اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قرار نیست سهمیه سوخت کاهش یابد



اخبار,اخبار اقتصادی ,سهمیه سوخت

 

اخبار اقتصادی - قرار نیست سهمیه سوخت کاهش یابد

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: قرار نیست سهمیه سوخت کاهش یابد و تصمیم گیری درباره چنین موضوعی به عهده ستاد هدفمندی یارانه‌هاست.

علیرضا فیض‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با بیان این خبر اظهار کرد: تا به حال دستوری به منظور کاهش سهمیه سوخت به ما داده نشده یا حداقل من از آن خبری ندارم.

وی با بیان اینکه خودروهای دیزلی تغییر کلاس پیدا کرده‌اند، اظهار کرد: این خودروها پیش از این در یک کلاس دسته بندی می‌شدند و به هر کلاس سهمیه سوخت مشخصی تعلق می‌گرفت اما در حال حاضر خودروهای دیزلی به چهار کلاس طبقه بندی شده‌اند ولی خودروهای بنزینی سهمیه سوختشان کاهش نیافته است.

فیض بخش در پایان اظهار کرد: خودروهایی که مصرف عمومی ندارند نیز سهمیه سوختشان کاهش می‌یابد.

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
اثرات سهمیه بندی بنزین بر روی کاهش سوخت و قاچاق - استاد رائفی پور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش شدید سهمیه سوخت برخی خودروها


معاون ستاد سوخت با اشاره به اجرای طرح ضربتی تغییر کلاس کارت های گازوئیل از مهر ماه سال جاری از تغییر کلاس کارت هوشمند گازوئیل برخی از خودروهای دیزلی خبر داد و اعلام کرد: سهمیه گازوئیل وانت بارها کاهش می یابد.

خبرگزاری مهر: معاون ستاد سوخت با اشاره به اجرای طرح ضربتی تغییر کلاس کارت های گازوئیل از مهر ماه سال جاری از تغییر کلاس کارت هوشمند گازوئیل برخی از خودروهای دیزلی خبر داد و اعلام کرد: سهمیه گازوئیل وانت بارها کاهش می یابد.

پس از اجرای ابطال کارت های بنزین خودروهای شخصی و عمومی، تغییر کلاس کارت هوشمند گازوئیل خودروهای دیزلی به منظور کاهش سهمیه برخی از خودروهای سنگین آغاز شده است.

علیرضا فیض رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور مرداد ماه امسال از حذف 6 میلیون لیتر سهمیه بنزین 700 تومانی کارت های سوخت تا پایان سال جاری خبر داد و گفته بود: با اجرای طرح ساماندهی کارت‌های هوشمند سوخت، امسال 3 میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور کاسته شده است.

در ادامه این طرح، از مهر ماه سال جاری طرح ضربتی تغییر کلاس و طبقه بندی کارت‌های هوشمند گازوئیل خودروهای سنگین آغاز می شود و برای اجرای این طرح اطلاعات برخی از خودروها از طریق نیروی انتظامی در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته است.

حسین هاشمی درباره جزئیات اجرای طرح طبقه بندی کارت های هوشمند گازوئیل و کاهش سهمیه سوخت برخی از خودروهای دیزلی گفت: بر اساس با مفاد قانون برنامه پنجم توسعه و در راستای قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، برای خروج بنزین و گازوئیل از سبد حمایتی دولت، یك سال بیشتر زمان باقی نمانده است.

معاون ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت با اعلام اینکه مطابق با اهداف قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تا پایان برنامه پنجم توسعه باید مصرف گازوئیل درخصوص حمل كالا به ۱۲ صدم لیتر بر تن و مصرف روزانه بنزین به ۷ دهم لیتر بر نفر كاهش یابد، تصریح کرد: هم اكنون سهم مصرف بنزین و گازوئیل در حمل و نقل جاده ای به تفكیك در حوزه سواری شخصی ۳۱ درصد، كامیون ۲۲ درصد، وانت ۱۴ درصد، كشنده ۲۰ درصد، موتورسیكلت ۶ درصد، مینی بوس ۲درصد واتوبوس كمتر از ۳ درصد است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه دولت برای كاهش میزان مصرف گازوئیل در ناوگان حمل و نقل دارای ۳ مرحله ضربتی، كوتاه مدت و میان مدت است، اظهار داشت: در مرحله ضربتی كه از نیمه مهر امسال آغاز خواهد شد، كلاس كارت سوخت گازوئیل در خودروهای سبك و نیمه سنگین تغییر می كند و شامل طبقه بندی متنوع تری خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون خودروهای گازوئیل سوز بر اساس ظرفیت حمل به ۹ گروه تقسیم شده اند، تبیین کرد: این طبقه بندی دربرگیرنده كل خودروهای دیزلی نیست و شرایط ناعادلانه ای را برای تخصیص سهمیه گازوئیل به برخی خودروها به وجود آورده است.

