اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فیلمبرداری برای روز مبادا!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

عده‌ای تراژدی درست می‌كنند. چند وقت است كه در مجلس باب شده، فیلم و كلیپ می‌آورند نشان می‌دهند یا از مكالمات یكدیگر فیلم می‌گیرند و ضبط می‌كنند و می‌روند اسنادی استخراج می‌كنند كه طرف كجا درس خوانده و بچه و نوه چه كسی است!

زمانی ناطق نوری در مجلسی رئیس بود كه نمایندگانش اگرچه با یكدیگر اختلاف سلیقه و نظر داشتند اما هیچگاه برای به كرسی نشاندن دیدگاه خود و حذف رقیب از روش‌های ناجوانمردانه استفاده نمی‌كردند.

 

 در آن دوران به ویژه پیش از مجلس ششم آنچه اهمیت داشت نرسیدن به هدف نماینده بلكه اجماع بر نظری بود كه منافع ملی را تامین كند هر چند ماهیت مجلس هم تصویب قوانینی در راستای تقویت منافع ملی است اما راهكارهای رسیدن به آن متفاوت است. برخی كه سیاست را جدا از وكالت ملت می‌دانند از راهكارهای قانونی و تعامل با سایر نمایندگان سعی در تحقق اهداف خود می‌كنند اما برخی هم هستند كه سیاست را بر تعامل ترجیح می‌دهند كه از این دسته دوم معدود نمایندگانی برای رسیدن به خواسته خود متوسل به شیوه‌هایی می‌شوند كه با اخلاق سازگاری ندارد.

 

به‌طور حتم برخی از این بی‌اخلاقی‌ها از دید افراد حوزه‌های انتخابیه پنهان نمی‌ماند و برای دور بعد انتخابات، اعتراض خود را در برگه رای با عدم درج نام افرادی كه اخلاق پارلمانی را رعایت نكردند نشان خواهند داد. محمد دامادی یكی از نمایندگان مجلس است كه شاهد بی‌اخلاقی‌هایی در پارلمان بوده و امروز بر ضرورت حذف آن بیش از گذشته تاكید دارد.

 

نماینده ساری با اشاره به برخی بداخلاقی‌ها در جریان استیضاح وزرا در مجلس خاطرنشان كرد: «عده‌ای تراژدی درست می‌كنند. چند وقت است كه در مجلس باب شده، فیلم و كلیپ می‌آورند نشان می‌دهند یا از مكالمات یكدیگر فیلم می‌گیرند و ضبط می‌كنند و می‌روند اسنادی استخراج می‌كنند كه طرف كجا درس خوانده و بچه و نوه چه كسی است! در حالی كه به‌نظر من، این گفتمان صحیحی نبوده و برازنده جمهوری اسلامی نیست كه به نام نماینده مجلس یا رقیب انتخاباتی، مسائل شخصی دیگران را علنی كنند.»

افشای بی‌اخلاقی‌ها در پارلمان
فیلمبرداری از اظهارات غیررسمی نماینده‌ای توسط نماینده‌ای دیگر كاری ناپسند است چرا كه در تمام دنیا حیطه گفتمان رسمی با خصوصی تفاوت‌های آشكاری دارد و اگر نماینده‌ای به عنوان مثال نظر مخالف خود را درباره یك طرح یا یك فرد در جمعی غیررسمی و به قولی در گعده‌ای بیان می‌كند به‌طور حتم نباید آن را موضع نهایی آن نماینده تلقی كرد؛ چرا كه ممكن است طی مذاكرات و لابی‌هایی نظر مخالف او تبدیل به موافق شود و در آن زمان فیلمبردار از صحنه مخالفت علاوه بر اینكه خود را در تنگنا قرار می‌دهد اعتماد نسبت به خودش را هم از دیگران سلب می‌كند.

 

اما اگر موضوع مهمی به‌صورت دوستانه و در خفایی دور از جمع مطرح شود و نماینده‌ای با بی‌اخلاقی از آن فیلم بگیرد یا صدای گوینده موضوع را پنهانی ضبط كند تا در موقعی كه نیاز به حمایت آن نماینده داشته باشد آن را به عنوان ابزار فشار به ‌كار گیرد دیگر نمی‌توان عنوان نماینده مردم را برای او به‌كار برد چرا كه به‌طور حتم ساكنان هر حوزه انتخابیه مجلس با فشارهای سیاسی و تهدید دیگران از سوی نمایندگانشان مخالف هستند.

