اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قرار است یکی دیگر از باغ های تهران برج شود! +مستندات



اخبار اجتماعی - با پادرمیانی سوال برانگیز کمیسیون اصل 90 و سکوت مسئولان؛
قرار است یکی دیگر از باغ های تهران برج شود! +مستندات

از جمله این اتفاقات که اخیرا به جریان افتاده، تخریب باغ پسیان در مجاورت خیابان تاریخی و ثبت ملی شده ولی عصر تهران است که نه تنها تغییر پهنه غیرقانونی در آن رخ داده، بلکه عرصه یک میراث ملی را نیز مخدوش می‌کند و به هیچ وجه قابل دفاع به نظر نمی‌رسد، اما هیچ مخالفی به خود نمی‌بیند و حتی مدافع هم دارد!

نه تنها کسی مانع تخریب این باغ تاریخی و حفظ درختان سبز یا شاخصه‌های خیابان ولی عصر (عج) در مجاورت آن نشده، بلکه در کمال تعجب، برخی مسئولان عالی رتبه به یاری تخریب باغ هم آمده‌اند!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که آلودگی‌های شدید هوای تهران، برترین دلیل تاکید مسئولان عالی رتبه به حفظ فضای سبز پایتخت و ضرورت گسترش این دست پهنه ها در سطح شهر بوده، طی سالهای متمادی همواره اخبار متعددی از تخریب باغ ها و تغییر کاربری فضاهای سبز به املاک مسکونی، ادارای و تجاری مخابره می‌شده که ناقض این تاکیدات بوده.

از جمله این اتفاقات که اخیرا به جریان افتاده، تخریب باغ پسیان در مجاورت خیابان تاریخی و ثبت ملی شده ولی عصر تهران است که نه تنها تغییر پهنه غیرقانونی در آن رخ داده، بلکه عرصه یک میراث ملی را نیز مخدوش می‌کند و به هیچ وجه قابل دفاع به نظر نمی‌رسد، اما هیچ مخالفتی با آن رخ نداده است.

آنگونه که مستندات نشان می‌دهد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حالی با ساخت هتل 17 طبقه و نابودی باغ تاریخی پسیان موافقت کرده که بیشتر از یکسال از ثبت ملی خیابان ولی عصر نگذشته است و علاوه بر آن، به فرض آنکه اقدام ایشان موجه و قانونی باشد، باز نمی‌توان از قطع شدن چنارهای چند ده ساله و تغییر غیر قانونی پهنه فضای سبز به برج صرف نظر کرد. 

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,تخریب باغ پسیان

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,تخریب باغ پسیان

 
به گزارش مهر، پروانه ساختمان هتل 15 طبقه در این باغ، به شماره 22283/100 در تاریخ 20/12/1392 در حالی صادر شده که به مانند تصویب ساخت‌وساز در بوستان بزرگ ولایت، اینجا هم تغییر پهنه بندی این باغِ بنا شده در دوران پهلوی اول، در کمیسیون ماده 5 تهران مصوب شده است.

جالب تر اینجاست که مصوبه کمیسیون ماده 5 نشان می‌دهد شهرداری تهران تقاضای ساخت مجتمع جهانگردی 31 طبقه در این باغ را به کمیسیون ماده 5 برده و در نهایت کمیسیون با ساخت هتلی 17 طبقه موافقت کرده است. البته امضای نماینده سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده وزارت نیرو ذیل این مصوبه نیست که گفته می‌شود از مخالفت ایشان نشات گرفته است.

این در حالی است که مهم ترین امضای ذیل مصوبه کمیسیون ماده پنج درباره این تخریب و ساز و ساز را نماینده سازمان میراث فرهنگی ثبت کرده است؛ نماینده سازمانی که طرح تفصیلی تهران را نیز با امضای مسئولان خود تایید کرده‌اند که بر اساس آن، محوطه پیرامون خیابان ثبت ملی شده ولیعصر،M111  تعیین شده که اگر اجرایی شود، هیچ نشانی از خیابان ولیعصر باقی نخواهد ماند!

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,تخریب باغ پسیان

 خانه تاریخی پسیان در دل باغ


هر چه ثبت ملی خیابان ولیعصر با تصمیماتی که برای املاک مجاورش گرفته شده و می‌شود، تعارضی آشکار و به نوعی خنده دار(!) نشان می‌دهد، اطلاع از ماجرای باغ پسیان می‌تواند بر شدت عجیب بودن آن بیافزاید چراکه مستندات حکایت از ورود نهادهای خاص برای پیشبرد اهداف مالکان این باغ دارند!