به گفته هاشمی به عنوان نمونه در بخش خودروهای دیزلی با ظرفیت زیر ۱۰ تن فقط یك گروه وجود دارد، یعنی تمامی خودروهای دیزلی با ظرفیت زیر ۱۰ تن به یك اندازه سهمیه گازوئیل می گیرند، درحالی كه هرگز میزان مصرف سوخت در یك وانت دیزلی با ظرفیت ۳ تن با میزان مصرف یك كامیونت دیزلی با ظرفیت بیشتر برابر نیست.

معاون ستاد سوخت با اعلام اینکه ابهامات موجود در نحوه طبقه بندی خودروها باعث ایجاد فضای رانتی برای عرضه گازوئیل مازاد برمصرف از بخش حمل و نقل به سایر بخش ها شده است، تبیین کرد: میزان مصرف واقعی در ناوگان حمل و نقل را افزایش داده است.

معاون ستاد سوخت با بیان اینکه اطلاعات لازم برای تغییر كلاس خودروهای گازوئیل سوز از نیروی انتظامی اخذ و تحویل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی شده است، تاکید کرد: پیش بینی می شود تا روزهای آینده كارت سوخت این قبیل خودروها تغییر كند. یعنی خودروهای گازوئیل سوز با ظرفیت زیر ۱۰ تن به ۳ زیرگروه تقسیم می شوند و مطابق با میزان مصرف واقعی به آنها سهمیه داده خواهد شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه این طرح ضربتی در كمتر از یك روز اجرایی خواهد شد، گفت: اجرای طرح ضربتی  هیچ اخلالی در روند تخصیص سهمیه به خودروهای دیزلی ایجاد نمی كند. زیرا به محض دریافت كارت سوخت جدید توسط مالكان خودروهای مذكور و اولین سوخت گیری، كارت سوخت قبلی آنها حذف خواهد شد و سهمیه كارت جدید آنها فعال می شود.

هاشمی با بیان اینکه در مرحله كوتاه مدت از سال آینده، سهمیه گازوئیل به خودروهای دیزلی بر اساس عملكرد خودرو و میزان پیمایش آن در ناوگان حمل و نقل تخصیص می یابد، تصریح کرد: این موضوع جزو مصوبات ابلاغی ستاد هدفمندی یارانه هاست كه خودروها باید بر مبنای عملكرد در ناوگان و میزان پیمایش، سهمیه سوخت دریافت كنند كه هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه كامیونی كه هیچ ترددی ندارد و در شبكه حمل و نقل فعالیت نمی كند، لازم نیست كه سهمیه گازوئیل یارانه ای دریافت كند، افزود: با استفاده از اطلاعات صورت وضعیت الكترونیك حمل بار در كشور و بررسی بارنامه خودروها می توانیم به راحتی میزان فعالیت آنها در ناوگان را رصد و خودروهای غیرفعال را شناسایی كنیم.

معاون ستاد سوخت با یادآوری اینکه طرح نهایی این سنجش تا پایان امسال نهایی و از سال آینده اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: از سوی دیگر قصد داریم تمامی خودروهای فعال در ناوگان حمل و نقل جاده ای را به سامانه هوشمندی تجهیز كنیم كه فعالیت آنها را در هر نقطه از كشور به صورت آنلاین قابل پیگیری می كند.

به گفته وی سیستم ” آ . وی . ال” یك رهیاب الكترونیك است كه از زیرساخت های نرم افزاری” جی.پی.اس″ استفاده می كند و به صورت آنلاین گزارش توقف و تردد هر نوع وسیله نقلیه را تمامی جاده های كشور ارسال می كند.