اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قائم مقام شرکت آبفا استان تهران خبر داد باروری ابرها تا پایان سال برای کاهش بحران آب



باروری ابرها,چگونگی باروری ابرها در تهران

قائم مقام شرکت آبفا استان تهران خبر داد
باروری ابرها تا پایان سال برای کاهش بحران آب

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از تلاش برای باروری ابرها در تهران خبر داد و گفت:‌ یکی از راهکارهای تامین آب تهران، استان و یا سایر استان‌های کشور که دارای بحران هستند پتانسیل باروری ابرها است.

محمدرضا امیرکمالی در گفت‌وگو با  ایسنا ، با اشاره به این‌که شرکت آب منطقه‌ای تهران مسوولیت باروری ابرها را بر عهده دارد گفت: طرح مبانی باروری ابرها برای استان تهران انجام شده و نتایج آن مثبت بوده است.

وی با اشاره به این‌که براساس نتایج مبانی باروری ابرها در تهران چه در شرایط خشکسالی و چه در شرایط ترسالی حدود 10 تا 15 درصد به میزان بارش‌ها اضافه خواهد شد گفت: دنبال موضوع باروری ابرها هستیم تا با هماهنگی مجوز آن گرفته شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: در صورت امکان از باروری ابرها برای استان تهران تا پایان سال استفاده خواهد شد.

امیرکمالی در پایان خاطرنشان کرد:‌هر چه قدر که به منابع آب استان به ویژه در بخش آب‌های سطحی اضافه شود به کاهش بحران در تهران کمک می‌کند.

ذخیره سدهای شرق 50 درصد منفی شده است
پیش از این مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر این‌که حجم ذخایر سدها 50 درصد منفی است، اظهار کرده بود: باید 21.5 درصد مردم در مصرف آب صرفه جویی کنند تا آب رسانی حالت پایدار داشته و سه ماه پیش رو را پشت سر بگذاریم.

محمد پرورش با اشاره به این‌که میزان بارندگی‌ها نیز نسبت به سال گذشته 32 درصد منفی است، گفت: سه ماه پیش رو باید با صرفه جویی 21.5 درصدی پشت سر بگذاریم و در انتظار بارش در ماه‌های بعد تا پایان سال باشیم چرا که اگر در آن زمان نیز بارندگی نداشته باشیم از لحاظ منابع آب شرایط خوبی نخواهد بود.

وی با اشاره به این‌که براساس پیش بینی‌ها در سه ماهه اول نیمه دوم سال میزان بارندگی‌ها زیاد نخواهد بود، گفت: ذخیره سدها نیز کاهش پیدا کرده است و برای وجود شرایط پایدار لازم است که 21.5 درصد در مصرف آب صرفه جویی صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که صرفه جویی مذکور باید در تمام طبقات مصرف باشد، گفت:‌ در حال حاضر انرژی را روی مدیریت مصرف غیر مسکونی یعنی در بخش‌های تجاری، نظامی، اداری و سایر گذاشته‌ایم اما باید توجه کرد که 83 درصد مصرف آب مربوط به بخش مسکونی است بنابراین همه باید مصرف مدیریت کنند چرا که راه دیگری در حال حاضر وجود ندارد.

پرورش با تاکید بر این‌که 70 درصد از آب تهران از طریق آب‌های سطح و بارندگی‌ها تامین می‌شود و 30 درصد مابقی از طریق چاه‌ها به دست می‌آید، گفت: اگر میزان تامین آب از طریق آب‌های سطحی کمتر بود، چالش کمتری نیز پیش می‌آید اما با توجه به این که 70 درصد از آب‌های تهران از طریق آب‌های سطحی به دست می‌آید مردم باید مصرف را مدیریت کنند تا بدون مشکل ماه‌های آتی را پشت سر بگذاریم.

