اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قرائتی: ازدواج‌ جوانان مثل عزاداری‌ است!


رئیس ستاد اقامه نماز گفت: در منبر داد نزنید، آسان صحبت کنید، از مطالبی که گفتن و نگفتن آن جایی را آباد نمی کند پرهیز کنید، برای مسئولان و بزرگان هیات تبیین کنید همانطور که عزاداری امام حسین مهم است، ازدواج جوانان و جهاز دختران هم مهم است، واجب است، باید برخی واجبات فراموش شده احیا شود.

تابناک: رئیس ستاد اقامه نماز کشورگفت:مقام معظم رهبری چندسال است که می گویند مسجد نداریم،شهرک های بسیاری در همین مدت ساخته شدکه مسجد ندارند،حتی مصلی تهران هم هنوز ساخته نشده، به این دلیل که می خواهیم آن را سلطنتی بسازیم.

 شبستان نوشت: حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش بصیرت عاشورایی مبلغان محرم که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: اگر مبلغان بتوانند رسالت خود را انجام دهند و به سوی خدا دعوت کنند بهترین آدم های روی زمین هستند.

وی در خصوص باید و نباید های تبلیغ بیان داشت: تا کارهای واجب مانند زکات و نماز هست، سراغ کارهای مستحب مانند اعتکاف و حفظ قرآن کریم نباید رفت و تا کارهای ارزان قیمت و ماندگار هست دنبال کارهای گران قیمت نباید برویم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: برخی کار ها هست که نه واجب است نه مستحب، مانند این که امام زمان خانواده دارد یا ندارد، نباید به این امور پرداخت.

تاخیر در ساخت مصلی تهران به دلیل توجه به تجملات

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری چند سال است که می گویند مسجد نداریم، شهرک های بسیاری در همین مدت ساخته شد که مسجد ندارند، حتی مصلی تهران هم هنوز ساخته نشده است، به این دلیل که می خواهیم آن را سلطنتی بسازیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان داشت: در زمان شاه عباس مسجد ها و کاروان سراهای آجری ساخته شد که هنوز از آن ها استفاده می شود، بدون تجمل، ماندگار و کم هزینه بود، امروز ما بنر می زنیم و فردا دور می ریزیم.

مفسر قرآن کریم گفت: در امور نباید فقط با منصوبین خود مشورت کنیم، قرآن باید محور اصلی بحث ها باشد، حتی در بحث های سیاسی هم می توانیم از قرآن استفاده کنیم، این که امام خمینی(ره) فرمود حفظ نظام از نماز واجب تر است ریشه ای قرآنی دارد.

وی ابراز داشت: ما روایت های جعلی و ضعیف زیاد داریم، به همین دلیل استفاده از قرآن که هیچ شبه و مشکلی ندارد بهترین گزینه و مورد تایید و تاکید خداوند متعال و حضرت نبی اکرم(ص) است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تاکید بر این که مبلغان باید مزه ای قرآن را به مردم بچشانند، تصریح کرد: حتی در روضه خواندن هم می توان از قرآن استفاده کرد، در سوره مباهله وقتی مسیحی ها دیدن که پیامبر اسلام(ص) با اهل بیت خود برای مباهله آمدند، حیا کردند کوتاه آمدن و اسلام را پذیرفتند، اما در کربلا با این که امام حسین(ع)با زن و فرزند آمده بود، توجه نداشتند.

ورود به مباحث عرفانی بر اساس قرآن باشد

وی تاکید کرد: اگر قرار شد در مورد مباحث عرفانی هم صحبت شود باید بر اساس قران باشد، عرفان های بدون قران ما را به بی راهه می برد، قرآن نور است، روحانی بدون قرآن یعنی روحانی بدون نور، مبلغان حتما باید یک دوره تفسیر بخوانند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: مناجات را هم باید از قرآن گرفت، قرآن ذکر، تبلیغ و هدایت است، ذکر مذکر، تبلیغ مبلغ و هدایت هدایتگر می خواهد، اگر به قران عمل کنیم نیاز به هیچ چیزی نداریم.

اندازه کتاب های شیخ انصاری به قرآن توجه نداشتیم


رئیس ستاد اقامه نماز یادآور شد: امروز تفسیر های متعددی برای قران وجود دارد، اما هنوز به تعداد تفسیر های کتاب های شیخ انصاری نیست، در مورد نهج البلاغه هم همینطور است، ما به قران و نهج البلاغه و صحیفه کمتر از شیخ انصاری توجه کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: در مورد نماز هم باید از قرآن صحبت کرد، در نماز سیصد موضوع اعم از توجه به زن، حقوق حیوان، معاد و ... وجود دارد که بر اساس قران می توان به ان ها اشاره نمود.

