اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قدرت جهانی ایران به روایت بعیدی نژاد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

حمید بعیدی نژاد مدیر کل امنیت خاورمیانه در وزارت امور خارجه در صفحه شخصی اینستاگرام خود جمهوری اسلامی ایران را قدرتی جهانی معرفی کرد و گفت مسولیت بیشتری در قبال دنیا خواهیم داشت.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین المل وزارت امور خارجه از اعتراف و به رسمیت شناختن قدرت ایران در سطح جهانی خبر داد و گفت: قدرت بزرگ بودن در جهان باید با مسئولیت پذیری در کمک به ایجاد ثبات و امنیت همراه باشد که در مورد ایران کاملا صادق است.

متن کامل نوشته حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرامش به شرح زیر است:

«موسسه هادسون در آمریکا که یک اندیشکده تحقیقاتی در پیگیری تحلیل رفتارها و سیاست های قدرت های بزرگ جهانی می باشد، در آخرین تحلیل خود ایران را در کنار هفت کشور آمریکا، چین، روسیه، ژاپن، آلمان، هند و عربستان، به عنوان هشتمین قدرت بزرگ نوظهور جهان در سال جدید معرفی کرده است.

این موسسه اذعان می کند که موفقیت ایران در تثبیت سیاسی و راهبردی خود به عنوان پیامد بزرگ مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها، قدرت ایران را افزایش قابل توجهی داده و ایران را به یک قدرت طراز جهانی مبدل کرده است.

نفوذ ایران در سوریه، لبنان، عراق و یمن از نگاه این موسسه، ایران را به عنوان یک قدرت تمام عیار در خاورمیانه تثبیت کرده است.
در عین حال این موسسه معتقد است که به علت شرایط حساس خاورمیانه امکان تداوم حضور دو قدرت برتر در منطقه وجود ندارد و لذا از میان دو کشور عربستان و ایران که هم اینک قدرت های هفتم و هشتم جهانی محسوب می شوند، یک کشور در سال جاری میلادی از گردونه خارج شده و تنها یکی از این دو کشور به عنوان قدرت هفتم جهان، قدرت برتر منطقه خاورمیانه خواهد ماند.

این موسسه تاکید می کند که عربستان در دو سال اخیر از تمامی فاکتورهای قدرت خود برای شکست مذاکرات هسته ای و ضعیف کردن ایران استفاده کرد و به ویژه با افزایش صادرات نفت و پایین آوردن قیمت نفت تلاش کرد، اقتصاد ایران را به نحو قابل ملاحظه ای تضعیف کند، اما ایران با پیشبرد موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای و مدیریت مناسب، شرایط را کنترل کرد و برعکس، این سیاست ها به بی ثبات کردن خود عربستان منجر شده است.

فارغ از اینکه تحلیل این موسسه در تقسیم بندی صف بندی ها در خاورمیانه چقدر صحیح باشد، بی شک ایران امروز مقتدرانه نقش بسیار مهمی در تحولات جهانی و منطقه ای دارد و چنانچه این موسسه آمریکایی یادآور می شود، اعتراف و به رسمیت شناختن قدرت ایران در سطح جهانی این قدرت را مضاعف کرده است.

ایران نشان داده است که فارغ از نگاه طائفه گری، همواره از قدرت خود در جهت ثبات و امنیت منطقه بهره گیری کرده و به جای بی ثبات سازی کشورها، به کشورهای منطقه جهت مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوز، افراط گرایی و تروریسم کمک و یاری رسانده است، نه آنکه مانند دیگر کشورها با اتکاء به پول و اسلحه بدنبال نفوذ مادی و کسب قدرت در کشورهای منطقه باشد.


اعتراف عالیترین مقامات سوریه، لبنان و عراق به نقش موثر ایران در کمک به آن کشورها در برابر تجاوز و افراط گرایی بالاترین شاهد این مطلب است.


قدرت بزرگ بودن در جهان باید با مسئولیت پذیری در کمک به ایجاد ثبات و امنیت همراه باشد که در مورد ایران کاملا صادق است.»

 

اخبار سیاسی - ایران آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
توضیح بعیدی نژاد درباره ادعای انفجار هسته ای در مریوان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت رویترز از بازگشت ایران و ۶ قدرت جهانی به مذاکرات هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی,کاهش تحریم های علیه ایران


اخبار سیاست خارجی  - تحریم ها برداشته خواهد شد
روایت رویترز از بازگشت ایران و ۶ قدرت جهانی به مذاکرات هسته ای

رویترز درباره ادامه این مذاکرات نوشت: به نظر می رسد اطلاعاتی که دولت های غربی پیشتر دریافت کرده اند این امر را مشخص می کند که تحریم ها برداشته خواهد شد. یکی دیگر از موضوعات مورد بحث میزان کاهش تحریم ها علیه ایران است.

مقامات ایران و ۶ قدرت جهان دوشنبه به مذاکرات هسته ای بازمی گردند. سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این مذاکرات یک روز به طول  خواهد کشید.

به گزارش پیام نو، رویترز درباره ادامه این مذاکرات نوشت: به نظر می رسد اطلاعاتی که دولت های غربی پیشتر دریافت کرده اند این امر را مشخص می کند که تحریم ها برداشته خواهد شد. یکی دیگر از موضوعات مورد بحث میزان کاهش تحریم ها علیه ایران است. عده ای از دیپلمات های شش کشور مذاکره کننده از اجرای کامل این توافق در نیمه دوم ماه ژانویه ابراز امیدواری کرده اند.

رویترز در ادامه می نویسد: این مذاکرات در زمانی حساس صورت می گیرد. ۱۰۰ نفر از نمایندگان تندروی مجلس خواستار افزایش غنی سازی به ۶۰ درصد در صورت اعمال تحریم های جدید علیه ایران شدند. هنوز مشخص نیست این درخواست در مجلس تصویب شود در حالی که رهبر ایران “آیت الله علی خامنه ای” به طور متداوم از مذاکرات ژنو حمایت کرده اند.

تحریم های اعمالی آمریکا منجر به کاهش تولید نفت ایران و صنایع مهندسی و معدنی شده است. ایران همواره نگرانی غرب درباره فعالیت های هسته ای اش را رد کرده و تاکید دارد انرژی هسته ای را برای تحقیقات پزشکی و تولید برق نیاز دارد.

توافق هسته ای ژنو به معنی زمانی برای دستیابی به توافقی دائمی و پایان دادن به یک دهه نگرانی نسبت به احتمال جنگ در خاورمیانه بود.

اخبار سیاست خارجی - پیام نو