اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قند یا چربی کدام باعث چاقی است؟


همیشه باید برای فعالیت بدنی ، ورزشی انتخاب کنیم که میزان سوزاندن قند یا چربی آن با هدف ما از ورزش مغایرت نداشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: همیشه باید برای فعالیت بدنی ، ورزشی انتخاب کنیم که میزان سوزاندن قند یا چربی آن با هدف ما از ورزش مغایرت نداشته باشد.

همیشه برای افرادی که اقدام به فعالیت بدنی و ورزش می کنند این سوال مطرح است که در هنگام تمرینات چه میزان قند و چه میزان چربی از دست می دهند . این موضوع برای ورزشکاران چه در سطح حرفه ای و چه غیرحرفه ای از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و هست .

بدن شما بسته به شدت و طول مدت فعالیت‌ بدنی تان، چربی و کربوهیدرات (قند) می‌سوزاند. این در حالی است که خیلی‌ها فکر می‌کنند در طول بعضی فعالیت‌ها فقط چربی بدن و در طول برخی فعالیت‌های دیگر فقط کربوهیدرات‌های بدن‌شان می‌سوزد. وقتی قرار است وزن‌تان کاهش پیدا کند، باید کالری مصرف کنید و منبع این کالری ممکن است چربی یا کربوهیدرات‌ (قند) و یا هر دو باشد.

با ورزش قند و چربی را با هم بسوزانید

متأسفانه بین بسیاری از ورزشکاران رشته‌های مختلف، این باور رایج است که وقتی مشغول فعالیت‌ هستیم، بدن‌ ما تنها از یکی از منابع سوخت‌اش (یا چربی‌ها یا قندها) برای سوزاندن کالری استفاده می‌کند.در صورتیکه بدن در طول فعالیت، انرژی خود را به نسبت‌های مختلف هم از منابع چربی و هم از کربوهیدرات‌ها (قندها) کسب می‌کند. همین الان که شما نشسته‌اید و مشغول مطالعه این مقاله هستید، بدن‌تان برای کسب انرژی‌ حدود 50 تا 60 درصد چربی و 40 تا 50 درصد کربوهیدرات می‌سوزاند.

مطالعه، کار سنگینی نیست و بدن برای انجام آن، به نسبت‌های برابر کربوهیدرات و چربی می‌سوزاند، اما اگر همین حالا بلند شوید و تصمیم بگیرید کمی‌ بدوید، بدن‌تان برای برقراری تعادل و حفظ متناسب ذخایر درونی‌اش، شروع به سوزاندن 70 درصد کربوهیدرات (در مقابل 30 درصد چربی) می‌کند و اگر دویدن‌تان را برای مدت طولانی‌تری ادامه دهید، بدن برای کسب انرژی 60 درصد چربی و 40 درصد کربوهیدرات می‌سوزاند و هر چه طول مدت ورزش و فعالیت بدنی بیشتر شود، ترازو هم به سمت سوزاندن چربی سنگین‌تر می‌شود و به 65 تا 75 درصد هم می‌رسد.

بنابراین هر چه مدت زمان ورزش و فعالیت بدنی طولانی‌تر شود، چربی بیشتری هم در بدن می سوزد. پس اگر قصد دارید زودتر لاغر شوید و وقت و انرژی لازم را هم در اختیار دارید، حداقل سه ساعت در روز ورزش کنید.

برای کاهش وزن، بدن شما باید کالری بیشتری نسبت به آنچه کسب می‌کند، بسوزاند و سوزاندن این کالری اضافه، تنها در گروی انجام فعالیت‌های خارج از برنامه ی معمول است. بنابراین، ورزش کردن یکی از بهترین گزینه های این فعالیت‌های خارج از برنامه محسوب می‌شود. در ضمن، فراموش نکنید که سوزاندن کالری مهم تر است و اینکه بیشتر قند سوزاندیم یا چربی اهمیت خاصی ندارد.

