اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قرائت گزارش رسمی معیشت خانوار/ طرح طبقه‌بندی مشاغل کلید خورد



اخبار,اخبار اقتصادی,سبد کالا

 نماینده کارگران در شورای عالی کار از بررسی طرح جدید وزارت کار درباره طبقه بندی مشاغل خبر داد و گفت: گزارشی از اوضاع معیشتی خانوار در کمیته تخصصی مزد ارائه می‌شود.

 فرامرز توفیقی در گفتگو با مهر از برگزاری نشست جدید کمیته تخصصی مزد شورای عالی کار در یکشنبه هفته آینده خبر داد و گفت: یکی از دستور جلسه های کمیته تخصصی مزد در نشست آتی ارائه و بررسی گزارش کمیته دستمزد، نقش آفرینی تشکل‌ها در استان‌ها با محوریت استانداران و بخث مقدماتی طرح جدید طبقه بندی مشاغل است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهارداشت: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، کمیته تخصصی مزد فعلا به صورت کامل در زمینه مباحث مربوط به مزد وارد خواهد شد و پیرامون این مسئله مذاکراتی بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان صورت می گیرد.

توفیقی خاطرنشان کرد: همچنین بنا داریم در هر جلسه، نتایج کار و گفتگوها را جمع بندی و دسته بندی کنیم. کمیته با بررسی‌هایی که تاکنون انجام داده به این نتیجه رسیده که فعلا بحث مربوط به منطقه ای شدن مزد در ایران قابل طرح و پیگیری نیست.

این مقام مسئول کارگری کشور ادامه داد: بنابراین طرح اینگونه مباحث دیگر جایی نخواهد داشت، همچنین قرار است از نشست‌های بعدی، وضعیت سبد معیشت کارگران توسط هر یک از گروه ها ارائه و آمارها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهارداشت: از سویی بررسی هایی هم درباره مقایسه آماری بین آمارهای معیشتی کارگران، کارفرمایان و دولت انجام می شود. اگر بتوانیم در این زمینه به آمارهای نزدیکی دست پیدا کنیم، می توان آن را مبنایی برای بحث قرار داد.

به گفته توفیقی، اگر کمیته تخصصی مزد نتواند در زمینه آمارهای معیشتی به نتیجه روشنی برسد احتمالا از معاونت رفاه وزارت کار و انستیتو تغذیه کمک خواهد گرفت، همچنین پیشنهادی شده مبنی بر اینکه مسائل دیگر سبد تغذیه افراد مانند مسکن، پوشاک و درمان نیز بررسی و در جمع بندی ها تاثیر داده شود.

به گزارش مهر، پیش از این علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان جزئیاتی از مدل جدید طبقه بندی مشاغل گفته بود: طراحی مدل جدیدی از طرح طبقه بندی مشاغل از برنامه های پیش رو است و وزارت کار با توسعه بنگاه های خُرد و متوسط بهبود اشتغال را مدنظر قرار داده و طرح‌هایی مبتنی بر این موضوع تدوین و در استان‌ها در حال اجرا است.

سید حسن هفده تن معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ابلاغیه ای درباره نیروهای شرکتی اعلام کرده است: با توجه به اینکه در شرایط کنونی بسیاری از کارفرمایان خصوصا در بخش‌های دولتی و شبه دولتی، برخی از فعالیت‌های خدماتی را در قالب پیمانکاری و عمدتا بر اساس قراردادهای یکساله و کمتر به شرکت‌های خدماتی، مهندسی و پیمانکاری واگذار می‌کنند، ضرورت دارد در راستای امحای تبعیض در پرداخت‌ها و رعایت عدالت مزدی در کارهای هم‌ارزش بر اساس مقاوله‌نامه بنیادین شماره ۱۰۰ سازمان بین‌المللی کار (ILO) و در اجرای ماده ۳۸ قانون کار مبنی بر ممنوعیت بهره‌کشی، پرداخت مزد و مزایای مساوی به کارهای هم ارزش در کارگاه مادر و کارگاه پیمانکار و اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل وفق مواد ۴۸، ۴۹ و ۵۰ قانون کار دنبال شود.