آن گونه که مسیر آنلاین خبر داده، به تازگی مالکان باغ پسیان که قصد ساخت هتل در آن را دارند، با کمیسیون اصل نود مجلس نامه نگاری کرده اند که نتیجه آن ورود این کمیسیون خاص مجلس شورای اسلامی به ماجرا شده است؛ ورودی به نفع مالک که هیچ ارتباطی به تغییر کاربری این باغ (که از جمله نکات مورد تاکید مشدد رهبر انقلاب بوده و هست) یا ساخت و ساز در مجاورت خیابان ثبت ملی شده نداشته است.

آن گونه که مکاتبه مدیران شرکت و پاسخ کمیسیون اصل نود مجلس به امضای محمدعلی پورمختار، رئیس این کمیسیون نشان می‌دهد، "بازنگری و کاهش هزینه عوارض ساخت هتل" موضوع ورود این کمیسون خاص به پرونده بوده و در نهایت با رایی در راستای تدقیق و تجدیدنظر محاسباتی در اخذ عوارض و کاهش آن مواجه شده و به کاهش هزینه های پروانه منجر شده است!

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,تخریب باغ پسیان

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,تخریب باغ پسیان

 
این اتفاق در حالی رخ داده که دقت بیشتر در نامه‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که کمیسیون اصل نود به رغم تمامی مشغله هایش، عصر دهم شهریور، یعنی همان روز که درخواست مالک باغ را دریافت کرده، بعد از پایان وقت اداری (در ساعت 4:39 بعد از ظهر) به کمک نامه‌ای ممهور به مهر فوری، شهردار منطقه را به کمیسیون احضار کرده و درباره کاهش هزینه ها با وی به گفت‌وگو نشسته‌اند!

اینجاست فارغ از هر گونه پیش داوری و نیت خوانی، می‌توان دریافت چرا روز به روز از شمار پلاک های ثبت شده با عنوان باغ در تهران کاسته شده و ساختمان های بلند مرتبه و گران قیمت سر بر می‌آورند؛ به این دلیل ساده که درخواست مالکان سرمایه دار برای کاهش هزینه های قانونی به سرعت پیگیری می‌شود اما قطع درختان کهنسالی که می‌توانند کمی نفس مردم منطقه و پایتخت را چاق کنند، در دستور پیگیری هیچ نهاد و ارگانی قرار نمی‌گیرد!
اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
باغ تالار زمرد تهران(منطقه فیروزبهرام غرب تهران)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افشای پشت پرده طراحی و ساخت «پل طبیعت» در تهران! +مستندات



اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

این ایده به قدری ناب بود که مدیران شهرداری را مجذوب خود کرد و موجب شد، در زمانی کوتاه، ایده‌پرداز را فرا بخوانند و برای تکمیل طرح، ارزیابی و اجرا، به سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری سوقش دهند. از اینجا به بعد، فرایند به صورت جدی‌تر پیگیری شد تا جایی که بعد از موافقت کلی شهرداری با طرح‌های ارائه شده، پروپوزالی برای اجرای ۲۵ پل مشابه تدارک دیده شد تا به این روش، حداکثر بهره از طرح رسیده برده شود.

از سرقت ایده «اتاق امن» در دوران حضور احمدی نژاد در شهرداری تهران تا امروز که مستنداتی درباره طراحی «پل طبیعت» به دست رسیده که حکایت از سرقت این ایده دارد، حضور شهرداری تهران در بطن این اتفاقات حکایت از آن دارد که این نهاد جای چندان امنی برای ارائه ایده‌های نو نیست!

 با اینکه مدت زیادی از افتتاح «پل طبیعت» در تهران نمی‌گذرد، آوازه این بنا آنقدر همه جا پیچیده که کمتر کسی را می‌توان یافت که درباره‌اش نشنیده باشد، به ویژه آنکه به تازگی نام یک بانوی جوان ایرانی‌ طراح آن معرفی شده و گفته می‌شود، ‌سازه فلزی پل از نظر طراحی توانسته حائز چند عنوان بر‌تر بین‌المللی در طراحی شود.

این در حالی است که به تازگی مستنداتی در اختیار «تابناک» قرار گرفته که حکایت از اتفاقاتی عجیب و غریب در پس پرده اجرای این ایده دارد و به نوعی ثابت می‌کند ‌ایده طراحی و اجرای این پروژه، از فردی دریافت شده که هیچ سهمی در انجام پروژه نبرده و پرداخت نشدن حق و حقوقش، موجب شده که راه قضایی را برای احقاق حقوق خود پی بگیرد.

