اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قشقاوی: پیکر حدود ۱۳۰ زائر آماده انتقال است



اخبار,اخبار اجتماعی,حسن قشقاوی

معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: کار انتقال نیاز به تشریفات و تعامل بیشتر سعودی‌ها دارد شناسایی پیکر بقیه جان‌باختگان زمان‌بر است نمی‌توانیم بپذیریم حتی یک پیکر زائر جان باخته ایرانی در عربستان بماند روند همکاری عربستان بهتر شده است.

حسن قشقاوی در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما گفت: به محض ورود هیئت ایرانی به عربستان جلسه حدود 5 ساعته ای با همه دست اندرکاران حج داشتیم و گزارش خوبی دریافت شد.

وی ادامه داد: بعد از ظهر به همراه آقای هاشمی نماینده دولت و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سردخانه پیکرهای جان باختگان ایرانی و خارجی رفتیم در حالی که پزشک و برخی از مأموران عربستان حضور داشتند و آقای هاشمی توانست در هر جا که مورد نظرش بود با همکاری طرف سعودی حضور یابد و از نزدیک در جریان روند امور قرار گرفت.

قشقاوی درباره زمان ورود پیکرهای جان باختگان ایرانی به وطن گفت: پیکر حدود 130 زائر به علت آنکه در سردخانه بودند شناسایی شدند و آماده انتقال هستند اما برای این کار کمی نیاز به تشریفات و تعامل بیشتر سعودی ها دارد و شناسایی پیکر بقیه جان باختگان ایرانی به علت اینکه در کانتینرها هستند زمان بر است و این کار در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه روند همکاری عربستان بهتر شده است افزود: در این باره رفتار عربستان نسبت به ایرانی ها تفاوتی با بقیه کشورهایی که زائران آنها جان باخته اند ندارد ودر این زمینه هیچ موضوعی میان ایران و عربستان نیست.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: از نظر فرهنگ ایرانی به هیچ وجه نمی توانیم بپذیریم حتی یک پیکر زائر جان باخته ایرانی در عربستان بماند اما شاید حدود 10 تا 20 کشور دیگر که زائران آنها در این حادثه جان باخته اند به عربستان اجازه دفن آنها را داده اند.

قشقاوی با بیان اینکه همه تلاش ها برای انتقال هر چه سریعتر پیکر جان باختگان ایرانی در حال انجام است تاکید کرد: راهبرد رسانه ای ما باید در جهت بازگشت این پیکرهای مطهر باشد و هر نوع حرکت و شعار و تندروی که این موضوع را مخدوش کند خلاف مصلحت ملی ماست.

وی گفت: به شدت انتظار داریم که حرکت تبلیغی و رسانه ای در جهت این اولویت صورت گیرد و بسترهای رسانه ای برای دیپلماسی بهتر فراهم شود و نه بر عکس آن.

اخبار اجتماعی - نسیم


ویدیو مرتبط :
تشییع پیکر زائر الحسین کربلایی مجتبی خدابخشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیکر 104 زائر ایرانی آماده انتقال به کشور


رییس سازمان حج و زیارت گفت: ۱۰۴ پیکر مطهر از جانباختگان فاجعه منا آماده انتقال به کشور است و در صورت تسریع کارهای تشریفاتی در جده به ایران منتقل خواهند شد.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان حج و زیارت گفت: ۱۰۴ پیکر مطهر از جانباختگان فاجعه منا آماده انتقال به کشور است و در صورت تسریع کارهای تشریفاتی در جده به ایران منتقل خواهند شد.

سعید اوحدی، زمان خاصی را برای انتقال پیکر جان باختگان فاجعه منا که هم اکنون در جده تشریفات اداری آن ها درحال انجام است، اعلام نکرد و افزود: خیلی بعید به نظر می رسد پیکرها امروز (جمعه) و یا حتی صبح فردا (شنبه) به تهران منتقل شوند.

سازمان حج تاکنون شمار قربانیان ایرانی در فاجعه تلخ منا را 465 نفر اعلام کرده است. براساس تفاهم وزارت بهداشت ایران و عربستان، قرار شده است تشریفات قانونی برای انتقال جان باختگان ایرانی با سرعت بیشتری انجام شود، اما با وجود این تفاهم هنوز زمان قطعی برای انتقال اولین گروهی که گفته می شود 130 تن هستند و تشریفات قانونی آن ها تا حدی برای انتقال به کشور انجام شده، مشخص نشده است.

وزیر بهداشت ایران که هم اکنون در عربستان به سر می برد، شب گذشته برای دومین بار به جده رفت تا برای انتقال تعدادی از پیکرها رایزنی های دیگری را انجام دهد.

سعید اوحدی نیز گفته بود: براساس تفاهم وزرای بهداشت ایران و عربستان، قرار است همه پیکرهای جان باختگان حتی آن هایی که هویت شان معلوم نشده اما نزدیک به ایرانی تشخیص داده شده اند به کشور منتقل شود تا مراحل تعیین هویت در داخل ایران انجام شود.