اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قاضی صلواتی: پرونده مسئولان نفتی در قسمت دوم به دادگاه می‌آید



اخبار,اخبارسیاسی , بابک  زنجانی

نوزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی دقایقی قبل در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و به صورت علنی برگزار شد.

 روز گذشته «م.ش» متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی دفاعیات خود را آغاز کرد و امروز نیز ادامه دفاعیات خود را قرائت خواهد کرد.

 * این جلسه برخلاف جلسات گذشته بدون حضور بابک زنجانی برگزار شد.

* متهم ردیف دوم ساعت 8:10 صبح با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.

* خواهران بابک زنجانی نیز در دادگاه انقلاب حضور دارند.

* جلسه رسیدگی ساعت 9 صبح با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

* رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب در ابتدای جلسه مواد 353، 354 و 358 قانون آیین دادرسی کیفری را متذکر شد.

«م.ش» متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با اجازه قاضی صلواتی در جایگاه قرار گرفت و در ادامه دفاعیات خود گفت: قبل از بازداشت شدنم با مسئول پرونده درباره رد مال و بازگرداندن اموال و همچنین فروش شرکت اونرایر همکاری داشتم، اما شخصی مانند خانم «م.م» به راحتی آزاد است.

وی خاطرنشان کرد: با در اختیار داشتن 49 درصد سهام شرکت اونرایر و 51 درصد سهام این شرکت که به امین بابک زنجانی واگذار شده بود، می‌توانستم شرکت را به قیمت 255 میلیون دلار بفروشم و الان بدون داشتن مشکلی در سواحل باهاما باشم مانند افرادی که با ننگ و بی‌آبرویی از کشور فرار کردند، اما با اعتراف کذب افراد مسئول آوار را بر دیوار کوتاه من فرود آوردند.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی مدعی شد: متاسفانه سیاست مدعی‌العموم یکباره تغییر کرد و اقدام جدی برای بازگشت اموال انجام نشده است.

این متهم گفت: در کیفرخواست آمده بابک زنجانی شخصی است که مبالغ دریافتی از شرکت نفت را در امور شخصی خود با کمک من هزینه کرده است. در قسمت دیگر کیفرخواست ذکر شده من بابت مبالغ فوق به سورینت بدهکار هستم، همچنین در قسمت دیگر گفته شده «م.ش» مبالغ را در حق ذی‌نفعان پرداخت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در کیفرخواست نتیجه‌گیری شده با احتساب این مبالغ 40 میلیارد و 296 میلیون دلار طلبکارم که این مبلغ 20 برابر بدهی بابک زنجانی است؛ این موضوع مساله‌ای است که نیاز به تامل و تخصص مرجع قضایی دارد که متاسفانه اینگونه تناقضات در کیفرخواست زیاد است.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با اشاره به نامه بانک مرکزی به بازپرس پرونده گفت: در این نامه آمارهایی اعلام شده که صحیح نیست. در جلسه قبلی اعلام کردم مبلغ بدهی بابک زنجانی یک‌ونیم درصد سهم شرکت نیکو از کل مبلغ فروش نفت در دولت‌های نهم و دهم است، البته من قصد کوچک نشان دادن این رقم را نداشتم، اما تنها بزرگنمایی مقام تحقیق را یادآور شدم.

«م.ش» در حین دفاعیاتش با نشان دادن نموداری کشورهای مختلف را از جهت میزان و وابستگی‌هایشان به اقتصاد باز و دولتی مورد مقایسه قرار داد که قاضی صلواتی در این راستا به متهم گفت: در رابطه با اتهامات از خودت دفاع کن. می‌خواهی از نمودار چه نتیجه‌ای بگیری؟

این متهم خاطرنشان کرد: در تحریم اقتصاد ایران آسیب‌پذیر است، قاضی صلواتی پاسخ داد: اینجا کلاس اقتصاد نیست که شما نمودار توضیح می‌دهید.

