اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قلیان ام‌ الفساد است


رییس‌ کل دادگستری خوزستان گفت: قلیان ام‌الفساد است و می تواند وسیله‌ای برای مصرف مواد مخدر باشد؛ از این سو به رغم مصوبه دولت در عدم برخورد با قلیان فروش‌ها، قوه قضاییه با مراجعه به قانون با آن‌ها برخورد می کند؛ اما چون اراده عمومی بر این مقابله حاکم نیست، مصرف آن در سطح شهر هنوز مشاهده می شود.

خبرگزاری ایسنا: رییس‌ کل دادگستری خوزستان گفت: اقدامات قضایی، امنیتی و انتظامی در مقابله با مواد مخدر کافی نیست و برای ریشه‌کن کردن این جرم باید سایر حوزه‌ها نیز بسیج شوند.

محمدباقر الفت در جلسه شورای پیشگیری استان، اظهار کرد: اگر بخواهیم به درستی با مواد مخدر برخورد کنیم، باید ابتدا تاریخ ورود آن به کشور را مرور و بررسی کنیم تا راهکارهای مناسب اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: ایادی کشور انگلستان، در زمان طاغوت مواد مخدر را در میان درباریان ترویج کردند و سپس مصرف آن، با عوام فریبی به سطح جامعه کشانده شد.

الفت ادامه داد: استعمارگران به بهانه تسکین دردهای جسمانی، مصرف مواد مخدر را در کشور رواج دادند، از سوی دیگر علمای مذهبی در آن دوران قبحی برای این مسئله قائل نبودند.

وی با بیان این که وقتی منع شرعی از چیزی وجود نداشته باشد، راه مصرف باز می‌شود، گفت: امام خمینی (ره) از همان روزهای اول پیروزی انقلاب، حرمت استفاده از مواد مخدر را مطرح کردند و برخورد جدی با مواد مخدر آغاز شد.

الفت با ارائه تعریف سازمان بهداشت جهانی از اعتیاد، گفت: وجود تمنا برای استعمال، به دست آوردن به هر قیمت و وابستگی روانی و جسمانی از علائم اعتیاد به مواد مخدر است که موجب بروز آسیب های اجتماعی متعددی در جامعه می شود.

مقام عالی قضایی استان خوزستان با اشاره به تهدیدات ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور، تصریح کرد: ظرف مدت پنج سالی که نسبت به این مواد بی توجهی شد، چنان آسیبی به کشور وارد شد که در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی رخ نداد.

الفت گفت: اگر بخواهیم طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی با این مسئله برخورد کنیم باید از سازمان های تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار را شروع کنیم و قبح مصرف مواد مخدر باید در نگاه عمومی جامعه مشخص شود.

وی با تأکید بر اهمیت رسالت رسانه های جمعی در تعالی فرهنگ جامعه، افزود: اگرچه مهم ترین نقش را در این زمینه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایفاء می کند و اقدامات خوبی نیز در این زمینه صورت داده است، اما این‌ها به تنهایی کافی نیست.

الفت بیان کرد: آموزش و پرورش، دانشگاه ها و تربیت بدنی مهم ترین مراکزی هستند که می توانند در این راستا مؤثر باشند؛ چرا که جامعه هدف مصرف مواد مخدر، جمعیت 15 تا 25 سال است.

الفت اظهار کرد: قلیان ام‌الفساد است و می تواند وسیله‌ای برای مصرف مواد مخدر باشد؛ از این سو به رغم مصوبه دولت در عدم برخورد با قلیان فروش‌ها، قوه قضاییه با مراجعه به قانون با آن‌ها برخورد می کند؛ اما چون اراده عمومی بر این مقابله حاکم نیست، مصرف آن در سطح شهر هنوز مشاهده می شود.

وی خواستار برگزاری کارگروه های شورای پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی استان و حضور اعضاء در این نشست ها شد و اظهار امیدواری کرد که با اقدامات حاصله، وضعیت برای قاچاقچیان مواد مخدر در استان خوزستان، قرمز شود و با تنگ شدن عرصه بر مصرف کنندگان، به سمت سالم سازی جامعه حرکت کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز نیز در این نشست، اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر عامل تهدیدکننده مهمی است که کرامت اجتماعی و فرهنگی مردم و جامعه را به خطر می‌اندازد و هیچ عرصه ای از جامعه نیست که از مضرات مواد مخدر در امان مانده باشد.

