اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قرارداد هایپر استار تحقیرآمیز است


پروین احمدی‌نژاد در جلسه امروز شورای شهر با اعتراض به قرارداد اجاره 20 ساله بین شرکت هایپراستار و شهرداری گفت: اجاره 20 ساله جای سئوال دارد؛ این قرارداد با طرف خارجی شبیه قرارداد ترکمن چای است. مگر این زمین ارزش افزوده ندارد؟

 پروین احمدی‌نژاد در جلسه امروز شورای شهر با اعتراض به قرارداد اجاره 20 ساله بین شرکت هایپراستار و شهرداری گفت: اجاره 20 ساله جای سئوال دارد؛ این قرارداد با طرف خارجی شبیه قرارداد ترکمن چای است. مگر این زمین ارزش افزوده ندارد؟

چمران در این رابطه گفت: ماهیت این قرارداد نیازمند بحث طولانی است همچنین چندین بار این قرارداد در شورا اصلاح شده و برای خسارت ناشی از قرارداد ثابت مسایلی در نظر گرفته شده است.

 احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: به طور معمول قراردادها یک ساله است و حتی اگر طرف قرارداد ثابت باشد باید به طور سالانه تمدید شود. با توجه به اینکه طرف مقابل یک شرکت فرانسوی است باید در خصوص کل قرارداد بررسی بیشتری صورت گیرد.

 چمران نیز در پاسخ به احمدی نژاد گفت: بررسی محتوای قرارداد با هایپرمارکت نیازمند جلسه‌ای جداگانه است.

منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
شیراز-هایپر استار خلیج فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استقبال مردم تهران و شیراز از هایپر استار


از ورود شرکت هایپر استار به ایران حدود 4 سال می گذرد و اکنون شرکت اماراتی ماجد الفطیم مالک این فروشگاه زنجیره ای بزرگ اعلام کرده است که از محل فعالیت دو فروشگاه خرده فروشی خود در سال 2012 در تهران و شیراز 236 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

تماشا: از ورود شرکت هایپر استار به ایران حدود 4 سال می گذرد و اکنون شرکت اماراتی ماجد الفطیم مالک این فروشگاه زنجیره ای بزرگ اعلام کرده است که از محل فعالیت دو فروشگاه خرده فروشی خود در سال 2012 در تهران و شیراز 236 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

فروشگاه زنجیره ای هایپر استار حدود 4 سال پیش در ایران و شیراز فعالیت خود را آغاز کرد. فعالیتی که از همان ابتدا با انتقاد بسیاری از سیاسیون به دلیل آنچه رواج مصرف گرایی می خواندند روبرو شد. این همان انتقادی بودکه در زمان آغاز به کار فروشگاه های زنجیره ای شهروند نیز در پایتخت از سوی برخی شنیده می شد.

اما به رغم تمامی این انتقادها، استقبال مردم از فروشگاه های هایپر استار که بعدها به دنبال برخی اعتراض ها به هایپر مارکت تغییر نام داد در تهران و شیراز به اندازه ای خوب بوده که مالک این شرکت بزرگ که در 11 کشور دنیا بالغ بر 90 فروشگاه تاسیس کرده است، توانسته درآمد سرشاری از فروش کالاهایش در ایران کسب کند.

یکی از دلایل استقبال مردم از این فروشگاه در تهران، که در انتهای بزرگراه شهید باکری جنوب در غرب تهران قرار گرفته است، به روز بودن و شباهت آن به فروشگاه های بزرگی همچون کارفور و سیتی سنتر دبی و استفاده ازغ برندهای خارجی است که البته به دلیل گرایش تاریخی مردم ایران به برندهای خارجی چندان تعجب برانگیز نیست.

 هایپر استار تهران (نخستین فروشگاه زنجیره ای خارجی) است که در مهر ماه سال 1388 با حضور بهروز علیشیری رئیس سازمان سرمایه گذاری های خارجی افتتاح شد و در حال حاضر مارک کوربیون فرانسوی به همراه شرکت اماراتی ماجد الفطیم، مدیریت شرکت فروشگاه های زنجیره ای هایپر استار ایران را برعهده دارد. همچنین با اینکه ایده ساخت این فروشگاه متعلق به کارفور بود اما با برند مفا (هایپر استار) در ایران فعالیت خود را آغاز کرد.

به هر حال گزارش مالی شرکت ماجد الفطیم در سال 2012 نشان می دهد که استقبال زیاد مردم ایران در دو شهر تهران و شیراز محصولات فروشگاه هایپر مارکت، افزایش 10 درصدی درآمد را برای این شرکت به ارمغان آورده است. به گزارش آفتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، کل درآمد این شرکت در سال 2012 به 21/6 میلیارد درهم معادل 5/9 میلیارد دلار رسید.

 البته این شرکت به زبان خود از نوسانات نرخ ارز در ایران اشاره کرده و اعلام کرده است که اگر اثرات کاهش ارزش ریال ایران را محاسبه نکنیم رشد سود شرکت 9 درصدبوده اما با لحاظ کاهش ارزش ریال این رقم به 7 درصد کاهش یافته است. بر این اساس، نوسانات نرخ ارز در ایران سود این شرکت اماراتی را 14 میلیون دلار کاهش داده است.

با این حال بر اساس این گزارش 4 درصد درآمد این شرکت اماراتی در سال 2012 از محل فعالیت آن در ایران به دست آمده است که رقم آن بالغ بر 864 میلیون درهم معادل 236 میلیون دلار محاسبه شده است. همین درآمد بالا و استقبال زیاد مردم موجب شده که در هر گوشه ای از تهران فروشگاه های بزرگی به نام هایپر مارکت یا هایپرسان یا الماس و ... پا به عرصه بگذارند.

 هر چند که برخی از آنها به دلیل دسترسی و مسافت زیادی که شهروندان باید برای خرید به آنها مراجعه کنند، به رغم هزینه زیاد در ساخت آنها و استفاده از برندهای مطرح دنیا نتوانسته اند پا جای فروشگاه هایپر مارکت بگذارند و سود سرشاری را به جیب صاحبانشان سرازیر کنند.