متهم ردیف دوم در ادامه به موضوع خرید دو فروند کشتی اشاره کرد و گفت: ظاهراً گفته‌اند این دو کشتی را به نام خود کرده‌ام در حالی که این کشتی‌ها به صورت شرکت‌های یک‌منظوره است و قرار بود این کشتی‌ها به نام بابک زنجانی شود، اما این کار صورت نگرفت، ولی مالکیت کشتی‌ها در اختیار وی است و او می‌تواند در این رابطه توضیح دهد.

وی افزود: در جلسه‌ای بازپرس پرونده به من گفت که حساسیت موضوعات فوق را همه درک می‌کنند و نیازی نیست دیگر رد مال شرکت‌های دیگر را پیگیری کنیم و من پیگیری‌های خود را انجام نداده‌ام. قیمت اموال خارجی از جمله شرکت اونر ایر 750 میلیون دلار در آن زمان بود، اما آنها از من خواستند دیگر پیگیری نکنم.

«م.ش» گفت: در پرونده گفته شده اگر «م.ش» بابک زنجانی را معرفی نمی‌کرد هیچ معامله‌ای با وی انجام نمی‌شد که این موضوع دروغ است؛ زیرا من نه سهام دارم و نه عضو هیات مدیره شرکت‌های بابک زنجانی هستم؛ بلکه یک کارگزار حمل بودم و اگر کل محموله‌های نفتی را 13 بشکه فرض کنیم حق‌الزحمه من 13 میلیون دلار می‌شد. در کجای قانون کارگزار حمل می‌تواند شریک جرم باشد.

وی افزود: اگر به تاریخ‌های تقدم و تاخر بابک زنجانی به مجموعه نفت توجه کنیم متوجه می‌شویم من نقشی در معرفی بابک زنجانی به مجموعه نفت نداشتم چرا که بابک زنجانی در تاریخ 25 فروردین 91 با نامه بانک ملت به لوزان سوئیس رفت و با نظر آقایان «ک.د» و «س.ج» و به خاطر آشنایی که با وزیر وقت نفت داشت تاییدیه اخذ کرد. همچنین در تاریخ 92.2.14 حساب اچ‌کی نزد بانک اف‌آی‌آی‌بی افتتاح می‌شود و در تاریخ 92.2.24 نیز نخستین اعتبار اسنادی نفت به شرکت‌های اس‌سی‌تی و ایزو ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: حتی بر فرض محال اگر من معرف بابک زنجانی بوده باشم مگر بر اساس قانون معرفی افراد به یکدیگر جرم است؟

به گزارش ایسنا، «م.ش» در ادامه دفاعیات خود به حضور در جلسه‌ای با «الف.و.د» اشاره کرد و گفت: من برای منافع مادی در این جلسه شرکت نکردم و خود آقای «الف.و.د» به من گفت بابک زنجانی فردی شناخته شده و مورد اعتماد است و قبلاً نیز خدمات زیادی را ارائه کرده است. با توجه به تحریم نفت در سال 91 و مشکلات پیش آمده در راستای فروش نفت، حمل و نقل و بیمه کردن نفتکش‌ها این فروشنده بود که اصرار به فروش داشت و یکی از سازمان‌ها صندوق بازنشستگی کارکنان نفت بود.

وی خاطرنشان کرد: در آن جلسه هیچ قراردادی امضا نشد و پس از جلسه نیز بابک زنجانی به من گفت با صندوق بازنشستگی نمی‌توان کار کرد؛ زیرا حرفه‌ای نیستند و بهتر است با شرکت HK و نیکو کار کنیم.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی بیان کرد: نخستین ال‌سی قبل از ملاقات من با «الف.و.د» به شرکت نیکو ابلاغ شده بود. مسئولان شرکت نفت وظیفه صیانت از بیت المال را داشتند و من به عنوان کسی که سال‌ها در اروپا بودم تا از کسی مطمئن نمی‌شدم با او کار نمی‌کردم، حتی اگر وزیر دستور می‌داد.

