اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قالیباف در چه فکری است



دیدار قالیباف بااحمدی‌نژاد , صداقت آمریکایی

 دیدار بااحمدی‌نژاد در ساختمان لادن/قالیباف در چه فکری است

این روزها هر کس از خیابان‌های تهران می‌گذرد، بیلبوردهایی نظرش را جلب می‌کند! بیلبوردهایی که نقش اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در آن مشهود است.

او کیست؟
شهردار تهران است، البته چند روز دیگر قرار است که دیوان عدالت اداری رای خود را نسبت به شکایت‌هایی که در مورد غیرقانونی بودن حضور او بر مسند شهرداری برای سومین بار متوالی، اعلام کند. محمدباقر قالیباف شخصیتی است که تا پیش از این با پیشوند سردار معروف بود چراکه در زمان جنگ یکی از فرماندهان بوده و پس از آن هم یک دوره فرماندهی نیروی انتظامی را بر عهده داشته است اما اکنون «دکتر قالیباف» بیش از «سردار» به کار می‌رود.

 

او از زمانی که به عنوان چهره‌‌ای شناخته شده مطرح شد، علقه‌اش برای جلوس بر مسندهای بالاتر را به خوبی عیان کرد که شرکت در دو انتخابات ریاست جمهوری سال‌های 84 و 92 می‌تواند نمونه‌‌ای از این علاقه آقای شهردار باشد. قالیباف در سال۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انتخاب و در سال ۱۳۷۶ به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.

 

گفته می‌شود پس از آن به فرانسه رفت و در امتحان خلبانی ایرباس شرکت کرد. محمدباقر قالیباف هنوز هم خلبان ایران‌ایر است. وی در سال ۱۳۷۹، فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده‌دار شد. اگر چه او قبل از سال 83 به انتقاد از برخی سیاست‌های سیدمحمد خاتمی پرداخته بود اما در همان سال به عنوان نماینده خاتمی (رئیس‌جمهور وقت) به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد.

 

همین تفکر یکی از موضوعاتی است که در شناخت سیاسی مورد توجه قرار گیرد. قالیباف زمانی که احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری رسید، بر مسند او تکیه زد و شهردار تهران شد البته شاید تا پیش از این بواسطه انتقاداتش از اصلاح‌طلبان توانسته بود بدنه‌‌ای را با خود همراه کند که در انتخابات ریاست جمهوری نهم شرکت کرد و فهمید رای او برای ادامه مسیر احمدی‌نژاد هنوز کافی نیست.

 

مردی که با اندیشه جلوس بر کرسی ریاست جمهوری و صاحبخانه شدن در پاستور روزگار می‌گذراند، در آن مقطع تصمیم دیگری گرفت یعنی سعی کرد تا با حضور در شهرداری تهران و فاصله گرفتن از مراکز قدرت اصولگرایان هم بتواند با سیاست‌های خود خدمت کند و هم برای انتخابات بعد آماده شود. او در این مدت بیش از همه در جلسات جامعه اسلامی مهندسین حضور پیدا کرد و هر آنچه در دل داشت در آن جلسات بیان می‌کرد.

 

در سال88 نخواست تا در انتخابات حاضر شود اما خود را مهیا کرد تا در سال92 در قامت کاندیدایی ظاهر شود که شهر تهران را آباد کرده و به گمان خود محبوب پایتخت‌نشینان در درجه نخست و سپس مورد تایید مردم زادگاهش یعنی مشهد است اما آرزوی ریاست‌جمهوری‌اش محقق نشد.

بیلبوردهای سیاسی نشانه چیست؟
در روزهای اخیر شاهد نوعی اقدامات سیاسی در شهر تهران هستیم؛ نصب بنرهای «صداقت آمریکایی» در شهر که موافقان و مخالفان خود را دارد. گرچه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری هیچ مسئولیتی در قبال نصب این بنرها بر عهده نگرفت اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا بیلبوردها و بنرها می‌توانند بدون تایید شهرداری در شهر بالا بروند؟

 

البته گفته شد که این بیلبوردها جمع‌آوری شده است. برخی نصب چنین بیلبوردهایی را تضعیف سیاست‌های دولت و تیم مذاکره‌کننده کشورمان قلمداد کردند و این سوال در اذهان پدید آمد در شرایطی که مسئولان عالی‌رتبه کشور اقدامات تیم مذاکره کننده را مورد تایید قرار می‌دهند، این اقدام ناشی از چیست؟ همین رفتار سبب شده تا عده‌‌ای چنین استنباط کنند که احتمالا شهردار تهران در این زمینه با سیاست‌های دولت همسو نیست و نسبت به آن انتقاداتی دارد.