وقتی طول مدت ورزش ‌کردن‌تان از 15 تا 20 دقیقه فراتر برود، منبع تأمین انرژی بدن، سوخت بیشتری را از طریق مصرف چربی به دست می‌آورد؛ اما همان‌طور که گفته شد، مسأله مهم در کاهش وزن، میزان کالری از دست رفته است، نه این که این کالری از طریق سوختن چربی از دست برود یا کربوهیدرات؛ به طور مثال در ورزش‌های هوازی، چربی بیشتری می سوزد و کالری کمتری از بین می‌رود، اما در ورزش‌های استقامتی مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری، چربی و کربوهیدرات به میزان متناسبی سوزانده می‌شوند و کالری بیشتری هم از دست می‌رود.

در واقع هر چه فعالیت‌تان شدیدتر و سنگین‌تر باشد، میزان کالری از دست‌رفته‌تان در اثر سوختن چربی‌ها کمتر می‌شود. بنابراین سوزاندن چربی زیاد در روند کاهش وزن تأثیر چشم گیری ندارد.

حساب شده ورزش کنید،لاغر شوید

هر چه شدت فعالیت ورزشی کمتر باشد، درصد بیشتری از چربی در بدن سوزانده می‌شود، اما این را هم نادیده نگیرید که در طول فعالیت‌های سبک، بدن کالری کمتری نسبت به انجام ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای می‌سوزاند؛ مثلا اگر شما قصد کم کردن یک کیلو اضافه وزن را داشته باشید، باید 10 روز، روزی یکی دو ساعت پیاده روی کنید یا دو روز، روزی سه چهار ساعت بدوید.

در حقیقت، درست است که هنگام انجام ورزش‌های سبک، چربی بیشتری سوزانده می‌شود، اما با ورزش‌های سنگین کالری بیشتری از دست می‌رود و فرد زودتر به وزن ایده ‌آل خودش نزدیک‌تر می‌شود. در واقع، وقتی شما چربی بیشتری در اثر فعالیت‌های سبک می‌سوزانید، آن میزان چربی را در وعده غذایی ‌تان جایگزین می‌کنید، در حالی که در طول فعالیت‌های سنگین، چربی و کربوهیدرات اضافه‌تر از حد معمول سوزانده می‌شوند.

بنابراین اگر اضافه وزن ندارید، بهتر است به همان ورزش‌های سبک که انرژی زیادی هم برای انجام دادن‌شان لازم نیست، بسنده کنید، اما اگر از اضافه وزن رنج می‌برید و نمی‌توانید بیشتر از 30 دقیقه در روز به ورزش اختصاص دهید، حتما این 30 دقیقه را صرف انجام ورزش‌های سنگین و درست و حسابی مثل دویدن کنید.


ویدیو مرتبط :
آیا چربی باعث چاقی می شود؟ (بخش اول)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی بامواردی که باعث چاقی می شوند



 

 

آشنایی بامواردی که باعث چاقی می شوند

 

برخی عوامل و اتفاقات به چاق کننده یا لاغرکننده بودن، معروف هستند. مانند ورزش، مواد غذایی (رژیمی)، ترک دخانیات، یائسگی، قرص های ضدبارداری و ... . این عوامل واقعاً چه تأثیری دارند؟


* آیا ورزش باعث لاغری می شود؟
ورزش به خودی خود لاغر کننده نیست. حتی برعکس، در مورد ورزش های سنگین و شدید باعث افزایش وزن هم می شود، زیرا ورزش توده های ماهیچه ای را که سخت تر از توده های چربی هستند، افزایش می دهد.

در عوض ورزش، مصرف انرژی را بالا می برد، دقیقاً همان چیزی که برای ثابت نگه داشتن وزن بعد از لاغر شدن ضروری است. به هرحال ورزش باعث ذوب شدن توده های چربی می شود، هنگامی که ورزش می کنیم، بدن انرژی لازمش را از سوزاندن ذخیره های چربی ماهیچه ای و کبدی تأمین می کند. ورزش مقاومت در برابر انسولین را که قند خون را پایین می آورد، کم می کند. در نهایت ورزش، سلامت سیستم قلبی عروقی را با افزایش کلسترول مفید و کاهش فشار خون بهبود می بخشد.