نذر کنید در منبرها خواب تعریف نکنید

وی خطاب به مبلغان تاکید کرد: نذر کنید در منبرها خواب تعریف نکنید، خیلی خواب ها دروغ است، رویا اگر راست باشد یک هفتادم وحی اعتبار دارد، در منبر به مقدار حداقل شعر بخوانید، نباید بدنه منبر شعر و تحلیل های سیاسی باشد، قرآن که وحی است بهترین مطالب را برای مطرح کردن دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان داشت: تبلیغ چهره به چهره مورد تاکید قران است و اثرات مطلوبی دارد، مبلغان حتما در کنار منبر باید تبلیغ چهره به چهره داشته باشند.

مسئله ازدواج جوانان هم مانند عزاداری مهم است / واجبات فراموش شده احیا شود

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: در منبر داد نزنید، آسان صحبت کنید، از مطالبی که گفتن و نگفتن آن جایی را آباد نمی کند پرهیز کنید، برای مسئولان و بزرگان هیات تبیین کنید همانطور که عزاداری امام حسین مهم است، ازدواج جوانان و جهاز دختران هم مهم است، واجب است، باید برخی واجبات فراموش شده احیا شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز داشت: مسئله امام حسین(ع) یک جرقه نیست، یک جریان است امام حسین(ع) می فرماید مثل حسین زیر بار مثل یزید نمی رود، این یعنی یزید ها و حسینی ها یک جریان هستند و معنای " کل ارض عاشورا و کل ارض کرببلا" در همین است.

وی بیان افزود: عاشورا یک انرژی هسته ای است، کدام ملت است که با یک یا حسین ۷۰ میلیون پرچم سیاه در کوچه و خیابان نصب کنند، محبت امام حسین(ع) در دل ها قدرتی بیشتر از انرژی هسته ای دارد.

لازم نیست مبلغان مطالب منبر را حفظ کنند

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اظهار داشت: لازم نیست مبلغان حتما مسائل را از حفظ بگویند، هیچ اشکالی ندارد مطالب از روی کتاب یا نوشته مطرح شود.

وی یادآور شد: مبلغان نسبت به حل شبهات اهتمام داشته باشد، برخی شبهات کوچک می تواند حکم یک تیغ در پای یک قهرمان را داشته باشد، به عنوان مثال عده ای می گویند ما که مالیات می دهیم چرا باید خمس و ذکات هم بدهیم، باید برای آن ها تبیین شود مالیات برای حل مشکلات بیرون از خانه و بیمارستان و جاده و خیابان و اینها ست، خمس ذکات برای حل مشکلات فقرا و اسلام است.

رئیس ستاد اقامه نماز بیان داشت: برخی می گویند من ۵۰ سال گناه کردم، چرا قرآن می گوید تا آخر باید در جهنم بمانیم؟ باید در جواب آن ها گفت اگر کسی چاقویی را به چشم خود وارد کند فقط درد خون ریزی ندارد تا آخر عمر نمی تواند ببیند، اگر کسی فقط یک سوزن ناچیز به توپ فوتبال بزند یک مسابقه بین چندین نفر با هزارن تماشاچی لغو می شود.

وی عنوان داشت: ده شب محرم را راجع به یک مسئله صحبت نکنید، در دعاها و کارهای خیر میلیاردی نیت کنید یعنی اگر کار خیری کردید یا دعای کردید آن را برای همه هدیه کنید.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی همچنین افزود: ادم بدجنس دو لیتر هم گریه کند اهل نجات نیست، اشک امام حسین(ع) در صورتی نجات می دهد که حق الناس و حق الله قابل جبران را ادا کنیم.

منظور اخلاص در قرآن کار بدون پول نیست / نیت پول نداشته باشیم

وی با اشاره به این که نباید برای منبر نیت پول داشته باشیم تصریح کرد: کار با اخلاص بر اساس قرآن کار بدون پول نیست، کاری است که هدف و قصدش برای پول نباشد، اگر چیزی دادند بگیرید، در غیر این صورت نیت پول نکنید، مبلغ طی نکنید.

