اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قاتل خاموش جان 170 نفر را گرفت


آمار مرگ و میر بر اثر گازگرفتگی در سال‌های گذشته در كشور شیب صعودی به خود گرفته است.

روزنامه اعتماد: آمار مرگ و میر بر اثر گازگرفتگی در سال‌های گذشته در كشور شیب صعودی به خود گرفته است.

در حالی كه تنها دو روز از خبر مرگ ٤ نفر بر اثر گازگرفتگی در یكی از روستاهای ساری می‌گذشت، عصر دیروز خبر ناگوار مرگ كودكی ١٠ ساله به دلیل استنشاق منواكسید كربن در خرم آباد روی رسانه‌ها قرار گرفت و خطر فزاینده نادیده گرفتن اصول ایمنی اولیه در استفاده از وسایل گازسوز   را نشان داد.

به گفته سرهنگ حسین نجفی، فرمانده انتظامی خرم آباد، این كودك خردسال، هنگام استحمام و بر اثر نشت گازسمی جان خود را از دست داده است. این در حالی است كه عصر دیروز سه نفر از اعضای یك خانواده در شهرستان ابهر استان زنجان نیز در اثر گاز گرفتگی به كام مرگ فرو رفتند.

همچنین به گفته مقامات آتش‌نشانی مشهد، در دو ماه گذشته مرگ ٤ نفر بر اثر گازگرفتگی در این شهر به ثبت رسیده است؛ آماری كه به گفته حسن جعفری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، تعداد واقعی آن به مراتب بیشتر از این است چرا كه بسیاری از موارد گازگرفتگی به اطلاع سازمان‌های مربوط نمی‌رسد و رسانه‌یی نمی‌شود.

بر اساس آخرین گزارش سازمان پزشكی قانونی، آمار كشته‌شدگان بر اثر گازگرفتگی در نیمه نخست امسال ١٥٨ نفر است كه كاهش ١٤ درصدی را نشان می‌دهد با این حال مقایسه آمار قربانیان استنشاق گاز منواكسید كربن در سال‌های ٩١ و ٩٢ در كشور، افزایش ٨/١٥ را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، تعداد مرگ و میر بر اثر استنشاق گاز منواكسیدكربن در سال ٩١، ٦٩٧ نفر بود كه این آمار در سال ٩٢ به ٨٢٨ نفر افزایش پیدا كرد. كارشناسان عدم رعایت نكات ایمنی اولیه در نصب دودكش وسایل گرمایشی و استفاده نادرست از وسایل گازسوز را علت اصلی مرگ و میر بر اثر گازگرفتگی و استنشاق گاز منواكسید كربن می‌دانند.

به گفته آتش پاد جعفری، برای جلوگیری از سوختن ناقص وسایل گرمایشی ضروری است كلیه دودكش‌ها بدون هیچ گونه منفذ نشتی در سرتاسر آن باشد و انتهای آن حداقل یك متر از سطح بام و حداقل یك متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته باشد.

 كلاهك آن به شكل H باشد. شیب این لوله‌ها باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی آن نیز در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد. قطر لوله‌های دودكش نیز باید مساوی یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز گرفته شود. آبی نبودن رنگ شعله بخاری، قرار دادن لوله وسایل گازسوز در ظرف آب، و سرد بودن لوله دودكش بخاری‌ها از علایم جدی بروز نقص در وسایل گرمایشی است كه باید با رفع آن گام نخست در جلوگیری از قربانی شدن بر اثر گازگرفتگی را برداشت.

علایم اولیه گازگرفتگی سوزش چشم و گلو، احساس علایم سرما خوردگی مانند آبریزش و سوزش بینی، خستگی و بی‌حالی، نداشتن حوصله مطالعه و خواب‌آلودگی، سست شدن عضلات و میل به چرت زدن و سردرد بدون علت و سرگیجه است كه به تدریج به گاز گرفتگی فرد منجر شده و او را به بیهوشی و اغما فرو می‌برد و مرگ خاموش او را رقم می‌زند. نقش رسانه‌ها نیز در گسترش آگاهی برای جلوگیری از افزایش آمار مرگ و میر بر اثر گازگرفتگی از دیگر نكاتی است كه كارشناسان تاكید بسیاری روی آن دارند.

به گفته كارشناسان حجم محدودی از برنامه‌های صدا و سیما به اطلاع‌رسانی درباره رعایت نكات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز و خطرات ناشی از استفاده غیر اصولی از آنها اختصاص دارد و لزوم توجه بیش از این به این مقوله مهم كه با جان شهروندان در ارتباط است بی‌نهایت احساس می‌شود؛ هشداری كه همچنان انتظار پاسخ مثبت مسوولان صدا و سیما را می‌كشد.


ویدیو مرتبط :
قاتل خاموش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قاتل خاموش جان زوج میانسال را گرفت



اخبار حوادث -  قاتل خاموش جان زوج میانسال را گرفت

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انتشار گاز مونو اکسید کربن و جان باختن 2 تن در این حادثه خبر داد.

جلال ملکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در ساعت 11 و 18دقیقه ظهر امروز ستاد فرماندهی آتش نشانی تهران از حادثه گاز گرفتگی در یک منزل مسکونی واقع در تهرانپارس خیابان انقلاب مطلع شد و بلافاصله ایستگاه 91 عازم محل حادثه شدند.

ملکی ادامه داد: ‌در این حادثه همسایگان از غیبت اهالی این خانه نگران شدند و پس از در زدن‌های مکرر و نشنیدن جواب با سامانه 125تماس و آتش نشانان را مطلع کردند که در زمان ورود آتش نشانان در زیر زمین منزل مسکونی یک زوج میانسال به حالت بی رمق بر روی زمین افتاده بودند که نیروهای آتش نشانی بلافاصله این زن و مرد را خارج و تحویل عوامل اورژانس دادند که متاسفانه به علت استنشاق گاز مونو اکسید کربن مرگ هر دو تایید شد.

این مقام مسئول آتش نشانی علت این گاز گرفتگی را استفاده از آبگرمکن ناقص و همچنین دودکش نامناسب و عدم تهویه عنوان کرد.

گفتنی است ‌آتش نشانان پس از ایمن سازی محل حادثه را تحویل عوامل انتظامی دادند.
اخبار حوادث - باشگاه خبرنگاران