تهرانی‌ها 26 درصد بیشتر آب مصرف می‌کنند
وی با اشاره به این‌که سرانه مصرف آب در کشور به ازای هر نفر در شبانه روز 190 لیتر است، گفت: در تهران سرانه مصرف آب به ازای هر نفر 240 لیتر در شبانه روز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر صرفه جویی به میزانی باشد که به اندازه سرانه مصرف افراد در کشور، در تهران نیز آب مصرف شود شرایط کنونی را پشت سر می‌گذاریم. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
آیا بارش باران در تهران ناشی از باروری ابرها بود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون شرکت آبفای استان تهران خبر داد: کاهش 75 درصدی ذخایر سدهای شرق تهران/ برخورد جدی با مشترکان پرمصرف



اخطارسازمان آب و فاضلاب به مشترکین پرمصرف

 

معاون شرکت آبفای استان تهران خبر داد:
 کاهش 75 درصدی ذخایر سدهای شرق تهران/ برخورد جدی با مشترکان پرمصرف

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که با مشترکین پر مصرف به طور جدی برخورد می‌شود، گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون حجم ذخایر سدهای تهران 50 درصد کاهش داشته و ذخایر دو سد لار و لتیان که تغذیه‌کننده سامانه شرق هستند 75 درصد کم شده‌اند.

به گزارش ایسنا ، علیرضا نوذری‌پور در نشست خبری با اشاره به این‌که استان تهران 12.5 میلیون نفر جمعیت ثابت دارد، گفت:دوره تناوب نوسانات اقلیمی و اقلیم خشک هر پنج تا هفت سال است که در تهران در سال 80 با مشکل کم آبی مواجه شدیم که منجر به جیره‌بندی شد، سپس در سال 87 نیز با منابع آبی کم روبرو بودیم و اکنون در سال 92 باز با کاهش آب مواجه هستیم.

وی با اشاره به این‌که در روز چهارشنبه گذشته مصادف با 29 آبان ماه، 2.5 میلیون لیتر آب آبرسانی می‌شد که سهم هر شهروند 300 لیتر بود، گفت: در روز مذکور هر شهروند تهرانی 240 لیتر آب مصرف کرد و در صورتی که 50 لیتر دیگر از این سرانه مصرف کاسته شود و آب مصرفی به 190 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز برسد می توانیم زمستان را به خوبی پشت سر بگذاریم.

وی با تاکید بر این‌که در شرایط نرمال 75 درصد از تامین منابع آب تهران وابسته به سدها و روان‌آب‌ها است گفت: 25 درصد از آب سفره‌های زیرزمینی برای تامین نیاز تهران استفاده می‌شود در حالی که اکنون 43 درصد از آب مورد نیاز از طریق سفره‌های زیرزمینی به دست می‌آید.

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران در مورد تلاش‌های شرکت‌ آبفا برای آگاهی دادن به مشترکین گفت: مذاکرات با رسانه ملی به نتیجه نرسیده و نتوانستیم از این رسانه به خوبی بهره ببریم چرا که هزینه اطلاع‌رسانی بسیار بالا بوده و منابع مالی برای این کار در دسترس نیست.

نوذری پور در ادامه اشاره کرد که صحبت‌های چیت‌چیان با ضرغامی در زمینه استفاده از رسانه ملی (تلویزیون) هنوز به نتیجه مثبت نرسیده است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران اظهار کرد: با کاهش فشار آب دبی برداشت را کم کرده‌ایم اما متاسفانه علیرغم تمام هشدارها و خواهش‌ها مردم تنها سه تا پنج درصد مصرف آب صرفه‌جویی کرده‌اند؛ از این پس با مشترکین پرمصرف به طور جدی برخورد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در زمان کنونی از 12 شب تا 4 صبح فشار آب کاهش پیدا می کند تا مصرف مدیریت شود، گفت: در سامانه شرق در طی روز نیز فشار آب در حد مجاز که دو اتمسفر است و شبکه دچار تنش نمی‌شود، کاسته می‌شود.