هیات های جوانان در بیرون از مساجد مورد توجه قرار گیرند / آسیب های این گونه هیات ها تبیین شود

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد: مبلغان باید به هیات های نوجوانان و جوانانی که بیرون از مسجد است توجه داشته باشند، این هیات ها جمعیت مساجد را کم می کند، نسل نو به پوسته اسلام جذب می شوند، به نماز بی توجهی می شود، رقابت های منفی افزایش پیدا می کند، فاصله با روحانیت بیشتر می شود اینها را برای جوانان تبیین کنید.

مبلغان مراقب فتنه بین شیعه و سنی باشند

رئیس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: مراقب فتنه بین شیعه و سنی باشید، به مسائل اختلافی دامن نزنید، در مورد اشکالاتی که به دولت نسبت می دهند توجیه نکنید، اگر پاسخ متقن ندارید توجیه کار غلطی است، اما بگویید اگر مشکلی وجود دارد دلیل نمی شود دست از آرمان ها و ارزش ها و دین برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان داشت: افرادی که یک رگه دین داری دارند را مورد هجوم قرار ندهید، یعنی اگر کسی پیراهن مشکی به تن دارد ولی نماز نمی خواند را سرزنش نکنید، با محبت رو را مجاب کنید، مشکلات افراد را بر سر منبر داد نزنید تا از روحانیت و مسجد رانده نشوند.

برای ذکات برنامه ریزی مناسب نداریم

مفسر قرآن کریم همچنین در پایان ابراز داشت: چرا برای حج ۱۲۵ هزار روحانی در سایت آماده داریم اما برای ذکات برنامه ریزی درست و مناسبی نداریم.


ویدیو مرتبط :
قرائتی -مهمترین مساله قبل از ازدواج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد قرائتی از بی‌ توجهی‌ به ازدواج جوانان


رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این‌که «مدرک‌گرایی از آفت‎های مهم در جامعه اسلامی است» عقب افتادن در ازدواج جوانان را از آثار مخرب مدرک‌گرایی در جامعه عنوان کرد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این‌که «مدرک‌گرایی از آفت‎های مهم در جامعه اسلامی است» عقب افتادن در ازدواج جوانان را از آثار مخرب مدرک‌گرایی در جامعه عنوان کرد.

حجت‌الاسلام قرائتی در جمع مردم شهرکرد در جشن مبعث پیامبر اکرم(ص) ضمن تبریک این روز بزرگ، به بیان ویژگی‌ها، جایگاه و عظمت پیامبر عظیم الشان اسلام پرداخت.

وی با بیان این‌که «تمامی پیامبران الهی عالم به غیب و قادر به انجام معجرات الهی بودند» افزود: همه پیامبران به اذن و اراده الهی مرده را در برابر دیدگان همه زنده می‌کردند و از عالم غیب برای مردم خبر می‌دادند، اما پیامبر اکرم(ص) ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی داشتند که در هیچ کدام از پیامبران نبوده است.

قرائتی با اشاره به ذکر شدن نام پیامبر(ص) در کتاب تورات و انجیل، حذف نام پیامبر(ص) از این کتاب‌ها را نشان از عجز و تحریف این کتب دانست و گفت: یکی از نشانه‎های مهم ذکر شدن نام پیامبر در کتاب تورات و انجیل دشمنی و مخالفت علمای مسیحت با دستورات پیامبر و برپایی جنگ علیه پیامبر اسلام بود در حالی که تا قبل از آن از سوی هیچ یک از ادیان دیگر علیه پیامبران آن دوران قیام نمی‎شد.

وی ذکر شدن نام پیامبر در کتاب تورات و انجیل را نشانه عظمت و یک امتیاز بسیار بزرگ برای امت رسول خدا(ص) دانست و افزود: برخی‌ها می‎گویند نام پیامبر در هیچ جای کتاب تورات ذکر نشده است؟ مسلم است که نام پیامبر را از کتاب پاک کرده‌اند که دلیل این برداشتن نیز مخالفت و دشمنی با پیامبر اکرم(ص) است.

قرائتی اشرافیت کتاب قرآن بر تمام کتاب‌های آسمانی را یکی دیگر از خصوصیات بعثت رسول خدا(ص) دانست و گفت: تمامی کتاب‌های ادیان مختلف دچار تحریف و تغییرات عمده شده‌اند، اما قرآن کتاب نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) بعد از هزاران سال تاکنون یک نقطه و یک کلمه آن جابجا و حذف نشده که این مایه افتخار و بالندگی امت اسلام است.

