اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قانون سنجش و پذیرش دانشجو اصلاح شد


نمایندگان ملت در جریان بررسی طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تأثیر مثبت نمرات برخی دروس در کنکور را لحاظ کردند.

خبرگزاری خانه ملت: نمایندگان ملت در جریان بررسی طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تأثیر مثبت نمرات برخی دروس در کنکور را لحاظ کردند.
 
نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 26 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح دو فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ماده واحده آن را با 143 رأی موافق، 45 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه آن را تصویب کردند.
 
عبدالوحید فیاضی در تشریح گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی گفت: طرح دو فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که برای بررسی بیشتر به این کمیسیون ارجاع شده بود در روز سه شنبه مورخ 21/2/1395 با حضور کارشناسان و مسئولین دستگاه های اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا با اصلاحاتی درمتن به تصویب رسید.
 
وی در ادامه گفت: نمایندگان مجلس در سال 86 قانون اصلاح سنجش و پذیرش دانشجو را تصویب کردند و در سال 92 لزوم اجرای آن به تصویب رسید ولی اجرای این مصوبه مورد انتقاد دیوان عدالت اداری قرارگرفته است.
 
فیاضی گفت: با قانون وضع شده و ایرادی که دیوان عدالت اداری بیان کرده است فضای وحشتناکی در رابطه با برگزاری کنکور ایجاد شده است؛ ضمن آنکه صاحبنظران معتقدند که کنکور سنگ محک خوبی برای ارزیابی دانش آموزان نیست و لذا این قانون برای آن تصویب شده که کنکور در نهایت حذف شود.
 
قانون سنجش و پذیرش دانشجو دارای ایراد است

قاسم احمدی لاشکی به عنوان مخالف این طرح دو فوریتی گفت: اصلاحاتی در مورد گزینش و پذیرش دانشجو در سال 86 به تصویب نمایندگان رسید اما سوال اینجاست که چرا در سال 92 ناچار به ایجاد تغییراتی در مصوبه خود شدیم. براساس برنامه قبلی قرار بود که از سال 93، 94 قانون گزینش و پذیرش دانشجو اجرایی شود، اما این اتفاق رخ نداد.
 
وی در ادامه گفت: طبق برنامه ریزی باید 25 درصد از این قانون قابلیت اجرایی پیدا می کرد و سوابق تحصیلی در کنکور لحاظ می شد اما این اتفاق رخ نداده است.  تنها 15 درصد از رشته های مهم در دانشگاه های مهم کشور نیازمند برگزاری کنکور هستند و در مابقی دانشگاه ها با لحاظ کردن سوابق تحصیلی می توان اقدام به پذیرش دانشجو کرد. قانون سنجش و پذیرش دانشجو دارای ایراد است و یک ظلم بزرگ در حق داوطلبین کنکور است.
 
قانون سنجش و پذیرش دانشجو از بهترین قوانین مجلس نهم است

رضا صابری به عنوان نماینده موافق طرح دو فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گفت: در مورد قانون مصوب شده، نوع تصمیم گیری ها براساس نظر و دیدگاه کارشناسان وزارت علوم، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بوده و کارشناسان راه های متعددی را برای پذیرش دانشجو لحاظ کردند.
 
وی در ادامه گفت: برخی رشته ها نیازمند برگزاری کنکور نیستند و قانون مصوب مجلس یکی از بهترین قوانین تصویب شده در مجلس نهم است. اصلاحاتی که پذیرفته شده، اصلاحات عبارتی است تا این قانون به خوبی اجرایی شود.
 
براساس ماده واحده طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور بند الف ماده یک قانون سنجش و پذیرش دانشجو دردانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 10/6/1392 به شرح زیر اصلاح می شود:
 
الف – سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس دوره متوسطه دوم و پیش دانشگاهی است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و متوسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می شود.
 
2- بند ت ماده 3 قانون (وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش)، به شرح زیر اصلاح می شود:
 
ت – اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات سراسری، نهایی و استاندارد) آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش
 
تبصره – این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.
 
نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح دو فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یک ماده الحاقی را به پیشنهاد قاسم جعفری و با 138 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.
 
براساس این ماده الحاقی تأثیر سوابق تحصیلی برای سال 1395 مثبت خواهد بود و در سایر موارد پس از بررسی کارشناسی در سال های آینده اعمال خواهد گردید. 


ویدیو مرتبط :
شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه های ایران !!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به منظور حذف کنکو سراسری/ روحانی قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو را ابلاغ کرد



حذف کنکو سراسری

به منظور حذف کنکو سراسری
روحانی قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو را ابلاغ کرد

قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور از سوی حسن روحانی رییس جمهور اسلامی ایران برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور از سوی حسن روحانی رییس جمهور اسلامی ایران برای اجرا ابلاغ شد.

بنا بر این گزارش در نامه شماره123959 مورخ 8/7/1392 رییس جمهور خطاب به وزارتخانه های ذیربط آماده است:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت آموزش و پرورش
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
«قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور» که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 20/6/1392 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 38485/234 مورخ 30/6/1392 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.
رئیس‌جمهور ـ حسن روحانی

متن کامل این قانون به شرح زیر است:
قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور

 

ماده1ـ اصطلاحات به کار رفته در این قانون به شرح زیر تعریف می‌شوند:
الف ـ سابقه تحصیلی: نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه است که امتحانات آن مـطابق اصول سنجش و انـدازه‌گیری توسـط وزارت آموزش و پـرورش به صورت سراسری، نهائی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

ب ـ آزمون عمومی: آزمون سراسری از میان دروس عمومی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره آموزش متوسطه است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.