وی با اشاره به اظهارات «س.ج» در جلسات بازپرسی به عنوان مسئول شرکت نیکو و مدیرعامل پیشین شرکت نفت، گفت: آقای «س.ج» را به جهت حفظ آبروی خود و اظهاراتی که نسبت به من داشته اگر زنده باشم مورد تعقیب کیفری قرار می‌دهم. من اگر چنین نفوذی داشتم معاملات را برای خود می‌گرفتم که در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت شما حق توهین ندارید و در رابطه با اتهامات خود دفاع کنید.

در ادامه رضا نجفی نماینده مدعی‌العموم با اشاره به اظهارات این متهم مبنی بر وجود فشار به دستگاه قضایی برای تشکیل این پرونده گفت: این اظهارات نشر اکاذیب است. گروه فشار چه کسانی هستند؟ «م.ش» در پاسخ مدعی شد گروه فشار دولت بوده است.

در این حین قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: چرا هر وقت کم می‌آورید از دولت مایه می‌گذارید؟ شما در چارچوب کیفرخواست از خود دفاع کنید.

نجفی نماینده دادستان در ادامه افزود: آقای «م.ش» به جای صحبت در ماهیت موضوع دو جلسه است که درباره فلسفه و منطق صحبت می‌کند.

«م.ش» در ادامه دفاعیات خود گفت: پس از بازداشت بابک زنجانی نخستین محموله به خانم «یو» فروخته شد که در همین ارتباط با «س.ج» به هنگ کنگ رفتم. شرکت چینی برای هر بشکه 97 دلار تعیین کرده بود اما شرکت نیکو 103 دلار می‌خواست و به همین جهت معامله انجام نشد و محموله برگشت خورد.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه من مورد ظلم واقع شدم، گفت: این همه هیاهو برای محموله‌هایی است که برگشت داده شده و بابک زنجانی نیز از قبل با وزیر وقت نفت در ارتباط با تأمین دارو و کالاهای اساسی همکاری می‌کرده، اما امروز می‌گویند من معرف او به مجموعه نفت هستم.

قاضی صلواتی بار دیگر خطاب به «م.ش» گفت: شما از خودت دفاع کن. بابک زنجانی و وکیلش طی چند جلسه دفاعیات خود را ارائه کردند و لازم نیست شما از آن دفاع کنید.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: من در هیچ یک از شرکت‌های زنجانی سهام نداشتم و در ارتباط با خرید هواپیما و پیگیری امور خارجی 5 درصد از سهام شرکت اونرایر ترکیه را دریافت کردم که آن هم داوطلبانه به دادستانی دادم. فکر می‌کردم شرکت SCT در منطقه BIFC دبی تأسیس شده و شعبه‌ای از آن در کیش قرار دارد که در جلسه دادگاه متوجه شدم ماجرا طور دیگری است.

وی گفت: تاکنون هیچ پیام سوئیفتی تهیه نکرده‌ام، اما امروز مرا به اخلال در نظام اقتصادی متهم کردند که تمام ماهیت وجود من برای نظام است و این اتهام برای من ننگ ابدی دارد.

«م.ش» خاطرنشان کرد: من کارگزار شرکت ایزو که متعلق به بابک زنجانی بود، بودم. تاکنون اصل بارنامه‌ها را ندیده‌ام و رسید کالایی نیز دریافت نکردم. وقتی بارنامه‌ای به من تحویل داده نشده و رسید تحویل کالا را هم تحویل نگرفته‌ام چگونه می‌توانم محموله‌های نفتی را تحویل بگیرم.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه اگر اسنادی مبنی بر ارائه بارنامه‌ها و رسید بار به من وجود دارد آن را ارائه کنید، گفت: در این صورت است که من همه مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرد. ظاهراً بابک زنجانی نیز بارنامه‌ها را دریافت نکرده است. باید بگویم که قرارداد شرکت فال را من امضا کردم و این قرارداد، قرارداد نگهداری بار است و شرکت فال حق دخل و تصرف در کالا را بدون اجازه صاحب کالا ندارد.

