اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قربانیان سرشناس دوپینگ در ایران


دوپینگ همچنان كه در ورزش دنیا قدمت طولانی دارد و ورزشكاران ریز و درشتی را در سراسر دنیا به كام خود بلعیده است، در كشورمان نیز از گذشته تا امروز قهرمانان زیادی را گرفتار و با حیثیت و جایگاهشان بازی كرده است.

جام جم آنلاین: دوپینگ همچنان كه در ورزش دنیا قدمت طولانی دارد و ورزشكاران ریز و درشتی را در سراسر دنیا به كام خود بلعیده است، در كشورمان نیز از گذشته تا امروز قهرمانان زیادی را گرفتار و با حیثیت و جایگاهشان بازی كرده است.

منجلابی كه گاه ریشه در ناآگاهی ورزشكار دارد و گاه تعمدی صورت می‌گیرد، با وجود این و با توجه به بارمنفی اجتماعی این پدیده، معمولا كمتر قهرمان دوپینگی به اشتباه خود اقرار كرده و حداكثر آن را ناشی از ناآگاهی خود دانسته است.

اما در شرایطی كه هرازگاهی نام ورزشكاران دوپینگی رشته‌های مختلف اعلام می‌شود بد نیست مروری داشته باشیم به برخی ورزشكاران سرشناس رشته‌های مختلف كه در یكی دو دهه اخیر دوپینگی شده‌اند.

وزنه‌برداری و ماجرای دوپینگ 9 نفره

وزنه‌برداری با توجه به طبیعت خاص این رشته و لزوم دارابودن قدرت بدنی بالا برای موفقیت در آن، نه‌تنها در ایران كه در اكثر كشورهای دنیا بیشتر در معرض این آسیب قرار دارد. البته بر فدراسیون بین‌المللی این رشته مافیایی حاكم است كه گاه سیاست تقسیم مدال را در دستور كار قرار داده و بر اساس همین سیاست وزنه‌برداران كشورهای مختلف را با تهدید مثبت اعلام‌شدن نمونه دوپینگ، از كسب مدال باز می‌دارد. درست مثل اتفاقی كه در المپیك سیدنی برای شاهین نصیری‌نیا، كاپیتان تیم ملی ایران رخ داد و امید اصلی كسب مدال طلای تیم ایران به دلیل آنچه مصدومیت خوانده شد از جدول رقابت‌ها كنار گذاشته شد.

با این حال در اوایل دهه 70 شمسی، مرحوم رمضـــانعلی تیموری وزنه‌بردار دسته فوق سنگین تیم ملی به دلیل مثبت اعلام‌شدن نمونه دوپینگش، چند صباحی را دور از دنیای قهرمانی ماند.

اوج دوپینگ در وزنه‌برداری به سال 1388 برمی‌گردد. زمانی كه ماموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) در محل اردوی تیم ملی حضور یافتند و از همه وزنه‌برداران حاضر در اردو تست گرفتند. تستی كه در نهایت به مثبت اعلام‌شدن نمونه 9 وزنه‌بردار حاضر در اردو انجامید. سرشناس‌ترین ناكام وزنه‌برداری سعیدعلی حسینی، وزنه‌بردار دسته فوق سنگین است، كسی كه با توجه به ركوردهای خوبی كه در رده سنی جوانان به ثبت رسانده بود از او به عنوان جانشین حسین رضازاده نام برده می‌شد.

اما حسینی كه پیش از این نیز یك بار دیگر دوپینگی اعلام شده بود با مثبت اعلام‌شدن مجدد تستش ابتدا به صورت مادام‌المعر و سپس با كلی كش و قوس در مجامع بین‌المللی، به 12 سال محرومیت محكوم شد و این یعنی پایان عمر وزنه‌بردار جوانی كه سال‌ها می‌توانست برای كشورمان افتخارآفرین باشد.


