اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فوران عرضه‌ها در بورس تهران



 

 فوران عرضه‌ها در بورس تهران

 

 

بازار سهام در هفته معاملاتی كه گذشت پس از انباشت تقاضا در چهار روز نخست با فوران عرضه‌ها در روز چهارشنبه مواجه شد كه این امر سبب تقابل پرحجم عرضه و تقاضا در آخرین روز معاملاتی هفته شد.

 


سال ۸۹ تاكنون عنوان ركورد شكن در تاریخچه بورس را از آن خود كرده است، به نحوی كه بازده حدود ۱۱‌درصدی بازار در فروردین ماه تاكنون نزدیك به از دو برابر بازده ۲/۶‌درصدی بورس در سال استثنایی ۸۲ بوده است.

 


همچنین حجم معاملات خرد نیز در روز چهارشنبه محدوده ۱۳۰‌میلیارد‌تومان را درنوردید كه در نوع خود یك ركورد استثنایی در بین روزهای معاملاتی بورس محسوب می‌شود. به هر حال روند كنونی به خوبی دلالت بر ورود جریان نقدینگی جدید به بورس دارد كه این مساله با رشد اخیر شاخص و تبلیغات رسانه‌های‌ گروهی منجر به توجه مردم به تحولات بازار سرمایه شده است. ورود نقدینگی هر چند امری مطلوب برای بازار سهام محسوب می‌شود؛ اما این امر در صورتی كه منجر به رشد قیمت سهام بدون توجه به مبانی تحلیلی شود به طور طبیعی منجر به شكل گیری حباب قیمتی و ریزش بازار در میان مدت می‌شود. در شرایط فعلی نیز هر چند قیمت سهام به صورت عمومی مشمول قاعده فوق نشده است، اما نشانه‌های خرید افراطی در خصوص برخی سهام به چشم می‌خورد. البته واكنش دولت و سازمان خصوصی‌سازی در عرضه‌های سهام در هفته جاری اقدامی مناسب در جهت كنترل جو هیجانی به شمار می‌رود.

 


فولاد و سنگ‌آهن در اوج

 


پیشتازان تقاضا و افزایش قیمت در این هفته دوقلوهای سنگ‌آهنی و فولادی بودند. فولاد مباركه با عرضه‌هایی در حد حجم مبنا به روز چهارشنبه رسید كه در این روز با ركورد معامله ۱۶۷‌میلیون سهم (۱/۱‌درصد از مالكیت شركت) بیش از ۴۷‌میلیارد‌تومان از نقدینگی خریداران را به سوی خود جذب كرد. «فخوز» نیز دیگر شگفتی‌ساز هفته بود كه پس از بیش از شش ماه تجربه صف فروش بازگشایی شد و با پیش‌بینی سود ۴۵۲‌ریالی به ازای هر سهم با رشد جالب توجه حدود ۳۷‌درصدی رو به رو شد. افزایش قیمت بیلت از ۴۵۰ به ۵۱۰‌دلار عمده‌ترین دلیل رشد سودآوری فولاد خوزستان بوده است كه البته با قیمت‌های كنونی بیلت امكان تعدیلات بیشتر برای «فخوز» وجود خواهد داشت. «كچاد» دیگر نمادی بود كه پس از اعلام نرخ فروش ۵۱۰‌دلاری شمش فولاد خوزستان اقدام به تعدیل مثبت ۲۷‌درصدی در پیش‌بینی درآمد خود كرد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد در صورتی كه قیمت شمش فولاد خوزستان در سال جاری به میانگین ۶۰۰‌دلار برسد افزایش سودآوری چادرملو از ۱۲۸۸‌ریال كنونی تا محدوده ۱۷۰۰‌ریال دور از دسترس نخواهد بود. «كگل» نیز با رشد قیمت در كلیه روزهای این هفته بازده جالب توجه ۱۸‌درصدی را برای سهامداران خود ثبت كرد. این شركت هنوز تاثیرات افزایش نرخ فروش محصولات خود در سال جاری را به بازار اعلام نكرده است.