قرائتی با بیان این‌که «پیامبران شاهد و گواه امت خودشان هستند» رسول اکرم(ص) را شاهد و گواه همه امت‌ها و پیامبران بیان و تصریح کرد: در روز قیامت پیامبر اکرم(ص) بر تمامی مردم و پیامبران گواه و شاهد خواهد بود که این یکی دیگر از ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد پیامبر اکرم(ص) محسوب می‌شود.

به گفته وی، از آنجا که پیامبر اسلام(ص) بزرگترین و آخرین پیامبر و فرستاده الهی است، صفات و اعمال او مقیاس سنجش برای شخصیت تمام انبیاء خواهد شد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور معراج و رفتن پیامبر اکرم(ص) به آسمان‌ها را یکی دیگر از خصوصیات آخرین فرستاده الهی عنوان و تصریح کرد: خداوند متعال پیامبر اکرم (ص) را به معراج فرستاد تا اسرار آسمان‌ها و زمین را به او نشان بدهد در حالی که تا قبل از پیامبر هیچ کدام از انبیاء به چنین جایگاه و عظمتی دست نیافتند.

وی با بیان این‌که «پیغمبر اسلام (ص) معصوم 100 درصدی است» خاطرنشان کرد: برخی از پیغمبران در زمان زندگی و حیات خود ترک اُولی کرده‌اند، اما پیامبر اکرم(ص) نه تنها در اعمالشان، بلکه با هیچ کدام از اعضای بدنشان دچار لغزش و گناه نشده و معصومیت ایشان کامل و 100درصدی است.

وی با تأکید بر لزوم راه‌اندازی نهضت قرآنی در محتوای منبرها و سخنرانی‌های طلاب و روحانیون تصریح کرد: غافل شدن از قرآن و آیات الهی سرچشمه این گونه اظهار نظرها و بیان احادیث غلط در بین جامعه است که اصلاح آن نیازمند یک نهضت عظیم قرآنی است.

قرائتی با تاکید بر این‌که «منبرها و سخنرانی‎ها باید بر اساس قرآن و نهج البلاغه اداره شود» بر لزوم قرآنی شدن منبرها تاکید کرد و افزود: به یقین تحلیل‌های سیاسی، تعبیر خواب‎ها، قصه گفتن و شعرخوانی در منبرها رشد و کمال را در جامعه رقم نخواهد زد؛ چرا که سعادت و رشد ما در گرو عمل به قرآن است.

وی با طرح این سوال که سهم قرآن در جامعه اسلامی چه میزان است؟ غفلت و بی توجهی‌ها نسبت به قرآن را بی حد و حساب دانست و تصریح کرد: متاسفانه حق قرآن در شب نزول خودش در ماه رمضان نیز ادا نمی‌شود و این ظلم بزرگ به قرآن است.

به گفته این مفسر قرآن در شب احیا که شب نزول قرآن است متاسفانه در مساجد ما هیچ گونه سهمی به قرآن داده نمی‌شود فقط تنها قرآن را در پایان این مراسم برای دست یافتن به حوائج و نیازهای خود بر سر می‌گیرند و دیگر هیچ گونه حقی برای او قائل نمی‌شوند.

قرائتی با بیان این‌که «قرآن در شب خودش نیز مظلوم و بی سهم است» اظهار کرد: مهجوریت قرآن در مساجد و منبرهای ما به عینه دیده می‌شود چرا که تفسیر آیات الهی برای مردم بیان نمی‌شود.

وی افزود: چگونه در شب قدر، یعنی شب نزول قرآن این شب را زنده می‌داریم، در حالی که از معارف قرآنی در این شب هیچ خبری نیست و ذکرآن نیز بزرگ داشته نمی‌شود آیا این بزرگترین مظلومیت و مهجوریت برای قرآن نیست؟

وی با تاکید بر این‌که «تمامی کارهای انسان باید قرآن محور باشد» بر لزوم راه اندازی نهضت تفسیر در مساجد و محافل دینی تاکید کرد: تا زمانی که قرآن در مساجد ما تفسیر و برای مردم تبیین نشود و تنها به خواندن یک صفحه از قرآن اکتفا شود جامعه قرآنی و اسلامی رقم نخواهد خورد.

وی تحقق این مهم در مساجد را نیازمند عزم و درخواست عمومی دانست و گفت: مردم برای شنیدن تفاسیر قرآن باید خودشان درخواست و مطالبه عمومی داشته باشند اگر این عزم ملی در این راستا ایجاد شود مهجوریت زدایی از قرآن صدرصد خواهد بود.

