اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قتل عام پرندگان مهاجر در فریدونکنار


آخر هفته گذشته بازار فریدون‌کنار مملو از پرندگان ذبح شده مهاجری بود که در دامگاه‌های شبانه صیادان گرفتار شده بودند.

خبرگزاری مهر: آخر هفته گذشته بازار فریدون‌کنار مملو از پرندگان ذبح شده مهاجری بود که در دامگاه‌های شبانه صیادان گرفتار شده بودند.

فریدون‌كنار به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت سالانه پرندگان مهاجر غرب آسیا و بخش‌هایی از شمال اروپا، نقطه‌ای استراتژیك محسوب می‌شود.

معضل صید و شكار غیرمجاز پرندگان، شش‌ماهه دوم هرسال و با ورود پرندگان مهاجر به كشور آغاز می‌شود. پرندگان مهاجر به شیوه‌های مختلف ازجمله دوما، شب دام و دام هوایی صید می‌شوند كه سازمان حفاظت محیط‌زیست با روش دوما به‌عنوان روش سنتی موافق است و صید پرندگان با سایر روش‌ها از نظر این سازمان تخلف محسوب می‌شود.

خبرگزاری مهر در حالی از صید بی‌رحمانه پرندگان مهاجر خبر می‌دهد كه حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست 10روز پیش از آغاز برخورد جدی و قاطع با بازار خریدوفروش غیرمجاز پرندگان فریدون‌كنار خبر داد و گفت كه از روز پنجشنبه ۲۸ آبان با خریدوفروش غیرمجاز پرندگان فریدون‌كنار برخورد خواهد شد. به گفته خیلدار، گشت نیروی انتظامی و گشت محیط‌زیست به‌طور مشترك باعرضه و خریدوفروش غیرمجاز پرندگان برخورد می‌كنند.

براساس گزارش منتشر شده، چهارشنبه‌شب گذشته گسترده‌ترین صید پرندگان مهاجر و وحشی در دامگاه‌های فریدون‌كنار رقم خورد و شمار زیادی از این پرندگان به‌صورت گله‌ای شكار شدند. این پرندگان‌كه به‌وسیله تورهای هوایی و كرس‌شبانه در دام صیادان قرارگرفته‌ و قلع‌وقمع شدند و شكار این‌گونه‌های زیبا سبب نگرانی دوستداران حیات‌وحش و محیط‌زیست شده است. این درحالی است كه سود اصلی حاصل از نسل‌كشی حیات‌وحش در فریدون‌كنار و سرخ‌رود مازندران عاید عده محدودی از مردم محلی و البته رستوران‌های حامی این بازار می‌شود.

تورهای شبانه عامل اصلی قتل‌عام

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره كل محیط‌زیست مازندران در گفت‌وگو با مهرتلویحا صید گسترده و گله‌ای پرندگان مهاجر را در دامگاه‌های شبانه فریدون‌كنار تأیید كرد و آن را مایه تأسف دانست و افزود: روز چهارشنبه از بازار فریدون‌كنار بازدید داشته‌ام اما شمار پرندگان صیدشده كه روز پنجشنبه در این بازار عرضه می‌شد قابل قیاس نبوده است.

كوروش ربیعی با بیان اینكه برآورد ما این است كه حجم زیادی از پرندگان شبانگاه گرفتار تورهای هوایی شده باشند تصریح كرد: پیش‌بینی این است كه این تعداد پرنده صید شده در دامگاه‌هایی خارج از آیش و اراضی شالیزار گرفتار تورهای شبانه صیادان شده باشند.

شكار و صید ساماندهی می‌شوند

ربیعی با اشاره به اینكه روش‌های ‌شكار كرس یا گله‌ای غیرمجاز است و در این روش پرندگان به‌صورت گله‌ای در تورهای شبانه و هوایی گرفتار می‌شوند، از تهیه طرح ساماندهی شكار و صید از سال ۹۲ خبر داد و گفت: در این راستا كمیته ساماندهی شكار در استان مصوب شده است و تلاش می‌شود تا اقدام مناسب برای مقابله صورت گیرد. وی بر لزوم جمع‌آوری دامگاه‌های شبانه یا گور‌شب‌ها تأكید كرد و گفت: خوشبختانه عزم لازم برای مقابله با شكار غیرمجاز در استان ایجاد شده و از سوی دیگر میزان جرائم نیز با تخلفات شكار تناسب دارد و بازدارنده است، به‌عنوان نمونه جریمه گونه كمیاب غاز پیشانی‌سفید ۱۰ میلیون تومان است. ربیعی گفت: برآورد می‌شود حدود 2 هزار رشته دام غیرمجاز در منطقه فریدون‌كنار و محمودآباد پهن‌شده باشد.

محیط‌زیست برای برخورد با متخلفان نیرو وتجهیزات ندارد

دكتر اسماعیل كهرم درباره صید غیرمجاز پرندگان به همشهری گفت كه صیادان غیرمجاز در اغلب مسیرهای عبوری پرندگان مهاجر تور پهن كرده‌اند و از این طریق بی‌رحمانه پرندگان را صید می‌كنند، این درحالی است كه در مواردی مراجع قضایی آنگونه كه باید با محیط‌بانان همكاری نمی‌كنند به‌طوری كه گاه محیط‌بانان با مشقت، متخلفی را دستگیر می‌كنند اما پس از تحویل به مراجع قضایی، آزاد می‌شوند. این استاد حیات‌وحش می‌گوید تنها زمانی مقابله با صید غیرمجاز پرندگان مهاجر امكان‌پذیر می‌شود كه شمار محیط‌بانان افزایش یابد و به حد استاندارد برسد. علاوه براین، از مراجع قضایی هم انتظار می‌رود بیش از پیش به محیط‌زیست برای حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش كمك كند. به گفته وی، درحال حاضر، سازمان حفاظت محیط‌زیست برای برخورد با متخلفان از تجهیزات و نیروی انسانی لازم برخوردار نیست.


ویدیو مرتبط :
قتل عام مرغابی های مهاجر!!!!!!!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قتل عام پرندگان مهاجر در فریدونکنار +عکس


با شروع فصل سرما در نیمکره شمالی زمین، پرندگان مهاجر زیستگاه های در حال یخ زدن خود را به قصد یافتن غذا ترک کرده و به عرض های جنوبی کره زمین و سرزمین هایی با اقلیم معتدل تر مهاجرت می کنند.