اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قطع ارتباط دانشگاه های ایران با دنیا!


رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات از قطع دسترسی 60 دانشگاه و پژوهشگاه به منابع علمی الکترونیکی بین‌المللی 2011 خبر داد و علت آن را مشکلات مالی و عدم پرداخت‌های لازم برای استفاده از این منابع اعلام کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات از قطع دسترسی 60 دانشگاه و پژوهشگاه به منابع علمی الکترونیکی بین‌المللی 2011 خبر داد و علت آن را مشکلات مالی و عدم پرداخت‌های لازم برای استفاده از این منابع اعلام کرد.

سید امید فاطمی شب گذشته در حاشیه گردهمایی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌های تهران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر درباره دسترسی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به پایگاه‌های اطلاعات علمی بین‌المللی گفت: حدود 40 منبع علمی الکترونیکی بین‌المللی در وزارت علوم به صورت کنسرسیومی تهیه می‌شود.

وی افزود: خود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تعیین می‌کنند که به کدام منبع علمی دسترسی داشته باشند و خود موسسات نیز هزینه دسترسی به پایگاه مربوطه را تأمین می‌کنند. در این مدل برخی موسسات حاضر در کنسرسیوم ممکن است در پرداخت‌هایشان تأخیر داشته باشند. دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هایی که در پرداخت‌هایشان تأخیر دارند ممکن است توسط ناشر در دسترسی‌هایشان محدودیت ایجاد شود و دسترسی‌شان قطع شود اما موسساتی که پرداخت‌شان را به موقع انجام می‌دهند به منابع دسترسی دارند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مشکل دسترسی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به منابع اطلاعات علمی بین‌المللی در سال جاری مقداری حاد شده است، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کلیه اعضای کنسرسیوم پرداخت‌هایشان به موقع بود و همه نیز دسترسی داشتند. چهار یا پنج سال است که دسترسی به منابع الکترونیکی بدون خدشه و بدون وقفه همیشه بوده و پژوهشگران استفاده می‌کردند اما امسال تعدادی از دانشگاه‌ها در تأمین منابع مالی مشکل داشتند که امیدواریم به زودی حل شود.

فاطمی میزان هزینه دسترسی دانشگاهها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم به منابع اطلاعات علمی بین‌المللی را 20 میلیارد تومان اعلام کرد و درباره میزان بدهی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در زمینه پرداخت‌های مربوط به این حوزه گفت: حدود 5/2 میلیارد تومان برای سال‌های 2010 و 2011 بدهی داریم و برای برخی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها که پرداخت نکرده‌اند قطعی در دسترسی به منابع علمی الکترونیکی بین‌المللی ایجاد شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات مالی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها گفت: نیمی از 120 دانشگاه و پژوهشگاه زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منابع علمی الکترونیکی بین‌المللی 2011 دسترسی دارند و بقیه بخاطر پرداخت‌هایی که در سال 2011 نداشتند قطع هستند.

سید امید فاطمی از دانشگاه تهران به عنوان یکی از بدهکارترین دانشگاه‌ها در زمینه پرداخت هزینه لازم جهت دسترسی به منابع علمی بین‌المللی نام برد و گفت: دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر با وجود تعداد زیاد هیئت علمی و دانشجوی تحصیلات تکمیلی که دارد همیشه در تهیه منابع پیشتاز بوده اما در حال حاضر به دلایلی که باید بررسی شود در تأمین منابع 2011 به مشکل برخورده که امیدواریم به زودی برطرف شود.

وی میزان بدهی دانشگاه تهران در زمینه پرداخت‌های مربوط به دسترسی به منابع علمی بین‌المللی را حدود 2 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دانشگاه تهران در کنسرسیوم از نظر حجم منبع و پرداخت همیشه پیشتاز بوده اما امسال مشکل قطعی دسترسی به منابع علمی برای این دانشگاه ایجاد شده و در حال حاضر به منابع علمی بین المللی 2011 دسترسی ندارند.

منبع: خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
پیامدهای قطع ارتباط

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قطع ارتباط همه خطوط کشتیرانی دنیا با بندر شهید رجایی



 قطع ارتباط همه خطوط کشتیرانی دنیا با بندر شهید رجایی

معاون تایدواتر خبر داد:

تدابیر شرکت‌های کشتیرانی برای حمل کالا در بندر شهیدرجایی

معاون امور کانتینر و لجستیک تایدواتر خاورمیانه از قطع همکاری تمامی خطوط معتبر کشتیرانی دنیا و عدم ارائه سرویس مستقیم به بندرشهید رجایی خبر داد.

علیرضا چشم‌جهان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با قطع تردد 30 خطوط کشتیرانی و عدم همکاری آنها با بندرشهید رجایی، حمل محموله‌ها و کالاهای این بندر از طریق شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و والفجر صورت می‌گیرد.

 

وی با اشاره به حماسه‌ای که در انتخابات صورت گرفت، خاطرنشان کرد: پس از انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری و تحقق حماسه سیاسی در کشور امیدواریم شاهد حماسه اقتصادی نیز باشیم و بتوانیم با یک روش صحیح، خطوط کشتیرانی‌ معتبر را به بندر شهید رجایی جذب کنیم.

 

چشم‌جهان با بیان اینکه قطع همکاری چهار خطوط کشتیرانی باقیمانده زودهنگام بوده است، افزود: از قبل اعلام شده بود که تمامی خطوط ازابتدای جولای 2013 (دهم تیرماه امسال) همکاری خود را با بندرشهید رجایی قطع می‌کنند که این امر به منظور افزایش تحریم‌ها علیه کشورمان است.

 

وی با تایید اینکه تمامی 30 خط معتبر کشتیرانی جهان ارتباط خود را با بندرعباس قطع کرده‌اند، اظهار کرد: از خطوط معتبر کشتیرانی که با بندر شهید رجایی همکاری داشتند، 26 خط قطع ارتباط کرده بودند که طی روزهای اخیر و قبل از موعد مقرر چهار خط دیگر هم تصمیم به قطع این همکاری گرفتند.

 

معاون امور کانتینر و لجستیک شرکت تایدواتر عدم تعامل خطوط بین‌المللی با بندر شهیدرجایی را جهت ایجاد تحریم‌های بیشتر علیه کشور عنوان کرد و افزود: این که بگویند علت عدم همکاری آنها اپراتور اول بندر شهید رجایی بوده که به صورت یک‌جانبه تحریم شده و در فهرست سیاه قرار گرفته صحت ندارد، زیرا هر نام دیگری نیز در بندر شهید رجایی وجود داشت باز هم این اتفاق صورت می‌گرفت.

 

وی با بیان اینکه اینگونه تصمیمات که منجر به قطع روابط شده، ارتباطی با مدیریت مدیران مجموعه بنادر کشور ندارد، گفت: این تحریم‌ها در پی تحقق خواسته‌ آنان که همان تبادل نفت به ازای غذا و دارو است، صورت گرفته و با این شیوه کار خود را دنبال می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا، تردد خطوط کشتیرانی خارجی به بندر شهید رجایی به طور کامل قطع شد و به دنبال تحریم‌های ظالمانه غرب تنها چهار خط کشتیرانی خارجی باقیمانده بود که در بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران تردد داشتند که از ابتدای هفته جاری با تغییر مسیر از حضور در این بندر خودداری کردند./ایسنا