اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قرارداد ٦٠ میلیارد دلاری فروش گاز در ایستگاه آخر



اخبار,اخبار اقتصادی,مذاكرات گازی ایران

بازخوانی تاریخچه مذاکرات گازی ایران با کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی قدمت بلندی حداقل به طول یک دهه دارد.

بازخوانی تاریخچه مذاكرات گازی ایران با كشورهای مختلف اروپایی و آسیایی قدمت بلندی حداقل به طول یك دهه دارد؛ مذاكراتی كه از همسایه‌های شرقی و غربی ایران آغاز شد و به كشورهای اروپایی و آسیای دور رسید. اما آنچه مهم بود عدم توافقی بود كه با سنگ اندازی‌ها و قرار‌گیری در چاله تحریم كار را به جایی رساند كه ایران رسما هیچ قرارداد فروش گازی به غیر از تركیه با هیچ كشوری منعقد نكرد. هر چند رایزنی‌ها و قراردادی همچون كرسنت، خط لوله صلح، مذاكرات برای احداث خط لوله‌ای برای انتقال مستقیم گاز به هند، مذاكرات برای فروش گاز به سوییس و اتحادیه اروپا و... همگی از مذاكرات ١٠ ساله تیم اقتصاد انرژی گازی ایران است كه تنها به همان فروش گاز به تركیه ختم شده است.

با این حال یكی از جدی‌ترین مذاكرات گازی ایران كه در روزگار بعد از لغو تحریم‌های ایران جدی‌تر شده است مذاكره برای فروش گاز به عمان است كه در هفته‌های گذشته ارتباط اقتصادی- سیاسی خود با ایران را گسترش داده است. این همسایه جنوبی ایران در آخرین روز هفته گذشته برای چند ساعت میزبان بیژن نامدار زنگنه بود تا آخرین مذاكرات منتج به عقد قرارداد گازی‌ ایران را انجام دهد.


سلطان‌نشین عمان كه دومین شریك تجاری ایران در میان كشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود، از سال‌های پیش خواهان دریافت گاز از ایران بوده و در همین زمینه در اسفندماه ١٣٩٢ قراردادی با ایران برای واردات روزانه ٢٨ میلیون مترمكعب گاز امضا كرد.


براساس اعلام وزارت نفت، طبق مذاكرات جدید خط لوله گاز ایران به عمان، ظرفیت انتقال روزانه یك میلیارد فوت مكعب گاز طبیعی را خواهد داشت و این ظرفیت می‌تواند با توجه به نیاز بازار، تا ٥/١ میلیارد فوت مكعب نیز افزایش یابد. البته قرارداد فروش گاز ایران به عمان در سال ٢٠١٣ امضا شد و این قرارداد ٦٠ میلیارد دلاری، برای ٢٥ سال اعتبار دارد.

 

انجام مطالعه صادرات گاز ایران به عمان در دو بخش خشكی و دریایی تعریف شده است كه مطالعه بخش دریایی صادرات گاز ایران به عمان، ٢٩ شهریورماه امسال به شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (IOEC) سپرده شد و قرارداد آن میان مدیران عامل شركت ملی صادرات گاز ایران، شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و سیف بن حمد السلمانی، مدیركل برنامه‌ریزی و ارزیابی پروژه‌ها در وزارت نفت و گاز عمان امضا شد. با این حال محمد بن حمد رمحی ابراز امیدواری كرده است كه صادرات گاز ایران، كشور عمان را به یكی از كانون‌های تجارت گاز در منطقه تبدیل كند.

 قیمت نفت تعیین‌كننده قیمت قراردادهای گازی
بیژن نامدارزنگنه بعد از پایان سفر چند ساعته‌اش با وزیر نفت عمان در فرودگاه مهرآباد مهم‌ترین محورهای مذاكره با وزیر نفت و گاز عمان را صادرات گاز خوانده كه نشان می‌دهد در كنار تمام مباحث مورد توجه ایران-عمان موضوع انتقال گاز به این كشور هنوز هم یك قرارداد استراتژیك برای ایران محسوب می‌شود. موضوعی كه بنا به گفته وی موجب شده تا آغاز مذاكرات میان شركت ملی صادرات گاز و طرف عمانی تا ١٠ روز آینده برای استفاده از ظرفیت خالی تاسیسات ال‌ان‌جی و همین طور تبادل نظر درباره بازار نفت انجام شود و كم‌كم قراردادهای نفتی و گازی ایران روی دیگر خود را به بازارهای جهانی نشان دهند.


