اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قائم‌مقام وزیر صنعت: افزایش قیمت خودرو انتخاب بین بد و بدتر بود/ صنعت خودرو بلاتکلیف است



افزایش قیمت خودرو, قیمت خودرو

قائم‌مقام اجرایی وزیر صنعت :

افزایش قیمت خودرو انتخاب بین بد و بدتر بود/ صنعت خودرو بلاتکلیف است

قائم‌مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در افزایش قیمت خودرو بین بد و بدتر، بد را انتخاب کردیم..

محمد صادق مفتح در گفت‌وگو خبرگزاری فارس در واکنش به این سوال که در دو سال گذشته بازار خودرو با تلاطم بسیار زیادی مواجه بوده است و اتفاقی افتاده است که نه تولید کننده خودرو و نه مصرف کننده راضی نیستند، اظهارداشت: باید تکلیف را روشن کرد، وقتی نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کند ناچار به افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود، یکی از این نهاده‌ها ارز است که تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارد. در این شرایط نمی‌توان گفت خودروی پژو چقدر ارز بری دارد چرا که آثار غیرمستقیم افزایش نرخ ارز در بخش قطعه‌سازی خودش را نشان می‌دهد.

 

* به افزایش قیمت خودرو تن دادیم

وی افزود: با همین یک فاکتور یعنی وقتی دلار از هزار تومان به 2500 تومان می‌رسد و با افزایش قیمت در بازار خودرو روبرو هستیم، سر دوراهی قرار می‌گیریم. درست است که عده‌ای قدرت خرید خودرو را از دست می‌دهند اما ما به عنوان دولت باید بین افزایش قیمت و تداوم تولید و یا عدم تولید یکی را انتخاب می‌کردیم ، اگر افزایش تولید را بپذیریم تولید استمرار پیدا می‌کند ، اگر افزایش قیمت را نپذیریم تولید ادامه پیدا نمی‌کند ، عرضه کم می‌شود و مجدداً افزایش قیمت صورت می‌گیرد. ما بین این دو راه در واقع بین بد و بدتر مانده بودیم لذا تصمیم گرفتیم تا افزایش قیمت را در کنار استمرار تولید بپذیریم، چرا که عدم تولید بلافاصله آثار افزایش قیمتی خود را نشان می‌داد ، ما بین بد و بدتر مخیر بودیم و بد را انتخاب کردیم.

 

قائم‌مقام اجرایی وزیر صنعت گفت: درست است که برخی نمی‌توانند خودرو بخرند اما اگر تولید تعطیل شود با مشکلی به اسم بیکاری مواجه می‌شویم و به مرحله‌ای می‌رسیم که کارگری که نمی‌توانست پراید بخرد دیگر نمی‌تواند گوشت هم بخرد لذا ما به افزایش قیمت تن دادیم.

 

*صنعت خودرو با بلاتکلیفی روبرو است

وی با تاکید بر اینکه در قضیه خودرو دچار عوام زدگی شدیم، گفت: مسئله خودرو وارد محاورات ژورنالیستی شد. این آفت بزرگی بود و مصلحت ملی در آن نبود چرا که مبحث علمی اقتصاد در یک فضای ژونالیستی حساس قبل از انتخابات عوام‌زده و تبدیل به تسویه حساب گروه‌های سیاسی با یکدیگر شد.

 

مفتح با تاکید بر اینکه الان صنعت خودرو با بلاتکلیفی روبرو است، گفت: صنعت خودرو بزرگترین خوشه تولیدی کشور است و 1.5 میلیون خانوار از آن ارتزاق می‌کنند، لذا باید به مدیران قبلی این کشور دست‌مریزاد گفت اما باید توجه داشته باشیم که خسارت بلاتکلیفی خیلی بیشتر از خسارت اتفاقات قبل است، این صنعت باید از بلاتکلیفی خارج شود./فارس


ویدیو مرتبط :
تشریح قیمت خودرو از زبان وزیر صنعت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات معاون وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو تا آخر سال



اخبار,اخبار اقتصادی,افزایش قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - معاون وزیر صنعت:
قیمت خودرو تا پایان سال افزایش نمی‌یابد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هرگونه افزایش قیمت خودرو را دست کم تا پایان سال جاری منتفی دانست.

به گزارش ایسنا ، محسن صالحی‌نیا امروز در نشست خبری با بیان این‌که هیچ یک از خودروسازان محصولات خود را خارج از فرمول شورای رقابت قیمت‌گذاری نمی‌کنند، گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده دست کم تا پایان سال جاری هیچ افزایش قیمتی در بازار خودرو نخواهیم داشت.

