تزئینی ندارند، در متراژ یک در یک و نیم 450 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان، در متراژ یک و نیم در دو متر از یک تا سه میلیون تومان و در متراژ دو در سه متر، از سه تا شش میلیون تومان به فروش می‌رسد.
 
معمولا نقشه و طرح بافت گبه شامل نقشه‌های منظره، ساده و خشتی است که نقش خشتی، کاربردی‌ترین نقش گبه محسوب می‌شود.
 
اما گلیم که در بسیاری از شهرستان‌ها بافته می‌شود، به گفته کارشناسانش بهترین و مرغوب‌ترین آن را بافندگان سیرجان در استان کرمان، دشت مغان در استان اردبیل و هرسین در استان کرمانشاه می‌بافند.
 
گلیم در ابعاد یک در یک و نیم، 90 در 60 سانتی‌متر، 120 سانتی‌متر در دو متر، دو در سه متر و سه در چهار متر بافته می‌شود که گلیم یک در یک و نیم به «ذرع و نیم» مشهور است و متداول‌ترین اندازه در بازار گلیم به شمار می‌رود.
 
قیمت انواع گلیم در بازار تهران از متری 80 تا 500 هزار تومان است. به گفته فروشندگان این بخش چون گبه وزن زیادی دارد، نگاه توریست‌ها به گلیم نسبت به گبه مثبت‌تر است و گلیم با اقبال عمومی بیشتری همراه است.
 
البته بازار صادرات این محصولات هم رونق چندانی ندارد و به گفته معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، وضعیت صنایع دستی نسبت ظرفیت آن نامطلوب است و با وجود این که متنوع‌ترین صنایع دستی دنیا را داریم سی و یکمین کشور صادرکننده صنایع دستی هستیم.
 
بهمن نامور مطلق دلیلرکود این صنعت و کاهش صادرات آن را در این می‌داند که این صنعت با دانش روز و رشد زیبایی‌شناسی رشد نکرده است و به همین دلیل بخشی از بازارهای بین‌المللی را از دست داده‌ایم.

اخبار اقتصادی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
از قیمت 14 میلیونی تا بازار سیاه 100 میلیونی فروش کلیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشفته بازار خودرو و پرش‌های 20 میلیونی قیمت در کمتر از 9 ساعت!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

آشفته بازار خودرو و پرش‌های 20 میلیونی قیمت در کمتر از 9 ساعت!

فارس: آشفتگی بازار خودرو کار را به جایی رسانده که حتی نمایندگی‌هایی که به مناسبت دهه فجر رسماً اقدام به اعلام قیمت کرده بودند، با سخت‌تر کردن شرایط، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.

در همین رابطه ش. موسوی می گوید: دیروز ساعت یک بعد از ظهر قیمت را با نمایندگی چک کردم و ساعت 10 شب که با همسرم برای معامله به نمایندگی مراجعه کردیم با افزایش 20 میلیون تومانی قیمت مواجه شدیم.

وی می گوید: اسپورتیج صفر 135 میلیون تومانی ظرف کمتر از 9 ساعت به 155 میلیون تومان، سورنتو 155 میلیون تومانی در همین فاصله زمانی به 163 میلیون تومان و پرادوی دو در 2008 از 125 میلیون به  135 میلیون تومان رسیده است.

او برای خرید خودرو به یکی از نمایندگیهای خودرو در مدرس – میرداماد مراجعه کرده بود که عملاً از خرید منصرف شد.

نگاهی به آگهی های روزنامه های امروز و مقایسه آن با قیمتهای دیروز نشان می دهد که به عنوان نمونه در آگهی "4 دستگاه پرادو 2 در سفید، مشکی متالیک 4 سیلندر 2007 فول " مربوط به 3 بهمن قیمت 176 میلیون تومان درج شده که همان آگهی در روزنامه 4 بهمن  185 میلیون تومان درج شده است.

بنابراین گزارش، نمایندگی هایی که به مناسبت دهه فجر قیمت رسماً به اعلام قیمت اقدام کرده بوند، قیمتها و شرایط تحویل خود را ظرف یک روز به طور جالبی تغییر دادند. به عنوان نمونه خودرو تیانا که دیروز مشمول تحویل فوری با قیمت 124 میلیون تومان بود، امروز به صورت رزرو، طی 30 روز با قیمت 127 میلیون تومان تحویل می شود.

این تحولات محدود به خودروهای وارداتی یا خارجی نبوده و در حوزه تولیدات داخلی نیز افزایش های 3 میلیون تومانی مشاهده می شود. در حالی که خودروی ال 90 دیروز 31 میلیون تومان به صورت تحویل فوری به فروش می رسید، امروز قیمت آن به 34 تا 36 میلیون با تحویل 15 روزه یا دیرتر رسیده است.

برخی دلایل این تحولات حوزه بازار خودرو را مربوط به مطرح شدن بحث موافقت رئیس‌جمهور با تعیین قیمت خودروهای داخلی بر اساس ارز مبادله‌ای و همچنین با رشد نرخ ارز آزاد و برخی نیز آن را متأثر از تحولات و افزایش قیمت‌ها در بازار می‌دانند./فارس