 

* قرص های ضدبارداری چاق کننده اند؟
درمان های هورمونی تأثیرات متفاوتی بر هر زنی نسبت به زن دیگر دارد.
در حالی که قرص های ضدبارداری نسل اول، با دز بسیار بالا در افزایش وزن نقش داشتند، (در ۲تا۳ ماه اول مصرف، به ندرت افزایش وزن بیش از ۴ کیلوگرم مشاهده میشد) قرص های نسل سوم احتمال چاق کنندگی بسیار کمتری دارند. در قرص های جدید نیز که دز خیلی کمتری دارند، افزایش وزن بسیار نادر است. در هنگام استفاده از این قرص ها باید هوشیار بود، خصوصاً زنانی که به تازگی مصرف این دارو را آغاز کرده اند و با افزایش وزن رو به رو شده اند. در موارد افزایش وزن، بی معطلی باید با پزشک معالجتان در این باره صحبت کنید تا نوع قرص و یا روش پیشگیری تان را تغییر دهد.

 

* درمان های هورمونی یائسگی باعث چاقی می شوند؟
بسیار ساده است که افزایش وزن را در ۵۰ سالگی به گردن درمان های هورمونی یائسگی بیندازیم. با این وجود، آمار و ارقام افزایش وزن قابل توجهی ناشی از درمان های هورمونی را نشان نمی دهند: استفاده از این درمان ها در ۶۷% زنان بی تأثیر بوده، ۳۱%، ۴تا ۷ کیلوگرم وزن اضافه کرده اند و ۲ % هم لاغر شده اند. بدون استفاده از روش های هورمونی این ارقام به ترتیب: ۵۲%، ۴۴% و ۴% بوده اند. در موارد افزایش وزن با استفاده از روش های هورمونی بدون معطلی باید با پزشک تان صحبت کنید.

افزایش وزن در زمان یائسگی بدون استفاده از روش های هورمونی می تواند علت های متفاوتی داشته باشد. از آن جمله: پرکاری تیروئید، کم تحرکی، افسردگی، استرس و ...

آیا مواد غذایی (رژیمی) لاغر کننده اند؟
در ابتدا باید دانست که مصرف این مواد غذایی بیش از ۲ بار در روز، باعث لاغری نمی شود. در مرحلۀ بعد باید دانست که این ماده غذایی چیست و با چه نسبتی از ماده غذایی اصلی تهیه شده است. دقت داشته باشید که نباید در مصرف مواد غذایی (رژیمی) که حاوی کالری زیاده روی کرد زیرا در دراز مدت، با اثر جهشی موجب افزایش وزن می شود.

مواد غذایی (رژیمی) چرب مناسب اند به شرطی که چربی های اشباع و اسید چرب کمی داشته باشند. در مصرف مواد غذایی (رژیمی) پرچرب باید احتیاط کرد زیرا آنها بازهم خیلی چرب هستند. لبنیات (رژیمی) چرب مفیدتر به نظر می رسند. در نهایت، در مصرف مواد غذایی (رژیمی) حاوی شکر باید مراقب باشید زیرا برخی از آنها به علت وجود چربی زیاد تقریباً مانند ماده غذایی اصلی هستند.

برای مصرف شکلات نوع (رژیمی) آنها بسیار مفیدند به شرطی که در چهارچوب برنامه غذایی و کنترل شده مصرف شوند.

 

آیا ترک دخانیات موجب چاقی می شوند؟
ترس از چاقی یکی از عوامل بازدارنده در ترک دخانیات است. باید بدانید در میان کسانی که سیگار را ترک کرده اند: ۲۵% لاغر شده اند، ۵۰% وزن خود را حفظ کرده اند و ۲۵% دچار اضافه وزن شده اند. ( مردان ۲٫۸کیلوگرم و زنان ۳٫۸ کیلوگرم). به بیان دیگر، افزایش وزن پس از ترک سیگار اصولاً بعید به نظر می رسد. اگر این اتفاق بیافتد، علتش این است که نیکوتین موجود در دخانیات اشتها را کم می کند و سیستم سوخت و ساز بدن را به فعالیت بیشتر تحریک می کند. همچنین تمایل به افزایش وزن در بدن فردی که سیگار را ترک کرده، بیشتر از کسی است که اصلا سیگار نمی کشیده است.

اما می توان با استفاده از روش های متفاوتی مانع افزایش وزن شد.
روش هایی مانند: تعادل در برنامه غذایی، ورزش، استفاده از جایگزین های نیکوتین که اشتها را کم می کنند و استفاده از روش هایی که بدون وارد کردن کالری به بدن جایگزین سیگار می شوند