اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قوچ وحشی ایرانی شبیه سازی شد


رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان گفت: محققان پژوهشگاه رویان اصفهان برای اولین بار موفق به شبیه‌سازی گونه حیوانی در حال انقراض شدند.

خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان گفت: محققان پژوهشگاه رویان اصفهان برای اولین بار موفق به شبیه‌سازی گونه حیوانی در حال انقراض شدند.

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی در آستانه سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی، گفت: به علت رشد جوامع بشری، دسته زیادی از حیوانات در حال انقراض هستند که حفظ آنها اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: در پژوهشگاه رویان اصفهان موفق شدیم که گونه در حال انقراض ایرانی با نام «قوش وحشی قمیشلو» را شبیه‌سازی کنیم.

رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان با بیان اینکه این حیوان در حال انقراض در منطقه نزدیک به اصفهان وجود داشته که اکنون نمونه شبیه‌سازی آن در سلامت کامل است و در مزرعه پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شود، اظهار داشت: برای شبیه‌سازی به ماده اسپرم و تخمک نیاز داشتیم از این رو یک جانور از ترکیب دو سلول جنسی نر و ماده را آماده کردیم و از ترکیب این دو سلول، سلول تخم این حیوان ایجاد شد.

نصر اصفهانی تصریح کرد: تمام سلول‌های قوش وحشی قمیشلو حاصل تقسیم سلول تخم هستند که ترکیب آنها منجر به شکل‌گیری موجود جدید می‌شود و با استفاده از فناوری شبیه‌سازی، امکان بازآفرینی این حیوان وجود دارد.

به گفته وی، جنین اولیه به رحم جانوری از همان‌‌ گونه نزدیک (گوسفند) انتقال یافت که در نهایت منجر به تولد نوزاد گونه در حال انقراض شد.

رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان تاکید کرد: تاکنون در آسیا تنها سه کشور کره جنوبی، ژاپن و چین فناوری شبیه‌سازی گونه‌های در حال انقراض را در اختیار داشته‌اند و ایران چهارمین کشور آسیایی بوده که به این دانش دست پیدا کرده است.

نصر اصفهانی افزود: در حال حاضر در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تلاش می‌کنیم تا به همین روش، یوزپلنگ و پلنگ ایرانی را نیز شبیه سازی کنیم که تاکنون در این زمینه به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از کاربردهای فناوری‌ در کشورهای توسعه یافته در محیط‌زیست است، یادآور شد: ما نیز توانستیم در حوزه فناوری محیط‌زیست و حیوانات در حال انقراض، به افتخاراتی دست یابیم.

رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان تاکید کرد: امیدواریم که تعاملاتی با محیط‌ زیست داشته باشیم تا بتوانیم فضایی طبیعی را برای این حیوانات شبیه‌سازی شده، ایجاد کنیم.


ویدیو مرتبط :
نصب دوربین روی قوچ وحشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شبیه سازی تمام رنگین کمانهای جهان توسط مهندس ایرانی گوگل



 

شبیه سازی تمام رنگین کمانهای جهان توسط مهندس ایرانی گوگل

 

مهندس ایرانی شرکت گوگل در تز دکترای خود در دانشگاه سن دیه گو موفق به شبیه سازی تمامی انواع رنگین کمانهای موجود در جهان شده است تا به این شکل پاسخ سئوالاتی که درباره فیزیک رنگین کمانها وجود دارند را بیابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محقق ایرانی دانشگاه سن دیه گو در تحقیق تز دکترای خود به همراه گروهی دیگر از محققان به واسطه بهبود شیوه های شبیه سازی تعاملات نور با قطرات آب در اشکال و ابعاد مختلف انواع مختلفی از رنگین کمانها از قبیل رنگین کمانهای اولیه، رنگین کمانهای ثانویه، سرخ کمانها و ابرکمانها را شبیه سازی کردند.

ایمان صادقی و همکارانش با هدف درک بهتر تعامل قطرات کروی شکل آب با نور که پس از متوقف شدن بارش باران منجر به ایجاد طاقی های درخشان و رنگارنگی در آسمان می شوند این شبیه سازی ها را انجام داده اند. صادقی امیدوار بود بتواند با استفاده از تکنیکهای به کار گرفته شده در فیلمهای انیمیشن و بازیهای رایانه ای تکنیک شبیه سازی رنگین کمانها را بهبود ببخشند.

صادقی که اکنون در یکی از شعبه های گرافیکی شرکت گوگل در بخش مهندسی مشغول به کار است، می گوید معمولا برای ارائه تز دکترا برای کسی فرصت مطالعه بر روی چنین پدیده زیبایی به وجود نمی آید. رنگین کمانها بسیار فراتر از آن چیزی هستند که به چشم انسان می آیند.

با آغاز شبیه سازی های متعدد، محققان دریافتند تعاملات میان نور و قطرات کروی شکل قادر به توضیح بعضی از انواع رنگین کمانها از قبیل رنگین کمانهای دوقلو نیستند. محققان در شبیه سازی ها نشان دادند با چکیدن یک قطره آب، فشار هوا انتهای آن را مسطح کرده و آن را به شکل یک سطح ضخیم در می آورد.

شبیه سازی ها بر اساس این شکل جدید از قطرات آب به محققان امکان داد که تعداد گسترده ای از انواع رنگین کمانها را شبیه سازی کنند. به گفته صادقی وی به همراه تیمش اولین گروهی هستند که شبیه سازی بسیار دقیقی از رنگین کمانهای دوقلو ارائه کرده اند.

مکانیزم دقیق تشکیل رنگین کمانها صدها سال است که کشف شده است: پرتوی از نور در درون قطرات آب بازتابیده و شکسته شده و در نزدیکی زاویه رنگین کمان در درون قطره به شدت متمرکز می شود. زاویه رنگین کمان متناسب با رنگ نور تغییر می کند در نتیجه نور خورشید به ترکیبات طیفی تجزیه می شوند و رنگهای رنگین کمان را به وجود می آورند. به گفته صادقی تنوع در ظاهر رنگین کمانها وابستگی نزدیکی با ابعاد و شکل قطرات آب دارد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، تا به امروز در تمامی شبیه سازی هایی که از رنگین کمانها صورت گرفته بود، قطرات آب به شکل کروی در نظر گرفته شده بودند که این کروی بودن در مورد قطرات درشت باران صادق نیست. صادقی در این پروژه رویکردی کاملا متفاوت را ارائه کرده و مدلهای واقع گرایانه تری را در شبیه سازی رنگین کمانها به کار گرفته است..... /  خبرگزارى مهر