 

پس از انتخابات این انتظار از همراهان قالیباف و شاید خود او وجود داشت که روحانی منصبی دولتی را به نام قالیبافی کند که در آن زمان دوران شهرداری‌اش رو به پایان بود و حتی خبر دیدار شبانه او با روحانی را آرمان منتشر کرد. پس از آن هم در ماجرای شهردار شدن قالیباف، حامیان دولت از او حمایت چندانی نداشتند و تنها چند اصولگرا که آنچنان نسبتی با دولت نداشتند به عنوان حامی به میدان آمدند.

 

برخی بر این موضوع تصریح دارند که عمر سیاسی قالیباف رو به اتمام است و بهتر است او در همان شهرداری یا نهاد دیگر که نسبت کمتری با سیاست دارد به انجام وظیفه و خدمتگزاری مشغول باشد؛ چرا که او پرونده خوبی در تعامل با دولت‌های گذشته و حال ندارد.

 

برای تبیین این موضوع باید دولت قبل را در نظر داشت که اختلافات میان قالیباف و احمدی‌نژاد به نحوی ادامه یافت که بودجه مترو پرداخت نشد و در این میان شهروندان تهران متحمل سختی‌هایی شدند. در آن زمان سعی شد تا مشکل مترو به محسن هاشمی مربوط شود اما کمتر کسی بود که نداند با رفتن پسر آیت‌ا... هاشمی مشکلی حل نخواهد شد و کلید حل مشکل در دستان قالیباف است.

بازگشت به اردوگاه اصولگرایی؟
نکته جالب اینجاست که قالیباف پس از پایان دوره ریاست جمهوری سعی در بازسازی روابط می‌کند بدین نحو که در روزهای اخیر خبر دیدار او با احمدی‌نژاد در ساختمان لادن منتشر شد! فارس دیروز نوشت؛

 

یک منبع آگاه درباره این دیدار گفت: این دیدار در راستای گفتمان اصولگرایان بوده است. وی با بیان اینکه شهردار تهران با بسیاری از چهره‌های شاخص دیدار داشته است، افزود: این دیدارها ادامه‌دار خواهد بود. در این دیدار محمود احمدی‌نژاد به خدمات شهرداری تهران اشاره کرده و گفته که خدمات ارائه شده در گذشته بی‌سابقه بوده و در آینده نیز بعید است کسی بتواند این خدمات را ارائه کند. وی با بیان اینکه این دیدار چند روز قبل انجام شده است، تصریح کرد: این دیدار جدید نیست.

 

برخی عنوان می‌کنند قالیباف با بازگشت به جمع طیف‌های دیگر سعی دارد تا خود را برای ریاست جمهوری آینده آماده کند و از آنجا که حضور در جامعه اسلامی مهندسین برای او مبارک نبود اکنون به سمت طیف دیگر رو آورده است. در باب رئیس‌جمهور شدن قالیباف باید اذعان داشت که شکست در سا‌ل‌های 84 و 92 کارنامه موفقی نیست.

 

عدم شفافیت سیاسی در بزنگاه‌ها هم موضوع دیگری است که از اذهان عمومی دور نمی‌ماند چنانکه همین دیدارش با مردی که سال‌ها در تضاد با اندیشه او بود موضوع ساده‌‌ای نیست که فراموش شود یا همان پذیرش حکم ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی خاتمی مورد دیگری است که نشان از تغییر مشی و رویکرد قالیباف در سیاست دارد.
/آرمان

 


ویدیو مرتبط :
قالیباف, محمدباقر قالیباف,دکتر محمدباقر قالیباف,دکتر قالیباف, شهردار تهران, باقر قالیباف,محمدباقر,شهردار پایتخت,فرمانده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طنز؛ اتحاد فکری قالیباف و جهان معاصر


محمدباقر قالیباف پس از دیدار با پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در جمع خبرنگاران گفت: «فکر می کنم مسئولان سیاسی بوداپست به زودی در خصوص ساماندهی به وضعیت مهاجران، تصمیمات خوب و مناسبی بگیرند.»

