اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قاضی‌ پور تهدید کرد یا فراموش شد؟


تمام اعتبارنامه‌های منتخبان مجلس دهم تأیید شد. این خبر شاید خیلی ساده به نظر برسد، مخصوصا که شاید یکی از سریع‌ترین بررسی‌های اعتبارنامه‌ها در دوره‌های مجلس را پشت سر گذاشته باشد؛ به طوری که روز گذشته خورشید به میانه‌ آسمان نرسیده بود که انتخاب کل هیات رئیسه مجلس هم کارش به پایان رسید.

روزنامه وقایع اتفاقیه: «تمام اعتبارنامه‌های منتخبان مجلس دهم تأیید شد. این خبر شاید خیلی ساده به نظر برسد، مخصوصا که شاید یکی از سریع‌ترین بررسی‌های اعتبارنامه‌ها در دوره‌های مجلس را پشت سر گذاشته باشد؛ به طوری که روز گذشته خورشید به میانه‌ آسمان نرسیده بود که انتخاب کل هیات رئیسه مجلس هم کارش به پایان رسید و این فرصتی بود که تصویب بی‌چون و چرای اعتبارنامه‌ها به مجلس داده شود تا تکلیف هیات‌رئیسه را هم مشخص کنند که گویا از اهمیت بالایی برخوردار بود.»

«اهمیت این مسئله بدون شک بالا بود اما در میان آن خبر کوتاه «تصویب تمام اعتبارنامه‌ها در مجلس» یک نام فراموش شد یا دست‌کم به شکل تعمدی به فراموشی سپرده شد تا اولین آزمون مجلس دهم نمره خوبی نگیرد.

در میان هیاهوی ریاست و نیابت و نظارت مجلس که هر کدام صاحب کرسی‌ خودشان را پیدا کردند، نادر قاضی‌پور هم ماهی خودش را صید کرد تا نشان دهد اطمینان چند روز قبلش در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» بی‌راه نبود که در مورد اعتبارنامه‌اش گفته بود: «هیچ خبری نیست، هیچ مشکلی هم نیست.»

دیروز واقعا هم هیچ مشکلی نبود. او بی‌آن که هیچ اعتراضی به اعتبارنامه‌اش وارد شود، حضورش را در مجلس دهم تثبیت کرد. اگر چه می‌گوید هیچ مشکلی نیست اما از نظر افکار عمومی یک مشکل جدی وجود دارد، آن هم در مورد کسی که گفته بود «مجلس جای روباه، زن‌ها و... نیست. ممکن است حضور زنان در مجلس باعث شود، بلا سرشان بیاید و آبروی ما برود.» بعد هم ادامه داده بود: «مملکت را به آسانی به د‌ست نیاورد‌ه‌ایم که هر روباه و بچه و کره‌الاغی را بفرستیم آنجا!»

همان زمان که این صحبت‌ها را مطرح کرد، شبکه‌های اجتماعی از واکنش‌های متعدد پر شد و از منتخبان مجلس دهم خواسته شد که اعتبارنامه فردی را که با این ادبیات به زنان و به طور کلی به جامعه توهین می‌کند، تصویب نکنند.

در آستانه آغاز به کار مجلس دهم، علی لاریجانی هم تلویحا به دفاع از او برخاست و گفت: «تا جایی که من می‌دانم، او این مسئله را تکذیب کرده است. اگر اشتباه سهوی از سوی وی صورت گرفته، او چنین موضعی ندارد و وقتی کسی نظرش را اصلاح می‌کند باید بپذیریم و ادامه ندهیم.» هر چند قاضی‌پور چند روز قبل در پاسخ به پرسش «وقایع اتفاقیه» که آیا این مسئله را تکذیب می‌کند، جوابی نداد و تلفن را قطع‌ کرد.

با این حال فیلم‌های سخنرانی او هنوز دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد و این سؤال برای جامعه وجود دارد که چطور نمایندگان که قرار است وکلای ملت باشند، به راحتی از خیر آن گذشتند و اعتبارنامه او تصویب شد.

فریده اولادقباد، یکی از منتخبان مجلس دهم به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «هیچ اعتراضی نشد. البته این مسئله از طرف نماینده‌های دوره نهم مورد اعتراض واقع شده و در حال پیگری است.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این که آنها (نماینده‌های مجلس نهم) دیگر نمی‌توانند در بررسی اعتبارنامه‌ها ورود پیدا کنند و چرا شما اعتراض نکردید، این‌گونه پاسخ می‌دهد: «آقای قاضی‌پور هم گفتند که این سخنرانی بد ترجمه شده است و نظر من این نبوده و صبح سه‌شنبه از خانم‌های منتخب مجلس دهم عذرخواهی کردند.»