ماجرا از آنجا آغاز شده که یکی از کار‌شناسان کنسولی وزارت خارجه وقتی از مأموریت در یکی از کشورهای اروپایی به کشور باز‌می‌گردد، در عبور و مرور روزمره از بزرگراه‌های پایتخت ایده‌ای به ذهنش خطور می‌کند که می‌تواند در عین نو بودن، هم بر جاذبه‌های شهر بیفزاید و هم سودآوری داشته باشد و از این روی تصمیم می‌گیرد که ایده‌اش را با شهرداری تهران در میان بگذارد و مقدمات اجرایش را فراهم آورد.

افشای پشت پرده طراحی و ساخت «پل طبیعت» در تهران! +مستنداتمحمود اسدی درباره ایده‌اش اینچنین توضیح می‌دهد: اوایل سال ۸۵ و بعد از بازگشت از مأموریت کاری در اتریش، از آنجایی که در سفر به ایالت اینسبروک (در غرب اتریش) با پلی زیبا مواجه شده بودم که دو طرف دره را به هم متصل کرده و در عین کوتاه کردن مسیر، زیبایی خاصی به منطقه بخشیده و جاذبه‌ای جدید برای گردشگرانی که از این بخش از کوهستان آلپ عبور می‌کردند، فراهم آورده بود، این ایده به ذهنم رسید که دو سمت اتوبان مدرس در محدوده عباس آباد را به وسیله پلی در چند طبقه به هم متصل کرده و فضایی تفریحی و جذاب پدید آوریم که با اختصاص یک طبقه آن به رستوران، هزینه‌های اجرای پل هم درآید و توجیه اقتصادی داشته باشد.

آن گونه که وی توضیح داده و برای توضیحات، مستنداتی ارائه می‌دهد، این پل قرار بوده در چهار طبقه به اجرا در‌آید که یکی از طبقات برای پیاده‌روی و عبور دوچرخه سواران، یکی برای ارائه خدمات ویژه (VIP)، بعدی برای رستورانی با دیوارهای شیشه‌ای و میزهای گردان و در طبقه آخر تراسی برای بازدید عمومی طراحی و ساخته شود. بدین ترتیب دست به کار شده و طرحش را به صورت مکتوب درآورده و به شهرداری ‌می‌دهد.

این ایده به قدری ناب و جذاب به نظر می‌رسد که در زمانی کوتاه، مسئولان شهرداری وی را فراخوانده و برای تکمیل طرح، ارزیابی و اجرا، به سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری سوقش می‌دهند. از اینجا به بعد، فرایند به صورت جدی‌تر پیگیری شده و مدیران سازمان مشارکت‌های مردمی از وی درخواست می‌کنند که پروژه «پل رستوران» را طراحی کرده و نقشه‌های فنی پروژه را در اختیارشان بگذارد که این موضوع اسدی را بر آن می‌دارد که با یکی از شرکت‌های مطرح در عرصه طراحی سازه‌های شهری تماس گرفته و طی قراردادی، طراحی پروژه را به ایشان واگذار نماید.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 
آن گونه که طراحی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، طراحی مقدماتی پروژه در واپسین ماه‌های سال ۸۵ به پایان رسیده و در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و از اینجا به بعد، بحث بر سر موضوعات فنی در کمیسیون‌ها و جلسات مختلف پی گرفته می‌شود تا ‌‌نهایت امر، در آخرین روزهای بهار سال بعد (‌پنجمین روز خرداد ۸۶)، سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران، موافقت کلی خود با طرح را مکتوب اعلام و اجرایش را منوط به مکان‌یابی مناسب و بررسی برخی ضوابط و مقررات می‌کند.

البته به موازات این اتفاق، اینقدر ایده ارائه شده به مذاق مدیران شهرداری خوش می‌آید که سعی می‌کنند بسطش داده و به جای ساخت یک پل رستوران، ده‌ها پل رستوران برپا کنند و به این منظور، پروپوزالی تهیه می‌کنند که بر اساس آن قرار است در ۲۶ نقطه کلیدی در بزرگراه‌های تهران، پل رستوران ساخته شود.

جالب اینکه تاریخ درج شده ذیل این پروپوزال، حکایت از آن دارد که بعد از موافقت اصولی با طرح ارائه شده توسط اسدی، به رشته تحریر در‌آمده است؛ البته در مقدمه این پروپوزال هم به صراحت اشاره شده که پروزه رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگراهی (همان پل رستوران) توسط «محمود اسدی» ارائه شده و موافقت با کلیات طرح پیشتر صورت گرفته و حتی در تصاویر مندرج‌ در پروپوزال، محدوده‌ای که امروزه پل طبیعت در آن ساخته شده و مورد تأکید ایده‌پرداز پروژه بوده نیز درج شده است.

