اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قرارداد تسلیحاتی 20 میلیارد یورویی، پاداش عربستان به کارشکنی فرانسه در ژنو



اخبار بین الملل - قرارداد تسلیحاتی 20 میلیارد یورویی، پاداش عربستان به کارشکنی فرانسه در ژنو

با نگاه به این قراردادها می توان به این نکته اشاره کرد که عربستان سعودی در حال انجام "دیپلماسی قرارداهای تسلیحاتی" برای کسب همبستگی و حمایت فرانسه در روند حفاظت از نقشه ژئو استراتژیک خاورمیانه پس از تحولات توافق ژنو است.

 

اخبار ,اخبار بین الملل ,توافق ژنو

 
یک روزنامه چاپ لندن نوشت: عربستان سعودی موضع فرانسه درباره پرونده هسته ای ایران را با قرارداد تسلیحاتی به ارزش 20 میلیارد یورو خریده است.

به گزارش عصر ایران ، روزنامه القدس العربی چاپ لندن اضافه کرد: عربستان سعودی قصد دارد با امضای قرارداد تسلیحاتی با فرانسه به ارزش 20 میلیارد یورو، محور جدید ریاض – فرانسه را در منطقه ایجاد کند.

دولت سعودی همچنین قصد دارد با این اقدام، بر تجدید نظر در روابط و همپیمانی همیشگی اش با آمریکا تاکید کرد.


هدف از این اقدام ریاض، جلوگیری از کاهش نفوذ خود در منطقه و ایجاد موازنه در نقشه ژئو سیاسی خاورمیانه اعلام شده است.

سایت روزنامه اقتصادی "لاتریبین" فرانسه هم با انتشار این خبر به نقل از یک سرمایه گذار صنعتی در بخش تسلیحات نوشت: هم اکنون مذاکراتی در جریان است تا عربستان سعودی 6 فروند ناوچه از نوع فریم و 6 فروند زیردریایی از فرانسه خریداری کند.

فریم از جمله پیشرفته ترین تسلیحات در نوع خود در جهان است.

همچنین مجموعه دیگری از قراردادها برای به روز سازی و پیشرفته سازی نیروی هوایی عربستان سعودی به ارزش 4 میلیارد یورو است که با اضافه شدن خرید بالگردی نظامی و تسلیحات دیگری مانند موشک ها و بمب افکن ها، رقم کل قراردادهای تسلیحاتی به 20 میلیارد یورو افزایش می یابد.

این اقدام در پی موضع سرسختانه فرانسه در برابر برنامه هسته ای ایران در ژنو صورت می گیرد. وزیر خارجه فرانسه در مذاکرات قبلی ژنو درباره مسئله هسته ای ایران، شرایط سختگیرانه ای را وضع کرد و مواضع پاریس در آن جلسه، مانع از دست یابی به توافق  گروه 1+5 با ایران شد.

روزنامه القدس العربی می نویسد: عربستان سعودی معتقد است فرانسه در مذاکرات ژنو، سخنگوی ریاض بود.

این روزنامه اضافه کرد: با نگاه به این قراردادها می توان به این نکته اشاره کرد که عربستان سعودی در حال انجام "دیپلماسی قرارداهای تسلیحاتی" برای کسب همبستگی و حمایت فرانسه در روند حفاظت از نقشه ژئو استراتژیک خاورمیانه پس از تحولات توافق ژنو است.

اخبار بین الملل - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای قرارداد 8 میلیون یورویی راه آهن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قرارداد جدید تسلیحاتی آمریکا و عربستان



اخبار,اخبار بین الملل ,وزارت دفاع آمریکا

وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، واشنگتن با فروش 10 فروند بالگرد چند منظوره «ام اچ – 60 ار» به عربستان موافقت کرده است.

در این بیانیه آمده است: کاخ سفید موافقت خود با امضای این قرارداد به ارزش 1.9 میلیارد دلار را به کنگره اعلام کرده و کنگره 30 روز برای اعتراض احتمالی به آن فرصت دارد.

قرارداد مزبور شامل فروش رادار، مهمات و تجهیزات بالگردهای مزبور نیز می باشد که مهمترین این تجهیزات، 38 فروند موشک "هلفایر"، 380 فروند موشک کوچک هدایت شونده لیزری و 24 فروند تیربار سنگین است.

این نوع بالگرد مشابه دریایی بالگرد های "بلک هاوک" از تولیدات شرکت "سکورسکی" است.

آمریکا مسئولیت پشتیبانی لجستیکی و نگهداری تجهیزات قرارداد را به عهده دارد که شرکت های سکورسکی و "لوکهید مارتین" آن را اجرا می نمایند.

بخش امور همکاری دفاعی و امنیت وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که فروش و نگهداری این تجهیزات، تاثیری بر موازنه قوای فعلی در منطقه ندارد.

ریاض یکی از مهمترین مشتریان سلاح آمریکاست و گزارش کنگره حاکیست، آمریکا در سالهای 2010 تا 2014 میلادی بیش از 90 میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخته است.

 

اخبار بین الملل - سایت  العالم