كشتی و عباس جدیدی

كشتی هم كم در معرض دوپینگ نبوده و نیست. در حالی كه در دهه 60 و 70 كشتی‌گیران سرشناسی چون محمدرضا توپچی و كیومرث رجبی در دام دوپینگ گرفتار شده بودند، در رقابت‌های جهانی سال 1993 عباس‌جدیدی كشتی‌گیر دسته 90 كیلوی وقت تیم ملی كه به مدال طلای رقابت‌های جهانی دست یافته بود، با مثبت اعلام‌شدن نتایج تست‌اش دو سال محروم شد. البته محرومیت جدیدی با تلاش فدراسیون كشتی تقلیل یافت و او پس از بازگشت به دنیای قهرمانی چندین مدال ارزشمند و پاك برای ورزش ایران به ارمغان آورد.

اما پیش از المپیك آتن بود كه خبر مثبت اعلام‌شدن دوپینگ مهدی حاجی‌زاده ستاره وقت تیم ملی كشتی آزاد همه را غافلگیر كرد، خبری كه در ادامه و پس از كش و قوس فراوان به اینجا ختم شد كه تنها نمونه A حاجی‌زاده مثبت بوده و نمونه B او منفی بوده است. با این حال حاجی‌زاده در المپیك آتن شركت كرد و به توفیقی دست نیافت.


بابك قربانی و علی اكبری، سرشناس‌ترین قربانیان

در شرایطی كه كادرفنی تیم ملی كشتی‌فرنگی به خود می‌بالید، دو قهرمان مقتدر در دسته 96 كیلو داشت كه هر یك می‌توانستند كشتی ایران را در جهانی 2011 و المپیك 2012 صاحب مدال طلا كند، حدود دو ماه پیش از رقابت‌های جهانی 2011 تركیه ماموران وادا در خانه كشتی حاضر شدند و پس از چندی اعلام شد این دو ستاره كشتی ایران دوپینگی هستند و هر یك به دو سال محرومیت محكوم شدند.

 گرچه در ابتدا محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس وقت فدراسیون كشتی قصد داشت این اتفاق را به لابی روس‌ها در فیلا نسبت دهد، محمد بنا، سرمربی تیم ملی دوپینگی بودن شاگردانش را پذیرفت و به این ترتیب دو ستاره كشتی‌فرنگی از نظرها محو شدند. گرچه كادرفنی تیم ملی هنوز هم هوای امیرعلی اكبری دارنده طلای رقابت‌های جهانی 2010 را دارد، اما بابك قربانی كه بنا به گفته نزدیكانش به دنبال مثبت اعلام‌شدن دوپینگ‌اش بشدت عصبی شده بود، در نهایت طی یك نزاع به اتهام قتل دستگیر شد و هم اكنون در زندان به سر می‌برد.


پرسپولیسی‌ها: تقصیر گوشت گاو بود!


در فصل 75ـ1374 پرسپولیس به سرمربیگری استانكو پاپلكوویچ كروات در جام باشگاه‌های آسیا شركت كرد، رقابت‌هایی كه در آن پرسپولیس با دو یار كمكی به نام‌های فرشاد فلاحت‌زاده و خداداد عزیزی حضور یافت. در این میان پس از چندی بر اساس آزمایش‌هایی كه زیر نظر AFC برگزار شد جواب تست دوپینگ فرشاد فلاحت‌زاده و نعیم سعداوی مثبت اعلام شد و این دو بازیكن هر یك به مدت هشت ماه محروم شدند.

نكته جالب توجه در آن مقطع این بود كه دو بازیكن یاد شده و همچنین امیر عابدینی، مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس ریشه این دوپینگ را به گردن گوشت گاو مصرف شده انداختند. اما به هر شكل چه از مواد نیروزا استفاده‌كردند و چه استفاده نكردند، این دو نفر اولین دوپینگی‌های فوتبال ایران شناخته می‌شوند.


