اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قطر شریک مناطق آزاد ایران می‌شود


با سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان به قطر، راهکارهای ایجاد یک منطقه آزاد مشترک میان دو کشور و صادرات محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی به قطر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

خبرگزاری فارس: با سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان به قطر، راهکارهای ایجاد یک منطقه آزاد مشترک میان دو کشور و صادرات محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی به قطر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در سفر اکبر ترکان چگونگی ایجاد یک منطقه آزاد مشترک میان دو کشور در نشست با وزرا و مسئولان کشور قطر بررسی شد.

قطری‌ها که به استان بوشهر و منطقه آزاد قشم سفر کرده و با ظرفیت های اقتصادی این دو منطقه آشنا شده بودند؛ بنادر و مناطق آزاد "دوحه" و "رویف" را  به هیئت ایرانی معرفی کردند.

همچنین امکان صادرات محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی از ایران نیز در دیدار اکبر ترکان با وزیر صنعت قطر مطرح شد.

تنی چند از فعالان بخش خصوصی نیز در این سفر، اکبر ترکان مشاور رییس جمهور را همراهی می‌کنند.

این سفر در پی دعوت رسمی از گروه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد کشور انجام شده است.


ویدیو مرتبط :
معرفی مناطق آزاد ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پشت پرده تشکیل سریالی مناطق آزاد در ایران



اخبار,اخباراقتصادی  , مناطق آزاد تجاری و صنعتی

موج آزادی تجارت در كشور و امتیازاتی كه برای ذینفعان به دنبال دارد روز به روز بر تعداد مناطق آزاد تجاری و صنعتی می افزاید و هر روز با طرحی جدید در مجلس با عنوان تشكیل منطقه آزادی دیگر روبرو می‌شویم. در حال حاضر 10 منطقه آزاد و 33 منطقه ویژه اقتصادی در كشور وجود دارد، با این حال طرح ایجاد مناطق آزاد مهران، بوشهر و اردبیل نیز به تازگی در دست بررسی قرار گرفته است.

به گزارش تابناک ، ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی در ایران با برخورداری از معافیت‌های گمركی، مالیاتی و سایر امتیازات قانونی با توجه به عدم عضویت كشور در سازمان تجارت جهانی و عدم استفاده از ظرفیت موافقتنامه‌های تجاری بین‌المللی می‌تواند زمینه بهره مندی بالا برای برخی افراد را ایجاد كند.

نمایندگان برای جلب نظر مردم حوزه انتخابی خود تمام سعی‌شان را برای ایجاد این امكان در منطقه به كار می‌بندند فارغ از آنكه این طرح برای كشور چه عوایدی خواهد داشت.

نمایندگان برای دستیابی به خواسته‌هایشان طرح‌هایشان را با هم تاخت می‌‌زنند و به مناطق ویژه یکدیگر رای می‌دهند. این نماینده به ویژه شدن استان نماینده دیگر رای می‌دهد و آن نماینده به آزاد شدن منطقه ویژه استان دیگر.

اما در عمل بررسی عملكرد این مناطق نشان می دهد به جز افزایش روز افزون واردات این مناطق عایدی دیگری برای كشور نداشته است. در سال 88، واردات از مناطق آزاد 10 برابر صادرات آن بوده است. در سال 92 نیز 132 میلیون دلار كالا از این مناطق صادر شده و در مقابل 3.2 میلیارد دلار كالا وارد شده است.

ایجاد مناطق آزاد برای نخستین بار در برنامه اول توسعه در دستور كار قرار گرفت و سه منطقه آزاد كیش، قشم و چابهار در سال 1372 و پس از آن سه منطقه آزاد اروند، ارس و انزلی در سال 1382 و منطقه آزاد ماكو در سال 1389 تاسیس شدند.

این طرح درواقع یك الگوبرداری از مناطق آزاد چین بود اما آنها برنامه‌ریزی کردند برای اینکه چگونه از مناطق آزاد انتقال سرمایه و تکنولوژی به سرزمین مادر داشته باشند تا تعامل مثبت شکل بگیرد اما به گفته كارشناسان امروز در مناطق آزاد ما هیچ برنامه اتصالی به داخل سرزمین وجود ندارد. هیچ سرریزی هم ندارد در منطقه پیرامون خود چون داخل حصار است و توسعه ارگانیک تعریف نشده است. از این رو مناطق آزاد به جای آنکه باعث توسعه شود، مانع توسعه می‌شود.

با وجود آنكه محدوده مناطق آزاد در دنیا 200 هکتار و بسیار محدود است ولی در ایران می‌بینیم مدام با طرح‌ها و لوایح بر این پهنه اضافه می‌کنند. این در حالی است كه تا كنون هیچ طرح جامعی نیز برای مناطق آزاد تدوین نشده است.

البته شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی هم اخیرا به ریاست معاون اول رئیس جمهور با ایجاد ۸ منطقه ویژه و آزاد اقتصادی موافقت کرده است. برهمین اساس، پیشنهاد لایحه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در شهرستان‌های فسا، ابرکوه، میبد، گچساران، ارومیه، خواف و قوچان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه نظرات مختلف به تصویب رسیده است.

در همین جلسه جلسه اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورا پیشنهاد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در استان گلستان را هم مطرح کرد و پس از بحث و تبادل نظر در خصوص آن و نیز توضیحات استاندار گلستان پیرامون قابلیت‌ها و مزیت های منطقه اینچه برون، با رای مثبت اعضای جلسه به تصویب رسیده است.


  اخبار اقتصادی  -  تابناک