اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قانون مبارزه با مواد مخدر بازدارندگی ندارد


یک حقوقدان گفت:‌ قانون مبارزه با مواد مخدر فاقد بازدارندگی است. این قانون راه گریز و آلت دست عده‌ای خاص شده که از این طریق پول‌های کلان به دست می‌آورند.

خبرگزاری ایسنا: یک حقوقدان گفت:‌ قانون مبارزه با مواد مخدر فاقد بازدارندگی است. این قانون راه گریز و آلت دست عده‌ای خاص شده که از این طریق پول‌های کلان به دست می‌آورند.

نعمت احمدی در این رابطه اظهار کرد:‌ قانون دیگری راجع به مواد مخدر نداریم و چون این قانون از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است، مجلس نمی‌تواند در آن تغییراتی ایجاد کند.

وی معتقد است که قوانین موضوعه‌ای که دولت چه در گذشته و چه در حال تصویب کرده با شکست روبرو شده و قانون مبارزه با مواد مخدر یکی از نمونه‌های آن است؛ بدین معنی که این قانون به اندازه‌ای از واقعیت‌های جامعه‌ دور است که باعث شده برای ما هزینه‌ساز نیز شود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه این هزینه‌ها هم در فضای داخلی و هم در فضای بین‌المللی وجود دارد، گفت: در فضای داخلی بیش از چهار هزار نفر از نیروهای پلیس در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند و بیش از 12 هزار نفر در همین راه جانباز شدند. در سطح جامعه نیز اگر بخواهیم بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که 60 تا 70 درصد از طلاق‌ها در جامعه به‌نوعی به مواد مخدر مربوط می‌شود.

احمدی ادامه داد:‌ بیش از 270 هزار زندانی مربوط به مواد مخدر در زندان‌های سراسر کشور به‌سر می‌برند. می‌توان گفت دو سوم زندانی‌های ما مربوط به مواد مخدر هستند. در واقع اگر متهمان یا محکومان مواد مخدر از زندان آزاد شوند، زندان‌های ما از حد استاندارد جهانی خلوت‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه "در دنیا درباره‌ اجرای مجازات اعدام بحث‌هایی وجود دارد"، خاطرنشان کرد: سازمان‌های جهانی حقوق بشر ایران را در رابطه با مجازات اعدام زیر سؤال می‌برند؛ همانطور که قبلاً گفته‌ شده آنها هیچ حقی ندارند که در قوانین شرعی ما دخالت و اظهارنظر کنند. آمار اعدامی‌های ما مربوط به مواد مخدر است؛ زیرا مواد مخدر با همه‌ هستی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ما عجین شده است. در حال حاضر حدود پنج میلیون معتاد در کشور داریم.

این وکیل دادگستری افزود: وزیر کشور در صحبت‌های خود گفته که پول قاچاق وارد انتخابات می‌شود. قاچاق مواد مخدر بعد از اسلحه و سکس مقام سوم را در دنیا دارد؛ بنابراین ما نمی‌توانیم با این شیوه با آن برخورد و مبارزه کنیم.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه قانون مبارزه با مواد مخدر فاقد بازدارندگی است، اظهار کرد: قانون موجود راه گریز و آلت دست یک عده خاص شده که از این طریق پول‌های کلانی را بدست آورند. متأسفانه بستر و فضایی برای گروه‌های خاص بوجود آمده که آنها از این طریق ثروت‌اندوزی کنند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در این قانون نقطه قوتی مشاهده نکرده‌ام، گفت: امروز از نظر بین‌المللی همه‌ کشورها به یکدیگر وابسته‌اند. باید بررسی کنیم که کشورهای دیگر در رابطه با موضوع مواد مخدر چه اقداماتی را انجام داده‌اند که موفقیت‌آمیز بوده است.