وی ادامه داد: دو پالایشگاه سوخت سنگین 280 در دنیا وجود دارد که یکی از این پالایشگاه‌ها در آبادان و دیگری در برزیل است. وقتی در انباری بار 280 نگهداری می‌شود آن بار متعلق به برزیل یا متعلق به آبادان است.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی بیان کرد: طبق کارشناسی‌هایی که از انبار فال داشتیم متوجه شدیم قسمتی از محموله‌های 280 فروخته شده و در اینجا بود که فروش مال غیر را علیه فال اعلام کردیم که در این حین قاضی صلواتی خطاب به «م.ش» گفت آقای «س.ج» در این پرونده متهم است و الان با قید وثیقه آزاد است. پرونده وی با پرونده دیگر مسئولان نفتی در قسمت دوم به دادگاه می‌آید.

این متهم ادامه داد: شرکت فال را من شناسایی نکرده‌ام بلکه شرکتی به نام شرکت پترواویل در ترکیه توسط دوست بابک زنجانی به نام آقای «ب» معرفی شد که بابک زنجانی طی مکاتبه‌ای از من خواست با وی جلسه بگذارم که مدارک آن وجود دارد، البته به جهت فعالیت‌هایم، شرکت فال را می‌شناختم اما نه از نزدیک.

وی خاطرنشان کرد: به اتفاق پسر مالک شرکت پترواویل به نام هاکان به شرکت فال رفتیم و امکان‌سنجی دقیقی از فال صورت گرفت. شرکت فال سوخت تمام نیروگاه‌های شارجه را تامین می‌کرد اما دولت شارجه نتوانسته بود بدهی خود را از بابت سوخت‌رسانی در سال 2008 به شرکت فال پرداخت کند و در نتیجه این شرکت از دولت شارجه 1.2 میلیارد یورو طلبکار بود.

در این حین قاضی صلواتی از متهم سئوال کرد که اگر فال ورشکسته بود چرا به آن بار دادید که متهم در پاسخ گفت: در این رابطه نیز توضیحات خود را ارائه خواهم داد.

«م.ش» با بیان اینکه شرکت فال ورشکست نبود، گفت: این شرکت 1.2 میلیارد دلار سرمایه داشت و خود را تحت حمایت قانونی قرار داده بود.

قاضی صلواتی از متهم سئوال کرد که آیا قبل از تحویل بار، شرکت فال ورشکست بود؟

که وی پاسخ داد: ورشکستگی با این مساله متفاوت است. وقتی شرکت بابت طلب بلاوصول، خود را تحت حمایت قانونی قرار می‌دهد، شرکت فعال است و فال نیز چنین وضعیتی داشت و 1.2 میلیارد دلار طلبکار بود.

قاضی صلواتی خطاب به «م.ش» گفت: پیگیری‌های دادسرا نشان می‌دهد که شرکت فال ورشکست بود.

این متهم در پاسخ گفت: خیر، ورشکست نیست و الان نیز فعالیت دارد. مدارک فال را به راحتی می‌توانم بگیرم و در اختیار دادگاه بگذارم. با توجه به اصل کارگزاری، امکان‌سنجی دقیقی از شرکت فال صورت گرفت و دلیل انتخاب فال نیز درخواست شرکت نیکو بود؛ زیرا این شرکت نیاز به مخازن با فاصله دریانوردی نزدیک‌تر از چین و مالزی داشت.

«م.ش» خاطرنشان کرد: در آن زمان، شرکت نفت از تانکرهای خود به عنوان مخزن شناور بر روی خلیح فارس استفاده می‌کرد و فاصله دریانوردی سه روزه بهتر از 30 روز بود. از این رو بابک زنجانی دستور داد تا موضوع را پیگیری کنم. حتی این مساله را خودم شنیدم که مسئولان شرکت نفت قصد دارند این کار به یک شرکت ثالث بسپارند تا در صورت بروز مشکل، پیگیری‌ها بر عهده خودشان نباشد.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی اظهار کرد: مدارک نگهداری بارها در انبار شرکت فال، توسط پسر مالک شرکت امضا شده بود. مالک فال رئیس پلیس سابق شارجه بود و علاوه بر آن، مالک فال و دوپسرش، مالکیت شرکت «جی.جی‌.کو» را نیز بر عهده داشتند؛ بنابراین این قرارداد با این شرکت امضا نشده و در اصل تحت ضمانت مالکین شرکت فال بوده است و بابک زنجانی در جریان جزئیات مذاکره با شرکت فال قرار داشت.

