اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قول مقام سازمان ملل برای بازگرداندن خاوری



اخبار؛ اخبار اجتماعی؛سازمان بازرسی


اخباراجتماعی - قول مقام سازمان ملل برای بازگرداندن خاوری

رئیس سازمان بازرسی كل كشور از رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در تهران خواست در بازگرداندن محمودرضا خاوری با دستگاه قضایی همكاری كند.

به گزارش مهر، ناصر سراج صبح امروز در دیداری كه با رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در تهران داشت، ضمن ابراز امیدواری در خصوص همكاری این دفتر با جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با فساد گفت: متاسفانه كشورها، خصوصا كشورهای غربی در خصوص اجرای كنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد همكاری لازم را ندارند.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با اشاره به عدم همكاری كشورهای اروپایی برای بازگرداندن متهمان فساد به ایران گفت: تقاضا داریم دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در خصوص بازگرداندن آقای محمودرضا خاوری كه یكی از متهمان اصلی پرونده فساد بزرگ مالی در ایران است، كمك كند. این متهم اكنون در كانادا حضور داشته و به رغم اقدامات زیادی كه ایران از طریق اینترپل انجام داده ولی موفق به بازگرداندن وی به كشور نشده‌ایم.

وی با اشاره به بازگرداندن یكی از متهمان دیگر پرونده فساد 3 هزار میلیاردی به كشور گفت: این در حالی است كه اخیرا یكی از متهمان دیگر این پرونده كه به یكی از كشورهای حوزه خلیج فارس فرار كرده بود، از طریق اینترپل دیپورت و به ایران باز گردانده شد.

سراج با اشاره به پیگیری‌های ایران در خصوص بازگرداندن متهم فراری دیگر به كشور گفت: مورد دیگری كه مثال بزنم، شخصی به نام عیاشی است كه حدود 300 الی 400 میلیارد تومان اموال قشر مستضعف و ضعیف جامعه در استان خوزستان را با لطایف الحیل اخذ و بعد از كلاهبرداری به كشور یونان گریخته است. بنده دو بار در جایگاه معاون دادستان كشور به یونان سفر كرده ام تا این موضوع را پیگیری كنم.

 

در این سفرها با اكثر مقامات مسئول كشور یونان از جمله كمیساریای عالی پناهندگان ملاقات داشته و وعده‌هایی برای بازگرداندن این شخص دریافت كرده ام. همچنین ملاقاتی با دادستان كل كشور یونان داشته ام كه وی اذعان كرد در خصوص نقش آقای عیاشی در پولشویی و بازگرداندنش به ایران قانع شده است. اما او اعلام كرد به شرط آنكه كمیساریای عالی پناهندگان در فرانسه نامه‌ای كه به این كشور ارسال داشته را پس بگیرد، عیاشی را به ایران باز خواهد گرداند.

وی ادامه داد: از همین رو با كمیساریای عالی پناهندگان در ایران و فرانسه تماس گرفته شد. اما به رغم آنكه نامه مد نظر یونانی‌ها مرتفع شد، دادستان كل یونان عنوان كرد با توجه به این‌كه یونان عضو اتحادیه اروپا است نمی‌تواند آقای عیاشی را دیپورت كند.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور تأكید كرد: اگر سازمان‌های بین المللی قدرت عملیاتی كردن موضوعات و شعارها را نداشته باشند، بسیاری از اقدامات و تلاش‌ها در زمینه مبارزه با فساد موثر نخواهند بود. از همین رو ایران تقاضای مساعدت و آماده همكاری با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در خصوص مبارزه با فساد است.

سراج با تأكید بر این‌كه متاسفانه كشورهای غربی به رغم شعارهایی كه در خصوص مبارزه با پولشویی و فساد مطرح می‌كنند، اقدام عملی انجام نمی‌دهند، گفت: اخیرا بنده در دومین مجمع بین المللی مبارزه با فساد كه تحت عنوان بازگرداندن اموال مسروقه ناشی از فساد در كشور عراق برگزار شد، شركت كردم. به جرات می‌توان گفت كه اكثر قریب به اتفاق كشورهای جهان سوم، درباره بازگرداندن متهمان پرونده‌های فساد با كشورهای غربی مشكل داشتند. به نحوی كه كشورهای غربی مامن كسانی شده كه اموال كشورهای دیگر را به یغما می‌برند. در دیدارهایی كه در حاشیه این اجلاس با نمایندگان كشورهای دیگر داشتم، هیچ كدام امیدی در خصوص بازگشت اموال مربوط به فساد از كشورهای غربی نداشته و تقریبا همگی از این موضوع ناامید بودند.

وی خاطرنشان كرد: عزم همه مسئولین جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخورد با فساد در هر رتبه و جایگاهی جدی است و تحمل نظام ایران در خصوص فساد چه جرائم سازمان یافته و چه جرایم سازمان نیافته تقریبا به صفر رسیده است.

سراج در پایان با بیان این‌كه سازمان بازرسی كل كشور نهایت همكاری در امر مبارزه با فساد را با دفتر UNODC در تهران خواهد داشت، افزود: مبارزه با فساد تنها با همكاری تنگاتنگ بین المللی ممكن خواهد بود. اگر همكاری بین المللی تنگاتنگ باشد و مجرمین حرفه‌ای و سازمان یافته از آن طرف مرزها نا امید باشند، قطعا دست به این جنایات بزرگ نمی‌زنند.