قرائتی در ادامه با بیان این‌که «پیامبر اکرم(ص) مظهر عزت و اقتدار بود» بر ضرورت حفظ این وحدت و اقتدار اسلامی در جامعه تاکید کرد و گفت: از هر گونه دادوستد و ارتباطی که موجب ضربه زدن به عزت و اقتدار اسلام باشد باید دوری کرد؛ چراکه با آموزه‌های دینی و دستورات اسلامی ما مغایر و ناسازگار است.

وی هرگونه ارتباط با دنیای خارج را مستلزم نفوذ ناپذیری و پس زدن حرف زور دانست و گفت: عزت یعنی نفوذ ناپذیری و پس زدن حرف زور؛ یعنی امام حسین(ع) که فرمود بدنم زیر سم اسب تکه تکه بشود اما عزت و شرافت من پایمال نشود.

قرائتی ایجاد شغل مناسب برای جوانان را یکی از مولفه‌های اصلی عزتمندی جامعه عنوان و تصریح کرد: طبق آمارهای ارائه شده تا دو سال آینده کشور با میلیون‎ها جوان بیکار با مدرک لیسانس مواجه خواهد شد که این مسئله یک خطر بسیار بزرگ است.

وی با بیان این‌که «مدرک گرایی یکی از آفت‌های مهم در جامعه اسلامی است» عقب افتادن زدواج جوانان را یکی از آثار مخرب مدرگ گرایی در جامعه عنوان کرد.

این استاد اخلاق با تاکید بر این‌که «ازدواج در دین اسلام آسان و سریع گرفته شده است» از برخی بی‌توجهی‌ها در این حوزه انتقاد کرد و گفت: چرا همه چیز را در جامعه با مدرک گره می‌زنیم؟ گرفتن مدرک به ازدواج چه ارتباطی دارد؟ اگر کسی تشنه است، می‌گوید: آب می‌خواهم. می‌گویم: آب می‌خواهی؟ ان‌شاءالله بعد از لیسانس به تو آب می‌دهم! این حرف منطقی است؟ الآن تشنه است؛ سن ازدواج بالا رفته و این اتفاق جدی جامعه اسلامی را تهدید می‌کند.

وی سن ازدواج برای دختران را 14 و برای پسران 17 سالگی عنوان و خاطرنشان کرد: آیا درس خواندن در جامعه اسلامی باید10 سال ازدواج و عاقبت بخیر جوانان را به عقب بیندازد؟ هر چه ازدواج‌ها در جامعه دیرتر و با سن‌های بالاتر انجام شود گره خوردن و پیوند دختر و پسر با هم کمتر خواهد نشد در نتیجه طلاق‌ها و بی مهری‌ها نیز در جامعه گسترش خواهد یافت.

قرائتی به تشریح آثار مخرب دیر ازدواج کردن جوانان پرداخت و تصریح کرد: افزایش سن ازدواج در جامعه کاهش نسل و پیر شدن جامعه را در پی خواهد داشت.

وی فرزند در خانه را همانند گچ موجب استحکام بخشیدن پایه‌های خانواده دانست و گفت: متاسفانه فکر غلط فرزند کمتر زندگی بهتر در جامعه اسلامی رواج یافته است، تا جایی که خانواده‌ها آرامش زندگی را در فرزند کمتر می‌دانند ولی این تفکر از پایه و اساس غلط است.

قرائتی مشکل امروز جامعه اسلامی را نداشتن عزم و همت راسخ دانست و تصریح کرد: مردم عزم داشتند، شاه را بیرون کردند؛ عزم داشتند، مقابل آمریکا ایستادن؛ عزم گرفتند، جنگ هشت ساله را تمام کردند. هرجا ایرانی‌ها عزم داشتند، شد و هرجا نداشتند نشد. پس گیر، گیر عزم است؛ اگر عزم داشته باشیم ازدواج در جامعه سهل خواهد شد اما نمی‌خواهیم چون که عزم نداریم.

وی با بیان این‌که «در هر زمانی که به آیه‌های قرآن عمل نکردیم به شکست و مشکل برخوردیم» جایگزین کردن شیر خشک به جای شیر مادر، رواج یافتن رستوران‎ها و غذای بیرون به جای غذای سنتی، بی‌توجهی نسبت به نعمت‎های الهی و بسیاری از موارد دیگر نمونه‎های بارز از بی‌توجهی نسبت به دستورات قرآنی بوده است که امروز در جامعه به مشکل برخورده‌ایم.