قاضی صلواتی با طرح سئوالی از متهم پرسید که آیا در نفت‌های تحویل داده شده به شرکت فال آب وجود داشت یا خیر که متهم ردیف دوم،‌ گفت: بله. آب قاطی نفت شده بود و نمی‌دانم این کار توسط چه افرادی صورت گرفته بود. بارها از بازپرس پرونده تقاضای ارائه مدارک کردم اما هر بار مورد موافقت قرار نگرفت تا اینکه با عنایت دادگاه و با کمک وکلای خارجی‌ام، به تعدادی از این اسناد دسترسی یافتم که برای اثبات بی‌گناهی خود تقدیم دادگاه می‌شود.

«م.ش» در ادامه جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: بعد از درگیری با شرکت فال سال 91 استعفای خود را تقدیم بابک زنجانی کردم که جلسه‌ای نیز با هم در این راستا داشتیم. هنگام خروج از جلسه آقای «س.ج» مسئول وقت شرکت اچ‌کی، «ک.د» مسئول خزانه‌داری نیکو و برخی مسئولان نفت من را دیدند و به من گفتند چرا رفیق نیمه‌راه شده‌ای؟

وی بیان کرد: در همان جلسه به بابک زنجانی پیشنهاد دادم از روش بیمه کردن کالا استفاده کند، اما وی گفت مشکلی پیش نمی‌آید. فروردین سال 92 برای تبریک عید به ایران آمده بودم که آقای «ی» را دیدم و گزارش جامعی درباره شرکت ماهان به وی دادم.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: شرکت هواپیمایی ماهان از طریق یک شرکت انگلیسی اقدام به خرید شش الی هفت فروند هواپیمای بوئینگ 747 کرده بود. شرکت انگلیسی برای خرید این هواپیماها از ماهان 160 الی 170 میلیون دلار پول گرفته بود و از یک بانک آمریکایی وام دریافت کرده بود. وقتی اولین فروند از هواپیماهای خریداری‌ شده به ایران رسید بانک آمریکایی متوجه شد و شکایتی را انجام داد و تمام هواپیماها جزء دو هواپیما که به ایران آمده بودند را توقیف کرد.

این متهم خاطرنشان کرد: الان اگر به فرودگاه مهرآباد بروید می‌توانید این دو فروند هواپیما را مشاهده کنید. شرکت انگلیسی به بانک آمریکایی گفته بود که من نمی‌دانستم که این هواپیماها مربوط به ایران است و پول ماهان دچار مشکل شد، البته ماهان مقصر نبود و آنها کلاهبرداری کرده بودند.

وی افزود: این موضوع آغاز آشنایی من با آقای «ی» بود. وی به من گفت با توجه به اختلافات پیش آمده از تو می‌خواهم نسبت به عودت بارها از شرکت فال اقدام کنی.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: آقای «ی» با بابک زنجانی تماس گرفت و گفت آیا مرا به عنوان فرد مورد اعتماد قبول دارد یا خیر؟ مجدداً به دفتر بابک زنجانی رفتم و معرفی‌نامه شرکت ایزو را با امضای بابک زنجانی گرفتم. جلسه سه‌جانبه با حضور مالک شرکت فال و نماینده شرکت نیکو در ترکیه تشکیل شد.

«م.ش» ادامه داد: بعد از این جلسه نیز چند جلسه با مالک شرکت فال و نماینده نیکو داشتیم. بعد از مدتی مالک شرکت فال تماس گرفت و گفت چرا باید آقای «الف» در این ماجرا منفعت داشته باشد و همین موضوع آغاز مشکلات ما با شرکت فال شد، زیرا شرکت نیکو آقایان «س» و «الف» را به شرکت فال برای تحویل بار معرفی کرده بود.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی خاطرنشان کرد: پس از رفت و آمدهای فراوان به توصیه آقای «ی» و بدون اطلاع بابک زنجانی جلسه‌ای با یکی دیگر از پسران مالک شرکت فال تشکیل دادیم که نماینده نیکو نیز در این جلسه حاضر بود.

