اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قاتل: قتل را برای دفاع از خودم انجام دادم


مرد جوان که مدعی‌ است برای دفاع از خودش مجبور به ارتکاب قتل شده‌ است، پای میز محاکمه رفت.

روزنامه شرق: مرد جوان که مدعی‌ است برای دفاع از خودش مجبور به ارتکاب قتل شده‌ است، پای میز محاکمه رفت. 

مأموران پلیس دو سال قبل با خبر شدند مرد جوانی در جریان یک درگیری به قتل رسیده‌ است. بلافاصله مأموران در محل حاضر شدند و تحقیقات خود را آغاز کردند. مرد جوان که آرش نام داشت، درجا جان خود را از دست داده‌ بود. این در حالی بود که شاهدان عینی اعلام کردند، وقتی متوجه درگیری شدند که متهم و مقتول به جان هم افتاده‌بودند و ضارب بعد از واردکردن ضربه‌ای به کتف مقتول متواری شد. 

یک روز بعد جوان متهم به قتل که کوروش نام ‌دارد خود را به مأموران تسلیم و اتهام قتل را قبول کرد. او مدعی شد برای دفاع از جان خودش و همسرش دست به این قتل زده‌است. تحقیقات دراین‌باره تکمیل و پرونده برای رسیدگی به شعبه ١٠ دادگاه کیفری استان تهران، فرستاده ‌شد.

 روز گذشته در جلسه رسیدگی به این پرونده، ابتدا منشی دادگاه به جای نماینده دادستان کیفرخواست را خواند. وی گفت: در این پرونده کوروش متهم به قتل آرش شده ‌است؛ براساس نظریه پزشکی قانونی دو ضربه به مقتول وارد شده که هر دو عمیق بوده و یکی از این ضربات باعث مرگ شده‌ است. متهم به قتل اعتراف کرده است و براساس جزئیات پرونده و آنچه شاهدان گفته‌اند و مدارک ارائه شده، دادستانی کوروش را متهم تشخیص داده و خواستار رسیدگی به این پرونده شده است. 

در ادامه اولیای‌دم در جایگاه خواستار صدور حکم قصاص شدند و گفتند حاضر به گذشت نیستند.  سپس متهم در جایگاه قرار گرفت؛ او اتهام قتل را قبول کرد و گفت: من آرش را با چاقو زدم اما برای دفاع از خودم این کار را کردم.  او ادامه داد: چند روز قبل از حادثه، آرش کارت عابربانک و گوشی تلفن همراه من را قرض گرفته ‌بود و پس نمی‌داد. قرار بود سه تا چهار ساعت بعد آنها را به من پس بدهد اما نمی‌داد.

چند روز بعد گفتم اگر امانتی‌ها را پس ندهد به پلیس شکایت می‌کنم. آرش عصبانی شد زنگ زد و فحاشی کرد؛ من هم جوابش را دادم و بعد هم به پلیس شکایت کردم. آرش بیشتر ناراحت شد و به من گفت مثل اینکه نمی‌دانی من چه کسی هستم که از من شکایت می‌کنی؛ بعد فحش داد من هم جوابش را دادم و گفتم تا گوشی تلفن و عابربانکم را پس ندهد شکایتم را پس نمی‌گیرم.  متهم ادامه داد: یک روز بعد وقتی من و همسرم به پارک رفته بودیم، من برای خرید به مغازه رفتم و همسرم روی صندلی نشسته بود.

تلفنم زنگ خورد، آرش بود؛ گفت جلوی همسرم نشسته است و اگر من شکایتم را پس نگیرم، او را اذیت می‌کند. آن‌قدر ترسیدم که اصلا نفهمیدم چطور خودم را به پارک رساندم؛ البته همان موقع هم با پلیس ١١٠ تماس گرفتم و موضوع را گزارش کردم و آنها هم صورت جلسه کردند. آرش بلافاصله رفته بود. فردای آن روز، دوباره به من زنگ زد و گفت، مقابل در خانه است و می‌خواهد من و همسرم را مورد آزار قرار دهد. من هم کارد میوه پوست‌کنی و تسمه سربی را که داخل پرده قرار می‌دهند برداشتم و داشتم می‌رفتم با او درگیر شوم که همسرم جلوی من را گرفت و گفت نرو؛ اما می‌دانستم اگر نروم، حتما وارد خانه‌ام می‌شود.

