اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قصاص اسیدپاش به تعویق افتاد



داود روشنایی که بنا به اظهارات خودش قرار بود صبح امروز (سه‌شنبه) حکم قصاص عامل اسیدپاشی به وی اجرا شود، گفت که تصمیم‌گیری در این زمینه به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد.

این قربانی اسیدپاشی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: صبح امروز برای سومین بار در طول 10 سالی که از وقوع این حادثه می‌گذرد، قرار بود حکم قصاص اجرا شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل امروز در زندان رجایی‌شهر کرج - زندان محل نگهداری متهم - حضور پیدا کردم، تیم پزشکی نیز در زندان حاضر بود، ولی به دلیل تکمیل نبودن تجهیزات پزشکی حکم اجرا نشد؛ البته دلیل دیگر قرار گرفتن در ایام فاطمیه عنوان شد.

وی با بیان این که مجددا با خانواده‌ متهم بر سر موضوع اخذ هزینه‌های درمان به توافق نرسیدیم، گفت: خانواده متهم می‌گوید که دیه را به صورت کامل پرداخت می‌کند در صورتی که من رضایت کامل بدهم، اما هزینه‌های درمان من چندین برابر مبلغ دیه است. بارها به آن‌ها گفته‌ام که اگر هزینه‌ درمان مرا پرداخت کنید رضایت خواهم داد.

بر اساس این گزارش، داود روشنایی جوانی است که 10 سال قبل به دلایلی نامشخص در تهران مورد اسیدپاشی قرار گرفت و چشم چپ و بخشی از صورتش را از دست داد.
اخبار حوادث - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
پشیمانم که اسیدپاش را قصاص نکردم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرد اسیدپاش به قصاص «چشم» محكوم شد



 

 مرد اسیدپاش به قصاص «چشم» محكوم شد

 

 

پسری كه ۵ سال قبل در جریان اسیدپاشی اشتباهی پسر جوانی را كور كرده، از سوی دادگاه كیفری استان تهران به قصاص و پرداخت دیه محكوم شد.

به گزارش خبرنگار حوادث فارس، بعد از ظهر ۲ تیر سال ۸۴ مأموران كلانتری ۱۹۰ مجیدیه از طریق مركز فوریت های پلیس، از وقوع یك حادثه هولناك باخبر شدند.

اهالی خیابان گلستان به مأموران پلیس گفتند با شنیدن فریادهای دلخراش پسر ۲۲ ساله ای به نام «داوود» در جریان اسیدپاشی به صورت وی از سوی یك مهاجم ناشناس قرار گرفته اند كه بلافاصله پسر اسیدپاش را به دام انداخته و «داوود» را به بیمارستان رسانده اند.

با وجود تلاش های پزشكان، اسید، بینایی چشم های پسر جوان را برای همیشه از او گرفت.

حمید (متهم) ابتدا در بازجویی ها انگیزه خود را انتقام جویی به خاطر تحقیر و توهین اعلام كرد و گفت: در دوران دبیرستان از سوی چند نفر از همكلاسی هایم مورد آزار و اذیت قرار گرفتم و بعد از آن هم به شهر دیگری نقل مكان كردیم، اما این موضوع هیچ وقت از ذهنم بیرون نمی رفت و دائم آزارم می داد.

وی ادامه داد: بنابراین با هدف انتقام، مقداری اسید تهیه كرده و به محل زندگی سابقمان برگشتم؛ دو شبانه روز در پارك نزدیك مدرسه كمین كردم و منتظر نشستم تا اینكه با دیدن یكی از همكلاسی هایم به تعقیبش پرداخته، اسید را به صورتش پاشیدم.

البته مقداری از اسید هم روی پاهای خودم ریخت.

این در حالی بود كه دو ماه بعد از این حادثه، «داوود» كه قادر به حرف زدن نبود، در شكایت مكتوبی نوشت: من هیچ شناختی از «حمید» ندارم و نمی دانم چرا این چنین در آتش خشم و نفرتش سوختم و زندگی ام تباه شد.

حال آن كه مطمئنم او مرا اشتباه گرفته است. بنابراین تقاضای اشد مجازات و قصاصش را دارم.