وی ادامه داد: این مساله با اعتراض شدید بابک زنجانی مواجه شد که من از او عذرخواهی کردم. آقای «ی» به من گفته بود این کار را انجام بده و اگر بابک زنجانی اعتراض کرد من پاسخگو هستم. در این جلسه آقای «س.ج» قول‌هایی به پسر مالک شرکت فال داد و گفت پنج الی هفت درصد به عنوان نقل و انتقال بانکی به شرکت فال می‌دهد. بعد از مدتی یکی دیگر از پسران مالک شرکت فال زنگ زد و گفت 180 میلیون دلار برای جداسازی آب از نفت هزینه شده در حالی که دو یا سه میلیون دلار بیشتر هزینه این کار نمی‌شد که این موضوع باعث دعوای من با او شد. بالاخره پس از پنج ماه تلاش و با استخدام سه بازرس انگلیسی که کارشناس تعقیب و مراقبت بود توانستیم مدارکی مربوط به صورت‌حساب‌های جداسازی آب از نفت را بدست بیاوریم.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: شرکت فال این مساله را دست‌آویزی برای تحویل ندادن بار کرده بود که پس از شش ماه متوجه خیانت در امانت شرکت فال شدیم، البته در هفته گذشته بابک زنجانی گفت که تفاهم‌نامه با یکی از پسران مالک شرکت فال امضا کرده بود که من از این تفاهم‌نامه مطلع نیستم.

«م.ش» خاطرنشان کرد: درباره دریافت 501 میلیون دلار از فال نیز مطلع نیستم و نمی‌دانم تحت چه عنوانی این پول دریافت شده و باید درباره این موضوع خود بابک زنجانی توضیح دهد. شرکت فال خریدار نفت بود و اگر می‌خواهد محموله‌ها را بفروشد باید به یک کشور دیگر بفروشد. بنابراین فروش محموله‌ها به شرکت فال دروغ است. در نهایت برای طرح شکایت از شرکت فال اقدام کردیم.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: در ابتدا از سوی بابک زنجانی فردی معرفی شد که مدارک را به او دادیم اما توفیقی حاصل نشد. از طریق چند وکیل خبره که یکی از آنها سابقاً دادستان شارژه قطر و دیگری که مسئول پلیس شارژه قطر بود، اقدام کردیم و به بازپرس قول دادم سه ماهه محموله‌ها را برگردانم اما دو ماه بعد بازداشت شدم و این مساله موجب خوشحالی دزدان شرکت فال شد.

با اعلام قاضی صلواتی ادامه رسیدگی به فردا (سه‌شنبه) موکول شد.

بر اساس این گزارش،‌ سه جلسه نخست رسیدگی به این پرونده به قرائت کیفرخواست متمهین توسط نماینده مدعی‌العموم اختصاص یافت. پس از پایان قرائت کیفرخواست متهمان، رسول کوهپایه‌زاده وکیل‌مدافع بابک زنجانی درخواست استمهال‌ خود را برای اتمام مطالعه پرونده به رییس دادگاه تقدیم کرد و قاضی صلواتی با این درخواست موافقت کرد.

دفاعیات 200 صفحه‌ای بابک زنجانی، جلسات چهارم تا هفتم و دهم تا سیزدهم را به خود اختصاص داد. در جلسه هشتم دادگاه، وکیل مدافع شرکت HK به قرائت شکایت موکل خود پرداخت و جلسه نهم نیز وکیل مدافع بانک مسکن شکایت این بانک را مطرح کرد.

پس از پایان یافتن دفاعیات بابک زنجانی در جلسه سیزدهم، رسول کوهپایه زاده وکیل‌مدافع وی تا جلسه هفدهم دفاعیات خود را مطرح کرد. در جلسه هجدهم دادگاه «م.ش» متهم ردیف دوم دفاعیات خود را آغاز کرد.