از دیگر فوتبالیست‌های سرشناس دوپینگی می‌توان به مهدی واعظی اشاره كرد. او در اردوی تیم ملی تست داد و تیم ملی و جام جهانی 2006 آلمان را از دست داد. همچنین حمید شفیعی، بازیكنی كه خیلی زود به عنوان یك ستاره در فوتبال ایران و باشگاه ذوب‌آهن چهره شد با دوپینگ از نظرها افتاد. شفیعی پس از طی‌كردن دوران محرومیت به استقلال آمد اما در لیگ هفتم ناكام بود و پس از آن رفته رفته از سطح اول فوتبال محو شد.

حامد كاویانپور، بازیكن سرشناس پرسپولیس هم در لیگ تركیه بود كه به جرم دوپینگ محروم شد و برگشت خورد. البته خودش هیچ وقت زیر بار این دوپینگ نرفت. در لیگ هفتم حرفه‌ای هم كه وینگو بگوویچ، سرمربی پاس همدان بود، دو بازیكن این تیم به اتهام دوپینگ محروم شدند. سعید دقیقی و امیر ابوچا دوپینگی‌های پاس معرفی شدند. رضا چلنگر، مترجم بگوویچ هم سر همین پرونده و دست داشتن در ماجرای دوپینگ
محروم شد.

دوحه 2006 و محرومیت پیش از اعلام!


در اینجا خالی از لطف ندیدیم به یك مورد جالب توجه در ورزش كشورمان اشاره كنیم. ماجرا به پیش از بازی‌های آسیایی 2006 دوحه بر می‌گردد. در آن مقطع گفته شد سازمان تربیت بدنی و كمیته ملی المپیك به این نتیجه رسیدند كه برای پاك ماندن ورزش ایران در بازی‌های آسیایی هر ورزشكاری كه نمونه تست پیش از اعزامش مشكوك باشد از فهرست كاروان اعزامی كنار گذاشته شود.

در این میان شش تن از اعضای یكی از رشته‌های تیمی و همچنین یكی دو ورزشكار سرشناس دیگر رشته‌ها به دلیل آنچه مصدومیت اعلام شد، كنار گذاشته شدند. شایعاتی كه در آن مقطع مطرح شد این بود كه ورزشكاران یاد شده به دلیل مشكوك بودن نمونه تست دوپینگ‌شان خط خورده‌اند، اما به هر ترتیب چون تیم ملی مربوطه در دوحه نتیجه قابل قبولی گرفت، این داستان در همانجا مختومه شد و كسی پی آن را نگرفت.


ویدیو مرتبط :
آخرین پست اینستاگرامی یکی از قربانیان سرشناس حادثه منا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معروفترین قربانیان دوپینگ در المپیک +عکس



 

اگر می خواهید با تعدادی از افرادی که به دلیل دوپینگ و همچنین رفتار غیر ورزشی در المپیک مدالهای خود را از دست دادند آشنا شوید این مطلب را مطالعه کنید.

پدیده دوپینگ از جمله معظلات امروز ورزش جهان است که هر از چندگاهی باعث به وجود آمدن رسوایی های گسترده ای در جهان ورزش می شود. با توجه به نزدیک شدن به مسابقات المپیک 2012 لندن قصد داریم تا شما را با تعدادی از ورزشکاران معروفی که به دلیل دوپینگ مدال المپیکی خود را از دست دادند آشنا کنیم.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

بن جانسون ـ کانادا

این دونده سیاه پوست کانادایی که متولد کشور جامائیکا است یکی از موارد مشهور دوپینگ است. این ورزشکار در دهه 80 میلادی در تیم ملی دو ومیدانی کانادا عضو بود و در بازی های المپیک 1984 موفق شد تا یک مدال برنز در رقابت 4 در 100 متری انفرادی و همچنین مسابقات تیمی کسب کند. در فاصله این بازی ها تا المپیک 1988 وی توانست رکوردهای بسیاری را در ورزش دو ومیدانی ثبت کند.