وی تصریح کرد: علیرغم همه هشدارها مردم سه تا پنج درصد از مصرف کاسته‌اند که ناشی از سه دلیل سرد شدن هوا، فعالیت ما در راستای کاهش مصرف و همکاری مشترکین بوده است؛ در برخی نقاط تهران نیز مصرف تا هشت درصد کم شده است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که 65 درصد ازمشترکین تا 20 متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند گفت: 27 درصد مشترکین بین 20 تا 30 متر مکعب، پنج درصد از مشترکین بین 30 تا متر مکعب و سه درصد از مشترکین بیش از 40 متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند.

نوذری‌پور افزود: برای کسانی که بیش از 20 متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند برنامه خاص داریم و پس از دو بار اخطار در راستای کاهش مصرف به صورت جدی اقدام می‌کنیم.

وی دو امر مفید در راستای مدیریت مصرف آب را، اخذ قیمت واقعی آب و داشتن نگاه ملی در شرایط خاص کنونی دانست و گفت: در حوزه مشترکین دولتی منتظر صدور اخطار نشدیم بلکه خودمان دبی آب را کاهش دادیم چرا که دولت نخست باید در مجموعه خودش محدودیت ایجاد کند و سپس از مردم درخواست کاهش مصرف داشته باشد.

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که در بخش مصرف خانگی نیز در حوزه پر مصرف دبی آب کاهش می‌یابد گفت: هنوز هیچ کاری برای قطع آب در حوزه مشترکین خانگی انجام نداده ایم اما کارگروهی برای تصمیم گیری در حوزه مشترکینی که بالای 30 متر مکعب آب مصرف می‌کنند تشکیل شده است.

نوذری‌پور با تاکید بر این‌که نخست به سراغ مشترکینی که بیش از 40 متر مکعب آب مصرف می کنند می‌رویم، گفت: در مراحل بعدی برای مدیریت مصرف مشترکینی که بیش از 30 متر مکعب تا 40 متر مکعب آب در ماه مصرف می کنند در نظر می‌گیریم و سپس برای مشترکینی که 20 تا 30 متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند برنامه داریم.

وی با تاکید بر این‌که ما در کشور خشک و نیمه خشک زندگی می کنیم و باید ضوابط و مقررات مصرف با کشورهای پرآب متفاوت باشد تصریح کرد: در کشورهای پر آب دیده می‌شود که مقرراتشان در حوزه‌ آب سختگیرانه‌تر از ایران است و متاسفانه دراین حوزه ضعف داریم.

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر وجود ضعف درحوزه اخذ قوانین و مقررات لازم در بخش آب گفت: در صورتی که مشترکین پرمصرف به اخطارها توجه نکنند مصرف آن‌ها را محدود می‌کنیم و پس از دومین اخطار به طور عملی برای محدود کردن اقدام خواهیم کرد.

نوذری‌پور با تاکید بر این‌که حداکثر سه بار به مشترک اخطار داده می‌شود گفت: در سومین هشدار شرایط سخت‌تری را اعمال خواهیم کرد ولازم است که مشترکین به مدیریت مصرف توجه بیشتری داشته باشند.

سقوط پله‌ای نزولات آسمانی در سه سال آبی اخیر
وی با تاکید بر این‌که از ابتدای سال آبی 91-90 (از مهر تا پایان آبان 90) میزان بارش 110 میلی‌متر بوده است گفت: سال گذشته با 33 درصد کاهش میزان بارش در دو ماهه اول سال آبی 70 میلیمتر بوده در حالی که در سال آبی جاری تنها 29 میلیمتر بارش از ابتدای مهر تا پایان آبان ماه داشته‌ایم.

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که از لحاظ منابع آبی در شرایط خوبی نیستیم گفت: امیدواریم با افزایش بارندگی و همکاری مردم از زمستان سال جاری عبور کنیم.

نوذری پور تصریح کرد:‌درحال حاضر هر شش منطقه آبی تهران از طریق پیامک از مشترکین درخواست می‌کنند که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، تا زمان رسیدن به شرایط عادی این کار ادامه خواهد پیدا کرد.