از اینجا به بعد مذاکرات اسدی با سازمان اراضی عباس آباد برای اجرای نخستین پل رستوران پایتخت آغاز می‌شود، ولی مسئولان شهرداری هر بار به دلایل و بهانه‌های مختلف، اجرای طرح را منوط به برخی بررسی‌ها کرده و به تعویق می‌اندازند و طراح پروژه که وقت و توان مالی زیادی را صرف پی گرفتن اجرای پروژه‌اش کرده، چاره ندارد جز صبر کردن؛ صبری که هرچقدر طولانی هم می‌شود، به ثمر نمی‌نشیند.

اسدی در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: هنوز هیچ پاسخی از مسئولان شهرداری دریافت نکرده بودم که در مهرماه سال ۸۷ برای مأموریت کاری راهی ‌اردن شدم. این مأموریت البته طولانی شد و چهار سال بعد، زمانی که به تهران بازگشتم، متوجه شدم که پروژه‌ام با نام جعلی «پل طبیعت» در دست اجراست و البته تغییراتی در آن ایجاد کرده‌اند که کمی متفاوت باشد، ولی مشخصاتی مانند مختصات اجرای آن، همانی بود که در طراحی‌های بنده دیده شده بود.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 
این موضوع وی را بر آن می‌دارد که شهردار را در جریان ماوقع قرار دهد که در این مسیر توفیقی به دست نمی‌آورد. پس از آن، به سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری مراجعه می‌کند که در آنجا نخست با انکار مواجه می‌شود و بعد از ارائه مدارک، مجابشان می‌کند که آنچه پل طبیعت می‌نامند، اجرای ایده وی است و در جواب می‌شنود: «پروژه در حال اجرا بر فراز بزرگراه مدرس، صرفا یک پل است نه رستوران و جاذبه توریستی و با پروژه مورد ادعای وی‌ ارتباطی ندارد»!

حال دلیل حذف رستوران از پل چه بوده، معلوم نیست، ولی اگر به موضوعاتی مانند دایر کردن رستوران در محدوده پارک آب و آتش در یک سمت پل را مورد توجه قرار داده و ملاحظاتی مانند دشواری‌های ساخت پارکینگ خودرو در مجاورت پل را مد نظر قرار دهیم، شاید بتوان دریافت که چرا ایده ساخت پل رستوران بر فراز بزرگراه (با امکان بازدید عمومی و فراهم آوردن فرصتی برای تماشای مناظر) با حذف رستوران به اجرا درآمده است.

اما هرچه رعایت نشدن حقوق این طراح و ایده‌پرداز در این پروژه، با توجه به مستنداتی که اسدی ارائه می‌دهد، مسجل به نظر می‌رسد و ناراحت کننده است، ماجرا زمانی برای وی رنگ و بوی دیگر پیدا می‌کند که مجبور به استخدام وکیل برای پیگیری حقوق خود در این پروژه می‌شود و در مقابل می‌بیند که به ناگهان، نام یک خانم به عنوان طراح این پل به عموم معرفی می‌شود تا ادعاهای اسدی درباره طراحی پروژه، کمرنگ‌تر جلوه کند!

وی در این باره می‌گوید: این خانم هموطن بنده است و منکر زحمات وی در طراحی سازه این پل نیستم، ولی طراحی این پل را ایشان انجام نداده و علاوه بر آن، ایده اصلی این پروژه نیز متعلق به ایشان نبوده است. البته اگر قرار بود طرحم را خودم به اجرا درآورم، برای اجرایش فکرهای بهتری در سر داشتم و هنوز هم اگر آقایان اشتباهشان را قبول کنند و مکان دیگری را برای اجرای طرحم در اختیارم بگذارند، از پیگیری قضایی ماجرا صرف نظر می‌کنم و تلاش خواهم داشت ایده‌ای را که برای معرفی و تأییدش انرژی زیادی صرف کرده‌ام، ‌به اجرا درآورم.

اسدی در پایان می‌گوید: هنوز باورم نمی‌شود که چگونه از آن همه استقبال از طرحم و افق توسعه‌ای که مسئولان برایش ترسیم کردند، به اینجا رسیدیم که پروژه توسط دیگران به اجرا درآمد و نام پل طبیعت به خود گرفت و حالا طراح هم برایش معرفی می‌شود، در حالی که همه مستندات ارائه این طرح توسط بنده از چندین سال پیش موجود است و برخی مدیران شهرداری هم که با طرحم موافقت کرده بودند، هنوز در این نهاد سمت دارند؛ امیدوارم که اشتباهات تصحیح شود و ایده من به نام دیگران نوشته نشود!


اخبار اجتماعی - تابناک