او در این سالها رقابت شدیدی را با " کارل لویس" دونده آمریکایی داشت و لویس آمریکا به نوعی به دوپینگ کردن وی مشکوک بود. در مسابقات المپیک سال 1988 لویس در 100 متر اول اول شد اما نهایتا این جانسون بود که مدال طلا را به دست آورد. اما سه روز بعد ماده ممنوعه " Stanozolol " در نمونه ادارا جانسون کشف شد و مدال وی از او گرفته شده و از ورزش محروم شد. وی در سال 1991 میلادی دوباره به ورزش بازگشت اما مجددا به دلیل دوپینگ محروم شد.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

اولگ مدوتسا

این ورزشکار روسی در رشته ترکیبی اسکی – تیراندازی فعالیت می کند. وی در المپیک زمستان سال 2002 میلادی در شهر سایت لیک آمریکا مدال طلا در رشته اسکی - تیراندازی 10 کیلومتر را کسب کرد. وی در همین مسابقات در مسابقه تیمی 4 دوره 7.5 کیلومتری مدال برنز را کسب کرد. وی در مسابقات المپیک زمستانی تورین در سال 2006 نیز شرکت کرده و توانست در رشته 15 کیلومتر انفرادی زنان به مدال نقره دست پیدا کند.

در آزمایش به عمل آمده از وی در این مسابقات ماده محرک " carphedon " در نمونه های وی پیدا شد. این حادثه منجر به گرفتن مدال و محرومیت دوم ساله برای او شد. اما کمیته ملی المپیک روسیه اعلام کرد که این ماده به بخشی از دارویی بوده است که توسط پزشکان برای درمان مصدومیت پای او به وی داده شده است. این ادعا تایید شد و پزشک مورد نظر دو سال معلق و شرکت دارو ساز نیز یک اخطار دریافت کرد. وی در مسابقات المپیک زمستانی 2010 در ونکور به میدان بازگشت و توانست در رشته 4 در 6 کیلومتر یک مدال طلا کسب کند.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

هانس گونار لیجینوال

این ورزشکار سوئدی به نوعی اولین مورد مثبت دوپینگ پس از تشکل کمیته بین المللی دوپینگ در سال 1967 میلادی بوده است. او که در رشته 5 گانه " دوندگی در شرایط سخت ، سوارکاری، تیراندازی، شنا و شمشیر بازی" فعالیت داشت در المپیک سال 1964 در شهر توکیو به مقام سوم دست پیدا کرد. در سال 1968 و در جریان بازی های المپیک در مکزیکو سیتی این ورزشکار به همراه تیم سوئد در رشته 5 گانه شرکت کرد و با وجود این که اعضای این تیم موفق شدند تا در این 5 رشته مدالهای مختلفی را کسب کنند اما در نهایت مدالهای تمام اعضای این تیم پس گرفته شد. در آزمایشات به عمل آماده مشخص شده است از " لیجینوال" مشخص شد که وی الکل مصرف کرده است. این مسئله باعث شد تا خود وی علاوه بر از دست دادن مدال محروم شود و سایرین نیز تنها مدال خود را از دست دادند.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

ماریان جونز

این زن دونده آمریکایی یکی دیگر از موارد معروف دوپینگ در مسابقات المپیک است. او از ابتدای دهه 90 و در سنین جوانی در مسابقات مختلفی در سطح مدارس و دانشگاه های آمریکا شرکت کرد و سپس در طول سالهای بعد توانست در مسابقات جهانی شرکت کرده و توانست در مسابقاتی در اسپانیا و کره جنوبی مدالهای طلا و نقره را کسب کند. اما در سال 2000 و در جریان المپیک سیدنی بود که او سقوط کرد. در این زمان بود که همسر وی " سی جی هانتر" که یک پرتاب گر وزنه است اعتراف کرد که ماریان و خود او در جریان بازی های سال 2000 از ماده ممنوعه " steroids " استفاده می کردند. این مسئله باعث شد تا تمامی مدال های وی ضبط شده و او محروم شود. وی دیگر به میادین ورزشی بازنگشت.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