 

 اخبار  سیاسی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فریادشیران: چرا نام قاضی تجدیدنظر پرونده دایی و مایلی‌کهن در لیست سفر بود؟/ نگرانی از حضور در دادگاه ندارم



فساددرفوتبال,مربی تیم فوتبال صبای قم

حاضریم در دادگاه جنگی حاضر شوم اما به فساد رسیدگی شود
فریادشیران: چرا نام قاضی تجدیدنظر پرونده دایی و مایلی‌کهن در لیست سفر بود؟/ نگرانی از حضور در دادگاه ندارم

مربی تیم فوتبال صبای قم گفت: چرا باید نام قاضی پرونده دایی و مایلی‌کهن در لیست سفر باشد؟!

نادر فریادشیران در گفت‌وگو با فارس، در مورد اینکه علی دایی از او و محمد مایلی‌کهن شکایت کرده است، گفت: این حق طبیعی علی دایی است که شکایت کند من هم می‌توانم این کار را انجام دهم اما چنین اقدامی نمی‌کنم چرا که دایی شهرت جهانی دارد و از ترس اینکه خدشه‌ای به جهانی بودن او وارد شود این کار را نمی‌کنم.

وی افزود: معلوم شد آقایان برای چه درخواست عفو عمومی می‌کردند و چنین موضوعی را اعلام می‌کردند، من از علیپور انتقادات زیادی می‌کردم اما با تمام اراده‌ای که او دارد هیچ عزمی برای مبارزه با این فسادها وجود ندارد.

 

اگر اراده باشد پس از آنکه کمیته انضباطی رأی می‌دهد کمیته استیناف آن را تکه تکه نمی‌کند، شما دیدید در لیگ یک چه کارهایی شد، با این اتفاقات به صورت نیم‌بند برخورد کردند اما پس از فشارهایی که افراد ذی‌نفع آوردند رأی تکه تکه شد.

 

من انتظارم از علیپور خیلی بالا است و برخی جاها از او انتقاد کردم اما وقتی نگاه می‌کنم می‌بینم که او تنها فردی است که به صورت مستمر پیگیر فساد در فوتبال است.

فریادشیران تأکید کرد: از فدراسیون، دبیر و سایر اعضای آن درخواست می‌کنم از علیپور حمایت کنند چرا که برخورد قاطع با این مشکلات نیاز به حمایت دارد نه اینکه به بهانه هر مناسبت که در کشور ما زیاد است به خاطر تولد حضرت علی، آغاز لیگ و ... افراد را ببخشند.

مربی صبای قم یادآور شد: در برنامه شب گذشته 90 خیلی چیزها معلوم شد و مردم متوجه خیلی از مسائل شدند. آقایانی که مطلع هستند هیچ چیز نمی‌گویند و تازه وقتی که به قول خودشان کسی به طرفی غش می‌کند تازه اعتراض می‌کنند.

 

از وزیر ورزش، سیستم مدیریتی ورزش کشور، سجادی، خسروی‌وفا و ... درخواست می‌کنم پیگیر این موضوع باشند و فدراسیون هم راه آنها را ادامه دهد تا عزمی برای مبارزه با فساد به وجود آید، ما در این شرایط راضی هستیم حتی در دادگاه لاهه و جنایتکاران جنگی حاضر شویم اما به فساد رسیدگی شود.

فریادشیران در ادامه عنوان کرد: باید بر اساس قانون و عدالت با همه چیز برخورد شود. در پرونده‌ای که مرتبط به شکایت دایی از مایلی‌کهن بود در مرحله اول قاضی علی‌ دایی را محکوم کرد اما در دور بعد و تجدید نظر حکم به نفع دایی داده شد، همان قاضی ممکن است

 

روحش هم از این مسئله خبر نداشته باشد اما نامش در لیست افراد اعزامی به اردوی آلمان قرار گرفت دلیل این کار چه بود؟ شاید آن قاضی از این مسئله خبر نداشته باشد و ندادند که نامش در لیست سفر بود.