43 درصد آب تهران از طریق سفره‌ها تامین می‌شود
وی اظهار کرد: در حال حاضر 43 درصد از آب مورد نیاز تهران از طریق سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود. ما می‌توانیم تا 14 متر مکعب در ثانیه از سفره‌های زیرزمینی برداشت داشته باشیم.

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: تهران 8.5 میلیون نفر جمعیت ثابت و 1.5 میلیون نفر جمعیت شناور دارد. بنابراین با توجه به محدود بودن منابع آبی مدیریت مصرف لزوما باید صورت گیرد.

نوذری‌پور با اشاره به این‌که از طریق روش‌های ساده چون نصب پرلاتور و سرشیرها و سردوش‌های کاهنده می‌توان تا 70 درصد از میزان مصرف آب کاست گفت: از ماشین ظرفشویی و لباسشویی با حداکثر توان استفاده کرد؛ زمان استحمام را کاهش داد و فاصله گرم شدن آب به حداقل زمان برسد.

وی با اشاره به این‌که 91 درصد از مشترکین تهران، مشترکین خانگی هستند گفت: در حال حاضر سه میلیون و 600 هزار مشترک آب در تهران داریم.

قیمت آب باید واقعی شود
معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر لزوم واقعی شدن قیمت آب گفت:‌در حال حاضر به ازای هر متر مکعب 370 تومان از مشترک دریافت می‌شود که 120 تومان از آن سهم هدفمندی‌ است و به خزانه واریز می‌شود. لذا 250 تومان به ازای هر متر مکعب برای شرکت باقی می ماند در حالی که قیمت تمام شده آب به ازای هر متر مکعب بیش از 800 تومان است.

او تصریح کرد: معتقدیم که قیمت آب در مدت سه تا پنج ساله به قیمت واقعی برسد.

سه شرط جداسازی کنتور آب
نوذری‌پور در مورد شرایط جداسازی کنتور آب در آپارتمان‌هایی که کنتور مشترک دارند، اظهار کرد: در صورتی که سیستم تاسیسات داخلی متمرکز نباشد (از شوفاژ استفاده نشود و ساختمان دارای پکیج باشد)، امکان تامین فشار آب برای بالاترین واحد ساختمان وجود داشته باشد (تا پنج طبقه را می‌توان آبرسانی کرد) و امکان نصب کنتور به میزان لازم در محل درب ورودی وجود داشته باشد می‌توانیم کنتور واحدها را تفکیک کنیم.

وی تصریح کرد: می توانیم در راستای جداسازی کنتور واحدها با مشترکین همکاری کنیم تا مبلغ تمام شده را به صورت اقساط بپردازند.

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران در مورد اقدامات شرکت آب و فاضلاب برای کاهش مصرف در مناطق عمومی گفت: تا چند سال گذشته که منابع مالی بیشتری دراختیار شرکت بود به صورت رایگان شیر آب را درمدارس عوض می کردیم، در مساجد شیرهای الکتریکی نصب می‌شد که در زمان این اقدام قیمت هر شیر 300 هزار تومان بود و در پادگان‌ها نیز برای تعویض شیرهای آب اقدام می‌کردیم.

نوذری پور ادامه داد: با این وجود از سال 83 که درآمدمان فرق نکرد و هزینه‌ها افزایش یافت دیگر قادر به انجام این کارها نیستیم.

برخورد قطعی با مشترکین پر مصرف در سال آینده
معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این نشست اظهار کرد: به مشترکینی که بیش از 20 متر مکعب آب مصرف می‌کنند هشدار می‌دهیم و به صورت پایلوت با 50 مشترک که بیش از دو برابر متعارف آب مصرف می‌کنند در سال آینده برخورد قطعی خواهیم کرد.

سیدرسول باقری همچنین افزود: مشترکین پر مصرف در تمام مناطق تهران وجود دارند و نمی توان آن ها را محدود به یک محل خاص کرد.
/ایسنا