آرا آبراهامیان

این کشتی گیر ارمنی الاصل با پیراهن تیم ملی کشتی فرنگی سوئد به میدان رفته است. او از سن 8 سالگی تمرین کشتی را در کشور ارمنستان آغاز کرد و در مسابقات زیادی در کشورش مقام اول را کسب کرد. در سال 1994 وی به کشور سوئد مهاجرت کرده و با پیراهن تیم ملی این کشور به میدان رفت. در طول مسابقات المپیک سال 2000 در سیدنی وی مکانی بهتر از ششم را بدست نیاورد.در سال 2001 میلادی وی توانست تا یک مدال طلا از مسابقات جهانی یونان بدست آورد.

مدال طلای بعدی در جریان مسابقات جهانی سال 2002 در روسیه بدست آمد. پس از آن و قبل از مسابقات یونان تمامی مدالهای او نقره و برنز بوده است. در ماسبقات المپیک 2008 چین او مقام سوم را بدست آورد. نکته جالب این است که او دوپینگی نبود اما به او به همراه مربی خود به داوری اعتراض کردند. این اعتراض مورد پذیرش واقع نشد و او در زمان مراسن اهداء مدال ، نشان برنز خود را از گردن درآورده و بر روی سکو قرار داد و بدون مدال سکو را ترک کرد. او و مربی خود به دلیل این اقدام دو سال محروم شد. این محرومیت یک سال بعد برداشته شد.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

آلین بکستر

این اسکی باز بریتانیایی یکی دیگر از ورزشکاران دوپینگی در لیست ما است. او که متولد اسکاتلند است در سال 1991 و در حالی که تنها 16 سال سن داشت برای عضویت در تیم اسکی آلپاین انگلستان انتخاب شد. او با وجود سن کم توانست در تیم اسکی انگلستان پیش رود او جایگاه خود را تثبیت کند. در سال 2002 و در جریان رقابتهای المپیک زمستانی سالت لیک سیتی او توانست برای اولین بار بریتانیا را صاحب یک مدال در این رشته کند. او جایگاه سوم را کسب کرده بود.

او پس از بازگشت به کشورش با خبری از طرف کمیته ملی المپیک رو به رو شد که بر اساس آن نمونه آزمایش دوینگ او مثبت بوده و حاوی ماده " methamphetamine " بوده است. او مجبور شد که مدال خود را بازگرداند. وی در تلاش برای اثبات بی گناهی خود اعلام کرد که در زمان حضور در آمریکا از یک داروی مسکن استنشاقی ساتفاده کرده است که ظاهرا حاوی این ماده بوده است. او اعلام کرده است که از وجود این ماده در مدل آمریکایی بی اطلاع بوده است. نهایتا این ادعا پذیرفته شد و وی تنها 3 ماه از ورزش حرفه ای منع شد.

 

 

دوپینگ , رفتار غیر ورزشی , اخبار ورزشی , ورزش جهان

 

جیم تورپ

این پرتاب دونده آمریکایی یکی دیگر از موارد عجیب در لیست ما است. او در مسابقات المپیک سال 1912 در سوئد در رشته های پرتاب دیسک، 5 گانه استقامت و پرش طول شرکت کرد. او در 5 گانه مورد نظر مدال طلا را کسب کرد. بعد از اتمام مسابقات در سال 1913 قوانینی تصویب شد که بر اساس آن افرادی که سابقه ورزش حرفه ای داشته و یا معلم ورزش بودند و یا از ورزش پولی بدست می آوردند نمی توانند در مسبقات شرکت کنند. این مسئله باعث شد تا مدالهای تعداد زیادی از ورزشکاران از جمله تورپ که در لیگ سال 1910 – 1909 در رشته بیسبال بازی کرده بود گرفته شود..../باشگاه خبرنگاران جوان