 

در این راستا فاطمه راكعی نماینده سابق مجلس می‌گوید: تلاشمان باید در این راستا باشد كه به سمت انطباق بیشتر دیانتمان بر سیاستمان و بالعكس پیش برویم تا مسئولیت انجام رفتار اخلاقی - دینی در تك‌تك مردم و به تناسب آن در نمایندگان جامعه نیز گسترش یابد و اعضای پارلمان در هنگام تصویب قوانین یا انجام وظایف نمایندگی، مسئولانه‌تر و اخلاق‌مدارانه‌تر رفتار كنند. در صورتی كه فردی خود را نماینده واقعی مردم در مجلس شورای اسلامی بداند به عنوان فردی با وجدان، متعهد و متخلق در سطوح مختلف مسائل اجتماعی به عنوان حامی منافع ملی و توقعات مردمی، حاضر خواهد شد و اجازه نخواهد داد كه حقوق موكلانش در عرصه‌های گوناگون تضییع شود.

فیلم‌ها فقط از نمایندگان نیست
برخی نمایندگان هم هستند كه روشی نو ابداع كرده‌اند یعنی اگر در مقام مخالف برای سخنرانی وقت می‌گیرند ترجیح می‌دهند صحبتی كوتاه داشته باشند و پس از آن فیلم‌هایی را به نمایش بگذارند كه تایید‌كننده مخالفت‌های آنها باشد.

 

در مجالس گذشته این روش مرسوم نبود چرا كه به اعتقاد برخی موجبات بدبینی را در كشور فراهم و اعتمادها به حداقل نزول می‌كرد. در ادامه به چند نمونه پخش فیلم از سوی نمایندگان اشاره می‌شود. در زمان استیضاح آخوندی در قامت وزیر راه بود كه برخی از نمایندگان مرتب شعار سر می‌دادند و یكی از مخالفان وزیر اقدام به پخش فیلمی در صحن علنی مجلس كرد.

 

در اردیبهشت سال گذشته هم جواد كریمی قدوسی نماینده مشهد به نمایندگی از سوال‌كنندگان فیلم مستند اظهارات ظریف در شبكه‌ ای.‌بی.‌سی آمریكا را در صحن علنی مجلس پخش كرد. در این فیلم ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینكه شما و رئیس‌جمهوری واقعه هولوكاست را محكوم كردید اما رهبر انقلاب در بخش انگلیسی سایت خود، هولوكاست را افسانه خوانده است پخش شد. پس از آن فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع خبرگان درباره افسانه خواندن هولوكاست پخش شد.

 

اما این پایان ماجرا نبود چنانكه در جلسه استیضاح فرجی‌دانا به عنوان وزیر علوم دولت یازدهم هم نقوی‌حسینی نماینده مخالف وزیر علوم فیلمی از اظهارات فرجی‌‌دانا و توفیقی در یك نشست دانشجویی پخش كرد. در این فیلم وزیر علوم درباره انتصاب‌های خود در دانشگاه‌ها و به كار‌گیری افراد پرحاشیه، گفته بود: «شما یك موردش را به من بگویید، من واقعا برادر جان متاسفم برای سیستم اطلاعاتی كشور كه اینقدر عقب مانده است كه چیزی را كه شما می‌دانید را سیستم اطلاعاتی نمی‌داند.

 

اگر یكی از افرادی كه من در دانشگاه منصوب کرده‌ام منتسب به فتنه باشد بگویید من همین الان تعیین تكلیف می‌كنم.» فرجی‌دانا در ادامه درباره جعفر توفیقی كه از سوی وزیر علوم به عنوان مشاور منصوب شده و مورد گلایه دانشجویان قرار گرفت هم تصریح کرد: در آن روز مشخص كه دانشگاه تهران یك گله‌ای از آتش بود، تكلیف خودش دید كه دانشگاه را كنترل بكند.