در ادامه این دیدار رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در تهران درگذشت برخی از شهروندان ایرانی در طوفان روز گذشته تهران را تسلیت گفت.

وی تصریح کرد: هر كشوری امروزه مبارزه با فساد را با اهمیت جلوه می‌دهد و همان طور كه اخیرا رئیس جمهور چین گفته، باید همه به طور جدی به موضوع مبارزه با فساد توجه كنیم.

وی با تقدیر از سازمان بازرسی كل كشور به خاطر همكاری با این دفتر افزود: دفتر(UNODC) مسئولیت نظارت بر اجرای كنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد را بر عهده دارد؛ كنوانسیونی كــه ایران نــیز آن را پذیرفتـه است. بنابراین خواستار ادامه همـــكاری ســــازمان با دفتر (UNODC) و ارتقای آن هستیم.

رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) گفت: قبل از این‌كه در كشور شما ماموریت پیدا كنم، در خصوص بازگشت اموال ناشی از فساد در كشورهای جنوب شرق آسیا فعالیت داشته ام و از این بابت با این موضوع آشنا هستم. هم اكنون نیز در خصوص بازگشت اموال ناشی از فساد، طرح مشتركی از سوی سازمان ملل و بانك جهانی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اصول مصرح در كنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد تأكید كرد: كنوانسیون می‌تواند مبنای توقیف، ضبط و بازگشت اموال ناشی از فساد به كشورها قرار گیرد.

وی با اشاره به درخواست سراج مبنی بر همكاری با ایران برای بازگرداندن خاوری و عیاشی خاطرنشان كرد: در خصوص این افراد به زودی با دفتر مركزی UNODC در وین مكاتبه كرده و درخواست سازمان بازرسی كل كشور ایران در خصوص بحث استرداد این افراد كه در فساد نقش داشته اند، را منعكس و پیگیری خواهم كرد.

رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) تصریح كرد: در سایر كشورهای آسیایی كه بنده مسئولیت داشتم در حوزه مبازه با فساد و بازگرداندن اموال ناشی از فساد، توانستیم كمك بسیار خوبی با نهادهای مبارزه با فساد داشته باشیم. همكاری میان دستگاه‌های مبارزه با فساد كشورها حائز اهمیت است و ما نیز در این خصوص كمك می‌كنیم و برای كشور شما خوب است كه همكاری خوبی بین دستگاه شما و دستگاه‌های مبارزه با فساد سایر كشورها داشته باشند و این گونه تبادل همكاری‌ها می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
سخنرانی مقام معظم رهبری در سازمان ملل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک مقام سازمان ملل مدعی شد: مذاکرات سری بین ایران، عربستان و آمریکا



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات سری بین ایران وعربستان و آمریکا

 

اخبار سیاست خارجی - یک مقام سازمان ملل مدعی شد: مذاکرات سری بین ایران، عربستان و آمریکا

یک مقام سازمان ملل با بی اهمیت برشمردن شکست مذاکرات «ژنو ۲» در دستیابی به راهکاری بر حل بحران سوریه، ادعا کرد مذاکرات مهمی در این راستا در شهر «برن» سوئیس با مشارکت برخی طرف ها از جمله ایران، عربستان و آمریکا انجام می شود.

به گزارش «رای الیوم»، یک مقام سازمان ملل با اشاره به بی نتیجه ماندن مذاکرات ژنو 2 در دستیابی به هرگونه توافقی درباره مرحله آینده سوریه، تأکید کرد مذاکرات مهمی به موازات آن در شهر برن سوئیس و نه «مونترو» در جریان است.

این مسئول سازمان ملل ادعا کرد ایران به طور رسمی  در کنار عربستان سعودی، آمریکا، روسیه و مقاماتی از نظام دمشق و معارضان سوری در مذاکرات برن حضور دارد این در حالی است که قطر از این مذاکرات دور مانده است.

این منبع افزود «این مذاکرات محرمانه بر تشکیل شورای نظامی برای اداره کشور (سوریه) در مرحله بعدی متمرکز است که متشکل از نیروهای نظامی دولت و معارضان و نیز برخی افراد مستقل خواهد شد و اختیارات کاملی در مسئولیت اداره این کشور خواهد داشت.»

به گفته این منبع، براساس این مذاکرات سری، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه نیز برای یک دوره خاص در سمت خود اما به صورت نمادین و تا زمان دستیابی همگان به توافقی برای حذف وی از کادر رهبری، ابقا خواهد شد.

این مسئول سازمان ملل خاطرنشان کرد مذاکرات برن به پیشرفت هایی نیر دست یافته است. وی از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

وی درخصوص نقش قطر نیز اظهار داشت به حاشیه رفتن قطر در پرونده سوریه در حال حاضر قابل اهمیت است؛ زیرا عربستان سعودی مدیریت پرونده معارضان و تسلیح و پشتیبانی آنها را برعهده گرفته است.

اخبار سیاست خارجی - تسنیم