اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قطعنامه شورای امنیت «مسخره بازی» بود


سناتور ارشد جمهوری‌خواهان به قطعنامه دیشب شورای امنیت سازمان ملل متحد برای دوین جدول زمانی انتقال سیاسی در سوریه واکنش نشان داده و آن را پیروزی دیگری برای تهران و مسکو خوانده است.

خبرگزاری فارس: سناتور ارشد جمهوری‌خواهان به قطعنامه دیشب شورای امنیت سازمان ملل متحد برای دوین جدول زمانی انتقال سیاسی در سوریه واکنش نشان داده و آن را پیروزی دیگری برای تهران و مسکو خوانده است.


ویدیو مرتبط :
صحبت های عراقچی درباره قطعنامه شورای امنیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسکو؛شورای امنیت فعلاً قطعنامه یی...



 

 

انرژی اتمی

 

اولین گزارش مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی با واکنش کشورهای مختلف مواجه شد. اتهاماتی که یوکیا آمانو علیه ایران مبنی بر تلاش برای نصب کلاهک هسته یی روی موشک های بالستیک مطرح کرده است، باعث شده برخی کشورها از آماده بودن لیست تحریم های تازه در قبال کشورمان خبر دهند اما سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در حال حاضر شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه یی برای تحریم ایران تنظیم نمی کند.

به گزارش مهر به نقل از ریانووستی، آندری نسترنکو با بیان این مطلب افزود؛ «هم اکنون در نیویورک هیچ کاری در زمینه آماده سازی قطعنامه احتمالی شورای امنیت برای تحریم ایران انجام نمی شود، اما در شرایط کنونی نمی توانیم امکان آغاز چنین کاری را غیرممکن بدانیم.» به گفته نسترنکو، روسیه به دفعات اعلام کرده است به کار در چارچوب گروه ۱«۵ بر اساس رویکردی دوسویه پایبند است که علاوه بر جذب ایران به گفت وگو، امکان اعمال تحریم در رابطه با این کشور را نیز در نظر دارد. روز پنجشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش خود را درباره برنامه هسته یی ایران ارائه کرد. این گزارش که در آن از برخی موارد ابراز نگرانی شده قرار است ۱۰ اسفند در نشست شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد. اما پس از انتشار این گزارش امریکا و آلمان خواستار اعمال تحریم هایی علیه ایران شدند.

در این میان روسیه مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد. در همین باره سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور گفت روسیه و امریکا موضع یکسانی در رابطه با ایران ندارند. وی در مصاحبه یی با رادیو «اکو مسکو» با بسیار نگران کننده خواندن وضعیت هسته یی ایران اظهار داشت؛ «امریکا نیز همانند ما، نقض رژیم منع گسترش سلاح هسته یی را جایز نمی داند. این موضع مشترک ماست، هرچند از نظر روش های تحقق آن ما مطابقت صد درصدی نداریم.» در همین رابطه جیم کراولی سخنگوی وزارت خارجه امریکا ضمن ابراز نگرانی کشورش مدعی شد؛ ما نمی دانیم چرا ایران از گفت وگو درباره برنامه هسته یی خود سر باز زده و طفره می رود. واشنگتن بر این باور است که گزارش می تواند تحریم ها علیه ایران را سخت تر کند. به همین خاطر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در راستای مواضع غیرقانونی این کشور افزود؛ گزارش آژانس تاکید دارد ما پرسش ها و نگرانی هایی درباره فعالیت های هسته یی ایران داریم و اگر تهران به روند جاری ادامه دهد و به شیوه یی سازنده با جامعه جهانی همکاری نکند با «فشارهای بیشتری» از جمله تحریم ها روبه رو خواهد شد. آلمان نیز به عنوان یکی دیگر از کشورهای عضو گروه ۱«۵ ضمن ابراز نگرانی از گزارش آژانس بدون توجه به مواضع شفاف ایران از این کشور خواست وارد گفت وگویی صادقانه شود. گیدو وستروله وزیر خارجه این کشور تهدید کرد در صورت عدم ورود ایران به گفت وگوهای صادقانه، تهران با تحریم هایی روبه رو خواهد شد.