اشاره وزیر علوم به سخنرانی توفیقی در یك نشست در دانشگاه تهران در جریان حوادث سال88 است. فیلم این سخنرانی در جریان رای اعتماد به جعفر توفیقی به عنوان نخستین وزیر پیشنهادی دولت هم نمایش داده شد. اما همیشه این فیلم‌ها پخش نمی‌شود مثل 19مهر امسال كه آنا نوشت؛ حمید رسایی خواستار پخش فیلمی شد كه علی لاریجانی در قامت رئیس مجلس با آن مخالفت كرد.

 

این نماینده عضو جبهه پایداری در جریان بررسی كلیات طرح اقدام متناسب جمهوری اسلامی در اجرای برجام درخواست اخطار قانون اساسی داد و درحالی كه درخواست كرده بود فیلمی در صحن مجلس به ‌نمایش درآید و رئیس مجلس با وی مخالفت كرده بود، اظهار كرد: نمی‌شود یك فیلم یك دقیقه‌ای از آقا پخش كرد! در نهایت فیلم و ضبط صدا داستان جدید مجلسیان نهم البته از نوع اصولگرایانی غیرمیانه‌رو است و آنها به جای ابزار اقناع ترجیح می‌دهند برای نیل به اهدافشان فیلم‌هایی را به عنوان سند رو كنند؛ هر چند می‌دانند فیلم انتخابات مجلس دهم در اسفندماه پاسخ آن فیلم‌هایی خواهد بود كه در چهار سال حضورشان در مجلس به نمایش گذاشتند!

 

اخبار سیاسی - آرمان


ویدیو مرتبط :
لعنت به روز مبادا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دوستت دارم‌ها را، نگه می‌داری برای روز مبادا!!



سخنان دکتر شریعتی, متن های زیبا,سخنان زیبای دکتر شریعتی

 

دوستت دارم‌ها را، نگه می‌داری برای روز مبادا

دلم تنگ شده‌ها را، عاشقتم‌ها را…

این‌ جمله‌ها را که ارزشمندند الکی خرج کسی نمی‌کنی!

باید آدمش پیدا شود!

باید همان لحظه از خودت مطمئن باشی و باید بدانی که فردا، از امروز گفتنش پشیمان نخواهی شد!

سِنت که بالا می‌رود کلی دوستت دارم پیشت مانده، کلی دلم تنگ شده و عاشقتم مانده که خرج کسی نکرده‌ای و روی هم تلنبار شده‌اند!

فرصت نداری صندوقت را خالی کنی.! صندوقت سنگین شده و نمی‌توانی با خودت بِکشی‌اش…

شروع می‌کنی به خرج کردنشان!

توی میهمانی اگر نگاهت کرد اگر نگاهش را دوست داشتی

توی رقص اگر پا‌به‌پایت آمد اگر هوایت را داشت اگر با تو ترانه را به صدای بلند خواند

توی جلسه اگر حرفی را گفت که حرف تو بود اگر استدلالی کرد که تکانت داد

در سفر اگر شوخ و شنگ بود اگر مدام به خنده‌ات انداخت و اگر منظره‌های قشنگ را نشانت داد

برای یکی یک دوستت دارم خرج می‌کنی برای یکی یک دلم برایت تنگ می‌شود خرج می‌کنی! یک چقدر زیبایی یک با من می‌مانی؟

بعد می‌بینی آدم‌ها فاصله می‌گیرند متهمت می‌کنند به هیزی… به مخ‌زدن به اعتماد آدم‌ها!

سواستفاده کردن و معرکه‌گیری…

اما بگذار به سن و شرایط تو برسند!

بگذار صندوقچه‌شان لبریز شود آن‌‌وقت حال امروز تو را می‌فهمند بدون این‌که تو را به یاد بیاورند

غریب است دوست داشتن.

و عجیب تر از آن است دوست داشته شدن...

وقتی می‌دانیم کسی با جان و دل دوستمان دارد ...

و نفس‌ها و صدا و نگاهمان در روح و جانش ریشه دوانده؛

به بازیش می‌گیریم هر چه او عاشق‌تر، ما سرخوش‌تر، هر چه او دل نازک‌تر، ما بی رحم ‌تر.

تقصیر از ما نیست؛

تمامیِ قصه هایِ عاشقانه، اینگونه به گوشمان خوانده شده‌اند

دکتر شریعتی