پ ـ آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره متوسطه است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.

ت ـ رشته محل: رشته‌های تحصیلی که داوطلب براساس محل تحصیل (دانشگاهها و مراکز آموزش عالی) انتخاب می‌کند و به ادامه تحصیل می‌پردازد.

ماده2ـ به منظور برنامه‌ریزی، تصویب مقررات هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری حرفه‌ای و دکتری پیوسته «شورای سنجش و پذیرش دانشجو» که از این پس در این قانون «شورا» نامیده می‌شود با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

الف ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)

ب ـ وزیر آموزش و پرورش

پ ـ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ت ـ معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

ث ـ معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش

ج ـ معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

چ ـ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور (دبیر شورا)

ح ـ یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر

خ ـ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای دو دانشگاه دولتی از دانشگاههای زیرمجموعه وزارتخانه‌های «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» به انتخاب وزرای مذکور بدون حق رأی

د ـ رؤسای مرکز سنجش آموزش و پرورش و مرکز آزمون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدون حق رأی

تبصره ـ عضویت اعضاء در «شورا» قابل تفویض به غیر نمی‌باشد و «شورا» با حضور حداقل پنج نفر از اعضای غیرناظر رسمیت می‌یابد.

ماده3ـ وظایف و اختیارات «شورا» به شرح زیر می‌باشد:

الف ـ برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی در امر سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها

ب ـ تصویب عناوین، محتوا و مقررات آزمون‌ها

پ ـ اتخاذ تصمیم در مورد مقررات روش پذیرش دانشجو در دانشگاهها مندرج در ماده (5)

ت ـ اتخاذ تصمیم در مورد میزان تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش

ث ـ تصمیم‌گیری در امور مرتبط با سنجش و پذیرش دانشجو برای داوطلبان فاقد سابقه تحصیلی

ج ـ بررسی، ارزشیابی و تأیید گزارش سازمان سنجش آموزش کشور در مورد کیفیت و رعایت مقررات قانونی آزمون سراسری حداکثر چهار ماه پس از اعلام نتایج نهائی و ارسال گزارش آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس

تبصره ـ «شورا» می‌تواند برای انجام وظایف محوله کارگروههای تخصصی تشکیل دهد.

ماده4ـ شورا موظف است در اجرای این قانون، سیاست‌های کلی نظام، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی را رعایت نماید.

ماده5 ـ پذیرش دانشجو در دانشگاهها به روش ظرفیت رشته ـ محل و تقاضای داوطلبان بر اساس «سابقه تحصیلی» یا «سابقه تحصیلی و آزمون (عمومی یا عمومی ـ اختصاصی)» صورت می‌گیرد.

تبصره1ـ وزارت آموزش و پرورش مسئولیت ارائه سابقه تحصیلی برای دانش‌آموزان و متقاضـیان ورود به دانشگاه را بر عهده دارد. وزارت آموزش و پرورش موظف است در اجرای این تبصره تغییرات لازم را در تشکیلات اداری خود به تصویب مراجع ذی‌ربط برساند.

تبصره2ـ سـازمان سـنجش آموزش کشور مـسؤولیت سنـجش داوطـلبان را بر عهده دارد.

تبصره3ـ تعیین روش پذیرش دانشجو در دانشگاه براساس ظرفیت رشته ـ محلها و تقاضای داوطلبان به صورت سالانه تعیین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور قبل از ثبت‌نام اعلام می‌گردد.

تبصره4ـ در پذیرش دانشجو تأثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل هشتاد و پنج درصد (85%) ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.

تبصره5 ـ در سال اول اجرای این قانون تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی می‌باشند حداقل بیست و پنج درصد (25%) می‌باشد.

ماده6 ـ دانشگاهها می‌توانند حد نصاب نمره لازم جهت پذیرش در رشته ـ محلهای خود را به «شورا» پیشنهاد دهند و در صورت تصویب نسبت به پذیرش دانشجو اقدام شود. وظیفه هماهنگی در امر پذیرش بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است.

ماده7ـ سهمیه‌های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص پذیرش دانشجو کماکان به قوت خود باقی است.

ماده8 ـ داوطلبانی که براساس این قانون در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پذیرفته می‌شوند براساس مقررات پیشنهادی ستاد کل نیروهای مسلح که به تصویب فرماندهی کل قوا می‌رسد از معافیت تحصیلی خدمت نظام وظیفه برخوردار می‌شوند.

ماده9ـ آیین‌نامه اجرائی این قانون توسط «شورا» تهیه می‌شود و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده10ـ این قانون از سال تحصیلی (1394 ـ 1393) در صورت اجرائی شدن تبصره (5) ماده (5) لازم‌الاجراء می‌باشد.

ماده11ـ از زمان لازم‌الاجراء شدن این قانون، قانون پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 9/8/1386 به جز احکام مرتبط مذکور در ماده (20) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در مدت اجرای برنامه لغو می‌گردد.

قانون فوق مشتمل بر یازده ماده و هفت تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 20/6/1392 به تأیید شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

فارس