اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قدیمی ترین روزنامه های جهان +عکس



آیا تا به حال به تاریخچه مطبوعات و این که اولین روزنامه ها کجا منتشرشده اند فکر کرده اید؟ برای پاسخ دادن به این سوالات این مطلب رامطالعه کنید.

 

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، امروزه در جهان تعداد بسیار زیادی روزنامه در هر روز چاپ شده و بر روی کیوسکهای مطبوعاتی قرار می گیرند. اما آیا تا به حال این سوال برای شما به وجود آمده است که قدیمی ترین روزنامه های جهان کدام هستند؟ برای پاسخ به این سوال این مطلب را مطالعه کنید.

 

قدیمی ترین روزنامه های جهان

 

بلفاست نیوز لتر

این روزنامه از سال 1737 در شهر بلفاست در کشور ایرلند شروع به کار کرد. در آن زمان مسئله نوشتن و چاپ روزنامه بسیار مشکل بوده و به سختی انجام می شد. این حرکت در آن دوران بسیار مشکل بود و نشر روزنامه با توجه به سختی امور چاپ یک حرکت ریسکی به حساب می آمد. با این وجود این روزنامه توانست پس از مدتی مخاطبین خود را بدست بیاورد و همچنان تا به امروز به عنوان یکی از اصلی ترین روزنامه ها در ایرلند شمالی از دوشنبه تا شنبه منتشر می شود.

 

قدیمی ترین روزنامه های جهان

 

واینر زیتونگ

این روزنامه اتریشی یکی از معروف ترین روزنامه ها در کل قاره اروپا است که از 8 آگوست 1703 میلادی شروع به کار کرد. این روزنامه در ابتدا به عنوان روزنامه اصلی دولت " جمهوری اتریش" شروع به فعالیت کرده و در طول سالهای اخیر همچنان به عنوان یک روزنامه در کشور اتریش فعال بوده و موضوعات مختلف سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی داخلی و خارجی این کشور را پوشش می دهد.

 

قدیمی ترین روزنامه های جهان

 

گازت لندن

این نشریه انگلیسی از 7 نوامبر 1665 کار خود را آغاز کرد. آغاز به کار این روزنامه که در ابتدا با نام " آکسفورد گازت" شناخته میشد با شیوع وبا در لندن همزمان شد و باعث شد تا مردم از ترس ابتلاء به این بیماری از دست زدن به صفحات روزنامه خودداری کنند. پس از فروکش موج طاعون اقبال مردم به سمت مطبوعات دوباره گسترش پیدا کرده و این روزنامه تا به امروز همچنان به حیات خود ادامه داده است. این روزنامه در حال حاضر به مسائل اجتماعی، ورزشی و بیان مسائل داخلی انگلستان می پردازد.

 

قدیمی ترین روزنامه های جهان

 

Merkuriusz Polski Ordynaryjny

این روزنامه اولین نشریه در کشور لهستان است که در سال 1661 آغاز به کار کرده است. این روزنامه در آن زمان توسط خانواده سلطنتی حمایت مالی شده و به صورت هفتگی منتشر می شد و اخباری از داخل لهستان ، کشورهای اروپایی و مسائل مربوط به امور سیاسی ، اقتصادی و نظامی در جهان را پوشش می داد.

 

قدیمی ترین روزنامه های جهان

 

Haarlems Dagblad

این روزنامه در شهر هارلم هلند و به سال 1656 آغاز به کار کرد . این روزنامه به دلیل طراحی و نوع نگارش خود گوی سبقت را از بسیاری از روزنامه های انگلیسی زبان در اروپا ربود و توانست بسیار موفق ظاهر شود و حتی در زمان اشغال هلند بدست آلمان در زمان جنگ دوم جهانی نیز به چاپ ادامه داد.

 

قدیمی ترین روزنامه های جهان

 

Post- och Inrikes Tidningar

این روزنامه که از سال 1654 شروع به فعالیت کرده است به عنوان روزنامه اصلی دولت سوئد عمل می کرده است و در آن اخبار مهم کشوری، مسائل سیاسی و اطلاعات اقتصادی درج می شده است. از 1 ژانویه 2007 میلادی این روزنامه تبدیل به نسخه دیجیتال شده است و علت آن هم مشکلات اقتصادی بوده است.

 

قدیمی ترین روزنامه های جهان

 

La Gazette

اولین روزنامه فرانسوی ها در سال 1361 و در اوج جریان های مربوط به انقلاب فرانسه و ناآرامی های اجتماعی منتشر می شده است. این روزنامه بیش تر در زمان انقلاب فرانسه به عنوان سخنگوی سلطنت طلبان عمل می کرد و خواسته ها و سیاست های آنان را عنوان می کرد. این نشریه در سال 1915 به کار خود پایان داد.

 

قدیمی ترین روزنامه های جهان

 

Courante uyt Italien, Duytslandt, &c

این روزنامه ند برای اولین بار در سال 1618 و در شهر آمستردام به عنوان پایتخت هلند شروع به فعالیت کرد و توانست در بین سالهای 1618 تا 1629 از محبوبیت بالایی برخوردار شود. البته اطلاعی از نام و نشان مسئولین این روزنامه در دسترس نیست زیرا در آن زمان این اطلاعات تا بر روی صفحات چاپ نمی شده است.

 

قدیمی ترین روزنامه های جهان

 

Avisa Relation oder Zeitung

این روزنامه در سال 1609 میلادی و در زمانی که امپراتوری مقدس روم کنترل آلمان امروزی را بر عهده داشت در آن سال آغاز به کار کرد. این روزنامه در آن زمان به اخبار مربوط به سیاستهای دولت و تغییرات در آن را به اطلاع مردم میرسانید.

 

قدیمی ترین روزنامه های جهان

 

The Relation

این نشریه قدیمی ترین روزنامه چاپ شده در جهان است که کار خود را به سال 1605 میلادی و در شهر استراتس بورگ شروع کرد و بیشتر به بحثهایی در مورد تغییرات و اصلاحات در زمینه در سیاستهای داخلی و خارج دولت می پرداخته است. /باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
قدیمی ترین عکس های جهان قدرت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قدیمی ترین خودروی جهان چقدر می ارزد (+ عکس)



 

 

قدیمی ترین خودروی جهان چقدر می ارزد

 

قدیمی ترین خودروی ساخته شده که 127 سال قدمت دارد روز جمعه 7-10-2011 در یک مزایده در شهر هرچی در ایالات پنسلوانیا در آمریکا به قیمت 4 ملیون و200 هزار دلار به فروش رفت.

 

به گزارش العربیه، این خودرو که قدیمی ترین خودرو در جهان است و در سال 1884 در فرانسه ساخته شده " دو دیون بوتون و تریبارد دو دوا " نام دارد به وسیله دو موتور کوچک بخار کار می کند.

 

نام این خودروی کوچک از اسم سازندگان آن جورج بوتون و تریباردو گرفته شده و چهار سرنشین دارد.

 

اولین مالک آن یک شهروند فرانسوی به نام جولز البرت بود و پس از او سه نفر مالک آن بودند. آخرین مالک ، برای 81 سال از این خودرو نگهداری کرد.

 

علی رغم گذشت 127 سال از عمر آن ولی هنوز بازدهی کار آن بسیار خوب است و60 کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

 

این خودرو به دلیل قدمت آن به رغم قیمت بالا فقط 15 دقیقه در مزایده گذاشته شد و به سرعت به فروش رفت./عصرایران