رفتم پایین نبود، به تلفنم زنگ زد و گفت: در میدان هستم من هم به سمت میدان رفتم و درگیری شروع شد. او قمه داشت، من ابتدا تسمه را کشیدم و به سمتش پرت کردم. تسمه به گردنش برخورد کرد و بعد هم دور قمه‌اش پیچید و قمه به زمین افتاد؛ بلافاصله خم شد تا قمه را بردارد من از ترس یک ضربه به پهلویش زدم؛ اما آرش دوباره به سمت قمه رفت که من یک ضربه دیگر زدم که به کتفش برخورد کرد.

خیلی ترسیده بودم؛ مطمئن بودم که دوستانش به سمت من می‌آیند و مرا می‌زنند. فرار کردم؛ همان شب به خانه یکی از اقوامم رفتم. بعد از پدرم خواستم تا موضوع را پیگیری کند؛ او گفت که آرش مرده است. خودم موضوع را به کلانتری محل خبر دادم و بعد هم گفتم خودم را معرفی می‌کنم. فردای آن روز هم خودم را تسلیم مأموران کردم. 

متهم گفت: من چاره‌ای به‌جز این کار نداشتم. او من را تهدید کرد وبا توجه به اینکه می‌دانستم چطور آدمی است، مجبور بودم از خودم و زنم دفاع کنم.  در ادامه وکیل متهم دفاعیات خود را مطرح کرد و گفت: موکل من برای دفاع از خودش دست به این کار زده است؛ اگر مقتول را نمی‌زد به دست او کشته می‌شد.  هیأت قضات با پایان رسیدگی به پرونده برای تصمیم‌گیری دراین‌باره وارد شور شدند.


ویدیو مرتبط :
آزمایشی که خودم انجام دادم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قتل را برای دفاع از خودم انجام دادم



 اخبار حوادث - متهم به قتل نوجوان در دادگاه:
قتل را برای دفاع از خودم انجام دادم

دادگاه برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت پسری نوجوان که مدعی‌ است برای جلوگیری از تعرض مقتول، مرتکب قتل شده است، وارد شور شد.

 ماموران پلیس اردبیل آذر سال گذشته در جریان قتل مردی جوان قرار گرفتند که با ضربات متعدد چاقو کشته شده ‌بود. دوست این مرد جوان به پلیس گفت: «دوستم برای چندساعت خانه‌ام را از من خواست من هم قبول کردم شب که شد چندبار با او تماس گرفتم اما جواب تلفن را نداد وقتی به منزل رفتم جسد غرق در خون او را دیدم و بلافاصله با پلیس تماس گرفتم.»

 

هرچند این مرد می‌گفت در جریان نیست که دوستش خانه را به چه دلیل می‌خواست و از روابط او خبر ندارد اما فهرست تماس‌های مقتول و پیامک‌هایی که ارسال و دریافت کرده ‌بود سرنخ مهمی را به ماموران داد. آنها متوجه شدند آخرین قرار مقتول با نوجوانی به نام کامران بود که برای مدتی به‌عنوان کارگر برای مقتول کار می‌کرد و آنها در محل با هم قرار داشتند.

 

وقتی پلیس برای دستگیری کامران به خانه او رفت پسر نوجوان بدون هیچ مقاومتی در همان لحظات اولیه به قتل اعتراف کرد و گفت: «مقتول قصد داشت به من تعرض کند. او بارها این کار را کرده بود و مرتب تهدیدم می‌کردم.»


کامران درباره جزییات حادثه گفت: «مدتی برای مقتول کار می‌کردم تا اینکه یک‌روز من را به جایی دعوت کرد و بعد از اینکه نوشیدنی خاصی که هیچ‌وقت نفهمیدم چه بود به من داد بیهوش شدم. وقتی به هوش آمدم متوجه شدم او به من تعرض کرده‌ است وقتی به مقتول معترض شدم که چرا این کار را کردی؟ جواب داد از من فیلم تهیه کرده و اگر بخواهم در این‌باره با کسی صحبت یا شکایت کنم فیلم را همه جا پخش می‌کند. تهدید‌های صاحب‌کارم به همین‌جا ختم نشد بعد از این موضوع من مغازه‌اش را ترک کردم اما دوباره با تهدید مرا برگرداند و گفت اگر نزد وی نروم به برادرم هم تعرض می‌کند. چندبار دیگر هم به من تعرض کرد. از این‌کارش خسته‌ شده ‌بودم و خیلی بدم می‌آمد.»