 


منفی‌های سرشناس

 


«حفاری»، «البرز» و «شفن» نمادهای سرشناسی بودند كه در هفته جاری كمتر توجه خریداران را به خود جلب كردند و غلبه عرضه‌ها در این سهام منجر به‌ شكل‌گیری روند منفی شد. در خصوص شركت حفاری شمال سرمایه‌گذاران منتظر گزارش ۱۲ ماهه شركت هستند كه با توجه به عملكرد ۹ ماهه و بهره‌برداری كامل از دكل‌های خشكی جدید و سكوی ایران البرز در فصل زمستان، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص امكان تعدیل مثبت شركت برای عملكرد سال ۸۸ وجود دارد. در خصوص بیمه البرز نیز انتظارات مشابهی به ویژه از محل تعدیل ذخیره كاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های شركت وجود دارد. در تحولی دیگر سهام پتروشیمی فن‌آوران همگام با كاهش ۱۰‌درصدی قیمت متانول در مدار منفی قرار‌گرفته است. فعالان بازار با توجه به گزارش اخیر پتروشیمی خارك در انتظار شفاف‌سازی در مورد نرخ خوراك گاز مصرفی این شركت در سال ۸۹ هستند.

 


عقب‌نشینی تقاضا در برابر عرضه‌های دولتی

 


سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مهم‌ترین عرضه‌كننده سهام دولتی در هفته مورد گزارش بود. این اقدام با عرضه ۵/۱‌درصدی سهام سنگ‌آهنی‌ها (چادرملو و گل‌گهر) كلید خورد. در گام بعدی عرضه‌های دولتی به سهام ایران خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری رنا رسید كه با توجه به حجم آن عملا طرف تقاضا را در روز چهارشنبه كاملا عقب راند. برخی نهادهای حقوقی دیگر نیز فرصت عرضه‌ها را غنیمت شمردند كه در این بین نام سرمایه‌گذاری رنا در نمادهای «خساپا» و «خودرو» و نیز عرضه‌های سایپا در نماد «ولساپا» قابل اشاره است. در طرف خرید سهام نیز حجم قابل توجهی در بین حقوقی‌های مالك بالای یك‌درصد از سهام شركت‌ها به چشم نمی‌خورد كه این مساله می‌تواند بر ورود تقاضای جدید به بازار دلالت داشته باشد.

 


نخستین تركش‌های تحول!

 


دو شركت پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی خارك در هفته جاری اولین پیش‌بینی درآمد خود برای سال ۸۹ را به بازار اعلام كردند. پالایش نفت اصفهان با كاهش ۸‌درصدی پیش‌بینی سود سال ۸۹ عملا سیگنال منفی را به بازار مخابره كرد كه علت عمده آن كاهش تخفیف خوراك شركت از ۶‌درصد به ۵‌درصد ذكر شده است. مطابق قانون بودجه ۸۹ و الزامات قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها مقرر شده است تا تخفیف خوراك پالایشگاه‌‌ها به ۵‌درصد كاهش یابد.

 


اما دیگر گزارش شگفتی‌ساز هفته مربوط به «شخارك» بود. بر مبنای این گزارش، افزایش ۱۵۰‌درصدی قیمت گاز ترش مصرفی شركت در سال جاری عمده‌ترین دلیل افت ۲۳درصدی پیش‌بینی سودآوری شركت در سال ۸۹ خواهد بود. بدین ترتیب می‌توان گفت «شپنا» و «شخارك» از اولین نمادهای مورد توجه بازار هستند كه مشمول پیامدهای طرح تحول در خصوص كاهش سودآوری شده اند. این در حالی است كه در هفته جاری اعلام خبر احتمال توافق مجلس و دولت بر سر هدفمندی یارانه‌ها منتشر شد كه بر مبنای آن قرار است سناریوی ۲۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی در عرض مدت كوتاه تری (احتمالا در شش یا هشت ماه) اجرا شود و بدین وسیله نظر دولت در زمینه افزایش سقف درآمدها تا حدودی تامین‌ شود. البته هنوز جزئیات توافق مورد اشاره مشخص نیست و به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی باید به رویه مسبوق، ادامه تحولات در بحث پرحاشیه هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سال جاری را تعقیب كنند.... /  گزارش : روزنامه دنياى اقتصاد

 

 


ویدیو مرتبط :
عرضه خودرو در بورس کالا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان سال رویایی در بورس تهران



 

 

پایان سال رویایی در بورس تهران

 

 

بازار دادوستد سهام روز گذشته آخرین روز کاری خود در سال ۸۸را به پایان رساند تا معامله‌گران یکی از بهترین سال‌های دهه جاری بورس را تجربه کنند.


