اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قصد تغییر حکومت ایران را نداریم



 

 

 

 

قصد تغییر حکومت ایران را نداریم

 

سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی:

قصد تغییر حکومت ایران را نداریم/ تلاش می کنیم حیات سپاه سخت تر شود

تحریم ها در مراحل اولیه خود قرار دارد لذا سخت است که درباره تاثیرات آن به شکل قطعی سخن گفت.

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت تحریم ها بر بخش انرژی ایران تاثیر گذاشته است.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، " گلن دیویس" درباره اظهارات اخیر دریاسالار مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره آماده بودن طرح حمله نظامی به ایران گفت: قصد نداریم از طریق انتشار این خبرها، به ایران فشار وارد کنیم.

وی افزود: مولن در حال پاسخ به سوال معینی بود. او مرد نظامی است. این موضع گیری، اقدام جدیدی نیست بلکه از جمله گزینه های آمریکاست.

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره رفتار ایران در برابر پرونده هسته ای خود و این که آیا آمریکا انتظار تغییر نظام یا حکومت ایران را می کشد یا نه گفت: دولت آمریکا نه قصد دارد و نه تلاش می کند تا دولت یا حکومت ایران را تغییر دهد.

دیویس ادامه داد: تحریم ها و اقدام به انزوای ایران در مراحل اولیه خود قرار دارد لذا سخت است که درباره تاثیرات آن به شکل قطعی سخن گفت اما نشانه ها و شاخص ها می گویند تاثیرگذاری تحریم ها بر بخش های بانکی ، انرژی و حمل و نقل ایران آغاز شده است.

وی افزود: آنچه می خواهیم این است که حیات حکومت ایران و سپاه، سخت تر شود. هدف از محاصره ایران، اذیت کردن ملت ایران نیست بلکه تغییر نظر دولت ایران است تا بداند برای رفتارهایش و اجرا نکردن اراده جامعه بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی، هزینه می پردازد.

این مقام آمریکایی در عین حال تاکید کرد: البته باب حل موضوع هسته ای ایران از راه های دیپلماتیک همچنان باز است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت آمریکا درباره توانمندی های نظامی ایران، بزرگنمایی می کند و اینکه آیا ما در مقابل سناریوی شبیه عراق برای ایران هستیم یا خیر گفت: معتقدم ما درباره توانمدی های نظامی یا موشکی ایران بزرگنمایی نمی کنیم. معتقدم ایران به سرعت در حال افزایش توانمدی های نظامی خود است. هیچ کسی به صورت دقیق نمی داند که آیا ایران تصمیم گرفته است بمب اتمی تولید کنند یا خیر . مسأله هم اکنون این است که آیا ایران با کارت های خود براساس قوانین بین المللی بازی خواهد کرد یا خیر ؟ آیا ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد و به جامعه بین الملل ثابت می کند که برنامه هسته ای اش برای اهداف صلح آمیز است؟

دیویس ادامه داد:  ایرانی ها به پرسش های (آژانس بین المللی انرژی هسته ای ) پاسخ نمی دهند. بازرسان آژانس را اخراج و مراکز جدید هسته ای را ایجاد می کنند و سخنان ترسناکی درباره برنامه هسته ای خود می گویند لذا تحریم و فشار بر ایران تا آمدن این کشور به میز مذاکرات ادامه خواهد داشت.

وی همچنین برنامه هسته ای سوریه را بسیار نگران کننده توصیف کرد و گفت : جهان می داند سوریه قصد داشت تاسیسات هسته ای ایجاد کند . سوریه تنها یک مرتبه به بازرسان آژانس اجازه بازرسی داد و درخواست بازرسی مجدد را رد کرد. این کشور ، محل تاسیسات هسته ای خود را پاکسازی و تخلیه کرده است.

وی ادامه داد: سوریه تلاش می کند به سوالات آژانس پاسخ ندهد. آژانس وسایلی برای اعمال فشار بر سوریه دارد تا این کشور پاسخگو باشد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
آیا آمریكا قصد تغییر نظام سیاسی ایران را دارد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترکیه پیشنهاد لاریجانی را رد کرد: قصد همکاری هسته ای با ایران نداریم



 

 

ترکیه پیشنهاد لاریجانی را رد کرد: قصد همکاری هسته ای با ایران نداریم

 

حریت نوشت: تنها یک روز پس از اظهارات یک مقام ایرانی در مورد کمک ایران به ترکیه برای ساخت تاسیسات هسته ای، وزیر انرژی ترکیه گفت: ترکیه قصد همکاری با ایران برای ساخت تاسیسات هسته ای ندارد.

محمد جواد لاریجانی روز گذشته در نیویورک گفت: جمهوری اسلامی ایران اماده ی انتقال تکنولوژی هسته ای به کشورهای همسایه است.

وی در ادامه اشاره کرد که ایران می تواند به ترکیه در این خصوص کمک کند.

تانر یالداز، وزیر انرژی ترکیه گفت: ما در حوزه ی گاز و نفت با ایران تجارت داریم، اما همکاری با ایران در زمینه ی تاسیسات هسته ای در برنامه ما نیست.../انتخاب