متهم گفت: «شروع این ماجرا سه‌سال قبل بود. او در این مدت خیلی اذیتم کرده ‌بود. به او گفتم دیگر نمی‌توانم این وضعیت را تحمل کنم جواب داد اگر قبول نمی‌کنی فیلم را توزیع می‌کنم. به او پیشنهاد دادم ازدواج کند و دست از سرم بردارد می‌گفت این مسایل به تو ربطی ندارد. آنقدر کلافه‌ام کرده ‌بود که تصمیم گرفتم دیگر به خواسته‌اش تن ندهم و هر اتفاقی افتاد قبول کنم. تا اینکه روز حادثه دوباره به من پیامک داد و گفت برای جابه‌جایی مقداری وسیله به آدرسی که گفته ‌بود بروم، قبول نکردم گفت کاری با تو ندارم، باید بارها را جابه‌جا کنیم و من دست تنها هستم.

 

من هم رفتم اما به او اعتماد نکردم و چاقویی با خودم بردم وقتی به خانه‌ای که گفته ‌بود رفتم متوجه شدم دروغ گفته و دوباره قصد تعرض دارد، وقتی مقاومت کردم با چاقو به من حمله کرد و من هم چاقویم را در آوردم و به او حمله کردم چندضربه به او زدم و وقتی چاقوی مقتول را گرفتم آنقدر از خود بی‌خود شده‌ بودم که دوباره به اوضربه زدم، یادم نمی‌آید چند ضربه زدم اما می‌دانم ضربات زیادی وارد کردم.»


ماموران باتوجه به ادعای متهم تحقیقات خود را روی پیامک‌های مقتول متمرکز کردند و دریافتند مقتول از مدت‌ها قبل با کامران ارتباط برقرار کرده و حتی چند پیامک وجود دارد که نشان می‌دهد کامران از او خواهش کرده به این کارهایش پایان دهد اما فیلمی که کامران گفته ‌بود پیدا نکردند به همین دلیل با صدور کیفرخواست قتل عمد پرونده به دادگاه کیفری استان اردبیل فرستاده ‌شد.

 

قضات در اولین جلسه رسیدگی تصمیم گرفتند یک‌بار دیگر از پزشکی‌قانونی درخصوص آثار تجاوز روی بدن متهم سوال کنند. پزشکی‌قانونی بعد از بررسی‌های انجام گرفته اعلام کرد با توجه به اینکه سه‌سال از موضوع گذشته امکان اینکه آثاری برجای مانده باشد وجود ندارد. همچنین درخصوص رشد عقلی متهم و اینکه به عمل خود آگاه بوده ‌است نیز اظهار نظر شد. قضات سپس از مدرسه نیز درخصوص افت‌تحصیلی متهم تحقیق کردند.


 جلسه دوم رسیدگی به این پرونده روز گذشته برگزار شد و بعد از اینکه اولیای‌دم درخواست قصاص خود را مطرح کردند، وکیل آنها گفت: «متهم چندین‌‌بار به گفته خودش به رابطه مقتول پاسخ مثبت داده و هیچ اجباری در آن نبوده بنابراین دفاع مشروع که مطرح کرده وجاهت قانونی ندارد. ضمن اینکه متهم بر عمل خود آگاهی داشته و عنوان کرده اگر صدبار دیگر هم این اتفاق بیفتد بازهم دست به قتل می‌زند. پزشکی‌قانونی هم تایید کرده آثار تجاوز وجود ندارد و فیلم مورد ادعای مقتول هم پیدا نشده‌ است. بنابراین او مرتکب قتل عمدی شده و با توجه به خواسته اولیای‌دم مستحق مجازات قصاص است.»


سپس عبد‌الصمد خرمشاهی، وکیل‌مدافع کامران در جایگاه حاضر شد و گفت: «موکل من نوجوانی است که هرچند عنصر مادی اجبار را نداشته اما نباید فراموش کرد اجبار عنصر معنوی هم دارد. او به لحاظ روحی و اخلاقی از سوی مقتول به‌شدت تحت فشار قرار گرفته و تهدید شده ‌است. او بعد از تعرض دچار افت تحصیلی شدید شده و مدرسه هم آن را تایید کرده ‌است. پیامک‌ها هم نشان می‌دهد موکل من به‌شدت تحت‌فشار بوده است. همچنین بنابر گفته پزشکی‌قانونی آثاری از تجاوز بعد از سه‌سال باقی نمی‌ماند. ضمن اینکه کامران در دادگاه نیز عنوان کرده حاضر است قسم بخورد با مقتول هیچ‌ مشکلی به‌جز مساله عنوان‌شده نداشته بنابراین درخواست برائت متهم را دارم.


هیات قضات شعبه یک دادگاه کیفری‌ استان اردبیل بعد از پایان جلسه رسیدگی به پرونده برای صدور رای وارد شور شدند.
اخبار حوادث - شرق