اولین گل به خودی منتخبان زن مجلس دهم

ارجاع اولادقباد به اعتراض نمایندگان مجلس نهم در حالی است که فاطمه رهبر عضو فراکسیون زنان مجلس نهم، روز گذشته در گفت‌وگویی با سایت «ندای ایرانیان»، تصویب اعتبارنامه قاضی‌پور و اعتراض‌ نکردن حتی یک نفر از زنان مجلس را اولین گل به خودی منتخبان زن مجلس دهم دانست.

رهبر درباره تصویب اعتبارنامه قاضی‌پور گفته است: «منتخبان خانم مجلس دهم که شعار احقاق حقوق زنان را مطرح می‌کردند، انتظار می‌رفت حداقل به اعتبارنامه آقای قاضی‌پور اعتراض کنند.»

این نماینده سابق تهران با ابراز تأسف از تصویب اعتبارنامه قاضی‌پور، خطاب به منتخبان زن مجلس دهم گفت: «چرا این افراد سکوت کردند؟ آیا مصلحت در کار بوده است؟ آیا بده بستانی در کار بوده است؟ هر ۱۷ نفر خانم نماینده مجلس باید پاسخگوی این مسئله باشند.»

البته معصومه آقاپور، نماینده شبستر در مجلس دهم برخلاف نظر بقیه به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «چه کسی می‌گوید اعتراضی نشده است؟ اتفاقا اعتراض هم شد و مسائلی مطرح شد که باید از دیگران بپرسید.» این نماینده به برخی دیگر از زنان حاضر در مجلس ارجاع می‌دهد و خودش دیگر چیزی نمی‌گوید.

تهدید قاضی‌پور برای اعتراض به اعتبارنامه ۳۰ نماینده تهران

با این حال برخی از نمایندگان که نخواستند نامشان فاش شود، از تهدید قاضی‌پور صحبت کردند؛ به طوری که بر اساس گفته‌های این نمایندگان، نادر قاضی‌پور تهدید کرده بود اگر به اعتبارنامه‌اش اعتراض شود، به اعتبارنامه هر ۳۰ نماینده تهران اعتراض می‌کند در واقع اگر این اتفاق می‌افتاد، نمایندگانی که اعتبارنامه‌شان هنوز تصویب نشده بود امکان شرکت در انتخابات هیئت‌رئیسه و کاندیداتوری برای کرسی‌های هیئت‌رئیسه را نداشتند و از این نظر از خیر اعتراض به قاضی‌پور گذشتند. به طوری که یکی دیگر از نمایندگان فراکسیون امید می‌گوید، اعتراض نکردن به اعتبارنامه قاضی‌پور یک تصمیم فراکسیونی بود.

البته نادر قاضی‌پور در تماس تلفنی خبرنگار «وقایع‌اتفاقیه» گفت: «بحث اعتبارنامه‌ها دیگر تمام شد.»

او البته تأکید کرد که موضوع تهدید «اعتراض به اعتبارنامه هر ۳۰ منتخب تهران» در صورت اعتراض به اعتبارنامه خودش، صحت ندارد و گفت این مسئله را تکذیب می‌کنم.

حالا اعتبارنامه او تصویب شده است؛ بی‌آن که حتی اعتراضی به آن وارد شود. یا آن که اعتراض‌ها به لابی‌های پشت پرده رفت و آنجا بنا بر مصلحت یا تهدید، بر ماجرا سرپوش گذاشته شد. حتی اگر تهدید قاضی‌پور هم عملیاتی می‌شد، اقدام متقابل می‌توانست نگرانی از دست دادن هیات‌رئیسه را برطرف کند. با این حال چه با تهدید چه با تصمیم فراکسیونی، منتخبان مجلس ترجیح دادند توهین‌های نادر قاضی‌پور را با اغماض از صحن بهارستان بگذرانند؛ هر چند عملکرد آنها با اغماض جامعه همراه نبود تا منتخبان مجلس دهم از نخستین آزمون جدی خود بر سر دفاع از حقوق جامعه، نمره قبولی نگیرند.»


ویدیو مرتبط :
آقای قاضی پور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کارتون: واکنش حافظ و سعدی به قاضی پور


بدون شرح!

روزنامه قانون: بدون شرح!

کاریکاتور: واکنش حافظ و سعدی به قاضی پور!