ماهنامه خط خطی - شهرام شهیدی:

* محمدباقر قالیباف پس از دیدار با پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در جمع خبرنگاران گفت: «فکر می کنم مسئولان سیاسی بوداپست به زودی در خصوص ساماندهی به وضعیت مهاجران، تصمیمات خوب و مناسبی بگیرند.» وی افزود تهران و بوداپست در خصوص لزوم ساماندهی و رسیدگی به وضعیت این مهاجران دیدگاه های نزدیکی دارند.

از آنجایی که شهردار تهران می تواند در خصوص ساماندهی وضعیت مهاجران در بوداپست نظر بدهد، تصمیم گرفتیم دیگر اظهارنظرهای با ربط و با منطق را هم در سرتاسر جهان گردآوری کنیم:

اتحاد فکری قالیباف و جهان معاصر

* دالایی لاما رهبر بوداییان جهان:
فکر می کنم به زودی شهردار تهران در مورد ساماندهی خیابان های شمال شهر تهران و دفع فاضلاب تصمیم مناسبی بگیرد. من و قالیباف در خصوص دفع فاضلاب مواضع مشترکی داریم.

* وزیر محیط زیست فیلیپین: به نظر می رسد شهرداری تهران عنقریب تصمیم بسیار مهمی در خصوص عقیم کردن موش های پایتخت بگیرد. قالیباف مثل ما نشان داده در مورد موش ها هم رأی و هم نظر هستیم!

* وزیر دفاع آمریکا:
گمان می کنم قالیباف ظرف چند روز آینده تصمیمات بسیار مهمی در مورد ساماندهی کارتن خواب های تهران بگیرد. امیدوارم قالیباف مثل ما فکر نکند و دیدگاهش از ما فاصله داشته باشد و شفای باغچه را در انهدام باغچه نبیند!

* رئیس NGO محیط زیست سبز در نروژ:
من می دانم و مطمئنم قالیباف به زودی برای خشک کردن کامل چنارهای خیابان ولی عصر تهران و تعریض اصولی و مهندسی این خیابان نقشه جامعی اعلام می کند. بعید هم نیست قبل از اعلام به صورت ضربتی طرح را اجرا کند.

* رییس کمپانی بنز آلمان:
شک ندارم به زودی شهردار تهران تمام خودروهای شهر را معدوم و از رده خارج می کند و به جای آن از درشکه و گاری استفاده می کند. زنده باد دنیای بی خودرو.

زاویهِ ما با جهان

* مصادره مولوی و زرتشت و نوروز کم بود، چیزی نمانده بود ترک ها افتخار دیگری را هم به نام خودشان ثبت کنند. احمد داود اغلو نخست وزیر مثلنی ترکیه گفته مواضع ترکیه و تروریست های داعش نه 180 درجه که 360 درجه با هم تفاوت دارند. جل الخالق به نظر من جا دارد با این اظهارات هر کس بلیط پروازه به استانبول خریده فورا برود پس بدهد و جان و مالش را از شر دولتمردان ترکیه در امان نگه دارد.

البته در این زاویه بندی با مخالفان، قبلا ما شاهکار به خرج داده و سند این روش زاویه بندی را به نام خودمان زده ایم. کی؟ وقتی که امیرقلعه نویی گفت: «اگر خطیبی پنالتی را گل می کرد، الان مطالب و اظهارنظرهای منتقدان 360 درجه تغییر می کرد.»

اما این سیاست در صورتی که قابلیت اجرا داشت، اتفاقا سیاست ارزنده و کارگشایی بود؛ مثلا:

ما می توانستیم با چرخش 360 درجه ای در زمان حضور احمدی نژاد در دولت به نقطه صفر ورود او به پاستور برگردیم و جلویش را بگیریم و نگذاریم چنین شود که شد.

پرواز بوئینگ می توانست با 360 درجه تغییر زاویه، وحدت مبدأ و مقصد را رقم بزند و کاری کند از هر جا بپری همانجا - بدون تضمین سالم ماندن - فرود بیایی! این عمل باعث کاهش مصرف سوخت جت و کاهش زمان سفر تهران - بندرعباس می شد.

دنیا را جوری 360 درجه برمی گرداندیم که به ازدواج پدر و مادر نتانیاهو می رسیدیم و بین شان را به هم می زدیم که او به دنیا نیاید.

می شد با چرخش 360 درجه ای به صفر درجه تولید پراید رسید و از تولید پراید جلوگیری کرد!

می شد با انجام یک پرواز 360 درجه ای ناناز از فرار مغزها جلوگیری کرد و آن را به صفر رساند.