وزیر نفت كشورمان كه به دعوت محمدبن حمد الرمحی، وزیر نفت وگاز عمان رفته بود گفته است: «در این دیدار توافق شد تا خط لوله‌ای با ظرفیت ارسال یك میلیارد فوت مكعب گاز معادل ٢٨ میلیون مترمكعب در روز و سالانه ١٠ میلیارد مترمكعب از سوی ایران و به صورت مشترك میان دو كشور احداث شود.

 

ارزش این قرارداد به قیمت نفت بستگی دارد؛ اما با قیمت‌های كنونی نفت ارزش صادرات سالانه ١٠ میلیارد مترمكعب گاز چیزی در حدود ٥/١ تا دو میلیارد دلار در سال می‌شود. از مدت‌ها پیش درباره شركت مطالعه‌كننده خط لوله، نقشه‌برداری دریایی و تهیه گزینه‌های مختلف برای انجام این كار و همین طور تهیه اسناد مناقصه در مراحل بعدی، فراز و نشیب‌هایی وجود داشت كه این مسائل نهایی شد و قرار شد تا پایان خردادماه ٩٥ شركت ایرانی طرف قرارداد، گزارش خود را از این طرح مطالعاتی ارایه كند.»


زنگنه درباره استفاده از ظرفیت خالی ال ان جی عمان نیز تصریح كرده است: «عمان هم‌اكنون سالانه ٥/١ تا دو میلیون تن ظرفیت خالی ال ان جی دارد و هر زمان كه ایران مطرح می‌كرد تا با همكاری شركت‌های تولید‌كننده ال ان جی از این ظرفیت خالی استفاده كند و گاز ایران به عمان برود، مایع‌سازی و صادر شود، به دلیل تحریم‌ها، شركت‌های خارجی آمادگی انجام این كار را نداشتند. با رفع تحریم‌ها، مقرر شد تا در نخستین فرصت كه فكر می‌كنم ظرف ١٠ روز آینده باشد، مذاكرات میان شركت ملی صادرات گاز ایران و طرف عمانی با شركت‌های خارجی برای استفاده از این ظرفیت خالی آغاز شود؛ ضمن اینكه درباره فاینانس پروژه نیز بحث‌هایی انجام شد.»


این وزیر كابینه در عین حال در خصوص موضع عمان در قبال بازار نفت نیز گفته است: «طرف عمانی همیشه آماده همكاری با سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) بوده است؛ اما متاسفانه تاكنون اوپك مواضع روشنی در این باره نداشته است و میان اعضا برای اینكه بتوانیم بازار را مدیریت كنیم، اختلاف وجود دارد. »

آغاز صادرات گاز به عمان از سال ٢٠١٩
محمد بن حمد رمحی، وزیر نفت و گاز عمان هم درخصوص مذاكراتش با زنگنه اعلام كرده است: «این كشور تصمیم دارد به طرح واردات گاز طبیعی از ایران در دوران پساتحریم سرعت ببخشد. من بسیار خوش‌بین هستم كه اكنون با لغو تحریم‌های ایران، پروژه خط لوله واردات گاز از ایران با شتاب بیشتری اجرا می‌شود. ایران و عمان مشكلات فراوانی داشتند، اما اكنون می‌توانیم كمپرسور و لوله سفارش دهیم و از مشاوره فنی استفاده كنیم. همچنین می‌توانیم با بانك‌ها برای دریافت خدمات مالی رایزنی كنیم، اوضاع تغییر كرده است. الرمحی گفت كه امیدوار است طراحی كلی پروژه (FEED) تا پنج ماه آینده به پایان برسد و مرحله مهندسی، تامین تجهیزات و ساخت (EPC) تا پایان امسال یا در سه ماه نخست سال آینده آغاز شود.

 

مرحله مهندسی و ساخت حدود دو سال طول می‌كشد و عمان از سال ٢٠١٩ گاز ایران را وارد خواهد كرد.»به این ترتیب به نظر می‌رسد عمان در بین تمامی مذاكره‌كننده‌های قبل از برجام، تنها كشور عربی است كه توانسته است قرارداد گازی‌اش با ایران را به مهر توافق بیش از دیگران نزدیك كند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد ایران بعد از برجام همان طور كه پیش از این نیز گفته بود با دست بازتری شركای تجاری اقتصادی خود را انتخاب می‌كند؛ هرچند حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران هم بارها اعلام كرده است كه ایران شركای دوران سختی و تحریم خود را فراموش نمی‌كند. در این میان، تحلیل‌های مختلفی در خصوص این ارتباط گازی بیان می‌شود. برخی معتقدند كه می‌توان شركای بهتر از عمان داشت و برخی دیگر، عمان را جایگزینی برای امارات هم می‌دانند.