احمدی تاکید کرد: مبارزه و مقابله به طریق کنونی نتیجه نداده و فقط برای گروه‌های مافیایی خاص انگیزه بوجود آورده است و آنها با در اختیار داشتن امکانات لازم می‌توانند مواد مخدر را به‌راحتی جا به جا کنند. در نظر بگیرید برای مثال اگر سه میلیون نفر معتاد وجود داشته باشد و آنها هر روز پنج گرم مواد مخدر مصرف کنند، روزانه معادل چندین کامیون چند تنی می‌شود؛ بنابراین معتقدم که این نقل و انتقال دارای حمایت حساب‌شده‌ای است.

وی در پایان گفت: باید بررسی کرد که در سال‌های اخیر چه تعدادی در رابطه با مواد مخدر اعدام شده‌اند. مشاهده می‌کنیم که متأسفانه این موضوع همچنان در کشور ما وجود دارد؛ بنابراین باید گفت که تشدید مجازات بازدارنده نیست.


ویدیو مرتبط :
تدریس نکات مهم قانون مبارزه با مواد مخدر امین بخشی زاده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تمام ظرفیت كشور را وارد امر مبارزه با مواد مخدر می‌كنم



 

 

تمام ظرفیت كشور را وارد امر مبارزه با مواد مخدر می‌كنم

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، مصطفی محمدنجار در دیدار با وزیر بهداشت گفت: الآن شرایط فراهم است و در كنار سایر دستگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشكی نیز باید به ‌صورت همه‌جانبه و با جدیت وارد عرصه شوند و انتظار می‌رود وزارت بهداشت نیز ترتیبی اتخاذ كند تا رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی در سراسر كشور با جدیت بیشتر وارد حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد شوند.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های كشور برای ارائه خدمت به معتادان، افزود: نظارت بر روند اجرای درمان موضوع بسیار مهمی است كه انتظار می‌رود با تلاش مضاعف در این حوزه دانشگاه‌ها نیز فعال‌تر شوند.

محمدنجار با اشاره به وضعیت ایدز و گسترش آن در كشور اظهار داشت: هر چند گسترش ایدز از طریق اعتیاد تزریقی در كشور با تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئولان امر كنترل شده است؛ اما همچنان محل نگرانی است و باید تمام امكانات كشور در این امر مهم بسیج شوند.

*راه‌اندازی 4مركز اورژانس روانپزشكی و اعتیاد در شهر تهران در دستور كار وزارت بهداشت قرار دارد

در این دیدار مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز با اشاره به نیاز به ارتقاء سلامت روان به ‌عنوان یكی از راهكارهای اساسی برای پیشگیری و درمان اعتیاد به تقویت حوزه روانپزشكی و از جمله توسعه تخت‌های روانپزشكی در بخش‌های عمومی اشاره كرد و اظهار داشت: اختصاص 10درصد تخت‌های عمومی به روانپزشكی در دستور كار وزارت بهداشت بوده و این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم كرد تا این امر در تمام كشور محقق شود.

وی افزود: یكی از وظایف ما به‌عنوان متولی سلامت كشور معضل و به تبع آن امور پیشگیری و درمان اعتیاد است

وحیددستجردی با اشاره به مشكلات بوجود آمده ناشی از سوء مصرف محرك‌ها در كشور اظهار داشت: ما در این راستا راه‌اندازی 4 مركز اورژانس روانپزشكی و اعتیاد را در شهر تهران در دستور كار داریم و از همكارانمان می‌خواهیم با جدیت این امر را پیگیری كنند.

وی با بیان اینكه از نگاه ما، اعتیاد یك بیماری است و وظیفه ما به‌عنوان متولی درمان، نگاه درمان‌گرایانه به معتاد است، گفت: پیشگیری موضوع مهمی است و توان دانشگاه‌های ما برای ورود به این مبحث زیاد است، هر چند دیگر دستگاه‌های حوزه پیشگیری باید با اهتمام و جدیت بیشتری وارد عمل شوند كه در این میان نقش آموزش و پرورش و وزارت علوم نقشی اساسی دارد.

وحید دستجردی با تأكید بر نقش مهم سازمان صدا و سیما در امر آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه از عواقب شوم گرایش به اعتیاد و تشكر از اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه، خواستار گسترش فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و برنامه‌های پیشگیرانه در این سازمان شد.../خبرگزاری فارس