فرهاد افشارنیا گفت: 25 درصد از سایر جرائم مانند جرائم منکراتی و منافی عفت و سرقت ها، متأثر از مصرف مواد مخدر است و بی توجهی به این مسئله خطرناک و مهم، تأثیر مستقیمی بر سایر جرائم دارد که ممکن است امنیت ملی کشور را تهدید کند.

وی با بیان این که مواد مخدر امروز رابطه مستقیمی با تروریسم دارد، افزود: گروه های تروریستی برای تأمین منابع مالی خود، شدیداً به درآمدهای حاصل از مواد مخدر نیاز دارند.

افشارنیا گفت: درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدر مستقیماً در پولشویی مورد استفاده قرار می گیرد و خسارت های مالی و معنوی فراوانی به دنبال دارد.

وی با بیان این که جرائم ناشی از مواد مخدر سالانه بیش از 9 هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می کند، افزود: طبق آمار رسمی و غیر رسمی، دو میلیون نفر معتاد در کشور وجود دارد که اگر هزینه مصرف هرکدام را یک دلار در نظر بگیریم، روزانه حدود دو میلیون دلار هزینه تأمین مواد مخدر آنان می شود.

افشارنیا اظهار کرد: تمرکز مبارزه با عوامل اصلی تهیه و توزیع مواد مخدر، افزایش مراکز نگهداری معتادان با توصیه بر فعال کردن بخش های خصوصی، توانمندسازی و حمایت از سازمان های مردم نهاد، کاهش ارجاع معتادان به زندان، حرفه ای شدن مبارزه با مواد مخدر، انتقال مبارزه با قاچاق و عرضه از عمق مبادی به مرزها، افزایش توقیف و مصادره اموال قاچاقچیان، جلوگیری از فرآیند پولشویی، افزایش ریسک تهیه و توزیع مواد مخدر و ناامن کردن فضا برای قاچاقچیان را از راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با توسعه صنعت مواد مخدر برشمرد.


ویدیو مرتبط :
تاریخ الفساد فی آل سعود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تنباکوی قلیان از تفاله های سمی سیگار تهیه می شود



 

 

 

تنباکو

 

 

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات ضمن هشدار نسبت به عوارض ناگوار مصرف مواد دخانی که بیش از چهار هزار نوع ماده سمی دارد، تاکید کرد: برای تهیه تنباکوهای قلیان از تفاله های مواد سمی سیگار که باید معدوم شود استفاده می کنند.

دکتر محمدرضا معدنی در گفتگو با مهر اظهارداشت: محتویات تنباکو از تفاله های مواد سمی سیگار که می بایست معدوم شود و حتی به محیط زیست هم آسیب می زند با اضافه شدن اسانسهای طعم دار تهیه می شود که استفاده از این تنباکوها به شدت برای سلامت مصرف کنندگان قلیان ضرر دارد.

وی با اشاره به ورود دود تنباکو از طریق بخار آب به درون ریه فردی که قلیان مصرف می کنند، افزود: نمونه هایی از این تنباکوها را در بیمارستان مسیح دانشوری کشت دادیم که از آنها دو نوع ماده سرطانزا و بسیار خطرناک به دست آمد.

معدنی با عنوان این مطلب که مصرف قلیان در مدت کمتر از چهار سال باعث می شود ریه فرد از بین رفته و نیازمند پیوند ریه باشد، تاکید کرد: بیش از چهار هزار نوع ماده سمی در مواد دخانی وجود دارد که انواع سرطانها و بیماریهای خطرناک را در پی دارد.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات همچنین به دیگر مضرات مصرف قلیان اشاره کرد و افزود: از طریق لوله قلیان مقداری از هوای داخل ریه به داخل لوله بر می گردد که این مسئله در انتقال بیماریهای مسری و واگیر مثل سل، هپاتیت و... نقش زیادی دارد.

وی با اظهار تاسف از اینکه برخی والدین به همراه فرزند خود قلیان دود می کنند، گفت: اتحادیه قهوه خانه داران اقدام به نادیده گرفتن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات کرده است که این مسئله نقض صریح قانون است.

معدنی تاکید کرد: سرو قلیان در قهوه خانه ها و رستورانهای سنتی و... سلامت مردم را به خطر می اندازد. چون بررسیها نشان می دهد از هر 10 نفر که سیگار و قلیان مصرف می کنند حداقل دو نفر به مواد مخدر معتاد می شوند که عواقب اعتیاد به مراتب ضرر و زیان بیشتری به دنبال دارد..../تحلیل:عصرایران