او با اشاره به تولید 520 هزار دستگاه خودرو در 9 ماهه‌ی امسال گفت: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه در سال قبل 24.5 درصد کاهش نشان می‌دهد. ضمن این‌که تولید 800 هزار دستگاه خودرو در کل سال جاری قطعی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه‌ی تولید امسال صنعت خودروسازی رسیدن به رقم 900 هزار دستگاه است که تلاش داریم به نزدیک این عدد برسیم. هم چنین در سه ماهه‌ی پایانی سال تولید ماهانه حداقل 90 هزار دستگاه خودرو قطعی است.

وی با تایید تفاوت زیاد قیمت برخی خودروها در کارخانه و بازار آزاد گفت: تلاش داریم با افزایش تیراژ تولید این تفاوت قیمت را کاهش دهیم.

صالحی‌نیا در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، درباره‌ی اخبار منتشر شده مبنی بر لغو برخی تحریم‌های خودرو در آستانه سال جدید میلادی نیز گفت: بحث تحریم‌ها چه در حوزه صنعت و چه در حوزه غیرصنعت در مذاکرات ژنو بین ایران و کشور‌های 5+1 مطرح شد به ویژه ما موضوع واردات برخی از مواد اولیه‌ی مورد نیاز صنایع داخلی را که الزاما نیاز به واردات آنها داریم مطرح کردیم.

 

ما پیشنهادات خود را از طرف ایران به تصمیم‌سازان ارائه کردیم و مباحث مربوط به لغو تحریم‌های صنعتی و غیرصنعتی در کارگروه فنی در حال بحث و بررسی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال از ارائه‌ی جزییات بیشتر درباره‌ی احتمال لغو تحریم‌های صنعت خودرو در اوایل سال 2014 میلادی خودداری کرد.

این مقام مسوول درباره‌ی برخی اخبار منتشر شده مبنی بر عدم تمایل شرکت رنو برای بازگشت ایران نیز گفت: در کنفرانس اخیر خودرو در تهران نفر دوم شرکت رنو نیز حضور داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این کنفرانس از عمق‌بخشی محصولات ساخت رنو در ایران تاکید کرد و مقام ارشد رنو نیز از این اظهارات یادداشت برداری کرد. تلاش می‌کنیم روابط ایران و رنو ظرف ماه‌های آینده بیشتر شود اگر چه این موضوع بنگاهی بوده و بیشتر به عملکرد شرکت خودروساز داخلی با شریک فرانسوی‌اش مربوط می‌شود.

وی درباره‌ی ادعای خسارت ایران از پژو به دلیل عملکرد این شرکت نیز گفت: شرکت ایران خودرو از نظر حقوقی پیگیری را در مورد شرکت پژو در دست انجام دارد. این موضوع بنگاهی نیز بوده و وزارت صنعت به صورت مستقیم ورود پیدا نمی‌کند. شرکت ایران خودرو در حال حاضر این موضوع و مباحث مربوط به احتمال دریافت خسارت از پژو را دنبال می‌کند. 

                                  ..............................................
بازگشت خودروسازان خارجی تا 3 ماه آینده

 یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: فعالیت خودروسازان خارجی در ایران تا سه ماه آینده آغاز خواهد شد.

شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با به نتیجه رسیدن مذاکرات جاری در زمینه نحوه اجرای توافقنامه ژنو تا سه ماه آینده شاهد آغاز فعالیت خودروسازان خارجی در ایران خواهیم بود.

وی با بیان این‌که با لغو رسمی تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا قراردادهایی بین خودروسازان داخلی و خارجی منعقد خواهد شد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون خودروسازان خارجی در حال مذاکره با خودروسازان داخلی بوده و توافقاتی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با به نتیجه رسیدن مذاکرات تا سه ماه آینده شاهد آغاز فعالیت خودروسازانی از کشورهای فرانسه، کره و احتمالا ایتالیا در ایران باشیم.

وی افزود: البته نتایج حضور خودروسازان خارجی در ایران به زودی مشخص نشده و از سال آینده شاهد نتایج مثبت حاصل از این اتفاق خواهیم بود.

آزادی با بیان این‌که با لغو تحریم صنعت خودرو قراردادهای بلند مدتی بین خودروسازان داخلی و خارجی منعقد خواهد شد، تصریح کرد: مطمئنا پژو و رنو در ایران حضور خواهند یافت ضمن این‌که حضور خودروسازانی از فرانسه، کره و ایتالیا نیز تقریبا قطعی است.

اخباراقتصادی - ایسنا