وستروله مدعی شد؛ جامعه جهانی دیگر نسبت به وعده هایی که داده صبر نخواهد کرد و در صورتی که ایران به همکاری ها ادامه ندهد تحریم های بیشتر را رد نمی کنم. فرانسه نیز از کشورهای جهان خواست با «عزم راسخ» علیه فعالیت های هسته یی ایران اقدام کنند. به گزارش ایسنا خبرگزاری فرانسه گزارش داد برنار والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته یی ایران مدعی شد؛ این گزارش نگرانی های جدی را که شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه هسته یی ایران دارد تایید می کند. بنابر این گزارش والرو مدعی شد گزارش آژانس «نشان می دهد اتخاذ یک اقدام قاطعانه برای واکنش نشان دادن به فقدان همکاری ایران تا چه حد ضروری است». سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه جوسازی های خود علیه برنامه هسته یی صلح آمیز کشورمان گفت؛ در چند ماه اخیر ایران هرگونه پیشنهاد گفت وگو و همکاری را رد کرده است. با توجه به این گزارش ما اکنون چاره دیگری نداریم جز اینکه به همراه شرکایمان در چند هفته آینده اقدامات جدیدی را در شورای امنیت سازمان ملل انجام دهیم.

● بررسی برنامه هسته یی ایران در اتحادیه اروپا

در همین حال وزیر خارجه سوئد نیز گفت مشکل می توان فهمید آیا ایران در حال اجرای یک برنامه تسلیحاتی است یا خیر. به گزارش ایسنا خبرگزاری آلمان گزارش داد؛ کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد روز جمعه به یک شبکه رادیویی سوئد گفت فهمیدن اینکه آیا امروز ایران برنامه تسلیحاتی دارد یا خیر، مشکل است. وی ادامه داد؛ آنها یک برنامه غنی سازی دارند که مطابق با تصمیم های شورای امنیت سازمان ملل نیست. وی همچنین گفت قرار است هفته آینده در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا شرکت کند و احتمالاً درباره ایران در این نشست مذاکره خواهد شد. وزیر امور خارجه سوئد خاطرنشان کرد در هر حال تصمیمات مربوط به تحریم همچنان بر عهده شورای امنیت است، حتی اگر اتحادیه اروپا در حال گفت وگو با ایران باشد. وی ادامه داد؛ تحریم فقط در صورتی موثر خواهد بود که از سوی جامعه بین الملل حمایت شود. مذاکرات با روسیه و چین و دیگر اعضای شورا در حال انجام است. از سوی دیگر وزیر خارجه برزیل نیز تصریح کرد دولت ایران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مساله هسته یی مذاکره کند. خبرگزاری شینهوا با اعلام این خبر افزود؛ سلسو آموریم وزیر امور خارجه برزیل در کنفرانس ملی حزب کارگران در ریودوژانیرو گفت در راستای پایان دادن به بن بست فعلی بر سر مساله هسته یی ایران، باید به دنبال گفت وگو بود و افزود منع اشاعه واقعی را فقط می توان از طریق خلع سلاح به دست آورد.

● رایزنی ترکیه با اوباما درباره ایران

وزیر امور خارجه ترکیه از گفت وگوی تلفنی باراک اوباما و رجب طیب اردوغان در روزهای آینده درباره مساله هسته یی ایران به طور مشروح خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه هابرترک ترکیه، احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه این کشور درباره مساله هسته یی ایران با هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا گفت وگوی تلفنی داشته است. داووداوغلو درباره این گفت وگوی تلفنی خاطرنشان کرده؛ «افزایش بی اعتمادی درباره مساله هسته یی باعث می شود ایران واکنش معکوسی نشان دهد و این موضوع می تواند موجب افزایش تنش درباره این مساله شود.»