در این باره فرهاد فزونی، عضو كمیسیون انرژی اتاق تهران كه از موافقان ارتباط با عمان است، گفته: «اساس ارتباط ایران با كشورهای منطقه از جمله عمان كار خوبی است چرا كه این‌طور كه به نظر می‌رسد ارتباط ایران با عمان در حوزه صادرات گاز است و در این حوزه ایران برای صادرات گاز خود به اروپا با مشكلاتی روبه‌رو است. برهمین اساس كشوری مانند عمان می‌تواند شریك خوبی در حوزه گاز برای ایران باشد. شاید عمان آن‌طور كه انتظار داریم به لحاظ مالی كشور قوی نباشد و درنهایت جایگزین اروپا برای ایران نشود اما در شرایط فعلی می‌تواند دوست و همراه ایران در حوزه گاز باشد.»


وی تاكید كرد:« در این میان عمان می‌تواند علاوه بر حوزه گاز، شریك خوبی در دیگر حوزه‌ها برای ایران باشد چرا كه می‌توان برخی كالاها كه تاكنون از طریق امارات به ایران می‌آمد را از طریق عمان وارد كرد. البته شاید امكاناتی كه در امارات بود در عمان نباشد اما باید در نظر داشت كه امارات هم در ابتدا حرفی برای گفتن نداشت و بعد از طی روابط خود با كشورهای دیگر و ایران به وضعیت فعلی رسید. عمان می‌تواند نفوذ اقتصادی ایران در میان كشورهای همسایه را افزایش دهد و شاید از همین منظر بتواند یك شریك خوب و پایدار برای نفت و گاز ایران باشد.»

 اخباراقتصادی  -  اعتماد 


ویدیو مرتبط :
ایستگاه آخر فروش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قرارداد جدید ایران و اندونزی برای فروش گاز مایع



 

 

قرارداد جدید ایران و اندونزی برای فروش گاز مایع

 

 

مدیر عامل شركت مایع سازی گاز طبیعی ایران از امضای قرارداد جدید میان ایران و اندونزی خبر داد و گفت: اخیرا مذاكراتی با یك شركت اندونزیایی برای فروش سالانه ۵ / ۱ میلیون تن گاز مایع انجام شده است.

به گزارش مهر، علی خیراندیش با اعلام این كه در حال حاضر اندونزی یكی از بزرگ ترین صادركنندگان LNG در بازار جهانی است، تصریح كرد:شركت پی.ال.ان اندونزی قراردادهایی با برخی از شركت های خارجی برای فروش LNG امضا كرده است.

این مقام مسوول با تاكید بر این كه پی.ال.ان اندونزی قصد دارد با امضای قرارداد گازی با ایران به تعهدات خود در قبال شركت های طرف قرارداد خود پایبند باشد، اظهار كرد: احتمال امضای قرارداد جدید فروش LNG با این شركت اندونزیایی وجود دارد.پیش بینی می شود در صورت نهایی شدن این قرارداد گازی، واردات LNG اندونزی از ایران از سال ۲۰۱۳ میلادی به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال اجرایی شود.

این شركت قصد دارد روزانه ۲۰۰ میلیارد بی تی یو LNG از ایران به قیمت پایه نفت ۸۰ دلار در هر بشكه وارد كند. اندونزی سال گذشته پس از قطر دومین صادركننده بزرگ LNG جهان بوده است كه با رشد فزاینده تقاضای گاز روبه رو است.وی همچنین در خصوص ساخت كارخانه ایران LNG با مشاركت یك شركت چینی، بیان كرد: چین هنوز عملیات اجرایی ساخت فازهای سوم و چهارم كارخانه ایران LNG را آغاز نكرده است.خیراندیش با اعلام این كه یكی از شروط اصلی ساخت این كارخانه جدید گاز مایع تامین فاینانس است، تاكید كرد: بر این اساس یكی از دلایل تاخیر در آغاز عملیات اجرایی فازهای سوم و چهارم كارخانه ایران LNG تامین نشدن فاینانس خارجی است..... /  خبرگزارى مهر