 

او هم به این سفر نرفته اما چه دلیلی داشت که نامش در لیست موجود باشد؟ می‌گویم ما نگرانی از رفتن به دادگاه نداریم، نگرانی ما از عدم اجرای قانون است. به یک دادگاهی که ذی‌نفعی نباشد می‌رویم و اگر حرفی زدیم، هر جرمی مرتکب شده باشیم آن را قبول می‌کنیم.

وی افزود: شما با تمام ادعایی که دارید به خانواده مایلی‌کهن فحش خانوادگی دادید، فایل صوتی این اتفاق در وبلاگ مازیار ناظمی موجود است، شما ادعا دارید که به دنیا نیازی ندارید و یکه تاز هستید اما شما که دم از صداقت می‌زنید چرا در دادگاه این کار خود را قبول نکردید و زیر آن زدید.

 

من پدر مرحومت را می‌شناسم و با او در سفر حج همسفر بودم، به روح او قسم بخور که فحش ندادی و من این مسئله را قبول خواهم کرد اما شهامت داشته باش و اگر چنین کاری را انجام دادی عذرخواهی کن، از یک طرف می‌گویی صداقت دارم اما از طرف دیگر فحش می‌دهی.

فریادشیران در ادامه با انتقاد از دایی اظهار داشت: تمام مسابقاتی که علی دایی از زمان راه‌آهن بوده است را ببینید اگر در یک مورد او شکست خورده بود و به داور اعتراض نکرده بود به شما جایزه می‌دهم، متأسفانه هیچ اراده‌ای هم در کمیته انضباطی و داوران برای برخورد با متخلف وجود ندارد.

مربی صبای قم عنوان کرد: شما بازی سال قبل راه‌آهن و صبا را ببینید، دایی چه چیزی به صمد مرفاوی گفت که او هم همان حرف را به خودش بازگرداند و باعث شد که مرفاوی از زمین مسابقه اخراج شود.

 

شما چه رفتاری انجام دادید که منجر به این شد که محسن ترکی تصمیم به خداحافظی از داوری بگیرد؟ محسن قهرمانی و علی دایی دو طرف یک جریان هستند، اگر محسن قهرمانی خلاف کرده باید جریمه شود اما اگر این موضوع نبود شما چطور می‌توانید آبروی رفته او را در پیشگاه خدا، فرزندان و سایر همبستگانش بازگردانید.

 

شما دیدید که برخی اطرافیان آقایان محکوم شدند اما متأسفانه چون در فوتبال ایران اراده قوی وجود ندارد خیلی‌ها خودشان را کنار می‌کشند.

 

دیروز مصاحبه همایون شاهرخی و حبیبی را می‌خواندم آنها به موضوع خوبی اشاره کردند من هم می‌گویم چون افراد غیرفوتبالی آمدند این مسائل خوب بررسی نمی‌شود. علیپور هم که زحمت می‌کشد می‌ترسم امروز و فردا از سمت خود برداشته شود و این چشمه به صورت کامل خشک شود.

وی تأکید کرد: وزیر ورزش باید وارد قضیه شود، باید افراد را محروم کنند نه اینکه یک فرد تعلیق شود و سپس در رسانه حضور پیدا کرده و کری بخواند.

 

دیشب دیدم یکی از این افراد اعلام می‌کرد من فلان مسئول را قبول ندارم و اصلا او را نمی‌شناسم، ممکن است من فردی را قبول نداشتم باشم اما باید از قانون تبعیت کنم، شما بررسی کنید و ببینید آیا اتفاق افتاده که در یک مورد داور یا فردی به من و محمد مایلی‌کهن زنگ زده باشد و چنین درخواست‌هایی کرده باشد، حتما زمینه‌ای وجود دارد که چنین ارتباط‌هایی برقرار می‌شود.

 

چرا شما که مطلع هستید چیزی نمی‌گویید. امیدوارم مسئولان از کسانی که در این جریان وارد شدند مثل علیپور حمایت کنند علیرغم اینکه انتظارم از علیپور خیلی بیشتر از اینها است./فارس