اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قطعی آب در مرکز آب کشور/ سد تنگ سرخ درتعطیلات تابستانی



قطعی آب شهر یاسوج , علت  قطعی آب شهر یاسوج

قطعی آب در مرکز آب کشور/ سد تنگ سرخ درتعطیلات تابستانی

مردم شهر یاسوج در پای قله های سر به فلک کشیده دنا و در کنار رودخانه خروشان بشار این روزها با بحران کم آبی مواجه اند و قطعی های مکرر و بدون اطلاع آب آرامش را از آنها ربوده است.

شهر یاسوج را می توان یکی از پر آب ترین شهرهای کشور نام نهاد. شهری که تنها در دشتهای اطراف آن چهار رودخانه جاری است و شاید به همین دلیل این منطقه نام "سررود" نیز به خود گرفته است.

رود بشار پر آب ترین رود دشت سررود است. رودخانه ای که از کوههای تنگ سرخ سرچشمه می گیرد و از دل شهر یاسوج می گذرد و در مسیر خود با پیوستن رودخانه های دیگر رود بزرگ کارون را می آفریند و دشتهای جنوب را آبیاری می کند.

رودخانه های مهریان، سریز و سراب تاوه اگر چه به پر آبی بشار نیستند اما آنها هم از کوههای دنا و تامر سرچشمه می گیرند و در دشت سررود جاری می شوند و آن را آبیاری می کنند تا در نهایت به بشار بپیوندند.

علاوه براین رودخانه ها، دهها چشمه دائمی در اطراف شهر یاسوج است که آب گوارایشان را از هیچ میهمانی دریغ نمی کنند و پیوسته از دل زمین می جوشند. چشمه هایی همچون آبشار یاسوج و آب نهر.

آسمان هم همیشه این دیار را از برکت خود بی نصیب نگذاشته و شهر یاسوج با ارتفاع بیش از 1800 متر از سطح دریا و با میانگین بلند مدت بارش 830 میلیمتر، یکی از پر بارش ترین شهرهای کشور است و تنها طی سال زراعی گذشته بیش از 770میلیمتر باران در این شهر بارید.

آب نیمی از شهر یاسوج قطع است/ اطلاع رسانی پس از قطعی
با این حال از بعدازظهر جمعه تاکنون این شهر پر آب کشور با مشکل کم آبی مواجه شده است و هنوز مشخص نیست علت دقیق آن کمبود منابع آبی، ضعف مدیریت و یا مصرف بی رویه شهروندان است.

به هر حال طی روزهای اخیر آب نیمی از شهر یاسوج ساعتها قطع می شود و این در حالی است که اطلاعیه شرکت آب و فاضلاب شهری مبنی بر قطعی آب یک روز بعد از قطعی ها صادر شد.

در عین حال شهروندان مناطق سالم آباد، ترمینال، راهنمایی، معصوم آباد، سالم آباد، شهدا، ارم و ... از قطعی مکرر و طولانی آب گلایه مند هستند و بیش از این از عدم اطلاع رسانی مسئولین گله می کنند.

یکی از شهروندان منطقه سالم آباد شهر یاسوج در این خصوص گفت: طی روزهای اخیر در سه نوبت آب این منطقه قطع شده و مشکلات عدیده ای برای ساکنین منطقه ایجاد کرده است.

محمد محبوبی افزود: هم اکنون برای نیازهای اولیه نیز با کمبود آب مواجه هستیم.

وی با ابراز گلایه از عدم اطلاع رسانی در این خصوص گفت: اگر اطلاع می دادند حداقل برای نیازهای اولیه مقداری آب ذخیره می کردیم اما بدون اطلاع با قطعی آب مواجه شدیم.

علاج واقعه قبل از وقوع شود
یکی از ساکنین محله معصوم آباد شهر یاسوج نیز گفت: این روزها هر خانواده چند دانش آموز دارد که روزانه به مدرسه می روند و قطعی آب موجب مشکلات زیادی شده است.

علی معصومی افزود: مسئولین باید تدبیر به خرج می دادند تا در این فصل از سال با قطعی آب مواجه نمی شدیم و باید علاج واقعه را قبل از وقوع کنند.

با این حال رئیس آب و فاضلاب شهری شهرستان بویراحمد علت قطعی آب شهر یاسوج را از کار افتادن دو دستگاه الکترو موتور ایستگاه پمپاژ آب امام سجاد(ع) این شهر عنوان کرد.

فعال افزود: پرسنل شرکت آب و فاضلاب استان پیگیر خرید و تعمیر این دستگاهها هستند.

وی از شهروندان خواست در زمینه مصرف آب صرفه جویی کنند و از رفع این مشکل طی روزها آینده خبرداد.

مصرف آب در استان دو برابر الگوی جهانی
با این حال اگر چه از کار افتادن دو موتور پمپاژ منجر به قطعی آب شده است اما هدر روی و مصرف بی رویه آب در کهگیلویه و بویراحمد که 10درصد آب کشور را در مساحت یک درصدی خود گنجانده، نگران کننده است به طوریکه به گفته مسئولان میزان مصرف آب در استان دو برابر الگوی مصرف جهانی است.

مدیرکل آب و فاضلاب شهری استان در این خصوص می گوید: الگوی مصرف جهانی آب 85 متر مکعب در روز است اما در این استان بیش از 140 متر مکعب آب در روز مصرف می شود.

علی صادق پور با بیان اینکه 4.5 درصد مشترکین این شرکت پر مصرف هستند، اضافه می کند: اگر مصرف درست باشد میزان آب تولیدی در این استان بیش از نیاز است زیرا 32 میلیون متر مکعب آب در استان تولید و 23 میلیون آن مصرف می شود و بقیه به هدر می رود.