وی از تدوین ۱۰ برنامه ویژه اصلاح ساختاری روابط کار و تشکل های کارفرمایی و کارگری خبر داده و اعلام کرده است: حوزه روابط کار روان ساز عرصه توسعه اشتغال است و اگر سیاست های روابط کار به درستی تبیین شده باشد می تواند اشتغال را توسعه دهد.

هفده تن تصریح کرده است: طرح جدید نظام طبقه بندی مشاغل از مهم‌ترین این طرح‌هاست که امسال با اجرای داوطلبانه و آزمایشی در چند واحد تولیدی دارای محصولات دانش بنیان، فراگیر خواهد شد. این مقام مسئول در وزارت کار تغییر نگاه صرفا حمایتی و کسب درآمد مالی به درآمدزایی جدید با استفاده از ظرفیت‌های رقابتی هر استان را از رویکردهای این برنامه برشمرد.

 

اخبار اقتصادی  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
طرح لیزینگ مسکن دوباره کلید خورد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح خرید دلار بدون پاسپورت و بلیت کلید می خورد



 

 

طرح خرید دلار بدون پاسپورت و بلیت کلید می خورد

 

با اعمال سیاستهای جدید بانک مرکزی در بازار ارز، بساط محدودیت عرضه دلار مسافرتی به میزان دو هزار دلار با ارائه پاسپورت و بلیت برچیده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، با اجرایی شدن سیاستهای جدید بانک مرکزی در بازار ارز برای تک نرخی شدن و یکسان سازی نرخ دلار، محدودیتهای اعمال شده در این بازار از بین می رود.

براین اساس محدودیتهایی که تاکنون برای فروش و عرضه ارز به ویژه دلار در بازار رسمی و صرافی های تحت نظارت بانک مرکزی با قیمت دولتی وجود داشت، برچیده می شود.

بانک مرکزی پیش از این به صرافی های بانکی و شعب بانکهای عرضه کننده ارز اعلام کرده بود که ارز مسافرتی فقط با ارائه مدارک لازم از جمله پاسپورت و بلیط به میزان محدود دو هزار دلار انجام شود.

با اعمال این محدودیتها صفهای طویلی برای عرضه دلار در مقابل صرافی بانکها ایجاد می شد و به بازار سیاه دلار دامن می زد، همین امر منجر به افزایش قیمتها در بازار آزاد و برهم ریختن بازار ارز می شد.

این در حالی است که بسیاری از بانکها در مراجعات مردم برای خرید ارز مسافرتی و غیره عنوان می کردند که بانک مرکزی ارزی در اختیار آنها قرار نداده است و مردم در تهیه ارز مورد نیاز خود از شعب بانکها ناکام می ماندند.

حتی صرافی ها نیز با نصب اطلاعیه هایی اعلام می کردند که ارز مسافرتی نداریم، اما با تک نرخی شدن قیمت دلار که سایر ارزها نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرند، محدودیتهای بازار ارز از بین می رود و از این پس ارزها به میزان لازم در بازار عرضه می شود.

یک مقام مسئول در بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عرضه دلار در بازار رسمی در صورتی که با محدویت همراه باشد، منجر به ایجاد بازار سیاه می شود.

وی با تاکید بر اینکه یکسان سازی نرخ ارز محدودیتها را در بازار از بین خواهد برد، تصریح کرد: بانک مرکزی نرخ دلار را آزاد کرده است.

روز چهارشنبه بانک مرکزی نرخ دلار دولتی را نسبت به روز سه شنبه ۱۱۷ تومان افزایش داد، به طوریکه نرخ دلار در بازار رسمی به ۱۱۷۷ تومان رسید.... /  خبرگزارى مهر