بدین ترتیب متهم وقتی بار دیگر تحت بازجویی قرار گرفت، نزد بازپرس ادعا كرد به خاطر اختلاف حساب قدیمی، اسیدپاشی كرده است، اما تحقیقات جنایی حاكی از آن بود كه شاكی و متهم در گذشته هیچ رابطه ای با هم نداشته و شناختی از یكدیگر نداشته اند.

بنابراین پس از اعلام نظریه كمیسیون پزشكی قانونی در مورد میزان صدمات شاكی، بازپرس پرونده برای آزادی متهم قرار وثیقه پنج میلیارد ریالی صادر كرد و پرونده را با صدور قرار مجرمیت به دادگاه كیفری استان تهران فرستاد.

در جلسه رسیدگی در شعبه ۷۱ ابتدا نماینده دادستان با تشریح كیفرخواست، خواستار اشد مجازات قانونی برای متهم شد.

شاكی نیز خواستار قصاص عضو متهم شد و گفت: من نمی دانم به چه گناهی قربانی این ماجرا شده ام، اما در صورتی كه متهم با صداقت انگیزه اش را بیان كند، شرایط تغییر خواهد كرد، ضمن اینكه شرط رضایتم بیان حقیقت است و بس!

در ادامه دادگاه، متهم گفت: شاكی یك بار در كلاس مرا حلق آویز كرد و قصد جانم را داشت. او دائم مسخره ام می كرد و چند بار هم به من سوزن زده بود.

اما زمانی كه متهم با مدارك مستدل مبنی بر اینكه هیچ گاه با شاكی همكلاس نبوده و آنها با هم ۲ سال اختلاف سنی دارند، لب به اعتراف گشود و گفت: من از فاصله دور وی را دیدم و قبول دارم كه او را اشتباه گرفتم!

با دریافت آخرین دفاعیات متهم، در حالی كه تلاش هیأت قضایی دادگاه برای صلح و سازش بین شاكی و متهم به نتیجه نرسید، قاضی

« نور الله عزیزمحمدی» با مستشاران دادگاه وارد شور شده و به اتفاق آرا «حمید» را به قصاص چشم چپ، لاله گوش راست و پرداخت دیه محكوم كردند.

پرونده به دیوان عالی كشور ارجاع داده شد كه قضات دیوان عالی كشور، با تشخیص برخی ایرادات، پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه ۷۱ دادگاه كیفری ارسال كردند.

صبح امروز جلسه محاكمه برگزار شد كه در ابتدا، عطار، نماینده دادستان با قرائت كیفرخواست صادره، بزه انتسابی به متهم را محرز دانست و خواستار مجازات وی شد.

داوود هم با اعلام شكایت مجدد از متهم، گفت: با وجود اینكه خانواده متهم از تمكن مالی برخوردار هستند، اما خواسته قلبی من قصاص او است.

وكیل داوود هم اظهار داشت: موكل من در چند سال اخیر به خاطر وضعیت ظاهری نمی تواند از خانه خارج شود و زندگی او نابود شده است.

وی ادامه داد: اگر اینگونه متهمان قصاص شوند، بسیاری از اینگونه متهمان و مجرمان دیگر به خود اجازه ارتكای این جرائم را نمی دهند.

در ادامه جلسه متهم در جایگاه قرار گرفت و گفت: حاضرم مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به داوود بپردازم تا او رضایت بدهد.

داوود در واكنش به این اضهارات متهم گفت: نمی خواهم بر سر زندگی ام معامله كنم؛ دلیلی ندارد كسی كه پولدار است، هركاری كه می خواهد انجام دهد و مدعی شود كه با پول همه مشكلات را حل خواهد كرد.

در انتهای جلسه، قاضی عزیزمحمدی و مستشاران دادگاه وارد شور شدند و با توجه به تخلیه چشم چپ، از بین رفتن لاله گوش راست و سوختگی شدید در قسمت های مختلف بدن شاكی، متهم را برای تخریب چشم و لاله گوش به قصاص و برای سوختگی های بدن به پرداخت دیه محكوم كردند.... / گزارش : خبرگزارى فارس