صادق پور عنوان کرد: هم اکنون حدود 400 هزار نفر در 15 شهر و 30 روستای اقماری استان در قالب 115 هزار مشترک تحت پوشش خدمات این شرکت هستند و آب مورد نیاز این تعداد شهر و روستا از طریق 55 حلقه چاه عمیق و چهار دهنه چشمه تامین می شود.

هدرروی 30درصد آب به دلیل فرسودگی شبکه
وی گفت: سالانه حدود 30 درصد آب شرب استان بر اثر فرسودگی شبکه توزیع، سر ریز مخازن و انشعابات غیر مجاز هدر می رود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان انشعابات غیرمجاز را یکی از مشکلات این شرکت در استان عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون بیش از دو هزار پرونده انشعاب غیر مجاز در محاکم قضایی در دست بررسی است.

صادق پور بیان کرد: 40 درصد از هزار کیلومتر شبکه انتقال آب استان نیز فرسوده است که این باعث هدرروی مقادیر زیادی آب می شود.

وی با بیان اینکه سالانه 60 کیلومتر از شبکه های فرسوده آب بازسازی و نوسازی می شود، تصریح کرد: برای نوسازی کل شبکه های فرسوده آب در استان به 60 میلیارد تومان نیاز داریم که سالانه سه میلیارد تومان برای این امر اختصاص می یابد.

به نظر می رسد با توجه به رشد بی رویه و غیر قابل کنترل شهر یاسوج باید تدابیری دیگری برای تامین آب این شهر اندیشیده شود.

اگر روزگاری تنها چشمه های آبشار یاسوج می توانست نیازهای این شهر را مرتفع کند اما اکنون که جمعیت شهر به بیش از 120هزار نفر رسیده نیاز به منابع آب جدیدی است.

سد تنگ سرخ همچنان در تعطیلات تابستانی
با این حال سد "تنگ سرخ" که با هدف تامین آب شرب دراز مدت شهر یاسوج و روستاهای اطراف و همچنین شهر شیراز، در سال 90 کلنگش به زمین زده شد، تنها زخمی خورد و پس از آن به تعطیلات رفت تا گاهی بحران بی آبی روی ناخوش خود را به مردمان سرزمین برف و آفتاب نشان ‌دهد.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: هم اکنون جلساتی با پیمانکار پروژه برای ادامه احداث سد برگزار شده است.

علی لطفی مهمترین مشکل این پروژه را کمبود اعتبار عنوان کرد و افزود: در صورت تامین کامل اعتبارات، این سد تا چهار سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: تنها برای احداث بدنه سد 186 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

لطفی تصریح کرد: این در حالی است که در سال گذشته یک میلیارد و 800میلیون تومان به آن اختصاص یافت که تنها 33درصد این اعتبار تخصیص یافت.

وی عنوان کرد: امسال هم 20میلیارد تومان اوراق مشارکت برای آن پیش بینی شده است که این هم مشکلات خود را دارد.

اما در حالی سدهای در دست احداث این استان به کندی پیش می روند که از هشت میلیارد و 500 میلون مترمکعب آب‌های شیرین سطحی در استان، سالانه شش میلیارد متر مکعب بدون استفاده از استان خارج می‌شود تا یا مورد استفاده دیگر استانها قرار گیرد و یا به خلیج فارس بریزد و با آب شور در آمیزد./مهر

 


ویدیو مرتبط :
سد تنگ سرخ شیراز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حجم آب ۶۸ سد کشور به 30 درصد ظرفیت مخزن رسید/وضعیت بحرانی سدها



 منابع آب ایران,حجم آب سد های ایران

حجم آب ۶۸ سد کشور به 30 درصد ظرفیت مخزن رسید/وضعیت بحرانی سدها

در پایان هفته گذشته اگر چه سه سد ماشکید علیا، مسجد سلیمان و دولت آباد افزون بر 90 درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند، اما حجم آب ۶۸ سد کشور به کمتر از 30 درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.

حجم آب 68 سد کشور از جمله سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، گلستان 1 و 2، کرخه، سیمره، سیوند، زاینده رود، ساوه، 15 خرداد، ملاصدرا، کارده، مهاباد، علویان و استقلال تا پایان هفته گذشته به کمتر از 30 درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.

همچنین 45 سد کشور در زمان حاضر با کاهش 20 درصدی حجم آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، تهم، لتیان، اکباتان، بوکان، زاینده رود، آبشینه، دوستی و کارده از آن جمله محسوب می شوند.

براساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، 21 سد کشور در زمان حاضر از افزایش بیش از 20 درصدی ورودی آب در مقایسه با زمان مشابه پارسال برخوردار هستند که سدهای بارون، گاوشان، قشلاق، اکباتان و سهند از آن جمله محسوب می شوند.

*کاهش 20 درصدی ورودی آب 58 سد کشور
بر اساس این گزارش،همچنین 51 سد کشور در زمان حاضر با کاهش بیش از 20 درصدی ورودی آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، شهید رجایی، وشمگیر، بارزو، تهم، کرخه، عباسپور، کارون 3، مارون، پیشین، بوکان، علویان، زاینده رود، ساوه، 15 خرداد، کرج، لتیان، طرق، چاه نیمه ها، دوستی و کارده از آن جمله محسوب می شوند.

براساس این گزارش، 37 درصد از کل ورودی های آب به مخازن سدهای کشور و 61 درصد از کل آب های خروجی از سدهای کشور تا پایان هفته گذشته متعلق به سدهای استان خوزستان است./فارس