بازار سهام دیروز در شرایطی به فعالیت خود در سال ۸۸ پایان داد که البته ابهامات اساسی پیش روی معامله‌گران همچنان ادامه داشت. نامشخص بودن دو مساله عمده در زمینه های سیاسی و اقتصادی بازار را در سال گذشته در ابهام نگاه داشت و این مساله در آخرین روز کاری سال نیز ادامه داشت. تکذیب سخنان وزیر اقتصاد در مورد اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با لحاظ بودجه ۲۰هزار‌میلیارد‌تومانی و انتشار دلایل دولت جهت اجرای این طرح با لحاظ بودجه ۴۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی - که در سایت دولت منعکس شد - سبب شده است تا مباحث در مورد اجرا یا عدم اجرای این طرح همچنان با بازار سهام همراه باشد. در همین حال و در شرایطی که کمتر از سه روز به پایان سال ۸۸ باقی مانده است بازار اطلاعی از سناریو قیمتی حامل‌های انرژی در سال ۸۹ ندارد. نامشخص بودن سناریوهای قیمتی حامل‌های انرژی، برآورد سود واقعی شرکت‌ها در سال آینده را دشوار‌تر می‌سازد. در همین حال در پرونده هسته‌ای نیز ابهامات هنوز ادامه دارد؛ امری که به معنای تداوم شرایط ابهام آور این مساله در سال آینده است.


معامله‌گران در بازار شاهد آخرین تلاش‌ها برای شناسایی سود و اصلاح قیمت‌های پرتفوی سهام بودند. این شرایط مختلط قیمتی ناشی از معاملات حمایتی و معاملات واقعی سبب شد تا معامله‌گران با حرکت‌های متفاوت قیمتی نیز مواجه باشند اما بیشتر نمادهای بازار دیروز شرایط رشد قیمتی را تجربه کردند.


در معاملات دیروز در‌ گروه شیمیایی سرمایه‌گذاری ملی اقدام به واگذاری مالکیت خود در شرکت کف کرد تا فرد حقیقی که پیش از این بلوک سرمایه‌گذاری توسعه ملی را خریداری كرده بود اینک شاهد کسب دو کرسی در هیات‌مدیره این شرکت باشد. در معاملات عمده دیگر سایپا دیزل نیز بخشی از سهام شرکت زیرمجموعه خود محور خودرو را جابه‌جا کرد تا احتمالا این معامله درون‌گروهی به شناسایی سود منجر شود. نماد سایپا نیز پس از معامله انتقالی ابتدای هفته که در جریان آن بخشی از سهام سایپا به کارکنان این شرکت منتقل شد دیروز نیز معاملات پرحجمی را تجربه کرد.


روز گذشته در‌ گروه مالی توقف بیمه آسیا برای اعلام سود سال ۸۹ نکته مهمی بود که معامله‌گران در انتظار اعلام سود این شرکت هستند. در این‌گروه بیمه البرز پس از یک عرضه اولیه با صف خرید مواجه شد.


در‌ گروه فلزی، فولاد مبارکه و لوله ماشین‌سازی ایران دیروز معاملات حمایتی را شاهد بودند.


در‌ گروه دارویی، نماد عبیدی شاهد دو معامله بلوکی بود که این معاملات به دادوستد ۹/۱میلیون سهم منجر شد.


در مجموع بازار دیروز بازاری پرجنب و جوش بود که در آن شاخص کل ۵/۳۷واحد رشد کرد. از مجموع ۶/۳۲میلیارد‌تومان سهمی که در بازار دیروز معامله شد که ۴۴درصد آن به معاملات محور خودرو، سایپا و فولاد اختصاص داشت. از ۱۹۱نمادی نیز که به روی تابلو رفتند دیروز ۵۶نماد با کاهش قیمت و ۱۲۷نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.